Author Topic: Määrittelyt stalinismille, taistolaisuudelle, anarkismille jne.  (Read 6679 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Steffers

• Full Member
Hommassa ja maahanmuuttokriittisissä piireissä yleensäkin (esim. Halla-ahon blogissa) viljellään tiuhaan tittelissä olevia sanoja. Yleensä niitä tunnutaan käyttävän lähinnä synonyyminä jollekin oletetulle mokuttajalle. Omat näkemykseni siitä mitä ne tarkoittavat:

Anarkismi: Ideologia, johon kuuluu hierarkioiden vastustaminen, ml. valtion, kirkon, työn jne. Anarkisteihin olen törmännyt poliittissa kuvioissa usein - yleensä ne vaihtelevat hassuista idealisteista ärsyttäviin janareihin. Esim. suoran toiminnan käyttäminen protesteissa ei tee ihmisestä anarkistia. On varmaan itsestäänselvää että anarkistit eivät päätä Suomen maahanmuuttopolitiikasta - voisi sanoa että kabineteissa toimiminen jo sinänsä tekee ihmisestä ei-anarkistin...

Stalinismi: Usko siihen, että Stalin oli hyvä neuvostoliiton johtaja. Tämä voidaan ulottaa myös Brezhnevin ajan NL:n toiminnan hyväksymiseen esim. Tsekkoslovakian miehityksen osalta. Suomessa oli 70-luvulla poliitikkoja ja ihmisiä jotka olivat määritelmän mukaan stalinisteja; näistä enemmän taistolaisuus-kohdassa. Olen vasemmistopiireissä pyörinyt enkä muista kohdanneeni livenä kuin ehkä yhden stalinistin. Varmaan niitäkin kourallinen jossain pikkukommaripuolueiden syövereissä on. Maahanmuuttopolitiikasta keskusteltaessa stalinisteihin vetoaminen on outoa, koska stalinistit eivät ole edes lähellä maahanmuuttopolitiikkapäätösvaltaa enkä edes osaa sanoa onko olemassa mitään erityistä stalinistista maahanmuutopolitiikkalinjaa.

Taistolaisuus: Suomalaisille entisen SKP:n vähemmistöläisille annettu liikanimi. Vähemmistön erotti enemmistöstä sekä Neuvostoliiton kritiikitön hyväksyntä (jota voidaan ensimmäisen määritelmän mukaisesti tituleerata myös stalinismiksi, ainakin Brezhnevin hallintokaudella) ja vastustus SKP:n oletettua revisionistista tendenssiä (ts. vallankumouksen ja proletariaatin diktatuurin hylkäämistä) kohtaan. Sen jälkeen kun vanha SKP sulautettiin Vasemmistoliittoon ja Neuvostoliitto hajosi, taistolaisuutta ei voi sanoa olevan enää olemassa. Entisiä taistolaisia on kyllä. Entinen tarkoittaa tässä nimenomaan entistä - se, että Jan Vapaavuori on entinen nuorisorikollinen, ei tarkoita että olisi olemassa joku vaara että hän päättäisi tällä hetkellä murtautua kioskeihin... Tällaisiksikaan ei voi kuitenkaan kutsua esim. Erkki Tuomiojaa tai Tarja Halosta, jotka olivat vasemmistososialidemokraatteja ja siis koko taistolaisuusmääritteen ulkopuolella jo lähtökohtaisesti, tai vaikka Paavo Arhinmäkeä joka ei edes kuulunut koko SKP:hen missään vaiheessa. Entiset taistolaiset eivät päätä Suomen maahanmuuttopolitiikasta.

Marxismi: Tätä onkin vähän vaikea määritellä. Varmaankin pohjautuu siihen että pitää Marxin oppeja hyvinä - mutta suuri osa marxistisesta toiminnasta Marxin jälkeen on ollut Marxin teorioiden parantelua/"parantelua" siinä määrin että vaikea sanoa mitä koko sana tarkoittaa... Marxhan itsekin kielsi olevansa marxisti. Marxismi on vaikutusvaltaisena aatteena tietysti vaikuttanut kaikkeen jälkeiseensä politiikkaan, mutta voisi melko varmaksi sanoa että marxistit eivät päätä Suomen maahanmuuttopolitiikasta, enkä osaa sanoa mitä marxismilla oikein on tekemistä maahanmuuttopolitiikan kanssa (ehkä maahanmuuttomyönteisen näkökannan voisi johtaa marxistisesta internationalismista, mutta internationalismi ei ole pelkästään marxistinen aate.)

On omituista miten usein maahanmuuttokriittisissä piireissä näitä käytetään surutta sisällöttöminä yleisinä loukkauksina, kun otetaan huomioon miten herkkiä niissä vastaavasti ollaan esim. rasisti- tai fasisti-sanoille.
« Last Edit: April 07, 2010, 15:37:47 by Steffers »

Offline Aapo

• Sr. Member
  • Vihollisen juoksupoika ja soluttautuja
Re: Määrittelyt stalinismille, taistolaisuudelle, anarkismille jne.
« Reply #1 on: April 07, 2010, 15:33:40 »
On omituista miten usein maahanmuuttokriittisissä piireissä näitä käytetään surutta sisällöttöminä yleisinä loukkauksina, kun otetaan huomioon miten herkkiä niissä vastaavasti ollaan esim. rasisti- tai fasisti-sanoille.

Tätä olen totta puhuen itsekin ihmetellyt.
"Jos moittii joitain porukoita yksipuolisesta keskustelusta, ei todellakaan saa sortua itse samaan." - Jyrki Kasvi

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #2 on: April 07, 2010, 21:09:16 »

Totta puhuen olen itse ihmetellyt miten herkkiä anti-hommalaiset ovat anarkismi, stallari, taistolaisuus syytöksille jos he eivät kerran sellaisia ole?
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

zetor

• Guest
« Reply #3 on: April 07, 2010, 21:17:16 »

Totta puhuen olen itse ihmetellyt miten herkkiä anti-hommalaiset ovat anarkismi, stallari, taistolaisuus syytöksille jos he eivät kerran sellaisia ole?

Miksi yleensäkään käyttää noita termejä, jos itsekin harvinaisen hyvin tietää etteivät ne pidä paikkaansa? "Stallaria" käytetään maahanmuuttokriitikoiden piirissä loukkaavana ja alentavana terminä, siksi lienee luontevaa että sellaisesta voidaan myös loukkaantua.

Offline Steffers

• Full Member
« Reply #4 on: April 07, 2010, 21:20:49 »

En minä niille varmaan korvaani lotkauttaisi jollei olisi sitä epäsuhtaa heidän oman kielenkäyttönsä ja rasismisyytösherkkyyden välillä.

Kuuma peruna

• Guest
« Reply #5 on: April 07, 2010, 21:21:21 »

Etkä yhtään ihmettele, miten herkkiä hommalaiset ovat rasistiepäilyille, jos he eivät kerran ole rasisteja?
Minä tiedän itse, mitä olen, enkä hermostu siitä jos minua syytetään anarkistiksi, taistolaiseksi tai vihervasemmistolaiseksi, koska en sellainen ole.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #6 on: April 07, 2010, 21:21:39 »

Miksi yleensäkään käyttää noita termejä, jos itsekin harvinaisen hyvin tietää etteivät ne pidä paikkaansa? "Stallaria" käytetään maahanmuuttokriitikoiden piirissä loukkaavana ja alentavana terminä, siksi lienee luontevaa että sellaisesta voidaan myös loukkaantua.

Termit eivät ole kurantteja, se on totta. Tilanne nyt on vain se, että "stallarit" nimittelevät toisia "rasisteiksi" ja nämä taas takaisin "vihermädättäjiksi" tai toisinpäin, vaikka kummatkaan eivät itseasiassa aivan tuota ole.

Epäilen kovasti, että nämä vasemmistoon liittyvät pilkkanimet on johdettu siitä, että kommunismi oli kansainvälistä kuten monikulttuurikin. Näin ollen niillä on jokin yhtymäkohta, josta karikatyyrin voi tehdä.

Äskeinen kommentinikin oli eräänlainen piruilu siitä kuinka "stallarit" aina jaksaa muistuttaa kaikkien hommalaisten olevan rasisteja, joka ilmenee erityisesti siitä, että he eivät halua tulla nimitetyksi rasisteiksi.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

zetor

• Guest
« Reply #7 on: April 07, 2010, 21:47:07 »
Termit eivät ole kurantteja, se on totta. Tilanne nyt on vain se, että "stallarit" nimittelevät toisia "rasisteiksi" ja nämä taas takaisin "vihermädättäjiksi" tai toisinpäin, vaikka kummatkaan eivät itseasiassa aivan tuota ole.

Epäilen kovasti, että nämä vasemmistoon liittyvät pilkkanimet on johdettu siitä, että kommunismi oli kansainvälistä kuten monikulttuurikin. Näin ollen niillä on jokin yhtymäkohta, josta karikatyyrin voi tehdä.

Äskeinen kommentinikin oli eräänlainen piruilu siitä kuinka "stallarit" aina jaksaa muistuttaa kaikkien hommalaisten olevan rasisteja, joka ilmenee erityisesti siitä, että he eivät halua tulla nimitetyksi rasisteiksi.

Jos esittää rasistisia mielipiteitä, on melko todennäköisesti rasisti. Jos suhtautuu myönteisesti maahanmuuttoon, ei automaattisesti ole viherpunainen, stalinisti, kommari tai taistolainen. Ei se sen vaikeampaa ole. Kyse ei ole mistään nollasummapelistä, että "jos mua sanotaan rasistiks niin saan sanoo kaikkii kommareiks", vaan pyrkimyksestä selkeyttää termistöä.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #8 on: April 07, 2010, 21:55:05 »

Ei se ole ollenkaan omituista. Kun ollaan äärioikeistoa, niin ollaan äärioikeistoa. Äärioikeistolaiselle on aivan normaalia pitää liberaalia kokoomuslaista "kommunistina" ja "stalinistina". Ei äärioikeistolainen kykene näkemään mitään nyanssieroja poliittisissa vastustajissaan, vaan kuvittelee nämä oman fanaattisen itsensä peilikuviksi. Äärioikeistolainen ei pysty kuvittelemaankaan, miltä tuntuu olla maltillinen tolkun porvari. Jos pystyisi, ei hän äärioikeistolainen olisikaan.

Uskon että äärioikeistolaisten maahanmuuttokriitikoiden joukossa on paljon niitäkin jotka yrittävät ehkä hyvinkin tietoisesti kostaa vanhempiensa stalluaikakaudella kokemat koettelemukset. Ja kyllähän sekin pitää paikkansa että vihreissä on entisiä stalinisteja, joista jotkut ovat saattaneet ajaa esim. monikulttuuriasiaa hyvinkin stalinistisin ottein. Tämä ei kuitenkaan muuta miksikään sitä, että a) maahanmuuttokriitikot ovat noin yleisesti ottaen rasisteja ja b) rasismin vastustaminen kuuluu nimenomaan porvarillisiin, liberaaleihin arvoihin kuten yksilön oikeuksien kunnioittaminen yleensäkin.
« Last Edit: April 07, 2010, 22:50:12 by Ngqiko Mpumlwana »
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Schwa

• Sr. Member
« Reply #9 on: April 07, 2010, 23:28:35 »

Ja kyllähän sekin pitää paikkansa että vihreissä on entisiä stalinisteja, joista jotkut ovat saattaneet ajaa esim. monikulttuuriasiaa hyvinkin stalinistisin ottein.

Tämä on niin taajaan toistuva väite etenkin erilaisilla viherkriittisillä sivuilla, että piti oikein rekisteröityä siitä kysymään (hei vaan jos joku Hommawatchin kommenteista kuukausien takaa muistaa).

Keitä nämä vihreiden entiset stalinistit oikein ovat? Osaako kukaan nimetä vaikkapa kolmea vihreissä keskeisellä paikalla toimivaa entistä (saatikka nykyistä) stalinistia? Satu Hassi oli taistolainen, mikä varmaan tosiaan täyttää stalinistin määritelmän, mutta onko ketään muuta?

Kuuma peruna

• Guest
« Reply #10 on: April 07, 2010, 23:35:01 »
Keitä nämä vihreiden entiset stalinistit oikein ovat? Osaako kukaan nimetä vaikkapa kolmea vihreissä keskeisellä paikalla toimivaa entistä (saatikka nykyistä) stalinistia? Satu Hassi oli taistolainen, mikä varmaan tosiaan täyttää stalinistin määritelmän, mutta onko ketään muuta?

Tuota minäkin olen kysynyt muilla foorumeilla. Vastauksiksi on tullut sellaisia kuin "Tarja Halonen" ja "perehdy asiaan, hyysäri".

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #11 on: April 08, 2010, 00:11:32 »

Tuota minäkin olen kysynyt muilla foorumeilla. Vastauksiksi on tullut sellaisia kuin "Tarja Halonen" ja "perehdy asiaan, hyysäri".

Satu Hassia minäkin ajattelin. Osmo Soininvaara on kai entinen Liberaalipuolueen jäsen. Mutta ovatko mamukriitikot oikeasti noin helvetin pihalla asioista? Tarja Halonen taistolainen???

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #12 on: April 08, 2010, 00:15:08 »

Ja kyllähän sekin pitää paikkansa että vihreissä on entisiä stalinisteja, joista jotkut ovat saattaneet ajaa esim. monikulttuuriasiaa hyvinkin stalinistisin ottein.

Tämä on niin taajaan toistuva väite etenkin erilaisilla viherkriittisillä sivuilla, että piti oikein rekisteröityä siitä kysymään (hei vaan jos joku Hommawatchin kommenteista kuukausien takaa muistaa).

Siis taistolaisuuteenhan kuului tämä että kun oltiin oikealla työväenliikkkeen asialla niin oli lupa ahdistella ihmisiä ja uhkailla. Mä olettaisin että vihreän liikkeen alkuaikoina varsinkin oli tällaista vastarinta- ja vallankumousuhoa joka oli siis politiikan tekotapana taistolaishenkistä, siis sillä tavalla että porvarillisemmin orientoitunut ihminen piti sitä jonkinlaisena kommunismina.

Offline Steffers

• Full Member
« Reply #13 on: April 08, 2010, 00:34:20 »
Vihreiden taistolaisiin rinnastaminen kai tuli siitä jostain kyselystä josta kävi ilmi että suuri osa (valtaosa?) entisistä taistolaisista äänesti nykyisin vihreitä.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #14 on: April 08, 2010, 00:54:18 »
Vihreiden taistolaisiin rinnastaminen kai tuli siitä jostain kyselystä josta kävi ilmi että suuri osa (valtaosa?) entisistä taistolaisista äänesti nykyisin vihreitä.

Niin, sen tyyppinen idealismi jonka ajamina ihmiset erehtyivät stalinismiin ilmenee varmaan vanhemmalla iällä vihreisiin suuntautumisena.