Author Topic: Koulukiusaamisen syistä.  (Read 10701 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oh Dearism

  • Guest
Re: Koulukiusaamisen syistä.
« Reply #60 on: November 19, 2010, 22:51:47 »
Oh Dearism, vääntäisitkö hieman tarkemmin, mitä tarkoitit tällä:

Quote
Sitten on kansalaisuuskäsitys, joka liittyy kahteen edellä mainittuun. Toinen luo edellytyksiä tai kannustimia ja toinen sitoutumista ja uhrautumista.

??

No, ehkä http://en.wikipedia.org/wiki/Active_citizenship

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Re: Koulukiusaamisen syistä.
« Reply #61 on: November 19, 2010, 23:04:38 »
edit:
...mutta haloo, mitenkäs ja missä sitä ELÄMÄNTAITOA sitten pitäisi opettaa ja miten sitä mukamas on ennemmin opetettu paremmin, miten huonommin? Mikä siis perheistä ja lastenkasvatyuksesta puhuttaessa nykymenossa teidän mielestänne mättää?  

Onko esim. "tiukempi kuri ja vähempi hyysääminen (JMK ja Mika-linja??) " yksin tai edes olennaisesti avain esimerkiksi lasten itsehillinnän- ja konfliktienratkaisutaitojen kehittämiseen...vai ovatko nuo taidot jo yleisesti aivan riittävät ja ongelma muualla?

Onhan tätä asiaa sivuttu täällä sen armollisuus-oikeudenmukaisuus tasapainon yhteydessä. Toinen asia liittyy sitten maailman- ja ihmiskuviin. Eräs konservatiiviajattelija 1800-luvun Iso-Britanniaan viitaten kirjoitti, että silloin ihmisillä oli vakaumuksia, kun sen sijaan nykyään meillä on vain arvoja. Sitten on kansalaisuuskäsitys, joka liittyy kahteen edellä mainittuun. Toinen luo edellytyksiä tai kannustimia ja toinen sitoutumista ja uhrautumista. Minusta Muutos2011 on esimerkki  arvokkaasta kansalaisuusprojektista tai jonkin arvokkaan harjoittelusta. Ja tavallaan Hommakin on, vaikka sen keskeiset tavoitteet ja sisällöt kuinka rajoittuneita olisivatkin.


Ok, mutta minulta katosi pointtisi nyt ihan kokonaan. Ehkä. :) Yritän arvata: vakaumusten sijaan on kaiken kyseenalaistavia, kriittisiä indiviidejä, yksilöiden arvomaailmat ovat pirstaloituneet, yhtenäiskulttuuri mennyttä, suuret ismit menettäneet merkityksensä, mutta kaipuu johonkin (ideologian, vakaumukseen, uskontoon tms.) joka liittäisi yhteen jonkun porukan kanssa, jolla olisi yhteiset periaatteet ja tavoitteet, on yhä olemasssa. Ja kenties entistä vahvempana, koska pirstaloituneisuus ja "arvotyhjiö/likimain rajaton valinnanvapaus arvomarkkinoilla" jne...
Siksi Muutos 2011 ja Homma, esimerkkeinä tällaisista porukoista?

edit: mutta se kansalaisuuskäsitys yhä kateissa, miten liittyy tähän? Koska "global citizenship" , myös nationalismi viriää uudenlaisena, muukalaisvihamielisenä alakulttuurina? Vastapainoksi globalisoitumiselle?

edit: miten oppia globaalin kansalaisen elämäntaitoa?
« Last Edit: November 19, 2010, 23:07:37 by Warda »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Re: Koulukiusaamisen syistä.
« Reply #62 on: November 19, 2010, 23:38:12 »
Virkamies, tästä olen kanssasi yllättäen kovasti samaa mieltä. :)

Quote
Quote
Warda:Quote
Onneksi nykyisät ovat aktiivisia yhdessä jos toisessakin asiassa, jota "vielä minun lapsuudessani" pidettiin "akkamaisina" (kuten niinkin arkiset asiat kuin lapsen kanssa ulkoilu ja hiekkalaatikolla leikkiminen).

Virkamies:
 Yhteinen vapaa-aika on todella hyvä juttu ja tunne siitä, että siihen osallistutaan yhdessä, mutta väittäisin, että entisajan metsässä ja pelloilla tapahtunut työmalli, jossa lapset avustavat isänsä ja kotona äitinsä työssä, on luonut suuremman arvostuksen tunteen vanhempiaan kohtaan.
« Last Edit: November 19, 2010, 23:50:35 by Warda »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Re: Koulukiusaamisen syistä.
« Reply #63 on: November 19, 2010, 23:38:36 »
JMK:lta itsekin toistamiseen haluaisin rutistaa niitä ratkaisuehdotuksia tuohon yleiseen (lasten ja nuorison) pahoinvointiin ja syrjäytymiseen, yritäs nyt ihan reteästi vain jotain ehdottaa vaikka käskymuodossa..! :)

Jos yksi syy on psykofyysisesti läsnäolevien isien/turvallisten ja läheisten isähahmojen puute etenkin poikien kasvuympäristöstä, miten tilannetta voisi muuttaa?

Ja sitten nämä JMK:n ehdottamat ja Mikankin myötämielisesti komppaamat "yleistä pahaa oloa"/syrjäytymisriskiä kasvattavat syyt:

Quote
6. Vanhemmat, lapsuuden perhe ja välitön kasvuympäristö - erittäin suuri vaikutus
7. Synnynnäiset biologiset valmiudet, genettinen perimä (ei liity rotuun eikä ihokarvojen contra ihon väriin tms. yybertieteelliseen...), esim. temperamentti - erittäin suuri vaikutus
7. Lapsuuden ja nuoruuden kasvuympäristön sosiaalinen ja henkinen pääoma - erittäin suuri vaikutus
8. Lapsuuden ja nuoruuden kasvuympäristön sosiaalinen kontrolli, sen määrä ja laatu - erittäin suuri vaikutus
Niin kauan, kun hedelmällisyytemme ei ole täysin kaupallisten tai valtiovalloin säädeltyjen hedelmällisyyshoitojen varassa, on tuskin mahdollista ehdotella mitään kelpo kasvattajan pääsykoetta vanhemmiksi haluaville (vrt. adoptiovanhempien kelpoisuuskriteerit) tai dna-pisteytystä, jonka perusteella vain parhaat saisivat lisääntyä.

Kasvuympäristöön ja vanhempien/muun lähipiirin kasvatuskykyyn pitäisi siis voida vaikuttaa:

Miten kasvattaa kyvykkäitä vanhempia ja ehkäistä sukupolvesta toiseen periytyvät kelvottoman tai vajaan kasvatuksen traumat? Miten lisätä -sosiaalista ja henkistä pääomaa- sekä -kasvuympäristön sosiaalista kontrollia- - elämäntaitoa ja viisautta?
 ::)
« Last Edit: November 19, 2010, 23:40:23 by Warda »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Username1

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4383
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Koulukiusaamisen syistä.
« Reply #64 on: November 19, 2010, 23:43:39 »
Warda.

Katsopas linkittämäni dokumentti kodittomista lapsista Yhdysvalloista. Ihan ensimmäisenä ei muuten tule mieleen, että kaiken sosiaalituen pois vieminen tuottaisi aktivoinnin kautta loistokasta liike-elämää niiden kesken. Aliravitsemuksen kautta mielialahäiriöistä kärsivä jatkuvassa stressissä elänyt ihminen ei yksinkertaisesti ole yrittäjä, jos työntekijäkään. Pystyykö tuolle yhtään mitään tekemään? Tuskin. Lapset, väriin katsomatta olivat samaa mieltä, eivät odota tulevaisuudelta mitään hyvää. Voi vain yrittää, jotta niistäkin kenties voisi saada edes jotenkin hypoteettisesti potentilaaisia menestyksekkään liike-elämän harjoittajia.
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094
Re: Koulukiusaamisen syistä.
« Reply #65 on: November 20, 2010, 00:22:49 »
Minusta Muutos2011 on esimerkki  arvokkaasta kansalaisuusprojektista tai jonkin arvokkaan harjoittelusta. Ja tavallaan Hommakin on, vaikka sen keskeiset tavoitteet ja sisällöt kuinka rajoittuneita olisivatkin.


Homma on sikäli huono esimerkki hyvästä aktiivisesta kansalaisuudesta, että sillä ei oikeastaan ole muita yhteisiä tavoitteita kuin oikeuksien vieminen muilta ihmisiltä ja muiden ihmisten elämään sekaantuminen esimerkiksi esittämällä mandaatittomia vaatimuksia siitä, mikä on oikea "maan tapa" ja oikeaa suomalaista elämää, pikemmin kuin kenenkään oikeuksien ajaminen.

Aktiivisessa kansalaisuudessa on ihanteena se vika, että se vaatii ihmisiltä liikaa. Edustuksellinen demokratia on kehitetty juuri sitä varten, että kansalainen voisi keskittyä omaan elämäänsä ja omiin juttuihinsa. Tavallisen työtätekevän ihmisen elämä on minusta arvokasta ja hänellä on oikeus delegoida päätösvaltansa edustajilleen luottaen siihen, että mikään Homma ei yhtäkkiä riistä hänen oikeuksiaan tai tule kertomaan hänelle miten hänen pitäisi elää. Jos "aktiivisesta kansalaisuudesta" tulee käytännössä pakko - jos kaikkien pitää perustaa omia kontra-Hommiaan, jotta jokin Homma ei veisi heiltä kansalaisoikeuksia - kukaan ei ehdi enää tehdä työtä, nauttia vapaa-ajasta eikä rakastella preferoimansa sukupuolen edustajia, kun kaikkien on käytännössä PAKKO osallistua politiikkaan.

Aktiivisen kansalaisuuden ihannointi on perseestä siksikin, että juuri sillä Neuvostoliitossa pidettiin kansa käytännössä kurissa. Kaikki nimittäin pakotettiin olemaan kommunistisen järjestelmän puitteissa aktiivisia, eli olemaan ajan tasalla politbyroon uusimmista oikuista ja opettelemaan uusimmat iskulauseet. Seuraus oli tunnettu, eli se, että kukaan ei ehtinyt tehdä töitä ja tuottavuus oli pakkasen puolella.

Ensimmäinen kansalaisoikeus on oikeus olla äänestämättä - olla äänestämättä Neuvostoliiton Kommunistista puoluetta, olla äänestämättä vihervasemmistoa tai vaikka olla äänestämättä Hommaa. Oikeus olla passiivinen kansalainen, käydä töissä, leffassa ja kapakassa ja luottaa siihen, että kansalaisoikeudet ovat ja pysyvät ja ettei mikään poliittinen huruporukka aseta tavoitteekseen kansalaisoikeuksien kaventamista sellaisilta ihmisiltä ja ryhmiltä, joilta huruporukka jonkin oikkunsa takia sattuu tykkäämään kyttyrää.

Hommapiireissä on nyt esimerkiksi vaadittu ruotsinkielisiltä pois oikeutta omaan äidinkieleen ja haluttu luoda maahanmuuttajille jonkinlainen metoikkikansalaisuus, toisen luokan kansalaisuus. Toisin sanoen siellä ei ajeta mitään myönteistä asiaa omalle eturyhmille, vaan nimenomaan halutaan viedä oikeuksia vähemmistöryhmiltä. Kaikki kuuluvat kuitenkin aina johonkin vähemmistöryhmään, ja kun Homma on saanut pään auki, tulee kyllä uusia poliittisia ryhmiä, joilla ei ole myönteisiä tavoitteita, vaan jotka pyrkivät aina kampittamaan jotain etuoikeutetuksi kokemaansa ryhmää. Lopulta "kansa" hajoaa keskenään riiteleviin ja toistensa oikeuksia rajoittamaan pyrkiviin klikkeihin. Tämä on itse asiassa se, mikä periaatetasolla jossain Hommassa on vialla. Rasismi on siitä vain looginen seuraus, eikä välttämättä edes vakavin tai vahingollisin.

Vakavasti puhuen: jos Homman vastavoimaksi nousee Antihomma, joka ilmoittaa tavoitteekseen Homman kriminalisoimisen, kansalaisoikeuksien riistämisen kaikilta Hommaan kuuluvilta tai kuuluneilta, heidän lastensa huostaanottamisen ilman valitusoikeutta jne., olisiko se hyvää kansalaisuutta ja hyvää aktiivista osallistumista yhteiskunnan toimintaan? No ei tasan, koska sellaisen homman (sic!) ainoa pointti olisi jonkun toisen elämän rajoittaminen, ei oman ja kaverien asian ajaminen. Jokin sen kaltainen nyt vain taitaa olla väistämätön vastareaktio lähiaikoina. Väistämätön, mutta ei ollenkaan toivottava. Minusta olisi ihan hyvä jos pärjättäisiin ilman Anti-Hommaa, mutta sitä ilman vain ei taideta pärjätä, koska Homma jo on olemassa.

Sellainen anti-Homma olisi tietysti periaatetasolla yhtä väärin, huono ja perseestä kuin Homma. Mutta jos ihmiset alkavat ajatella siihen malliin, että Hommalle on pantava kova kovaa vastaan jos mielii pitää henkensä ja vapautensa, heitä tuskin voi moittia siitä.
« Last Edit: November 20, 2010, 00:40:07 by Köyry Väyränen »
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Oh Dearism

  • Guest
Re: Koulukiusaamisen syistä.
« Reply #66 on: November 20, 2010, 11:52:14 »
Ok, mutta minulta katosi pointtisi nyt ihan kokonaan. Ehkä. :) Yritän arvata: vakaumusten sijaan on kaiken kyseenalaistavia, kriittisiä indiviidejä, yksilöiden arvomaailmat ovat pirstaloituneet, yhtenäiskulttuuri mennyttä, suuret ismit menettäneet merkityksensä, mutta kaipuu johonkin (ideologian, vakaumukseen, uskontoon tms.) joka liittäisi yhteen jonkun porukan kanssa, jolla olisi yhteiset periaatteet ja tavoitteet, on yhä olemasssa. Ja kenties entistä vahvempana, koska pirstaloituneisuus ja "arvotyhjiö/likimain rajaton valinnanvapaus arvomarkkinoilla" jne...
Siksi Muutos 2011 ja Homma, esimerkkeinä tällaisista porukoista?

edit: mutta se kansalaisuuskäsitys yhä kateissa, miten liittyy tähän? Koska "global citizenship" , myös nationalismi viriää uudenlaisena, muukalaisvihamielisenä alakulttuurina? Vastapainoksi globalisoitumiselle?

edit: miten oppia globaalin kansalaisen elämäntaitoa?

Ei ole pointtia. Tai, olet jäljillä.

Sun mainitseman globaalin kansalaisuuden haastellisuus on siinä, että se ei ankkuroidu niin helposti kansallisesti ja paikallisesti sijoittuneiden ihmisten arkiseen elämään, kuin välittömät kansalliset ja paikalliset huolet ja hankkeet. Eikä globaalin kansalaisuuden ideakaan taida olla kovin konkreettinen ja tuntuma siitä, että minun panoksellani olisi merkitystä, voi jäädä turhauttavan mitättömäksi. Ja siten sellaiseen kansalaisuuteen sitoutuminen ja oman aikansa uhraaminen sen puolesta ei vetoa ihmisiin siten, että se innoittaisi toimintaan.

Muutos2011 ja Homma ovat esimerkkejä siitä, kuinka erilaisia arvoja ja taustoja omaavat ihmiset alkavat oma-aloitteisesti hakeutua heidän asenteitaan ja mielipiteitään vastaavan toiminnan pariin, kun muodostuu jokin riittävästi tavoitteita ja huolia yhdistävä hanke. Siellä voi olla mukana joitain omituisia tyyppejä, mutta luulisin, että suurin osa on reiluja ja fiksuja ihmisiä. Esimerkiksi minun kaveripiiriin kuuluu henkilöitä, jotka ovat häpeilemättömän rasistisia, puhuvat mutakuonoista ja manneista, inhoavat somaleja. Mutta ovat rehtejä ja luotettavia ihmisiä (ja yksi on järjettömän korkeasti koulutettu. Tälle 9000 euron palkka on: "kai se on ihan ok"). Homma tietysti kaatuu - jos kaatuu - siihen, että sen tavoitteet ja huolet ovat lopulta hienoisesti vinoja, sekä siihen, että tieto ja käytännöt maahanmuuttopolitiikkaan liittyen muuttuvat yrityksen, erehdyksen ja vänkäämisen välityksellä todellisuutta vastaavimmiksi, mitä se sitten lopulta onkaan. Muutos2011 taas on ensisijassa tai ainakin toissijaisesti poliittisen kulttuurin muuttamiseen tähäävä hanke. Jo sen vuoksi voisin tukea sitä, jos olisi mieleisiäni ehdokkaita.

Globaali etiikka on minustakin välttämätön pohdinnan aihe. Miten saat siitä sellaisen, että se muuttaisi tavallisten ihmisten asenteita ja käyttäytymistä? Mitä se edellyttää paikallisella ja kansallisella tasolla?

Cls

  • Guest
Re: Koulukiusaamisen syistä.
« Reply #67 on: November 20, 2010, 15:08:50 »
Quote
Opettajien vaihtuvuus on suurempaa huono-osaisten asuinalueiden kouluissa, kertoo Työterveyslaitoksen tutkimus. Matalan tulotason ja korkean työttömyyden alueilla vain joka neljännellä opettajalla on yli viisi vuotta kestänyt työsuhde, kun vauraammalla alueella yli puolet opettajista on viihtynyt koulussaan yhtä pitkään. [...]
http://www.ts.fi/online/kotimaa/175516.html

Oh Dearism

  • Guest
Re: Koulukiusaamisen syistä.
« Reply #68 on: November 20, 2010, 22:52:53 »

snip

1) Jos "aktiivisesta kansalaisuudesta" tulee käytännössä pakko - jos kaikkien pitää perustaa omia kontra-Hommiaan, jotta jokin Homma ei veisi heiltä kansalaisoikeuksia...
Oikeus olla passiivinen kansalainen, käydä töissä, leffassa ja kapakassa

snip

2) Lopulta "kansa" hajoaa keskenään riiteleviin ja toistensa oikeuksia rajoittamaan pyrkiviin klikkeihin. Tämä on itse asiassa se, mikä periaatetasolla jossain Hommassa on vialla. Rasismi on siitä vain looginen seuraus, eikä välttämättä edes vakavin tai vahingollisin.

snip

3) anti-Homma olisi tietysti periaatetasolla yhtä väärin, huono ja perseestä kuin Homma. Mutta jos ihmiset alkavat ajatella siihen malliin, että Hommalle on pantava kova kovaa vastaan jos mielii pitää henkensä ja vapautensa, heitä tuskin voi moittia siitä.


1) En tiedä miksi ja miten aktiivisesta kansalaisuudesta tulisi väistämättä pakko.

2) Ajattelet maailmankuvat jollain tavalla rajoittuneiksi ryhmäintressien vaikutuksesta? Ehkä tuo Wardan globaali eetos on pyrkimys löytää joitain keinoja ratkaista esittämäsi ongelma "kansan" hajoamisesta keskenään riiteleviin klikkeihin.

3) Vaikka en ole pro-Homma, niin en kyllä ole anti-Hommakaan. Luo oma vastaava hankkeesi tai liikkeesi tai osallistu johonkin vastaavaan hankkeeseen tai liikkeeseen, joka ajaa mielestäsi välttämättömiä päämääriä ja käyttää mielestäsi kestäviä menetelmiä hyväksensä. Mulla on jostain syystä tuntuma, että mikään ei ole pysyvänä ratkaisuna Hommailmiöille paitsi kokonaisvaltainen maailmankuva, joka tarjoaa toteuttamiskelpoiset ratkaisut ihmisten nykyisiin ongelmiin. Näin siis tuntumalta sanoisin, että kaikki nimenomaisesti vastustamaan asettuva liikehdintä onkin osa ongelmaa.

Hommakritiikki ja kritiikki ylipäänsä on tietty asia erikseen, mutta kyse on silloin kritiikin tyylistä ja kohteesta.

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Re: Koulukiusaamisen syistä.
« Reply #69 on: November 21, 2010, 00:54:30 »
edit. (koko homma)

Oh Dearism ja muut. Jatkan paatosta tuosta
Quote
toteuttamiskelpoisten ratkaisujen
vaikeudesta...

Toistan tässä tämän yhden syyn, miksi hommalaisuudelle /muukalaisvastaisille liikkeille ja esimerkiksi tiukan islamilaisille uskonnollisille liikkeille on jalansijaa. Niiden tavoite on harvinaisen yksinkertainen ja selkeä. Maailma on entistä monimutkaisempi ja ongelmat yhä vaikeammin hallittavissa. Globaali kansalainen ei yksin voi poistaa nälänhätää tai pysäyttää ilmastonmuutosta, ja vaikka aktiivisten globaalien kansalaisten ryhmänä voisi, olisi edessä lukematon ja taas lukematon määrä muita globaaleja hätiä.

Kuten itsekin huomautit, Oh Dearism, aktiivinen (globaali) kansalainen saa siis usein kärsiä voimattomuuden tunteesta globaalien ongelmien edessä. Vaikka asuisi yhdessä nykydemokratian mallimaista, kuten Suomessa. (Tai vaikka heidinä tai timona Brysselissä).  

Väitän, että on huomattavasti yksinkertaisempaa, selkeämpää ja vähemmän innovatiivisuutta, vaivannäköä ja ponnisteluita vaativaa ajaa tavoitetta "vähemmän maahanmuuttajia/muukalaisia osingoille tulijoiksi (=suomi suomalaisille), emme halua monikulttuurisuutta" ja ryhmiytyä tämän tavoitteen taakse, kuin
etsiä aktiivisesti uusia keinoja

- vähentää perheiden, lasten ja nuorison yleistä pahaa oloa ja syrjäytymisen uhkaa,
- ehkäistä ja torjua kulttuuriimme sidottuja alkoholiongelmia tai
- olla mukana rakentamassa tuota globaalin eetokseni viittaamaa "globaalia kansalaisuutta"

... jonka merkitys ja idea (erityisesti se ihannekuva) kyllä varmasti jää vieraaksi, jos "globaali" merkitsee ensisijaisesti kotimaisen metsäyhtiön muuttamista muille maille vierahille ja korvautuvan resurssejamme ahnehtivien muukalais"rikastajien" tulvalla. Toki mielestäni on täysin ymmärrettävää, ettei globaali työtön aktiivinenkaan kansalainen Takametsän tunturilla tai jaksa riemuita useastakaan tämänhetkisen "globaalitilanteen" suomista iloista. Kuten esimerkiksi globaalin kansalaisuutensa suomasta teoreettisesta mahdollisuudesta houkutella itselleen puoliso likimain mistä päin nettiin kytkettyä maailmaa tahansa tai matkustaa halpalentoyhtiön lennolla pois kotikonnuiltaan etsimään onnea merten takaa (varsinkin, jos sattuu olemaan Suomen passilla varustettu globaali kansalainen)...

Vaikeinta kuitenkin lienee etsiä ja rakentaa sellaista yhteiskuntamallia, jossa olisi hieman paremmin päivitettynä ja laajemmin saatavilla sitä elämäntaitoa, joka niiltä Mäki-Ketelänkin tutkimuskohteilta tuntuu uupuvan.

Vaikuttaa toisinaan siltä, että globaalin kansalaisen elämäntaidon sijaan muutamilla painottuukin muukalaistulvan torjumisen taito. Koetaan ilmeisesti tärkeimmäksi hankkia taitoa pitää kiinni rajallisista resursseista? Taitoa saavuttaa ja säilyttää etulyöntiasema suhteessa toisiin?


Onneksi ei sentään pelätä "niiden tappavan ja pilkkovan ja syöttävän koirille" , kuten 1400-luvun "suomessa" hämäläisten väitettiin tehneen savolaisille. Eivät kai sentään kovin pienestä lihapalasta taistelleet, vai taistelivatko?  ;)

Ruotsalaisen ja siksi ruotsalaista käsitteellistämistä edustavan kantelukirjeen mukaan savolaiset olisivat ryöstäneet, polttaneet ja murhanneet hämäläisiä ja heidän talojaan, kun taas viime mainitut olisivat murhanneet savolaisia, leikelleet heidän ruumiinsa pieniksi palasiksi ja syöttäneet palat koirille.

Löysin tällaisen herkkupalan
http://kotisivukone.fi/files/sievinkylat2010.kotisivukone.com/pahkina/jukka_korpelan_esitelm_sieviss_1.10.09.doc
 Pähkinäsaaren rauhan rajasta ("Pähkinäsaaren rauhan rajaa, jos sellaista edes oli 1300-luvulla, kukaan ei koskaan merkinnyt linjana maastoon"), suomalaisheimojen globaalista kansallistunteesta keskiajalla  ;)yms. itselleni melko vieraasta aiheesta. :-) Tunteeko joku tyypin? Lähteitä kaipasin, ilmeisesti joku alan asiantuntija?
« Last Edit: November 21, 2010, 01:42:59 by Warda »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Username1

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4383
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Koulukiusaamisen syistä.
« Reply #70 on: November 21, 2010, 09:13:54 »
Warda.

Tuossa olet kyllä oikeassa, kuten fundamentalismikin, niin yhden asian/ratkaisun liike nojaa hyvin yksinkertaistavaan maailmankuvaan, jokin näyttää tältä siispä näin. Ja aivan samoin kuin fundamentalistikristityilläkin, niin on havaittavissa sellaista rehellisyys/suoraselkäisyysromantiikkaa. Minä otan todellisuuden sellaisena kuin se on!

Mutta kuitenkin tuohon pitää lisätä oikeastikin pelko siitä, että meillä kohta ammutaan ihmisiä ihan joka päivä kaduilla ja meno on kuin villissä lännessä. Gettoutuminen ja muslimien vallankumous, kumpikin pelottaa nuivia. Itseasiassa uhan tunne saa ihmisen suggestiiviseksi aiheille, jotka vahvistavat uhan tunnetta ja taas torjuvaksi muulle aiheelle. Tämä yksipuolistaa ja yksinkertaistaa omalta osaltaan maailmankuvaa.

Nuivalla tarkoitan tässä yhteydessä sellaista henkilöä, joka katsoo kannattavansa kovempia otteita ongelmien ratkaisemiseksi suhteessa (sumutettuun?) valtaväestöön tällä hetkellä ja katsoo näiden otteiden koventamisien olevan välttämättömiä tai seuraa jotain tosi kamalaa. Otteiden koventamisella tarkoitan sitä, että siinä (oikeutetusti tai oikeuttamattomasti!) joudutaan toimimaan ihmisen halua/tahtoa/välitöntä hyvinvointia/hyvää mieltä vastaan suurempien uhkien edessä. Tai sitten sen voisi muotoilla näin, keinot eivät lähde siitä, että siinä ajateltaisiin miltä ihmisistä tuntuu, vaikka se voi siinä sivussa tuoda sekä iloa ja surua. Pidemmällä aikavälillä tämän kuitenkin uskotaan estävän hyvin suuria murheita ja täten nähdään välttämättömänä.

EDIT_ Pakko kai lisätä omaan nuiva määritelmääni. Nuiva on hyvinkin valmis toteuttamaan keinoja, joissa (omasta mielestään) pakon edessä tarkoituksellisesti tuotetaan pahaa mieltä, epämukavuutta yms. tietyt kriteerit täyttäville ihmisille nykyistä enemmän, koska on pakko. Kääntäen sen voisi ajatella, että meillä menee asiat pieleen, koska joillakin ihmisillä on (valtion?) toimesta liian hyvä mieli.
« Last Edit: November 21, 2010, 09:25:08 by ateisti19 »
Monikulttuurisuus on rikkaus.

J. Mäki-Ketelä

  • Guest
Re: Koulukiusaamisen syistä.
« Reply #71 on: November 22, 2010, 14:32:12 »
Taas meikäläinen vanhana nössönä antaa naisten jankutukselle periksi.

Hyvä on, Warda, hyvä on: laitetaan nyt sitten tuonne väikkäriin jotain pohdintaa ja vinkkiä tyyliin "Miten ongelmista eroon". Työtä tämäkin lepsuilu aiheuttaa taas pirusti lisää, mutta on se oikeastikin ihan hyvä idea. Pitää alkaa vaan kirjoittaan, ei tää homma (p.n.i.) muuten etene ...