Author Topic: Love Hotellissa räjähti  (Read 24485 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Love Hotellissa räjähti
« Reply #120 on: November 25, 2010, 12:04:43 »
Oho.

No enpä tullut ajatelleeksi asiaa noin, mutta oikeassa olet. Ensinnäkään tuollainen turkisten polttelu ei auta asiaa, ei mitenkään, pahentaa vain omaa tilannetta. toiseksi, tuo teko oli täysin edesvastuuton, kuten on tämä kettutyttöjen minkkitarhaiskukuluttuurikin.

Siinä vain touhutaan vihan sokaisemina.

Sama varmaan pätee ekofasismia ja linkolalaisuutta kohtaan. Siinä varmasti yritetään herätellä ihmisiä näkemään luonnon tuhoamisen vakavuus, mutta ammutaan pahasti omaan nilkkaan.
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Annushka

• Guest
« Reply #121 on: November 25, 2010, 12:14:42 »
Minulle alkaa tämän ketjun anti sekä pointti olla aika epäselviä. Vaikka tämä on melkein asiallisen keskustelun puolella, alan harkita sen lukitsemista jo ihan sillä perusteella, että kyse on nyt enää vain rikoksella (ja rikoksilla) mässäilystä ja arvailusta, jolla ei ole mitään kovin järkevää yhteyttä yleisesti maahanmuuttoon tai maahanmuuttopolitiikkaan.

Luulisin, etten ole täysin yksin sen mielipiteeni kanssa, että on jollain tavalla pikkaisen sairasta se, että kun joku tekee jonkun uutiskynnyksen ylittävän - ja tässä tapauksessa ihmishenkiäkin vieneen - rikoksen Suomessa, niin sen kommentointi rajoittuu oikeastaan pelkästään maahanmuuttopolitiikasta eri mieltä olevien tahojen päättelyyn/veikkailuun/arvailuun rikoksen tekijöiden kansallisuudesta/taustasta, sekä motiiveista joita uutisointi ei kerro. Tähän päälle vielä tietysti se osapuoli, jonka voi alustavasti katsoa osuneen arvailumässäyksellään lähemmäksi, hurraa itsetyytyväisenä suurta moraalista voittoaan sekä mahdollisesti käy ilkkumassa toista osapuolta.

Minä en yksinkertaisesti käsitä, mitä tällaisten tapahtumien ja uutisten vääntely ja kääntely, välillä aika villeihin sfääreihin menevät kuvitelmat, fantasiat siitä miten syyllisiä pitäisi rangaista jne oikeasti antavat teille, arvon keskustelijat. Puolin ja toisin.

Annetaan tämän ketjun nyt vielä toistaiseksi olla, siinä pienessä toivossa, että joku keksisi esimerkiksi jotain asiallista, hyvässä lykyssä rakentavaa ja jotenkin järkevästi johonkin suurempaan kokonaisuuteen liittyvää sanottavaa tästä aiheesta.

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #122 on: November 25, 2010, 12:19:08 »
Pitää varmaan lisätä, että tuo ihmettelyni etnisyyden ja näiden rikosten välille johtui Mikan kommentista, jossa hän sanoi, että suomalaisilla on korkeampi kynnys tehdä tälläisiä tuhopolttoja, jotka ovat asuinhuoneistojen läheisyydessä.

Luulen kuitenkin, että kettutytöllä/pojalla ja tällä Tampereen tuhopolttajalla on aika erilainen maailmankatsomus... Ja kenties motiivikin, toisessa palkinto, toisessa viha...

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #123 on: November 25, 2010, 12:36:36 »
Annushka.

Rentoudu välillä, kyllä tämän kaiken "sairauden" keskellä on ihmisiä kiinnostavia asioita! On hienoa, jos olet itse päässyt tälläisten yli, sitten voin vain todeta, että kenties perästä tullaan!

Mielestäni taas motiivien selittely ja arvailu taas on hyvinkin luontevaa ja kertookin paljon asenteista. Päivi Lipponen on selvästi orientoitunut näkemään tälläiset pääasiassa rasistirikoksina ja hommalaiset (ei voi yleistää kaikkiin!) taas jollain kierolla tavalla yksilön kulttuurilla tai etnisellä alkuperällä, joka varmaan loisi sellaisen motiivin, että näille on piirteenomaista välinpitämätön oman edun tavoittelu... Tai jotain...

Älä ole liian ankara meille, kyllä tämä vaihe menee aikanaan ohi. Viimeistään siinä vaiheessa, kun tästä ei enää saada mitään irti.  ;)

Kontribuutio mamupolitiikkaan on hyvin valikoiva, sinunlaiselle syvemmin asian tuntevan on vaikea saada tästä mitään irti, mutta minulle, Mika H:lle ja vaikkapa Oholle tämän antama kontribuutio voi olla hyvinkin korkea. Näin ollen kontribuutiotasokin on hieman suhteellista. Ehkä kehittymätöntä, mutta kaipa tämäkin vaihe pitää käydä läpi.

Toisaalta, teidän palsta ja teidän säännöt, joten yritetään noudattaa niitä, tietenkin.

Mika.H

• Guest
« Reply #124 on: November 25, 2010, 13:17:54 »
Minulle alkaa tämän ketjun anti sekä pointti olla aika epäselviä.

Minusta taaseen tämä ketju koko ajan lähenee asian ydintä.

Palsta on keskittynyt maahanmuuttoaiheisiin kysymyksiin. Tässä niitä on, vaikka yksittäistapauksesta on kysekin.

Myöskin Lipposen kirjoitukset ovat aiheuttaneet mielenkiintoisia kommentteja. Tuossa niistä yksi, IS:n päätoimittajalta.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2281953

Tuon kammottavan teon jälikimainingeissa ehkäpä jopa maahanmuuttokeskustelu järkevöityisi? Jopa täällä?!

Annushka

• Guest
« Reply #125 on: November 25, 2010, 15:48:48 »
Tuon kammottavan teon jälikimainingeissa ehkäpä jopa maahanmuuttokeskustelu järkevöityisi? Jopa täällä?!

Minun ei pitäisi edes kysyä, mutta mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Että jonkin yksittäisen, harvinaisen ja karmean rikoksen takia täällä(kin) pitäisi keskustella maahanmuutosta kaikkien mahdollisten ongelmien taustasyynä? Ja tällaista pitäisi kaiken lisäksi vielä ruveta tekemään ennen kuin kyseisestä rikoksesta on muuta tietoa kuin keitä on pidätetty?

Minua hieman ihmetyttää tämä lähestymistapasi Mika H, semminkin kun olet useammassa kohtaa tainnut tuoda esiin ainakin joskus toimineesi lautamiehenä. Niissä hommissa nimittäin luulisi oikeasti oppivan monia valaisevia asioita ihmisluonnon loputtomasta typeryydestä, ihmisen elämän moninaisista ja usein surkuhupaisista tapahtumista ja olosuhteista, sekä ennen kaikkea siitä miten pitkälle on järkevää etukäteen stereotypisoida kaikki.

Tällaiset ketjut - sekä tällä foorumilla, että naapurissa humpalla - ovat hyvin vastenmielisiä ilmiöitä. Molemmilla ne ovat yrityksiä enemmän tai vähemmän pakolla - jos ei muulla niin todella hurjalla spekuloinnilla ja fantasioinnilla - murjoa tapahtunut osaksi omaa poliittista agendaa ja maailmankuvaa. Ongelma on vain se, tämäntyyppiset harvinaiset tapaukset aika huonosti tuppaavat niihin ennakolta määrättyihin malleihin sopimaan.

Offline J. Pip

• Full Member
« Reply #126 on: November 25, 2010, 16:06:17 »
Minun ei pitäisi edes kysyä, mutta mitä ihmettä tämä tarkoittaa?

Minusta tässä tapauksessa on mielenkiintoista se, että ilman minkäänlaista taustatietoa suomalaisia ehdittiin jo mollaamaan julkisesti, mutta muualta tulleiden mahdollista syyllisyyttä ei otettu huomioon. Jos tällainen asenne on yleisempikin, niin onhan se totisesti keskustelemisen arvoinen juttu. Minä en ainakaan tahdo tulla leimatuksi rasistiksi vain siksi, että olen suomalainen.

Maahanmuuttokeskustelun suurin ongelma on edelleen se, että keskustelua käydään asentein eikä tosiasioin. Sen tämäkin tapaus osoitti.

Offline Jaxx

• Newbie
  • *
« Reply #127 on: November 25, 2010, 16:20:52 »
Miksi muuten maahanmuuttokriitikot suuttuivat siitä, kun Päivi Lipponen syytti rasisteja tuhopoltosta blogissaan? Ei Lipponen kuitenkaan maahanmuuttokriitikoita tai yleisesti suomalaisia syyttänyt, vaan rasisteja? Olisiko tällainen äbäläwäbälä syntynyt, jos Lipponen olisi kirjoittanut blogiinsa, että "taas on kulttuurinrikastajat rikastaneet kulttuuria! Nyt kaikki barrikaadeille mamuja vastaan!" En usko. Veikkaan, että Halla-ahokin olisi kommentoinut Lipposen blogia varsin positiiviseen sävyyn ja Lipposesta olisi tullut Hommafoorumin sankari. ;D

Offline Tönnies

• Sr. Member
« Reply #128 on: November 25, 2010, 16:22:06 »

Minusta tässä tapauksessa on mielenkiintoista se, että ilman minkäänlaista taustatietoa suomalaisia ehdittiin jo mollaamaan julkisesti, mutta muualta tulleiden mahdollista syyllisyyttä ei otettu huomioon. Jos tällainen asenne on yleisempikin, niin onhan se totisesti keskustelemisen arvoinen juttu. Minä en ainakaan tahdo tulla leimatuksi rasistiksi vain siksi, että olen suomalainen.

Kyseessä oli yhden kansanedustajan kannanotto. Äärimmäisen typerä sellainen toki ja antoi mukavasti aseita käteen kämyille, joista se tunnetuin luonnollisesti silmät kiiluen tarttui välittömästi aiheeseen. Voisi jopa sanoa, että kyllä raatokärpänen raatokärpäsen tuntee. Sen sijaan sormet eivät riitä sen laskemiseen, miten monta kertaa nuivat ovat ehtineet syyttää maahanmuuttajia kollektiivisesti ko. palosta. Se jos mikä on paljon huolestuttavampaa kuin yhden kansanedustajan kommentti.

Mielenkiintoinen blogaus aiheesta: http://www.kansanuutiset.fi/blogit/jami-jarvinen/homman-nimi
"Itse näen tämän skinitoiminnan vastavoimana maahanmuutajajengien vuosia jatkuneelle ja mediassa vaietulle terrorille." - nimimerkki Harry Vestbacka, HS.fi 02.11.2010

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #129 on: November 25, 2010, 16:27:03 »
Jaxx.

Ilmeisesti tuo liittyy siihen, miten ma-mu-kriitikko puolella nähdään, että asioiden todellisesta laidasta ei voida puhua, koska muuten leimautuu heti rasistiksi. Eli asia on tuota kautta hyvin lähellä heitä.

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #130 on: November 25, 2010, 17:22:04 »
Kävinpä Tönniesin linkin innoittamana lukemassa Halliksen blogia.

En tiedä miksi löydän näitä epäkohtia nykyisin sieltä entistä helpommin, mutta ainakin kaksi asiaa mielestäni tuli Halliksen blogikirjoituksesta silmään.

Ensinnäkin hän tekee vääränlaisen analogian irakilaisuuden ja rasismin suhteen. Jos irakilainen tekee rikoksen, niin ei ole kyse mistään yleisestä haitallisesta asenteesta, vaan tekijän etnisyydestä (kyllä, irakilainenkin voi tehdä rasismirikoksen!). Rasismi taas on selkeä haitallisista asenteista johtuva motiivi teolle ja sellaista asennetta kannattaakin vastustaa.

Paljon siellä oli arvailuakin varmasti, mutta erityisesti silmiini pisti hänen arvauksensa, että Päivistä hänen arvailunsa oli pohjimmiltaan oikeutettua, vaikka tekstistä ei voi päätellä sitä suoraan. Itse tulkitsin Halliksen blogissa olleen tekstin siten, että hän kertoi syyn miksi lipsahti, teki siitä sitä kautta ymmärrettävän, ei suoranaisesti oikeuttanut asiaa.

Mitä tulee tuohon Lipposen blogitekstiin, niin väkisinkin tulee mieleen sellainen arvattu motiivi kuin huomion hakeminen. Ja sitä tosiaan Päivi sai. Nyt kaikki tuntee Päivi Lipposen blogin. Halla-ahon (ja Annushkan!) kanssa yhdyn siihen, että kaikenlainen oman edun edistäminen tälläisellä tapahtumalla ei ole oikein. Lipposen kohdalla tämä tietenkin on arvailua, Jussi hyötyy (Lipposta selkeämmin) suoraan siitä, että Päivi Lipponen arvailee väärin ja tekijät ovat vielä ulkomaalaisia, vaikka itse maahanmuutto ei asiaan liitykään.

Tästä voisi vielä johtaa kysymyksen, että pelästyttiinkö rasististen asenteiden leviämistä ja niistä aiheutuvia haittoja vai syytettiinkö rasisteja? (Ja ketkä on nämä rasistit, sitä Jussikin kysyi blogissaan, kohdassa, keneltä Päivi pyytää anteeksi.) <-- Edellisestä siis tulee mieleen ettei Päivi Lipponen pyydä anteeksi miltään ihmisryhmältä jota kutsutaan rasisteiksi, vaan ylipäätään lukijoiltaan (joita ei välttämättä kovin montaa olisi ilman tätä tempausta!)

Mika.H

• Guest
« Reply #131 on: November 25, 2010, 17:22:12 »

Juu olin liian optimistinen. Sama paskanjauhanta jatkuu.

Lipposelle ehkä pikku lamppu päähän syttyi, mutta täältä on toivo loppunut.

Noita muita jorinoitasi en jaksa edes kommentoida. Heitän pyyhkeen kehään, kuilumme on liian suuri.

Eläköön siis vittuilu ja toisten ivaaminen. Täältä saa ihan sitä mitä tilaa.

Offline Jaxx

• Newbie
  • *
« Reply #132 on: November 25, 2010, 17:40:26 »

Annushka

• Guest
« Reply #133 on: November 25, 2010, 17:42:26 »

Tämä on aika mielenkiintoista. Katsoin uudestaan vielä sen Lipposen alkuperäisen bloggauksen, ja vaikka se tietysti oli hätiköity ja suorastaan tyhmä (mennä nyt ilmoittamaan mikä rikos on kyseessä vaikka siitä ei ole mitään tietoa), niin ei siinä kyllä mitenkään syyllistetty suomalaisia kollektiivisesti rasismista. Itse asiassa kirjoituksessahan oikeastaan sanotaan, että Suomessa on valtava määrä ihmisiä, jotka eivät hyväksy rasismia.

Olen miettinyt tätä pariin kertaan aikaisemminkin, että mikähän ajatusmalli siinä on, että aina kun jossain todetaan jotain sen tyylistä kuten "Suomessa esiintyy edelleen rasismia asiassa x tai y", niin nuivat tuntuvat ottavan sen henkilökohtaisena loukkauksena. En tarkoita tätä nyt välttämättä minään kalikka kalahtaa -tyyppisenä ajatuksena, vaan enemmänkin siten, että voisiko tosiaan olla kyse näin suuresta identiteettierosta. Että siis koetaan niin vahvaa kollektiivista "suomalaisuutta", että jos todetaan Suomessa olevan sitä tai tätä ongelmaa, niin se on jotenkin kaikkien suomalaisten kollektiivinen vika ja syy. Asia kiehtoo minua.

Noita muita jorinoitasi en jaksa edes kommentoida. Heitän pyyhkeen kehään, kuilumme on liian suuri.

Eläköön siis vittuilu ja toisten ivaaminen. Täältä saa ihan sitä mitä tilaa.

Oletko miettinyt, että jos ihan oikeasti kokeilisit keskustella ja jättää sen vittuilun ja ivaamisen vähemmälle, niin kuilu voisi olla mahdollista edes hetkellisesti ylittää.

Offline J. Pip

• Full Member
« Reply #134 on: November 25, 2010, 17:57:47 »
"Suomessa esiintyy edelleen rasismia asiassa x tai y", niin nuivat tuntuvat ottavan sen henkilökohtaisena loukkauksena.

Minä en ole nuiva, mutta minua ketuttaa kaikki vahva asenteellisuus. Ei sen tarvitse liittyä maahanmuuttoon. Se voi aivan yhtä hyvin koskea uskontoa, käsitystä suomalaisesta miehestä tai käsitystä vasemmistosta tai oikeistosta. Ärsyyntymisen aiheuttaa tunnepitoinen ja faktoja kätkevä reagointi.

Tuskin sinäkään kiellät sitä, että Suomessa on ollut ainakin viimeisen vuosikymmenen vallalla sellainen meininki, että ulkomaisuus, erilaisuus ja monikulttuurisuus pitäisi tulkita positiivisesti. En pysty hyväksymään tällaista suhtautumista. Minusta ne ovat lähtökohtaisesti neutraaleja asioita, joihin kukin yksilö luo henkilökohtaisen suhteensa. Suhde saa olla myös negatiivinen. Negatiivisuus ei tarkoita samaa kuin rasismi.

Minulle maahanmuutto merkitsee sekä hyvää että huonoa. Siksi ärsyttää, jos julkisesta keskustelusta tulee sellainen olo, että siinä valitaan puoli. Maahanmuuton positiivisia puolia esiin tuovia julkisia kampanjoita on ollut, mutta missä ovat maahanmuuton negatiivisia puolia esiin tuovat julkiset kampanjat? Luulisi niihinkin tukirahoja liikenevän.

Ja toistan vielä, että negatiivinen suhtautuminen maahanmuuttoon, uskontoon, oikeistoon tai mihinkään muuhunkaan ei tarkoita vihasuhdetta tai ihmisarvon kunnioittamattomuutta. Se tarkoittaa ainoastaan sitä, ettei pidä jostain asiasta tai ettei toivo sen lisääntyvän.