Kuten arvelitkin jo, niin nuivana olen
tietenkin ehdottoman pakkoruotsivastainen. Uskallan veikata, että palstan enemmistö ei kannata pakkoruotsia, kun ydinvoimastakin päästiin aika hyvin konsensukseen.
Kaiken mitä sanoit voin allekirjoittaa. Virkamiesruotsista päästetään todella matalalla rimalla läpi, eikä se ole riittävä ruotsin kieliseen työhön. Siksi on huvittavaa, että pakkoruotsia puolustellaan toisinaan virkamiesruotsilla. Jos taas virkamiesruotsin rimaa nostettaisiin, niin opiskeluajat kyllä pitenisivät, mutta tuskin merkittävää muutosta kielitaitoon olisi mahdollista saada aikaan.
Niin kauan kuin Itä-Suomessa on mahdollista valita myös ruotsi, niin en näe miten se heikentäisi heidän mahdollisuuksiaan työllistyä muualle.
Muista pakkoruotsikeskustelussa esiintyneistä argumenteista:Ruotsinkielisten palveluiden tarpeella perustelu on huvittavaa, kun monesti on todettu, ettei virkamiesruotsin suorittanut kelpaa palvelemaan ruotsinkielisiä. Itärajan tuntumassa ei muistaakseni tilastojen mukaan asunut juuri ollenkaan ruotsin kielisiä, vaan ruotsinkieliset ovat käytännössä kaikki keskittyneet rannikkokuntiin.
Useimmat perustelut pakkoruotsin puolesta vetoavat kulttuurillisiin ja historiallisiin syihin. Omasta mielestäni tulisi katsoa ennemmin tulevaisuuteen kuin menneisyyteen. Ruotsin tarve vähenee, mutta venäjän kasvaa. Muiden kielten tarve Suomen kansainvälisessä toiminnassa on vähintään yhtä arvokasta kuin ruotsin osaaminen. Sivistysarvoltaan ranskaa on vaikea kuvitella vähemmän sivistäväksi kieleksi kuin ruotsi. Jos toisaalta todellista kansainvälisyyttä kaivattaisiin, niin panostettaisiin englannin puhumiseen. Suomalaiset puhuvat luokattoman huonoa englantia.
-Minkä ilotta oppii sen surutta unohtaa-. Ruotsin unohtaa helposti, koska arjessa sitä ei juurikaan kuule. Minusta ei myöskään ole ruotsista kiinnostuneiden etu, että pakolla ruotsia istuvat ovat paitsi laskemassa opetuksen tasoa (opetus etenee yleensä keskitason mukaan), niin myös häiriköimässä ja alentamassa motivaatiota.
Suuri osa suomalaisista ei tarvitse elämässään ruotsia ollenkaan, eikä se ole yleishyödyllinen aine, kuten matematiikka (ruotsia ei opeteta joka maassa). Pakko asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan asuinpaikan perusteella, koska sijainti määrittelee erittäin paljon kielen hyödyllisyyttä.
Vähemmän vakava näkökulma aiheeseen:
Monta syytä opiskella ruotsiaWallinin vähemmän kestävät argumentit Itä-Suomen venäjää vastaan:
Wallin: Venäjä ei saa syrjäyttää ruotsia peruskoulussa