Author Topic: Miksi monikulttuurisuus on rikkaus?  (Read 3964 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Miksi monikulttuurisuus on rikkaus?
« on: October 14, 2010, 19:23:41 »
Aina sitä parjataan tietyissä piireissä, että ihmisille valehdellaan päin nenää, että monikulttuurisuus on rikkaus. Ajattelinpa heittää vanhana ketjunaloituskoneena aiheesta uuden ketjun.

Oma versioni. Monikulttuurisuuden rikkaus juontaa juurensa tietenkin erilaisuudesta. Ihan täysin erilaiset ihmiset tulevat toki hankalasti toimeen, mutta se on siinä mielessä rikkaus, että erilaiset ihmiset voivat spesialisoitua erilaisiin tehtäviin, joista on sitten erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä hyötyä. Tämä erilaisuus ja tavallaan kyky/luonne/taipumus pooli taasen tuottaa erilaisia kulttuureja, jotka osaltaan ylläpitää tietyntyyppisiä erikoisosaamisia yllä. Hyödyn lisäksi erilaisuudesta ja niistä kumpuavista kulttuureista voi saada virikkeitä ja aivan uudenlaisia näkökulmia asioihin.

Koska olen amatööri, niin saattoipa äskeinen sepustus mennä täysin metsän puolelle, mutta eikös meistä hieman tyhmistäkin ole hyötyä sitten ainakin tuolla tuotantotaloudessa?
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline Kourumies

• Hero Member
Re: Miksi monikulttuurisuus on rikkaus?
« Reply #1 on: October 14, 2010, 20:46:48 »
Aina sitä parjataan tietyissä piireissä, että ihmisille valehdellaan päin nenää, että monikulttuurisuus on rikkaus. Ajattelinpa heittää vanhana ketjunaloituskoneena aiheesta uuden ketjun.

Oma versioni. Monikulttuurisuuden rikkaus juontaa juurensa tietenkin erilaisuudesta. Ihan täysin erilaiset ihmiset tulevat toki hankalasti toimeen, mutta se on siinä mielessä rikkaus, että erilaiset ihmiset voivat spesialisoitua erilaisiin tehtäviin, joista on sitten erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä hyötyä. Tämä erilaisuus ja tavallaan kyky/luonne/taipumus pooli taasen tuottaa erilaisia kulttuureja, jotka osaltaan ylläpitää tietyntyyppisiä erikoisosaamisia yllä. Hyödyn lisäksi erilaisuudesta ja niistä kumpuavista kulttuureista voi saada virikkeitä ja aivan uudenlaisia näkökulmia asioihin.

Koska olen amatööri, niin saattoipa äskeinen sepustus mennä täysin metsän puolelle, mutta eikös meistä hieman tyhmistäkin ole hyötyä sitten ainakin tuolla tuotantotaloudessa?

Minusta monikulttuurisuus ei ole rikkaus. Minusta hommalaisten kulttuuri köyhdyttää suomalaista kulttuuria eikä ole minkäänlainen voimavara. Mieluummin hengailen somalikaverieni kanssa, jotka kuuluvat kanssani samaan kulttuuriin, ts. mukavien, järjellisten, kohteliaiden ja normaalien ihmisten kulttuuriin. Hommalaisten kulttuuri ei rikastuta minua eikä ystäviäni millään tavalla.

Kyllä, trollihan tämä oli, mutta fakta on, että mukava somali on kulttuurisesti paljon enemmän omia ja meikäläinen kuin hommalaiset. Kaikenvärisissä ja -uskoisissa on mukavia ja reiluja tyyppejä ja toisaalta vastenmielinen tyyppi on aivan yhtä vastenmielinen, vaikka olisi kuinka VHM.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #2 on: October 14, 2010, 20:59:25 »
Köyry.

Kaipa hommalaisistakin se voimavara löytyy, vaikka itse olen kallistunut jo siihen suuntaan, että pojille pitää hieman kaataa kylmää vettä päälle.

Tuot myös sen pointin esille, että ennakkoluulojen ja liikojen jännitteiden kadottua ei ihan aina ainakaan uskonto, ihonväri tai sosiaaliluokka ole se yhdistävä tekijä, joka ajaa samanlaisia ihmisiä yhteen, vaan myös luonteenpiirteet ja kenties harrastukset menevät joskus yli.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #3 on: October 14, 2010, 21:58:11 »
Köyry.

Kaipa hommalaisistakin se voimavara löytyy, vaikka itse olen kallistunut jo siihen suuntaan, että pojille pitää hieman kaataa kylmää vettä päälle.

Tuot myös sen pointin esille, että ennakkoluulojen ja liikojen jännitteiden kadottua ei ihan aina ainakaan uskonto, ihonväri tai sosiaaliluokka ole se yhdistävä tekijä, joka ajaa samanlaisia ihmisiä yhteen, vaan myös luonteenpiirteet ja kenties harrastukset menevät joskus yli.

Niinpä. Kun nyt ajatellaan tuota uskontoa, niin se on sitä mitä ihmiset siitä tekevät. Tunnen muslimeja, jotka ovat mielestään mukavia kavereita siksi, että Allah käskee ihmistä olemaan hyvä ja reilu tyyppi. Kun mukava muslimi sanoo, ettei islamissa ole kyse terrorismista eikä ihmisten tappamisesta, vaan köyhien auttamisesta, vanhuksista huolehtimisesta ym., niin totta kai hän on oikeassa omasta näkökulmastaan.

Offline Aapo

• Sr. Member
  • Vihollisen juoksupoika ja soluttautuja
« Reply #4 on: October 14, 2010, 22:25:48 »

Onko sinulla antaa konkreettisia, mieluiten kokemusperäisiä esimerkkejä, miten tämä ilmenee käytännössä?
"Jos moittii joitain porukoita yksipuolisesta keskustelusta, ei todellakaan saa sortua itse samaan." - Jyrki Kasvi

Mika.H

• Guest
« Reply #5 on: October 14, 2010, 22:54:55 »

Minusta monikulttuurisuus ei ole rikkaus. Minusta hommalaisten kulttuuri köyhdyttää suomalaista kulttuuria eikä ole minkäänlainen voimavara. Mieluummin hengailen somalikaverieni kanssa, jotka kuuluvat kanssani samaan kulttuuriin, ts. mukavien, järjellisten, kohteliaiden ja normaalien ihmisten kulttuuriin. Hommalaisten kulttuuri ei rikastuta minua eikä ystäviäni millään tavalla.

Minustakin saat mielummin hengailla somalialaisten ystäviesi kanssa. Muista kuitenkin, että "hommalaiset" tai jotkut muut sen hengailusi maksavat.

Kaikille olisi oikeudenmukaisinta, että hengailisitte ihan omilla rahoillanne niin ei tätäkään keskustelua tarvitsisi käydä.

Jussi Jalonen

• Guest
« Reply #6 on: October 14, 2010, 23:19:29 »
Minustakin saat mielummin hengailla somalialaisten ystäviesi kanssa. Muista kuitenkin, että "hommalaiset" tai jotkut muut sen hengailusi maksavat.

Anteeksi mahdollisesti typerä kysymykseni, mutta voisitko tarkentaa, miten tämä hengailun subventointi käytännössä tapahtuu? Prosessi on nimittäin itselleni vieras.

En ole niinsanotun hengailun asiantuntija, mutta yleensä kun itse olen jotain sellaiseksi luonnehdittavaa toimintaa harrastanut, olen kyllä kustantanut sen oman osuuteni mainitusta aktiviteetista itse. Tai tietysti voi olettaa, että nekin rahat olivat jollain tavoin jostain muualta pois, koska sen sijaan että olisin jakanut ne Punaiselle Ristille tai Kiva-lainoihin, päätinkin mieluummin kumota ne kurkustani alas.

Kaikille olisi oikeudenmukaisinta, että hengailisitte ihan omilla rahoillanne niin ei tätäkään keskustelua tarvitsisi käydä.

Tekisi mieli heittää se perinteinen riposte siitä, miten on epäoikeudenmukaista periä minulta poikamiehenä veroja, joista osa käytetään perheellisten lapsilisiin.

Best,

J. J.

Mika.H

• Guest
« Reply #7 on: October 14, 2010, 23:35:22 »
Anteeksi mahdollisesti typerä kysymykseni, mutta voisitko tarkentaa, miten tämä hengailun subventointi käytännössä tapahtuu? Prosessi on nimittäin itselleni vieras.

Ai niinkö? Valitan, en ilmeisesti voi auttaa. Kokeillaanko seuraavan 20 vuoden kuluttua uudelleen?

Tekisi mieli heittää se perinteinen riposte siitä, miten on epäoikeudenmukaista periä minulta poikamiehenä veroja, joista osa käytetään perheellisten lapsilisiin.

Palataan tuohonkin 20 vuoden kuluttua.

PS. toivottavasti lapsilisät ovat tuolloinkin edelleen samalla tasolla kuin 1990 luvun alussa...

« Last Edit: October 14, 2010, 23:48:57 by Mika.H »

Jussi Jalonen

• Guest
« Reply #8 on: October 14, 2010, 23:41:55 »
Ai niinkö? Valitan, en ilmeisesti voi auttaa. Kokeillaanko seuraavan 20 vuoden kuluttua uudelleen?

Ei, kun nyt, sillä haluan kuulla ehdottomasti aiheesta lisää. Täsmennä vain suosiolla, miten Homman seurakunta "maksaa" satunnaisen kantasuomalaisen ja tämän somalikaverien keskinäisen "hengailun"?

Best,

J. J.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #9 on: October 14, 2010, 23:44:26 »

Nyt minun täytyy tuottaa sinulle pettymys, mutta toisin kuin eräät, joilla on aikaa kirjoittaa rasistista paskaa, pardon me, maahanmuuttokriittisiä kannanottoja nettiin pitkin päivää, minä käyn töissä ja maksan itse hengailuni. Myös somalikaverini käyvät töissä tai opiskelevat.

Minä olisin myös kiinnostunut kuulemaan, missä virastossa esimerkiksi Virkamies on virassa, kun siellä tuntuu olevan aivan käsittämättömät vuosilomaedut. Ja vielä enemmän haluaisin tietää, minunko verorahoillani kansallismieliset pitävät itsensä verensokerissa jaksaakseen kirjoittaa tänne.
« Last Edit: October 14, 2010, 23:50:23 by Köyry Väyränen »

Mika.H

• Guest
« Reply #10 on: October 14, 2010, 23:54:15 »

Myös somalikaverini käyvät töissä tai opiskelevat.

Olen kovasti pohdiskellut minkälaisissa töissä somaleita on. Voisitko kerto kaveripiirisi työnkuvat j aovatko julkisella vai yksityispuolella?

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #11 on: October 14, 2010, 23:58:19 »

Myös somalikaverini käyvät töissä tai opiskelevat.

Olen kovasti pohdiskellut minkälaisissa töissä somaleita on. Voisitko kerto kaveripiirisi työnkuvat j aovatko julkisella vai yksityispuolella?

Laki kieltää yksityiselämää koskevan tiedon levittämisen. Jos haluat tietää, millaisissa töissä somaleita on, tutustu somaleihin henkilökohtaisesti. Voisitko itse vastata Jussi Jalosen kysymykseen? Pistää nimittäin vähän epäilemään, että yrität kierrellä sitä esittämällä minulle asiattomia uteluitasi.

Kerropa sinä mieluummin omasta työnkuvastasi, jos sinulla sellainen on. Meitä kiinnostaisivat myös muiden tänne kirjoittavien hommalaisten tehtäväprofiilit ja ennen kaikkea kiinnostaisi se, mistä löytyy niin kämyhtäviä esimiehiä ja/tai työnantajia, että he sallivat kämykirjoittelun parhaaseen työaikaan.
« Last Edit: October 15, 2010, 00:00:09 by Köyry Väyränen »

Mika.H

• Guest
« Reply #12 on: October 15, 2010, 00:03:42 »

Laki kieltää yksityiselämää koskevan tiedon levittämisen. Jos haluat tietää, millaisissa töissä somaleita on, tutustu somaleihin henkilökohtaisesti. Voisitko itse vastata Jussi Jalosen kysymykseen?
Pistää nimittäin vähän epäilemään, että yrität kierrellä sitä esittämällä minulle asiattomia uteluitasi.

Hehheh..;) No ette ainakaan lakihommissa sitten ole..;)

Vai asiattomia kysymyksiä? Koko maahanmuuttokeskustelun pohjanahan on, että meidät rikastetaan ulkomaalaisilla moniosaajilla. En ole vaan somalipuolelta tuollaisia löytänyt. Bussikuskeista on puhuttu jo pitkään, mutta missäs muulla alalla on somalityövoimaa? Mikä tuossa on nyt niin vaikeeta? Mikset auta?

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #13 on: October 15, 2010, 04:01:05 »
Aapo.

Konkreettinen esimerkki erilaisuuden voimavarasta ja lähin on tietenkin sukupuolet. Paitsi, että siinä saadaan geenipooliin puolet ja puolet ja erilaisia variaatioita, niin miehille ja naisille yleensä muodostuu eri roolit ja tehtävät perheessä kykyjen ja taipumusten mukaan. Jos esimerkiksi nainen on kovin empaattinen, niin siitä on selkeä hyöty lpasen kasvatuksessa ja edunvalvonnassa. Jos mies taas on vahva ja teknisesti taitava, niin hänestä on hyötyä perheen suojelutehtävissä ja resurtssienhallinnassa ja hankinnassa.

Tuossa on hyvin hyvin pelkistetysti erilaisuuden rikkauden olemus. Etteikö siitä sitten olisi ongelmiakin, on tietenkin toinen juttu. Evolutiivisesti on selviytynyt nimenomaan sellainen laji, joka tuottaa tarpeeksi erilaistettua väkeä tänne. Kenties siitä on ollut evolutiivinenkin hyöty loppupeleissä, on ollut sitten mahdollisimman suureen määrään erilaisia tilanteita omia spesialisteja...?!?!?!?

Jussi Jalonen

• Guest
« Reply #14 on: October 15, 2010, 10:10:50 »
Koko maahanmuuttokeskustelun pohjanahan on, että meidät rikastetaan ulkomaalaisilla moniosaajilla. En ole vaan somalipuolelta tuollaisia löytänyt. Bussikuskeista on puhuttu jo pitkään, mutta missäs muulla alalla on somalityövoimaa?

Kansallinen alkuperähän ei ennakolta merkitse työllistymistä vain joillekin tietyille aloille, joten näitä henkilöitä voi tavata siellä täällä. Elävässä elämässä ja julkisuudessa vastaan tulleet esimerkit poimien voi noin äkkiseltään todeta, että rakennustyömailla, siivoojina, tietoalalla, kaupan alalla, varastonhoitajina ja terveydenhuollossa, sekä hoitajina että lääkäreinä. Laidasta laitaan.

Koska muuten ensimmäinen maahanmuuttokriitikko pääsee Kansallisbiografiaan?

Mikä tuossa on nyt niin vaikeeta? Mikset auta?

Koska et selvästikään ole yhteistyöhaluinen tai aidosti aiheesta kiinnostunut.

Best,

J. J.