Author Topic: Tavoitteena integraatio  (Read 4510 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Annushka

• Guest
Re: Tavoitteena integraatio
« Reply #30 on: September 23, 2010, 15:08:39 »
Mainitsemiisi integroitumisen jarruihin kuuluu myös köyhästä maasta tulevan elintasohyppäys, joka ei kannusta elintason lisänostamiseen työnteolla. Integroitumalla ja töihin pääsyllä maahanmuuttaja ei pysty nostamaan elintasoaan läheskään niin paljoa, kuin mitä Suomeen pääsy sitä nosti. Lottovoittajalla työmotivaatio on huono. 

Kokemus omasta köyhyydestä on sitä aina suhteessa ympäristöön, ei absoluuttiseen köyhyyteen. Vaikka asuisi Rahasäiliössä Westendissä, jollain on aina asiat paremmin.
Varmasti näin, mutta kun tietyn tason saavuttaa, niin jaksaako sitä enää enempää tsempata, vaikka olisikin paremmin toimeentulevia ympärillä? Jos absoluuttisesta köyhyydestä tuleva saa tekemättä mitään katon pään päälle, ruoan, vaatteet ja hieman diskorahaa, niin mikä enää motivoisi häntä tekemään 8 h päivässä töitä, kun elintaso pysyisi käytännössä samana, kuin tekemättä mitään.

Mikäs sinua motivoi?

Offline Taha Islam

• Hero Member
« Reply #31 on: September 23, 2010, 15:13:10 »
Varmasti näin, mutta kun tietyn tason saavuttaa, niin jaksaako sitä enää enempää tsempata, vaikka olisikin paremmin toimeentulevia ympärillä? Jos absoluuttisesta köyhyydestä tuleva saa tekemättä mitään katon pään päälle, ruoan, vaatteet ja hieman diskorahaa, niin mikä enää motivoisi häntä tekemään 8 h päivässä töitä, kun elintaso pysyisi käytännössä samana, kuin tekemättä mitään.

Onnellisuuden raja taitaa olla noin 60000€/p.a. kohdalla ja sen saavuttamiseen saa tässä kylmässä ja sotien runtelemassa maassa paiskia aika lailla töitä. Sossusta sitä rahaa ei saa. Toki täytyy ottaa huomioon, että köyhästä maasta kotoisin oleva henkilö saattaa olla tyytyväinen huomattavasti vähempään. Hän saattaa myös olla tyytyväinen vähempään työntekoon ja hitaampaan työtahtiin. Minä näen varsinaisen ongelman integroitumisessa siinä, että Suomeen tullut henkilö ei voi tehdä palkkatyötä heti, koska työmarkkinat ovat niin säädellyt minimipalkkoineen yms.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Pro Bono

• Hero Member
  • Maahanmuuttajakriittinen- kriittinenkriittinen
« Reply #32 on: September 23, 2010, 15:31:19 »
Mainitsemiisi integroitumisen jarruihin kuuluu myös köyhästä maasta tulevan elintasohyppäys, joka ei kannusta elintason lisänostamiseen työnteolla. Integroitumalla ja töihin pääsyllä maahanmuuttaja ei pysty nostamaan elintasoaan läheskään niin paljoa, kuin mitä Suomeen pääsy sitä nosti. Lottovoittajalla työmotivaatio on huono. 

Kokemus omasta köyhyydestä on sitä aina suhteessa ympäristöön, ei absoluuttiseen köyhyyteen. Vaikka asuisi Rahasäiliössä Westendissä, jollain on aina asiat paremmin.

Mikäs sinua motivoi?
Edellä puhuttiin siis elintasosta. Olen siis valmis kouluttautumaan ja tekemään töitä nostaakseni omaa elintasoani siitä, mitä se olisi jos en kouluttautuisi ja/tai tekisi töitä. Jos taas tilanne olisi se, että tienaisin tekemättä mitään 90% siitä, mitä tienaan kouluttautuneena ja ahkerasti töitä tekevänä, niin voipi olla että jäisi työt tekemättä.

Toisaalta mikään ei enää motivoi minua lisäämään työpanostani, sillä en tienaisi sanottavasti enempää vaikka tekisin kuinka paljon töitä. Ainakaan tässä työpaikassa.

Mitä tulee O.O.:n esimerkkiin, niin kyllä sekin vähän ontuu. Jos tästä nyt lähtisin turvapaikanhakijaksi vaikkapa Monacoon ja minulle annettaisiin vain pieni 60 m2 kerrostalokämppä merinäköalalla, halvimman mallin Porsche ja muutama tonni rahaa käteen per kk, niin olisin edelleen yhtä köyhä paikallisilla mittareilla, kuin turvapaikan hakijat ovat täkäläisillä mittareilla, mutta silti tuntuisi rikkaalta johtuen niistä olosuhteista mistä olen lähtenyt sinne. (Ja ennen kuin alkaa karmea huutomerkein varustettu äbäläwäbälä siitä, että minun pitäisi todistaa oikeaksi nuo mainitsemani edut ja se miten Suomesta ylipäätänsä voisi päästä turvapaikanhakijaksi ja vieläpä Monacoo jne. niin, älkää vaivautuko. En jaksa vastata moisiin ja voin suoraan sanoa, että koko esimerkki oli tuulesta temmattu. Äläkä sitten Pottu kysy, että "No miksi edes vaivauduit moisen esimerkin kirjoittamaan?", koska en jaksa vastata siihenkään)

Onko faktan esiintuominen leimaamista?

- Kuuma peruna, 3.2.2011 -

Offline Pro Bono

• Hero Member
« Reply #33 on: September 23, 2010, 15:35:07 »
Onnellisuuden raja taitaa olla noin 60000€/p.a. kohdalla ja sen saavuttamiseen saa tässä kylmässä ja sotien runtelemassa maassa paiskia aika lailla töitä. Sossusta sitä rahaa ei saa. Toki täytyy ottaa huomioon, että köyhästä maasta kotoisin oleva henkilö saattaa olla tyytyväinen huomattavasti vähempään. Hän saattaa myös olla tyytyväinen vähempään työntekoon ja hitaampaan työtahtiin. Minä näen varsinaisen ongelman integroitumisessa siinä, että Suomeen tullut henkilö ei voi tehdä palkkatyötä heti, koska työmarkkinat ovat niin säädellyt minimipalkkoineen yms.
Tuo on kyllä minunkin mielestäni iso ongelma, työttömyys passivoi aika nopeasti ihmisen, jos se henkilö siis olisi valmis tekemään töitä.

Annushka

• Guest
« Reply #34 on: September 23, 2010, 15:37:26 »
Edellä puhuttiin siis elintasosta. Olen siis valmis kouluttautumaan ja tekemään töitä nostaakseni omaa elintasoani siitä, mitä se olisi jos en kouluttautuisi ja/tai tekisi töitä. Jos taas tilanne olisi se, että tienaisin tekemättä mitään 90% siitä, mitä tienaan kouluttautuneena ja ahkerasti töitä tekevänä, niin voipi olla että jäisi työt tekemättä.

Minulle tulee mieleeni tästä, että olisikohan oikea ratkaisu sitten maksaa maahanmuuttajalle vaikka ensimmäisen kahden kuukauden ajan 2x suomalaista perusturvaa, ja sitten tiputtaa maahanmuuttaja normaalille perusturvalle. Siinä kun saisi sen konkreettisen osoituksen näistä eri elintasoista, niin kai se sitten motivoisi?

Offline Pro Bono

• Hero Member
« Reply #35 on: September 23, 2010, 15:45:12 »

Minulle tulee mieleeni tästä, että olisikohan oikea ratkaisu sitten maksaa maahanmuuttajalle vaikka ensimmäisen kahden kuukauden ajan 2x suomalaista perusturvaa, ja sitten tiputtaa maahanmuuttaja normaalille perusturvalle. Siinä kun saisi sen konkreettisen osoituksen näistä eri elintasoista, niin kai se sitten motivoisi?
...tai käyttää Eiranrannassa asumassa pari kuukautta ja sitten jonnekin pellolle kolhoosiin 250 km Helsingistä. Kyllä noilla voisi ihan oikeasti olla motivoiva vaikutus, mutta mitkä ovat noista keinoista aiheutuvat kustannukset suhteessa niistä saataviin hyötyihin? Jos jäätäisiin plussalle, niin mikä ettei.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #36 on: September 23, 2010, 15:52:13 »
Siis tekopyhyys integraatiossa, kun se ei ole mallia lapioi paskaa tai kuole?

Ei. Tekopyhyys yleisessä suhtautumisessa elämään. Se manifestoituu aivan kaikessa. Se loppuu kyllä kun rahat loppuvat, joten en usko taudin olevan parantumaton.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.