Author Topic: Diasporayhteisö ja sota  (Read 19353 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #45 on: April 08, 2010, 20:42:14 »
Asiaa sivuavana voisin mainita, että Venäjä on jättänyt  YK:ssa uuden esityksen, jotta Somalian merirosvoja vastaan voidaan jatkossa käydä tehokkaampaa taistelua.  Venäjän esitys ilmeisesti sisältää oikeudellisten asioiden selvittämistä, jotta alueella olevat merivoimat voivat puuttua useammin ja tehokkaammin. Itse kävisin heitä vastaan sotaa Israelin opeilla.

Enpä jaksa edes ihmetellä, ettei sinua kiinnosta konfliktin ratkaisu muuten kuin entistä kovemmalla väkivallalla.

Moni ei olisi uskonut, että kolmannella vuosituhannella niinkin fantastisia mielikuvia herättävä käsite kuin "merirosvo" palaisi kansainvälisen politiikan ja maailmankaupan arkikeskusteluun sellaisella vimmalla, mitä marraskuusta 2008 alkaen on käyty. Jotkut kuvittelevat, että nyt vain silmälappu, kaljuuna ja papukaija ovat vaihtuneet kalashnikoviin, pikaveneeseen ja GPS-paikantimeen. Somalian rannikolla ja Adeninlahdella esiintynyt "merirosvoilu" on kuitenkin tilanteeseen tarkemmin perehtyneille jotain vallan muuta kuin puujalkoja, aarrekätköjä, saati terrorismia tai ääri-islamismia. Ongelmavyyhdin syvempi ymmärtäminen osin kyseenalaistaa (huom.  osin) koko käsitteen "merirosvo" käytön.

Keskeistä on ymmärtää, että todellisesta merirosvoilusta vallan irrallaan Somalian rannikkoa on ulkopuolisten toimijoiden taholta käytetty laittomaan jätedumppaukseen (ml. ydinjäte) sekä ryöstökalastukseen 1980-luvulta alkaen, mikä paitsi todistetusti (erityisesti tsunamin jälkeen) johti vakaviin sairausoireiluihin myös elinkeinojen (lue: kalastuksen) tyrehtymiseen rannikkoalueiden tavallisen somaliväestön keskuudessa. Valitettavasti jätetyhjennyksissä asianosaisten eurooppalaisten yhtiöiden sopimuskumppaneina olivat paikalliset varjovallanpitäjät Somaliassa. 80-luvulla entiset kalastajat katsoivatkin nimenomaan laittomia kalastajia ja jätetyhjennyksiä todelliseksi "merirosvoiluksi" ja kokivat paitsi elannon hankkimiseksi myös moraaliseksi oikeudekseen verottaa ryöstökalastajia ja ongelmajätteen kaatajia.

Ongelma vähitellen laajeni laajamittaisemmaksi merirosvoiluksi ja lainsuojattomuudeksi, jonka kokonaisvaltainen ratkaisu yhtä kaikki edellyttää Somalian monimutkaisten sisäisten jännitteiden ja epäkohtien ratkaisua. Tällä hetkellä kansainvälistä yhteisöä kiinnostaa vain omaisuutensa suojeleminen, eikä ongelman kokonaisvaltainen ja kestävä tarkastelu. Parhaimmillaan merirosvoilusta noussut kohu edistäisi Somalian priorisoimista keskeisten konfliktien strategisella kartalla

Mm. Afrikansarveen erikoistunut kollegani totesi, että vuosikymmenten huomiotta jättämisen jälkeen kansainvälinen yhteisö kiinnostui yhtäkkiä edellisvuonna merirosvoista niin, että Adenilahdella alvariinsa pursuavien sota-alusten lisäksi merirosvouksen varjolla pidetään erittäin kalliita kansainvälisiä konferensseja sekä syydetään rahaa Etiopiaan (vaikkei sillä ole edes rannikkoa), Keniaan ja näiden dominoimaan IGAD:iin.

Hänen mukaansa somalian viranomaiset haluaisivat pitää yllä kysymystä myös siitä, aikooko kansainvälinen yhteisö organisaatioineen puuttua ydinjätteiden ja muiden vastaavien asioiden dumppaukseen tai ryöstökalastukseen, jota kaikenkarvaiset panssarilaivat nyt siis suojelevat somaleilta. Nämä vain tuntuvat kiinnostavan paljon vähemmän.

Merirosvouksesta on erilaisten huhujen mukaan nyhtänyt sievoisia voittoja erityisesti eroamaan pakotetun entisen presidentin Yusufin (sekulaari l. ei-islamistinen) klaani Puntmaassa. Paljon puhutaan merirosvouksen ja terrorismin rahoituksen yhteydestä, mutta kollegani ei ole oikein vakuuttunut siitä, että analyytikot oikeasti tietävät, missä mennään, vaan sekoittavat vain iloisesti kaikki Somaliaan liittyvät mielikuvat suureksi sopaksi ja leikkivät asiantuntijaa omien päähänpinttymiensä propagoimiseksi.
« Last Edit: April 08, 2010, 20:48:31 by Isontalon Antti »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #46 on: April 08, 2010, 21:32:52 »
Ei vaan 'siviilien tappaminen kotitekoisilla räjähteillä' -rikos.

Kysymys kuuluu, että nauttiiko imaami perustuslain antamaa suojaa sen suhteen, onko hän velvoitettu ilmiantamaan "ääriliikehdintää"
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #47 on: April 08, 2010, 21:49:28 »
Minä voisin helposti osoittaa säästöä tuon 1,7 miljoonan verran, jotta tuo tärkeä työ saataisiin käyntiin. Voi pyhä jysäys, pitääkö jotain todella tapahtua ennenkuin uskotaan, että meidänkin on valmistauduttava terroriuhkaa vastaan.

Todennäköisesti, koska Suojelupoliisi ei kerta kaikkiaan pidä minkään uskonnollisesti motivoituneen terrori-iskun mahdollisuutta Suomessa todellisena, koska sellaista uhkaa ei ole yhtään kenenkään alaa tutkivan mielestä. Jos pelkää muslimien kaappaavan lentokoneen törmätäkseen sillä päin Loimaan Rehun siiloja, niin on jo aika harhainen tapaus.

Islamilaismotiivisia terroritekoja Suomessa ei ole tapahtunut yhtäkään. Se, mitä on tapahtunut, on.
- yksi pommi-isku, jonka teki kemialla leikkivä nuori juippi
- yksi kouluammuskelu, jonka teki rasismia ja linkolalaisuutta aatepuuroksi sotkenut nuori juippi
- yksi kouluammuskelu, jonka teki ilmeisesti jonkinlaisen pohjalaisen aseellisen isänmaallisuuden vallassa ollut nuori juippi
- yksi mustasukkaisuusjoukkomurha, jonka teki kosovolaissyntyinen pikkurikollinen varastoduunari.

Täältä katsoen hommalaistyyppinen rasismi vaikuttaisi todennäköisemmältä terrori- ja väkivaltauhan lähteeltä kuin ääri-islam.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #48 on: April 08, 2010, 22:13:09 »
Ei vaan 'siviilien tappaminen kotitekoisilla räjähteillä' -rikos.

Kysymys kuuluu, että nauttiiko imaami perustuslain antamaa suojaa sen suhteen, onko hän velvoitettu ilmiantamaan "ääriliikehdintää"

Ei, vaan kysymys kuuluu, että vaikka nauttisikin, toimisiko hän vastoin Profeetan kehoituksia hyviin tekoihin ja siviilien puolustamiseen piilottautumalla perustuslain antamaan suojaan tilanteessa, jossa hän tietää terrori-iskun olevan suunnitteilla.

Ts. onko imaami itseään ääriliikkeiltä suojeleva pelkuri vai todellinen muslimi, joka ei pelkää kuolla uskonsa vuoksi ja viattomien puolustamiseksi. Muslimi voi taistella vain puolustustarkoituksessa ja aseellisia hyökkääjiä (lue: sotilaita/taistelijoita) vastaan, ja silloinkin alla mainituin ehdoin.

"Niitä kohtaan, jotka eivät taistele teitä vastaan uskonne vuoksi, eivätkä aja teitä kotimailtanne, Jumala ei kiellä olemasta ystävällisiä ja kohtelemasta heitä täydellä oikeudenmukaisuudella, sillä Jumala rakastaa niitä, jotka toimivat tasapuolisesti (Koraani 60:8 )
"Ja jos he ovat taipuvaisia rauhaan, teidänkin tulisi olla, ja luottaa Jumalaan." (Koraani 8:61)
"Pitäydy anteeksiannossa, kehota ystävällisyyteen, äläkä välitä tietämättömistä." (Koraani 7:199)
« Last Edit: April 08, 2010, 23:22:51 by Isontalon Antti »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #49 on: April 08, 2010, 22:26:13 »
Hänen mukaansa somalian viranomaiset haluaisivat pitää yllä kysymystä myös siitä, aikooko kansainvälinen yhteisö organisaatioineen puuttua ydinjätteiden ja muiden vastaavien asioiden dumppaukseen tai ryöstökalastukseen, jota kaikenkarvaiset panssarilaivat nyt siis suojelevat somaleilta. Nämä vain tuntuvat kiinnostavan paljon vähemmän.

Tämäpäs muuten onkin uutta informaatiota allekirjoittaneelle. Tuota ympäristöön liittyvää puolta en ole havainnut käsiteltävän missään lukemassani katsauksessa, mutta pitää tunnustaa, että perehtymiseni on jäänyt muutenkin aika pintapuoliseksi.

Onko tästä aspektista verkossa tarjolla lisäinformaatiota? Siinä, mitä puhuit, oli tietysti muutenkin paljon järkeä.


Cheers,

J. J.

Offline Jussi Marttila

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 636
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #50 on: April 08, 2010, 22:30:53 »
Onko tästä aspektista verkossa tarjolla lisäinformaatiota? Siinä, mitä puhuit, oli tietysti muutenkin paljon järkeä.

Hyppään taas epäkohteliaasti keskusteluun mukaan:

http://english.aljazeera.net/news/africa/2008/10/2008109174223218644.html

http://www.huffingtonpost.com/johann-hari/you-are-being-lied-to-abo_b_155147.html

Noissa molemmissa on mukavasti lähtökohtia siihen, että saa kokonaiskuvan tilanteesta.
Sun bikinipöksyt on seeprannahkaa
Ja eniten inhoat maitorahkaa
Ja sitäkun hiutaleet paakkuuntuu veteen
Ja sitäkun miehelläei ota eteen

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #51 on: April 08, 2010, 22:53:33 »
Ei, vaan kysymys kuuluu, että vaikka nauttisikin, toimisiko hän vastoin Profeetan kehoituksia...

Ei kuulu. Shariaa koskevat kysymykset käsitellään ihan muualla.

Kysymys oli siitä, voidaanko uskonnollisen yhteisön johtajaa velvoittamaa tekemään ilmoitus rikoksesta tai sen epäilystä silloinkin, kun rikoslain 15. luvun §10 ei siihen velvoita. Helppo kysymys, mutta vaikea vastata, eikö?
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #52 on: April 08, 2010, 23:02:29 »
Hänen mukaansa somalian viranomaiset haluaisivat pitää yllä kysymystä myös siitä, aikooko kansainvälinen yhteisö organisaatioineen puuttua ydinjätteiden ja muiden vastaavien asioiden dumppaukseen tai ryöstökalastukseen, jota kaikenkarvaiset panssarilaivat nyt siis suojelevat somaleilta. Nämä vain tuntuvat kiinnostavan paljon vähemmän.

Tämäpäs muuten onkin uutta informaatiota allekirjoittaneelle. Tuota ympäristöön liittyvää puolta en ole havainnut käsiteltävän missään lukemassani katsauksessa, mutta pitää tunnustaa, että perehtymiseni on jäänyt muutenkin aika pintapuoliseksi.

Onko tästä aspektista verkossa tarjolla lisäinformaatiota? Siinä, mitä puhuit, oli tietysti muutenkin paljon järkeä.


Cheers,

J. J.

Jussi,

Tässä pari linkkiä, tosin omat lähteeni netin ulkopuolella:

http://www.infowars.com/is-toxic-waste-behind-somali-piracy
http://crooksandliars.com/susie-madrak/what-international-media-isnt-telling
http://afp.google.com/article/ALeqM5gVV_gQDsp1m8v7nPcumVc5McYV-Q



"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #53 on: April 08, 2010, 23:15:53 »
Ei, vaan kysymys kuuluu, että vaikka nauttisikin, toimisiko hän vastoin Profeetan kehoituksia...

Ei kuulu. Shariaa koskevat kysymykset käsitellään ihan muualla.

Kysymys oli siitä, voidaanko uskonnollisen yhteisön johtajaa velvoittamaa tekemään ilmoitus rikoksesta tai sen epäilystä silloinkin, kun rikoslain 15. luvun §10 ei siihen velvoita. Helppo kysymys, mutta vaikea vastata, eikö?

Kysymme ristiin ja kierrät kysymystäni johdonmukaisesti. Voin kyllä empimättä vastata suoraan sinun kysymykseesi: En ole juristi, eli en tiedä velvoittaako ko. rikoslaki ilmoittamaan. Olen kuitenkin moralisti ja sanon että imaamin pitäisi ilmoittaa jos mielii itseään hyvänä muslimina pitää. Niin helppoa se on. Pelkuruutta ei palkita täällä eikä tuonpuoleisessa.

Mitä tulee shari'aa koskeviin kysymyksiin, mikään ei estä keskustelemasta niistä myös täällä. Ja on virheellistä liittää kysymys shari'aan l. islamilaiseen lakiin, vaan pikemminkin kyse on sirat al-mustaqimista, l. oikeamielisyyden polusta (lue: hyvästä moraalista).
« Last Edit: April 08, 2010, 23:17:24 by Isontalon Antti »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #54 on: April 08, 2010, 23:59:01 »
En ole juristi, eli en tiedä velvoittaako ko. rikoslaki ilmoittamaan.

Vastaat ohi, koska et voi sanoa oikeaa vastausta jäämättä pussiin. No, se siitä.

Quote
Mitä tulee shari'aa koskeviin kysymyksiin, mikään ei estä keskustelemasta niistä myös täällä. Ja on virheellistä liittää kysymys shari'aan l. islamilaiseen lakiin, vaan pikemminkin kyse on sirat al-mustaqimista, l. oikeamielisyyden polusta (lue: hyvästä moraalista).

Moraali on yhteiskunnassa vallitseva käsitys oikeasta ja väärästä, kun taas Avauksen suurassa mainittu "suora polku" on polku, joka vie Jumalan lähelle. Moraali on siis suhteellista ja muuttuvaa, Islam ei ole.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #55 on: April 09, 2010, 07:30:58 »
En ole juristi, eli en tiedä velvoittaako ko. rikoslaki ilmoittamaan.

Vastaat ohi, koska et voi sanoa oikeaa vastausta jäämättä pussiin. No, se siitä.

Itse asiassa vastasin rehellisesti, eli en todella tiedä. En kokisi lainkaan ongelmalliseksi vastata sinulle, että "ei velvoita ilmoittamaan", mikäli tämä olisi juridinen totuus. Sitä en vain ole pohtinut. Mielestäni se vain ei ole oleellista, koska laillinen velvollisuus tai sellaisen puuttuminen EI muuta moraalista velvollisuutta, jonka auktoriteetti muslimille on Koraani. Sitävastoin itse olet toistuvasti kiertänyt kysymystäni ja luonnollisesti se herättää perusteltua kummastusta. Ehkä et halua vastata, koska vastauksesi vain vahvistaisi islamofobien suurimpia pelkoja islamista, tai ehkä et muuten katso tätä foorumia hyväksi paikaksi ruotia Koraanin säkeitä diletanttien ja sitä vastaan lähtökohtaisesti asemoituneiden edessä. Jälkimmäisen ymmärrän hyvin, vaikka Koraanissa ei ole mitään, mikä ei kestäisi diletanttien kritiikin. En tahdo sinua sen tähden ahtaalle ajaa ja jätän asian sikseen. Mutta myös "en osaa sanoa" olisi voinut olla toimiva vastaus.

Quote
Mitä tulee shari'aa koskeviin kysymyksiin, mikään ei estä keskustelemasta niistä myös täällä. Ja on virheellistä liittää kysymys shari'aan l. islamilaiseen lakiin, vaan pikemminkin kyse on sirat al-mustaqimista, l. oikeamielisyyden polusta (lue: hyvästä moraalista).
Quote
Moraali on yhteiskunnassa vallitseva käsitys oikeasta ja väärästä, kun taas Avauksen suurassa mainittu "suora polku" on polku, joka vie Jumalan lähelle. Moraali on siis suhteellista ja muuttuvaa, Islam ei ole.

Olet oikeassa, että ihmisen moraali on määritelmän mukaan suhteellista ja muuttuvaa. Mutta kuka on puhunutkaan ihmisen moraalista? Moraali on oppi oikeasta ja väärästä ja muslimeille oikean ja väärän määrittelee Jumala Profeetan suulla, ei yhteiskunta. Moraalia se silti on. Oikein toimiminen ON suoran polun kulkemista, joka vie Jumalan tykö. Sen kulkeminen tai siitä hairahtuminen jätetään Koraanissa ihmisen harkintaan, kukaan ei maan päällä saa siihen yksilöä pakottaa. Koraani toki varoittaa yksilöä seurauksista tuonpuoleisessa, mikäli yksilö valitsee väärin. Varoituksia tuonpuoleisista seuraamuksista EI TARVITTAISI, mikäli oikein toimiminen olisi laein PAKOTETTUA (eli maallisin seurauksin ohjattua). Edes apostaatin rankaisemista yhteiskunnan laein ei Koraani eräistä haditheista poiketen määrittele, vaan kuvailee sen seurauksia pelkästään tuonpuoleisessa. Laki puolestaan on minimimoraalia, jonka toteuttaminen on yhteiskunnan vakauden takaamiseksi velvoitettua, joissain tapauksessa myös rangaistuksin sanktioitua. Laki eli oikean ja väärän minimiehtojen yhteiskunnallinen sääntely on nimenomaan yhteiskunnan kehitykselle ja modernisoitumiselle sovitettavaa ja muuttuvaista, kun taas oikea ja väärä l. moraali, on ikuista, muuttumatonta ja yleismaailmallista. Koraanin ikuinen moraali ei juurikaan poikkea Tooran, Evankeliumien, Dhammapadan ja Bhaghavad Gitan ikuisesta moraalista. Lait ja säädökset poikkeavat.
« Last Edit: April 09, 2010, 07:49:49 by Isontalon Antti »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #56 on: April 09, 2010, 07:48:28 »
Itse asiassa vastasin rehellisesti, eli en todella tiedä. En kokisi lainkaan ongelmalliseksi vastata sinulle, että "ei velvoita ilmoittamaan", mikäli tämä olisi juridinen totuus. Sitä en vain ole pohtinut. Mielestäni se vain ei ole oleellista, koska laillinen velvollisuus tai sellaisen puuttuminen EI muuta moraalista velvollisuutta, jonka auktoriteetti on Koraani.

Suomalaiset ovat lain edessä yhdenvertaisia, mutta toki voidaan muuttaa lakia niin, että sharia ylittää Suomen perustuslain silloin, kun teon osapuoli on rekisteröitynyt väestöreksiteriin muslimiksi.

Quote
Moraali on oppi oikeasta ja väärästä...

Se ei ole oppi, vaan käsitys.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #57 on: April 09, 2010, 07:53:20 »
Itse asiassa vastasin rehellisesti, eli en todella tiedä. En kokisi lainkaan ongelmalliseksi vastata sinulle, että "ei velvoita ilmoittamaan", mikäli tämä olisi juridinen totuus. Sitä en vain ole pohtinut. Mielestäni se vain ei ole oleellista, koska laillinen velvollisuus tai sellaisen puuttuminen EI muuta moraalista velvollisuutta, jonka auktoriteetti on Koraani.

Suomalaiset ovat lain edessä yhdenvertaisia, mutta toki voidaan muuttaa lakia niin, että sharia ylittää Suomen perustuslain silloin, kun teon osapuoli on rekisteröitynyt väestöreksiteriin muslimiksi.

Quote
Moraali on oppi oikeasta ja väärästä...

Se ei ole oppi, vaan käsitys.

Koraanin tapauksessa se on kuvaus. Moraalia yhtä kaikki. Ja mitä tulee shari'aan, Suomen lakiin, shari'an ja suoran polun yhtymäkohtiin ja eroihin, meillä on vielä paaaaaljon opiskeltavaa.
 ;)
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Julmuri

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3920
  • Pienimunainen fasisti
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #58 on: April 09, 2010, 09:13:05 »
Quote
sharia ylittää Suomen perustuslain silloin, kun teon osapuoli on rekisteröitynyt väestöreksiteriin muslimiksi.

Mitähän tällaisesta pitäisi päätellä? Eikö tuo juuri vahvista ennakkoluuloja siitä, että muslimit haluavat sharialain eivätkä noudattaa meidän lakiamme?

Mikähän Taha islamin käsitys on? Uskooko hän, että valtaosa muslimeista ajattelisi noin?
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
Re: Diasporayhteisö ja sota vanhassa kotimaassa
« Reply #59 on: April 09, 2010, 09:30:28 »
...eivätkä noudattaa meidän lakiamme?

Lain mukaan henkilöä ei voi velvoittaa ilmoittamaan "ääriliikehdinnästä" tai "moraalittomasta toiminnasta" siksi, että hän on imaami. Miksi laki ei kelpaa sinulle?
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012