Author Topic: Ruotsidemokraattien syvin olemus?  (Read 16259 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J. Mäki-Ketelä

• Guest
Re: Ruotsidemokraattien syvin olemus?
« Reply #105 on: October 05, 2010, 19:18:40 »
Sopii milloin vaan, riippuen siitä mitä "trahteeraaminen" tarkoittaa.

Kuulostaa kyllä äärimmäisen epäilyttävältä. Toivottavasti sillä ei ole lahtaamisen tai muiluttamisen kanssa tekemistä.

Rauman seudulla ja tietääkseni muuallakin käytetty länsisuomalainen murreilmaus, tulee ruotsin sanasta traktering, kestitys, kun nyt kerran Ruotsidemokraateista kyse oli. Ruokaa, olutta ja viinaa, tai mitä nyt kurkustaan haluaa alas kaataakaan.

Muistutettakoon, että minähän liikun siis myös Helsingin suunnalla toisinaan, koska Kansallis- ja Sota-Arkistoja ei ole saatu desentralisoitua.

Best,

J. J.

Äläs Jussi valehtele! Trahteeraus tarkoittaa suunnilleen samaa kuin desimointi Rooman armeijassa!

Ei vaan, ainakin Oulussa (missä olin intissä) trahteeraus tarkoitti viinan tarjoamista (minä tietenkin kieltäydyin raittiina varusmiehenä moisesta myrkystä).

Voin tulla messiin, jos huolitaan. Huolitaan tai ei, niin laitan tämän itseni tyrkyttämisen joka tapauksessa tänne, niin menee tieto taas eräälle mielenterveyskuntoutujalle vai mikä sairaseläkeläinen nyt olikin, joka välillä ilahduttaa minua maanisilla jorinoillaan ihan oikean postin kautta lähetettynä (laita lisää vaan, minulla on tapana lueskella vessassa).

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #106 on: October 05, 2010, 21:31:00 »
Huolitaan tai ei, niin laitan tämän itseni tyrkyttämisen joka tapauksessa tänne, niin menee tieto taas eräälle mielenterveyskuntoutujalle vai mikä sairaseläkeläinen nyt olikin, joka välillä ilahduttaa minua maanisilla jorinoillaan ihan oikean postin kautta lähetettynä (laita lisää vaan, minulla on tapana lueskella vessassa).

Hanki parempaa luettavaa, esimerkiksi täällä aikaisemmin mainittu Volter Kilven "Alastalon salissa", joka on asiaa kannesta kanteen. Et ole ajatellut tehdä noista postilähetyksistä rikosilmoitusta?
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Steffers

• Full Member
« Reply #107 on: October 05, 2010, 21:39:19 »
Sopii milloin vaan, riippuen siitä mitä "trahteeraaminen" tarkoittaa.

Kuulostaa kyllä äärimmäisen epäilyttävältä. Toivottavasti sillä ei ole lahtaamisen tai muiluttamisen kanssa tekemistä.

Rauman seudulla ja tietääkseni muuallakin käytetty länsisuomalainen murreilmaus, tulee ruotsin sanasta traktering, kestitys, kun nyt kerran Ruotsidemokraateista kyse oli. Ruokaa, olutta ja viinaa, tai mitä nyt kurkustaan haluaa alas kaataakaan.

Muistutettakoon, että minähän liikun siis myös Helsingin suunnalla toisinaan, koska Kansallis- ja Sota-Arkistoja ei ole saatu desentralisoitua.

Best,

J. J.

No mulle käy mikä aika tahhaa, asun suht lähellä yliopistoa ja nyt kun gradun on palautettu ja töitäkään ei vielä ole niin on luppoaikaa.

Annushka

• Guest
« Reply #108 on: October 06, 2010, 01:37:52 »
Olen lähinnä hieman hämmentynyt, että kuvitteleeko kaveri tosissaan tutkijan tuloilla kustantavansa parin vasemmistolaisen illan? Legendahan kertoo, että kommunistien oli lämpimikseen juotava eräässäkin korvessa sijaitsevassa piilopaikassaan alkoholia käydessään kokousta siitä, mitä hittoa kommunistien tulisi oikeastaan tehdä. Siitä perintönä jokainen sosialisti osaa ottaa kuppia. Siihen lisätäkseni olen sekä ruoan että viinin suhteen kauhea snobi, että kalliiksi tulee. Paitsi tietysti jos itse kokkaan, joka on minulle hyväksyttävä asiaintila.

J. Mäki-Ketelä

• Guest
« Reply #109 on: October 06, 2010, 07:48:29 »
Olen lähinnä hieman hämmentynyt, että kuvitteleeko kaveri tosissaan tutkijan tuloilla kustantavansa parin vasemmistolaisen illan? Legendahan kertoo, että kommunistien oli lämpimikseen juotava eräässäkin korvessa sijaitsevassa piilopaikassaan alkoholia käydessään kokousta siitä, mitä hittoa kommunistien tulisi oikeastaan tehdä. Siitä perintönä jokainen sosialisti osaa ottaa kuppia. Siihen lisätäkseni olen sekä ruoan että viinin suhteen kauhea snobi, että kalliiksi tulee. Paitsi tietysti jos itse kokkaan, joka on minulle hyväksyttävä asiaintila.

Ei Jalonen niitä oikeasti tarjoa, vaan minä. Minulla kun on rajoittamaton budjetti käytössäni tässä rrrrrintaman hajoittamisoperaatiossa. Onhan taustajärjestöinäni mm. SDP, RKP, FSB, Suojelupoliisi, kokoomus ja jos en ihan väärin muista, niin myös joku arabijärjestökin. Jussi on vain tuommoinen bulvaani tässä välissä. Mutta ei puhuta tästä kenellekään, jookos. Alkaa vielä siellä ja tuolla hirveät salaliittojutut jylläämään. Pahimmillaan joku vielä keksii, että minähän olenkin myyrä (nykyisin olen muuten jo Rotupetturikin, terveisiä vaan sinne Kuopioon).

J. Mäki-Ketelä

• Guest
« Reply #110 on: October 06, 2010, 07:52:43 »
Huolitaan tai ei, niin laitan tämän itseni tyrkyttämisen joka tapauksessa tänne, niin menee tieto taas eräälle mielenterveyskuntoutujalle vai mikä sairaseläkeläinen nyt olikin, joka välillä ilahduttaa minua maanisilla jorinoillaan ihan oikean postin kautta lähetettynä (laita lisää vaan, minulla on tapana lueskella vessassa).

Hanki parempaa luettavaa, esimerkiksi täällä aikaisemmin mainittu Volter Kilven "Alastalon salissa", joka on asiaa kannesta kanteen. Et ole ajatellut tehdä noista postilähetyksistä rikosilmoitusta?

Pitääpä lukea tuo Alastalon salissa. Rohkenen kuitenkin epäillä, että se ei ole läheskään yhtä hupaisaa luettavaa kuin sen yhden eläkeläisen itkuviestit. Tai mistä sen tietää, ennen kuin lukee.

Ei niissä sen viesteissä ole ainesta rikosilmoitukseen. Surullisen hahmon surullisia riipustuksiahan ne vain ovat. Ihan jo koulutukseni puolesta ymmärrän sen syvän epätoivon ja pettymyksen elämään, joka siellä hänen yksiössään vallitsee. Sossusta ei irtoa rahnaa eikä tyttöystävääkään ole, niin hän minulle kertoi. Kaikkea hyvää hänelle ja voimia, ennen kaikkea voimia.

Jussi Jalonen

• Guest
« Reply #111 on: October 06, 2010, 11:18:33 »
Olen lähinnä hieman hämmentynyt, että kuvitteleeko kaveri tosissaan tutkijan tuloilla kustantavansa parin vasemmistolaisen illan?

Meinasin heittää hupaisan kommentin taikaseinästä, mutta voihan tämän supistaa pariin kolmeen lasilliseen.

Paitsi tietysti jos itse kokkaan, joka on minulle hyväksyttävä asiaintila.

Sama, minähän teen ruokaa vaikka kirvesvarresta.

Best,

J. J.

Annushka

• Guest

Offline Vohobitti

• Newbie
  • *
« Reply #113 on: October 08, 2010, 18:36:50 »
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ruotsidemokraattien+kannatus+romahti+jo/1135260721367

Protesti näyttäisi laantuneen.

Tuollaiselle pikagallupille ei pidä antaa likaa painoarvoa, mutta parin prosenttiyksikön lasku voi johtua siitä, että jotkut SD:n äänestäjät viimeiseen asti uskoivat ja toivovat, että Reinfield ottaa SD:n mukaan hallitukseen, vaikka hän kyllä systemaattisesti ilmoitti ennen vaaleja, ettei Maltillisella Kokoomuksella ole mitään tekemistä SD:n kanssa. Nyt nämä äänestäjät, jotka haluavat aina olla "voittajan puolella" ovat tulleet katumapäälle.

Hommafoorumia joskus selatessa suosikkiosioni on se, kun pari hommalaista yrittää puolustaa Suomen Kokoomusta nuivana tai ainakin potentiaalisesti nuivana puolueena sillä verukkeella, että Kokoomusnuorissa on tyyliin pari 18-vuotiasta hommalaista.

Yllättävän monelle hommalaisella - samoin kuin nähtävästi Ruotsissa joillekin SD:tä äänestäneille - on ylivoimaisen vaikea ymmärtää sitä, että nykyinen maahanmuuttopolitiikka ja monikulttuurisuuspuhe on nimenomaan porvaripuolueiden ja ennen kaikkea Kokoomuksen toivomaa ja harjoittamaa politiikkaa, ei suinkaan "punavihermädättäjien" tai edes demareiden.

Käy vähän sääliksi tällaisia nuorisopolitiikkoja, joilla on enemmän intohimoa kuin päässä järkeä tai kykyä poliittiseen arviointiin.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #114 on: October 08, 2010, 21:29:56 »
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ruotsidemokraattien+kannatus+romahti+jo/1135260721367

Protesti näyttäisi laantuneen.

Tuollaiselle pikagallupille ei pidä antaa likaa painoarvoa, mutta parin prosenttiyksikön lasku voi johtua siitä, että jotkut SD:n äänestäjät viimeiseen asti uskoivat ja toivovat, että Reinfield ottaa SD:n mukaan hallitukseen, vaikka hän kyllä systemaattisesti ilmoitti ennen vaaleja, ettei Maltillisella Kokoomuksella ole mitään tekemistä SD:n kanssa. Nyt nämä äänestäjät, jotka haluavat aina olla "voittajan puolella" ovat tulleet katumapäälle.

Hommafoorumia joskus selatessa suosikkiosioni on se, kun pari hommalaista yrittää puolustaa Suomen Kokoomusta nuivana tai ainakin potentiaalisesti nuivana puolueena sillä verukkeella, että Kokoomusnuorissa on tyyliin pari 18-vuotiasta hommalaista.

Yllättävän monelle hommalaisella - samoin kuin nähtävästi Ruotsissa joillekin SD:tä äänestäneille - on ylivoimaisen vaikea ymmärtää sitä, että nykyinen maahanmuuttopolitiikka ja monikulttuurisuuspuhe on nimenomaan porvaripuolueiden ja ennen kaikkea Kokoomuksen toivomaa ja harjoittamaa politiikkaa, ei suinkaan "punavihermädättäjien" tai edes demareiden.

Käy vähän sääliksi tällaisia nuorisopolitiikkoja, joilla on enemmän intohimoa kuin päässä järkeä tai kykyä poliittiseen arviointiin.

Kokoomusnuorissa kyllä on aika hommalainen meno nykyään, mutta se ei ole mikään uutinen. Ei kai sen järjestön tarkoitus koskaan ole ollutkaan muu kuin vähän oikeistohörhöjen ylemmän keskiluokan kakaroiden kesyttäminen osaksi poliittista järjestelmää. Uudet kokoomuspoliitikot värvättäneen muita teitä.

Reinfeld muuten on osoittanut olevansa ammattitaitoinen ja osaava poliitikko. Tämän SD-kriisin hän on hoidellut tähän asti hyvin mallikkaasti.
Mutta olen samaa mieltä, että jos meillä on oikeistoliberaali ja oikeistoradikaali, jotka kumpikin ottavat liberaaliutensa tai radikalisminsa vakavasti, heidän välillään on hyvin fundamentaalinen ja sovittelematon konflikti. Nuivuus ja liberalismi eivät mahdu samaan päähän.
« Last Edit: October 08, 2010, 21:32:32 by Köyry Väyränen »

Offline Hagbard

• Sr. Member
« Reply #115 on: October 09, 2010, 07:47:58 »
Reinfeld muuten on osoittanut olevansa ammattitaitoinen ja osaava poliitikko. Tämän SD-kriisin hän on hoidellut tähän asti hyvin mallikkaasti.

Mikä ihmeen kriisi? Mitä pahaa uhkasi tapahtua?

Mutta olen samaa mieltä, että jos meillä on oikeistoliberaali ja oikeistoradikaali, jotka kumpikin ottavat liberaaliutensa tai radikalisminsa vakavasti, heidän välillään on hyvin fundamentaalinen ja sovittelematon konflikti. 

Mitä radikaalia muka on Ruotsidemokraattien ohjelmassa?

Nuivuus ja liberalismi eivät mahdu samaan päähän.

Jompikumpi noista käsitteistä on sinulta pahasti jäänyt ymmärtämättä, jos tuollaista väität.

Offline Vohobitti

• Newbie
  • *
« Reply #116 on: October 09, 2010, 14:40:24 »
Jompikumpi noista käsitteistä on sinulta pahasti jäänyt ymmärtämättä, jos tuollaista väität.

Liberalismi on aate tai ideologia, joka suojelee kansalaisen eli porvarin oikeuksia kuninkaan tai toisten kansalaisten mielivallalta. Nuivuus taasen käsittääkseni on sitä, että suhtaudutaan nuivasti yksilön vapauksiin ja vedotaan herkästi kuviteltuihin "enemmistön" mieltymyksiin tai jopa "maan tapaan". Olen kirjoittanut aiheesta enemmän täällä, niin ei viitsi uudelleen alkaa vääntämään rautalangasta.

Eikö jo se, että kaikki Ruotsin eduskuntapuolueet kategorisesti ole kieltäytyneet olemasta tekemisissä SD:n kanssa kerro, että he kokevat SD:n politiikan ja tavoitteiden olevan jotenkin radikaaleja tai sovittamattomassa ristiriidassa Ruotsissa viime vuosikymmeninä harjoitetun kanssa ja eikö nimenomaan SD:n kannattajat äänestäneet kyseistä puoluetta koska se on radikaali vaihtoehto?

Reinfeld muuten on osoittanut olevansa ammattitaitoinen ja osaava poliitikko. Tämän SD-kriisin hän on hoidellut tähän asti hyvin mallikkaasti

Mikä ihmeen kriisi? Mitä pahaa uhkasi tapahtua?

Kriisi oli se, että Reinfieldin porvarihallitus ei saanut yksinkertaista enemmistöä valtiopäiville, ei suinkaan demareiden ja vasemmiston takia, vaan SD:n ylitettyä äänikynnyksen. Mutta siis Reinfieldin onnistui kokoamaan vähemmistöhallitus ja jatkamaan politiikkaansa kuin mitään ei olisi tapahtunut ja sekös SD:n tyyppejä kismitää ja varmasti jotkut ovat tulossa järkiinsä ja harkitsevat puolueesta loikkaamista jotta pääsisivät oikeisiin vallan kamareihin.
« Last Edit: October 09, 2010, 14:44:06 by Vohobitti »

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #117 on: October 09, 2010, 15:04:29 »

Nuivuus ja liberalismi eivät mahdu samaan päähän.

Rautalankaa:

Liberaali on (ainakin periaatetasolla) sitä mieltä, että rajan yli pitää voida tulla, ja kaiken väristen ja uskoisten pitää ainakin voida tulla rajan yli samojen kriteerien mukaan.

Nuiva on (ainakin periaatetasolla) sitä mieltä. että rajan yli ei pidä voida tulla, ja ainakin tietyn värisille ja uskoisille pitää olla eri kriteerit kuin toisen värisille ja uskoisille.

Ymmärrän tietysti, että nuivien on mahdotonta myöntää vastustavansa todellisuudessa liberalismia. Kun politiikkaa tehdään fiilispohjalta, ei välttämättä vaivauduta tekemään johdonmukaisia johtopäätöksiä niistä omista mielipiteistä. Huudetaan vain maahantulokieltoa muslimeille jne, muttei koskaan viitsitä edes ajatella, millainen ennakkotapaus se olisi ja mihin se vertautuisi, jos yhdelle uskontokunnalle määriteltäisiin erilainen kohtelu kuin toiselle.
« Last Edit: October 09, 2010, 20:37:29 by Köyry Väyränen »

Offline Hagbard

• Sr. Member
« Reply #118 on: October 10, 2010, 07:37:33 »
  Nuivuus taasen käsittääkseni on sitä, että suhtaudutaan nuivasti yksilön vapauksiin ja vedotaan herkästi kuviteltuihin "enemmistön" mieltymyksiin tai jopa "maan tapaan".
No, juuri tuon nuivuuden olet kyllä käsittänyt täysin väärin. Sosiaaliturvaperustaisessa maahanmuutossa ei nimenomaan ole kyse ihmisten vapauksista, vaan valtion interventioista, joilla maahan tuotetaan elätettäviä erityistarpeineen.

Eikö jo se, että kaikki Ruotsin eduskuntapuolueet kategorisesti ole kieltäytyneet olemasta tekemisissä SD:n kanssa kerro, että he kokevat SD:n politiikan ja tavoitteiden olevan jotenkin radikaaleja tai sovittamattomassa ristiriidassa Ruotsissa viime vuosikymmeninä harjoitetun kanssa ja eikö nimenomaan SD:n kannattajat äänestäneet kyseistä puoluetta koska se on radikaali vaihtoehto?
Se kertoo vain siitä, että muiden puolueiden koalitio luulee näin olevan. SD:n ohjelmassa ei ole mitään radikaalia.

Kriisi oli se, että Reinfieldin porvarihallitus ei saanut yksinkertaista enemmistöä valtiopäiville, ei suinkaan demareiden ja vasemmiston takia, vaan SD:n ylitettyä äänikynnyksen.
Kriisissä on aina jokin uhka, joka joko toteutuu tai ei.  Mikä oli se uhka, joka vaalituloksen jälkeen oli vaanimassa?

Offline Hagbard

• Sr. Member
« Reply #119 on: October 10, 2010, 07:42:04 »
Liberaali on (ainakin periaatetasolla) sitä mieltä, että rajan yli pitää voida tulla, ja kaiken väristen ja uskoisten pitää ainakin voida tulla rajan yli samojen kriteerien mukaan.
On aika pöyristyttävää yhdistää perinteisesti vasemmistolainen vapaa liikkuvuus-ajattelu perinteisesti oikeistolaiseen liberalismiin, joka pyrkii karttamaan valtioiden interventioita.

Nuiva on (ainakin periaatetasolla) sitä mieltä. että rajan yli ei pidä voida tulla, ja ainakin tietyn värisille ja uskoisille pitää olla eri kriteerit kuin toisen värisille ja uskoisille.

Olet aika pahasti hakoteillä. Viholliskuvasi on pahasti vääristynyt. Vie se korjaamolle.