Author Topic: Diasporayhteisö ja sota  (Read 15836 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Julmuri

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3920
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #15 on: April 08, 2010, 07:36:56 »
Merkittävä panos on tietysti yhteisön imaameilla jos he voimakkaasti saarnaavat tätä vastaan ja tulevaisuudessakin kykenevät pitämään ääriainekset loitolla, tilanne ei välttämättä kehity huonoksi.

Okei, kuulostaa varsin järkeenkäyvältä. No, siitä seuraa tietysti kysymys, että millä keinoin näitä mainitun yhteisön hengellisiä johtajia voisi parhaiten tukea tässä toiminnassa?

(Tähän on olemassa sosiologinen lähestymistapa, mutta en postita sitä tähän ketjuun aivan vielä.)


Cheers,

J. J.

Tukeminen vaatii täyttä yhteistyötä näiltä imaameilta eli heidän on ilmiannettava tietämänsä ääriainekset poliisille. Näin heitä voidaan auttaakin kun Supo tietää ketä tarkkailla.

Tämä edellyttää mm. että uskonveljiä ei aleta suojelemaan jos he ovat äärimielisiä.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #16 on: April 08, 2010, 07:51:53 »
Tukeminen vaatii täyttä yhteistyötä näiltä imaameilta eli heidän on ilmiannettava tietämänsä ääriainekset poliisille. Näin heitä voidaan auttaakin kun Supo tietää ketä tarkkailla.

Tämä edellyttää mm. että uskonveljiä ei aleta suojelemaan jos he ovat äärimielisiä.

Vaadit, että Suomessa asuva imaami luopuu perustuslaillisesta oikeudestaan olla ryhtymättä GESTAPON poliisin ilmiantajiksi.

Mikä siinä on, että nämä kriitikot eivät integroidu, vaan jatkuvasti vaativat muutoksia lakeihin ja käytäntöihin? Seuraavaksi vaativat vielä betoniporsaiden muuttamista betonikarhuiksi ja omia suopotkupallovuoroja.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Kuuma peruna

  • Guest
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #17 on: April 08, 2010, 07:55:20 »
Hommalaiset kriitikotkin puolustelevat rasisteja ja vähättelevät rasismia, vaikka he väittävät etteivät ole itse rasisteja. Ota niistä selvää.

Minun kirjoissani ne ovat rasisteja itsekin niin kauan kuin tekevät noin.

Offline Julmuri

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3920
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #18 on: April 08, 2010, 08:00:44 »
Tukeminen vaatii täyttä yhteistyötä näiltä imaameilta eli heidän on ilmiannettava tietämänsä ääriainekset poliisille. Näin heitä voidaan auttaakin kun Supo tietää ketä tarkkailla.

Tämä edellyttää mm. että uskonveljiä ei aleta suojelemaan jos he ovat äärimielisiä.

Vaadit, että Suomessa asuva imaami luopuu perustuslaillisesta oikeudestaan olla ryhtymättä GESTAPON poliisin ilmiantajiksi.

Jokaisella suomalaisella on velvollisuus ilmoittaa laittomuuksista poliisille. Onko imaameilla jokin vapautus tästä? Se, että nimittelet poliisia Gestapoksi taitaa osoittaa millä puolella itse olet.
Quote

Mikä siinä on, että nämä kriitikot eivät integroidu, vaan jatkuvasti vaativat muutoksia lakeihin ja käytäntöihin? Seuraavaksi vaativat vielä betoniporsaiden muuttamista betonikarhuiksi ja omia suopotkupallovuoroja.

Mikä siinä on, että muslimi hermostuu heti jos häneltä halutaan yhteistyötä terroristien kiinniottamiseksi?
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline admin

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Posts: 23
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #19 on: April 08, 2010, 08:11:10 »
Julmuria on ennenkin varoitettu sanojen syöttämisestä toisten suuhun. Tämän lisäksi Julmuria on huomautettu kielenkäytöstä aikaisemminkin. Toivottavasti nämä varovaiset vihjeet menevät nyt läpi.

Jatkossa keskusteluissa pyritään välttämään leimaamista. Tämä koskee kaikkia.
« Last Edit: April 08, 2010, 08:24:22 by admin »

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #20 on: April 08, 2010, 09:15:06 »
Tukeminen vaatii täyttä yhteistyötä näiltä imaameilta eli heidän on ilmiannettava tietämänsä ääriainekset poliisille. Näin heitä voidaan auttaakin kun Supo tietää ketä tarkkailla.

Tämä edellyttää mm. että uskonveljiä ei aleta suojelemaan jos he ovat äärimielisiä.

Vaadit, että Suomessa asuva imaami luopuu perustuslaillisesta oikeudestaan olla ryhtymättä GESTAPON poliisin ilmiantajiksi.

Mikä siinä on, että nämä kriitikot eivät integroidu, vaan jatkuvasti vaativat muutoksia lakeihin ja käytäntöihin? Seuraavaksi vaativat vielä betoniporsaiden muuttamista betonikarhuiksi ja omia suopotkupallovuoroja.

Olette molemmat yhtä oikeassa. Moraalinen velvollisuudentunto ja vastuullinen kansalaisuus on mm. sitä, että ilmoittaa poliisille ääriaineksista, mikäli ääriaines ymmärretään henkilöiksi/ryhmiksi, jotka suunnittelevat terrori-iskua. Toisaalta stereotyyppisistä yleistyksistä, ennakkoluulosta ja epäluulosta kumpuava epäily ilman parempaa näyttöä ei riitä perusteeksi lähestyä virkavaltaa. Rukousnauhaa mukanaan kuljettavaa naapurin Iqbalia on yhtä perusteetonta ryhtyä epäilemään ääri-islamismista kuin leijonatatskalla varustettua alakerran Urpoakaan äärioikeistolaisuudesta.

Lisäksi lienee hyvä havainnoida, että ääri-islamismia ja äärioikeistolaisuutta yhdistää väkivallan kaihtamattomuus aatteellisen propagandansa yhtenä hyväksyttävänä välineenä. Ja molempien edustajat ovat perustelleet toimintaansa uskolla. Itse asiassa ääriliikkeet (ml. äärivasemmistolaisuus) järkiperäisyyttä uhmaavien opillisten äärimmäisyyksien lisäksi määrittyvät "ääriliikkeiksi" osin juuri siksi, koska oikeuttavat laittoman väkivallan tarkoitusperiensä saavuttamiseksi. Äärivasemmistolaisuus tietysti harvemmin vetoaa uskonnollisiin lähteisiin.
« Last Edit: April 08, 2010, 09:21:15 by Isontalon Antti »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #21 on: April 08, 2010, 09:21:37 »
Jokaisella suomalaisella on velvollisuus ilmoittaa laittomuuksista poliisille.
Quote

Ei ole. Ne rikokset, joista täytyy ilmoittaa silloin, kun on tietoa rikoksen jo tapahtuneen, on lueteltu rikoslain 15. luvun §10.

Quote
Mikä siinä on, että muslimi hermostuu heti jos häneltä halutaan yhteistyötä terroristien kiinniottamiseksi?

Hermostun siitä, että vaadit osaa väestöstä ryhtymään vasikoiksi, osaa et ja rasistisin perustein.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #22 on: April 08, 2010, 09:30:49 »
Taha Islam, ymmärtääkseni kuitenkin katsot olevan hyvää moraalista vastuuntuntoa ilmoittaa, mikäli faktatiedon pohjalta ja ennakkoluulottoman harkinnan jälkeenkin säilyy epäily terrori-iskuaikeista? Ts. vaikka lain kirjain ei aseta kyseistä velvollisuutta, moraali asettaa. On tietysti selvää, että nykytilanteessa kohtuuttomuus ilmenee useammin yltiöepäluuloisissa epäilijöissä (tyyppiä "toi on muslimi, se on varmaan terroristi!") kuin itse epäilyksen kohteissa.
« Last Edit: April 08, 2010, 09:33:46 by Isontalon Antti »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Julmuri

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3920
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #23 on: April 08, 2010, 09:36:37 »

Ei ole. Ne rikokset, joista täytyy ilmoittaa silloin, kun on tietoa rikoksen jo tapahtuneen, on lueteltu rikoslain 15. luvun §10.

Tuossa pykälässä ei ole tuollaista mainittu. Siellä sanotaan, että ilmoitus pitää tehdä rikoksen vielä ollessa estettävissä jos haluaa välttyä seuraamuksilta.

Kysytään nyt kuitenkin näin. Minkä takia imaamin ei pitäisi ilmoittaa jos hän havaitsee ääriliikehdintää?


Quote
Mikä siinä on, että muslimi hermostuu heti jos häneltä halutaan yhteistyötä terroristien kiinniottamiseksi?

Quote
Hermostun siitä, että vaadit osaa väestöstä ryhtymään vasikoiksi, osaa et ja rasistisin perustein.

Enhän minä missään ole väittänyt, ettei muilla olisi ilmoitusvelvollisuutta. Nyt oli kuitenkin kyse somalidiasporasta ja heidän imaameistaan.

Kyllä minusta jokaisella on velvollisuus ilmoittaa. Jos sen jättää tekemättä ei voi kyllä syyttää kuin itseään jos syntyy ennakkoluuloja.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #24 on: April 08, 2010, 11:36:04 »
Mitä tulee täällä kuohuttaneeseen kysymykseen ilmiantovelvollisuudesta, niin kehoitan asianosaisia ottamaan rauhallisesti. Suomessa on tästä asiasta säädetty Kirkkolain 5 luvun 2§:n sanoissa. Mielestäni on aivan järkiperäistä ulottaa luterilaisia ja ortodoksisia pastoreita koskevat säädökset myös muiden uskontokuntien hengellisiin edusmiehiin. Ei enempää, ei vähempää. Muu olisi ristiriidassa uskonnonvapauden ja perustuslain kanssa.

Siltä varalta, ettei joku tietäisi, mitä tuossa pykälässä lukee, niin se kuuluu näin: "Jos joku yksityisessä ripissä tai sielunhoidossa ilmaisee yleisen lain mukaan ilmiannettavan rikoksen olevan hankkeissa, papin on kehotettava häntä ilmoittamaan asiasta viranomaisille tai sille, jota vaara uhkaa. Jollei hän suostu siihen, papin on kerrottava hyvissä ajoin ja varovasti asiasta viranomaisille, kuitenkin niin, ettei asianomainen suoraan tai välillisesti tule siitä ilmi." Fair play. Henkilöön menevää ilmiantovelvollisuutta ei voi tässä asiassa säätää.

... ja jos joku nyt kysyy, mitä tarkoitan noilla "ei voi"-sanoilla, niin tarkoitan nimenomaan sitä. Ei voi. Pidän ajatusta yhtä vastenmielisenä kuin vaikkapa aika ajoin Suomessakin ehdotettua kruununtodistaja-järjestelmää tai syyttäjän ja syytetyn osapuolen välisiä lehmänkauppoja. Moisilla ei ole mielestäni mitään sijaa kotimaamme oikeusjärjestelmässä.

Sitten siihen sosiologiseen ytimeen, mistä aiemmin puhuin. Miten yksittäinen henkilö ajautuu ääriliikkeen jäseneksi? Siihen ei tarvita mitään muuta kuin sopivan turhautunut yksilö, jonka ei tarvitse edes olla mikään yhteiskunnan laitapuolen kulkija. Itse asiassa hänen asiansa voivat olla vaikka kuinka hyvällä mallilla materiaalisesti ja ulkoisesti, mutta syystä tai toisesta hänen henkinen elämäntilansa on umpikujassa ties mistä syystä. Hän kokee kroonista alemmuuskompleksia ja tuntee olevansa puustansa irronnut lehti.

Tässä vaiheessa paikalle saapuu ryhmä x:n edustaja ja tarjoaa hänelle mahdollisuuden tulla osaksi uutta yhteisöä, jonka sisällä hän voi kokea ylemmyydentuntoa muihin ulkopuolisiin nähden. Tarjous kuulostaa vähän perhanan hyvältä, ja yksilömme kuuntelee sitä mielihyvin. Voi olla, että hän tiedostaa rationaalisella tasolla kaikki riskit ja ymmärtää ryhmään liittymisen olevan huono idea, mutta ryhmä x:n edustajalla on kokemusta aatteensa markkinoinnista, ja hän pystyy halutessaan järkeilemään asian niin, että liittyminen alkaakin vaikuttaa paitsi mielekkäältä ja tunnetasolla tyydytystä tarjoavalta, myös suorastaan objektiivisesti järjelliseltä ratkaisulta.

Systeemi muistuttaa jonkin verran uskonnollisten kulttien hyödyntämiä menetelmiä, paitsi että se on yhdessä ratkaisevassa suhteessa helpompaa. Kultistit pyrkivät suoranaiseen kohdehenkilön tahdon murtamiseen. Ääriliikkeiden johtajat ja värvärit pyrkivät vain pehmeään indoktrinaatioon, tunkeutumiseen kohdehenkilön ajatuksiin sisältä käsin, niin että kohdehenkilö on valmis omasta tahdostaan liittymään heihin. Menetelmät ovat tuttuja vaikkapa kasvatustieteiden ja käyttäytymistieteiden ammattilaisille. Itse en lukeudu kumpaankaan ryhmään, joten puhun tässä aivan maallikkona pelkkää toisen käden tietoa; saa korjata tai täydentää.

Siinä vaiheessa, kun se ratkaiseva askel on sitten otettu ja kaveri on värväytynyt vapaaehtoiseksi kaukana ulkomailla käytävään sotaan - mistä hänellä on sentään teoreettinen mahdollisuus palata; tällaiseen projektiin on siis paljon helpompi löytää halukkaita kuin itsemurhapommituksiin - niin kuviosta onkin jo hyvin hankala päästä eroon.

Miten kuvatunlainen kehitys sitten ehkäistään ennalta? Esimerkiksi iskemällä suoraan tuohon kasvualustaan ja edistämällä yhteisöllisyyden ja kansalaisylpeyden tunnetta kohderyhmän keskuudessa. Siinä vaiheessa, kun henkilöt kokevat kuuluvansa yhteisöön - sekä omaansa että siihen ympäröivään - niin heillä ei ole tarvetta jättää sitä liittyäkseen toiseen yhteisöön.

Valitettavasti tämä on aika helvetin hankalaa varsinkin suurissa kaupungeissa, jollainen esimerkiksi oma pääkaupunkiseutumme on. Tämä selittää myös sen, miksi erilaiset sirpaloituneet alakulttuurit ovat perinteisesti olleet tässäkin maassa nimenomaan city-ilmiöitä.



Cheers,

J. J.

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #25 on: April 08, 2010, 11:43:05 »
Taha Islam, ymmärtääkseni kuitenkin katsot olevan hyvää moraalista vastuuntuntoa ilmoittaa...

Laki ei velvoita noudattamaan "hyvää moraalia", joten jos sitä vaaditaan uskontokuntaan kuulumisen perusteella, vaatimus on syrjivä, eikö totta?

Tuossa pykälässä ei ole tuollaista mainittu. Siellä sanotaan, että ilmoitus pitää tehdä rikoksen vielä ollessa estettävissä jos haluaa välttyä seuraamuksilta.

Siellä sanotaan, että suunnitelmasta tehdä törkeä rikos pitää olla tieto.

Quote
Kysytään nyt kuitenkin näin. Minkä takia imaamin ei pitäisi ilmoittaa jos hän havaitsee ääriliikehdintää?

Koska "ääriliikehdintä" ei ole rikosnimike.

Quote
Kyllä minusta jokaisella on velvollisuus ilmoittaa. Jos sen jättää tekemättä ei voi kyllä syyttää kuin itseään jos syntyy ennakkoluuloja.

Lait kuitenkin säätää Eduskunta, et sinä, joten sillä mennään.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Julmuri

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3920
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #26 on: April 08, 2010, 11:48:12 »
Tuossa pykälässä ei ole tuollaista mainittu. Siellä sanotaan, että ilmoitus pitää tehdä rikoksen vielä ollessa estettävissä jos haluaa välttyä seuraamuksilta.

Quote
Siellä sanotaan, että suunnitelmasta tehdä törkeä rikos pitää olla tieto.

Onko sinulla jotain sitä vastaan, että imaamit ilmoittaisivat ääriryhmistä?


Quote
Kysytään nyt kuitenkin näin. Minkä takia imaamin ei pitäisi ilmoittaa jos hän havaitsee ääriliikehdintää?

Quote
Koska "ääriliikehdintä" ei ole rikosnimike.

Ääriryhmät ovat ääriryhmiä juuri siksi, että he tekevät rikoksia. Myös vihapuheet ovat rikollisia.

Quote
Kyllä minusta jokaisella on velvollisuus ilmoittaa. Jos sen jättää tekemättä ei voi kyllä syyttää kuin itseään jos syntyy ennakkoluuloja.
Quote
Lait kuitenkin säätää Eduskunta, et sinä, joten sillä mennään.

Terrorismin torjuntaan onkin saatava tehokkaampia lakeja. Vihapuhe ja terrorismi ovat rikoksia kuitenkin jo nyt. Et sanakikkailullasi kykene osoittamaan miksi ääriryhmistä ei pitäisi ilmoittaa. Kyllä se on jokaisen velvollisuus.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #27 on: April 08, 2010, 12:06:47 »
Tein muuten juuri hämmentävän havainnon: ketjun aloittajana minulla on ilmeisesti valtuudet halutessani lukita se. Siihen ei tarvita ylläpitoa hätiin.

Näinhän saatan jopa provosoitua tekemään, mikäli ketju muuttuu muutenkin sisällöltään de facto lukkiutuneeksi.


Kevättä,

J. J.

Offline Julmuri

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3920
  • Pienimunainen fasisti
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #28 on: April 08, 2010, 12:07:20 »
Mitä tulee täällä kuohuttaneeseen kysymykseen ilmiantovelvollisuudesta, niin kehoitan asianosaisia ottamaan rauhallisesti. Suomessa on tästä asiasta säädetty Kirkkolain 5 luvun 2§:n sanoissa. Mielestäni on aivan järkiperäistä ulottaa luterilaisia ja ortodoksisia pastoreita koskevat säädökset myös muiden uskontokuntien hengellisiin edusmiehiin. Ei enempää, ei vähempää. Muu olisi ristiriidassa uskonnonvapauden ja perustuslain kanssa.

Siltä varalta, ettei joku tietäisi, mitä tuossa pykälässä lukee, niin se kuuluu näin: "Jos joku yksityisessä ripissä tai sielunhoidossa ilmaisee yleisen lain mukaan ilmiannettavan rikoksen olevan hankkeissa, papin on kehotettava häntä ilmoittamaan asiasta viranomaisille tai sille, jota vaara uhkaa. Jollei hän suostu siihen, papin on kerrottava hyvissä ajoin ja varovasti asiasta viranomaisille, kuitenkin niin, ettei asianomainen suoraan tai välillisesti tule siitä ilmi." Fair play. Henkilöön menevää ilmiantovelvollisuutta ei voi tässä asiassa säätää.

... ja jos joku nyt kysyy, mitä tarkoitan noilla "ei voi"-sanoilla, niin tarkoitan nimenomaan sitä. Ei voi. Pidän ajatusta yhtä vastenmielisenä kuin vaikkapa aika ajoin Suomessakin ehdotettua kruununtodistaja-järjestelmää tai syyttäjän ja syytetyn osapuolen välisiä lehmänkauppoja. Moisilla ei ole mielestäni mitään sijaa kotimaamme oikeusjärjestelmässä.

Jos kyse on sellaisesta uskonnollisesta yhdyskunnasta, jossa ääriliikehdintää on havaittu pitäisi kuitenkin olla järeämpiä keinoja puuttua asiaan. Suojelupoliisi voisi päättää asiasta ja kun uhka on torjuttu, palaisi normaalitila.

Toisaalta jos kyse on sellaisista seurakunnista, joissa ääriliikehdintä ja vihapuheet sallitaan, on hyvin epätodennäköistä, että niiden saarnaajat olisivat jotenkin eri mieltä asioista ja valmiita toimimaan yhteistyössä viranomaisten kanssa vaan pikemminkin he itse ovat myrkyllisen siemenen usein seurakuntaansa tuoneet. Esimerkkinä voidaan mainita esimerkiksi Norjassa vaikuttanut mullah Krekar, Ali Ibrahim Al-Sudani tai Abu Hamza. Ehkä olisi siis suotavaa, että jos vihapuheita saarnataan minkä tahansa uskontokunnan tiloissa suojelupoliisi voisi sulkea tämän määräajaksi tai kokonaan.

Mitä Suomeen tulee, itse olin iloinen somali-imaamin näkemyksistä. Hän tuomitsi terrorin juuri niin suoraan kuin se tuleekin tuomita ja ilmoitti, ettei niillä teoilla ole paratiisiin asiaa.

Sosiaalisista keinoista olet varmaankin koko lailla oikeassa.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
    • View Profile
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #29 on: April 08, 2010, 12:13:28 »
Taha Islam, ymmärtääkseni kuitenkin katsot olevan hyvää moraalista vastuuntuntoa ilmoittaa...

Laki ei velvoita noudattamaan "hyvää moraalia", joten jos sitä vaaditaan uskontokuntaan kuulumisen perusteella, vaatimus on syrjivä, eikö totta?

Laki ei velvoita hyvään moraaliin vaan Jumala kehottaa hyviin tekoihin profeetta Muhammedin suulla. Hän ei vain kehota hyviin tekoihin vaan pyytää seuraajiaan "kilvoittelemaan keskenään hyvissä teoissa". (Koraani 3:113-115) Mikäli olet muslimi (näin olen ymmärtänyt), kysyisinkin, mihin perustuu sellainen Koraanin tulkinta, missä rikoksen ehkäisy ei ole hyvä teko?
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)