Author Topic: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.  (Read 3281 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Aapo

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 264
  • Vihollisen juoksupoika ja soluttautuja
Haluaisin tiedustella hieman gallupinomaisesti, että mikä on/olisi tämän palstan käyttäjien suhtautuminen sellaiseen tilanteeseen, jossa islaminuskoiset vanhemmat pyytävät tai vaativat, että heidän lapsensa ei saa koulussa osallistua jonkin otsikossa mainitun aineen opetustunneille tai haluavat muunlaisia vastaavia poikkeusjärjestelyjä lapsensa lukujärjestykseen.

Kysyn tätä erityisesti monikulttuurisuuden kannattajilta ja pyydän muita osallistumaan keskusteluun vasta sitten kun kohderyhmältä on saatu muutamia vastauksia. En myöskään vielä tässä vaiheessa ole kiinnostunut siitä, kuinka harvinaisia, epätodennäköisiä, kuviteellisia, hypoteettisia tai konditionaalisia edellä mainitut tilanteet mahtavat olla. Jokainen pystyy ainakin mielessään kuvittelemaan tuollaisen tilanteen ja muodostamaan siitä mielipiteen.
"Jos moittii joitain porukoita yksipuolisesta keskustelusta, ei todellakaan saa sortua itse samaan." - Jyrki Kasvi

zetor

  • Guest
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #1 on: September 17, 2010, 23:19:45 »
Miksi juuri islaminuskoiset? Mikseivät myös esimerkiksi vegaanit, juutalaiset, zen-buddhalaiset, joogalentäjät tai nuivat (osa hommalaisistahan toistuvasti itkee miten koulussa aivopestään lapsia kamalilla mokutusjutuilla, kuten erilaisten ihmisten kunnioittamisella)?

Mutta mitä tulee itse kysymykseen, niin tällaisena läpimätänä multikulturalistina ja Suomen-vihaajana olen toki sitä mieltä, että opetussuunnitelma on kaikille sama eikä siitä luisteta, ja jos haluaa välttämättä opettaa lapselleen että maailman loi spagettihirviö, voi sen tehdä kotona omalla ajallaan.

Annushka

  • Guest
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #2 on: September 17, 2010, 23:40:50 »
En minä näin suvaitsevaisena mokuttajana näe mitään syytä, miksi lestadiolaisia, muslimeja, jehovia tai mitään muitakaan marginaaliryhmiä pitäisi säästää oppivelvollisuuden hyväksyttävältä suorittamiselta.

Kuuma peruna

  • Guest
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #3 on: September 18, 2010, 07:11:23 »
Miksi islaminuskoiset eivät haluaisi lastensa osallistuvan noiden aineiden opetukseen? Onko jossain päin maailmaa esimerkkejä, vai onko tuo vain ennakkoluuloisuuteen perustuvaa spekulointia?

Offline Schwa

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 324
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #4 on: September 18, 2010, 10:24:24 »
Haluaisin tiedustella hieman gallupinomaisesti, että mikä on/olisi tämän palstan käyttäjien suhtautuminen sellaiseen tilanteeseen, jossa islaminuskoiset vanhemmat pyytävät tai vaativat, että heidän lapsensa ei saa koulussa osallistua jonkin otsikossa mainitun aineen opetustunneille tai haluavat muunlaisia vastaavia poikkeusjärjestelyjä lapsensa lukujärjestykseen.

Kysymys on vähän asenteelllinen sikäli, että siinä puhutaan yksinomaan muslimeista, vaikka Suomessa on useita kotoperäisiä kristittyjä ryhmiä, joiden jäsenten kohdalla joustetaan tähän tapaan eri oppiaineissa. Näin tehdään silloinkin, kun kyseiseen ryhmään kuuluva on opettaja eikä oppilas (ks. Opettaja-lehden juttu aiheesta, muutenkin lukemisen arvoinen).

Itse en missään nimessä kannata muslimeille tässä suhteessa tippaakaan kovempaa tai löysempää kuria kuin muille uskonnollisille ryhmille. Kohtelun on oltava yhdenvertaista. Pidän joitakin (opetussuunnitelman kannalta vähäisiä) joustoja sinänsä mahdollisina ja kenties jopa lopputuloksen kannalta järkevinä. Sellaisten osalta harkinnan on oltava perusteellista, tapauskohtaista ja siinä on hyödynnettävä asiantuntijatietoa. Kategorista vapauttamista jostakin oppiaineesta ei tule sallia.

J. Mäki-Ketelä

  • Guest
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #5 on: September 18, 2010, 10:34:26 »
Kysymys on vähän asenteelllinen sikäli, että siinä puhutaan yksinomaan muslimeista, vaikka Suomessa on useita kotoperäisiä kristittyjä ryhmiä, joiden jäsenten kohdalla joustetaan tähän tapaan eri oppiaineissa.
Jep, kannattaa aina muistaa, että eivät muslimit suinkaan ole ainoa ryhmä, jonka kohdalla joustoja vaaditaan. By the way: omien opettajakokemusteni pohjalta totean, että muslimit eivät aiheuta minkäänlaisia - sanotaanpa vielä toiseen kertaan: eivät minkäänlaisia - erityisjärjestelyjä koulun arkeen. Paljon puhuttu ramadankin menee aina meikältä ohi, koska muslimit eivät todellakaan pidä siitäkään mitään meteliä.


Itse en missään nimessä kannata muslimeille tässä suhteessa tippaakaan kovempaa tai löysempää kuria kuin muille uskonnollisille ryhmille. Kohtelun on oltava yhdenvertaista.
Juuri näin. Tasa- ja yhdenvertainen kohtelu taataan opiskelijoille jo ihan laissakin.



Pidän joitakin (opetussuunnitelman kannalta vähäisiä) joustoja sinänsä mahdollisina ja kenties jopa lopputuloksen kannalta järkevinä. Sellaisten osalta harkinnan on oltava perusteellista, tapauskohtaista ja siinä on hyödynnettävä asiantuntijatietoa. Kategorista vapauttamista jostakin oppiaineesta ei tule sallia.
Juu, tällaisia joustoja tehdään jatkuvasti, sillä erityistarpeisten opiskelijoiden määrä on räjähdysmäisessä kasvussa. Ollut jo vuosia. Ja täsmennetäänpä vielä, että nämä erityistarpeiset opiskelijat ovat ihan syntyperäisiä suomalaisia pääsääntöisesti.
« Last Edit: September 18, 2010, 10:38:58 by J. Mäki-Ketelä »

Offline Aapo

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 264
  • Vihollisen juoksupoika ja soluttautuja
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #6 on: September 18, 2010, 12:13:44 »
Miksi islaminuskoiset eivät haluaisi lastensa osallistuvan noiden aineiden opetukseen?

Joillakin yllä mainittujen aineiden oppitunneilla voidaan opettaa sellaisia asioita, joita muslimivanhemmat eivät halua lapsensa oppivan, koska ne ovat heidän islamin tulkintansa mukaan kiellettyjä.

Quote
Onko jossain päin maailmaa esimerkkejä, vai onko tuo vain ennakkoluuloisuuteen perustuvaa spekulointia?

Epäilemättä sitä jälkimmäistä, mutta et ilmeisesti lukenut aloitusviestini loppuosaa tai sitten ymmärtänyt lukemaasi. Oli kyse spekuloinnista tai ei, se ei estä sinua ottamasta kantaa kyseisenlaiseen kuviteltuun tai ei-kuviteltuun tilanteeseen.

Tässä nyt kuitenkin joitakin tapauksia Iso-Britanniasta, joissa islam haittaa opetusta:
http://www.thisislondon.co.uk/news/article-23525429-politically-correct-teachers-promoting-islamic-myths-in-schools-says-richard-dawkins.do
http://www.bbc.co.uk/news/10596808
http://www.faithfreedom.org/features/news/muslim-students-in-uk-are-excused-from-learning-music/

Löysin myös tällaisen Nikopolin blogin, jossa kerrotaan Helsingin kaupungin ohjeistuksesta muslimioppilaiden suhteen:
http://nikopol2008.blogspot.com/2009/02/islam-ja-sen-vaatimat.html

Tuota ohjeistusta en tosin löytänyt mistään muualta internetistä, joten jokainen voi vapaasti uskoa tai olla uskomatta Nikopolin raportointia.

Miksi juuri islaminuskoiset? Mikseivät myös esimerkiksi vegaanit, juutalaiset, zen-buddhalaiset, joogalentäjät tai nuivat (osa hommalaisistahan toistuvasti itkee miten koulussa aivopestään lapsia kamalilla mokutusjutuilla, kuten erilaisten ihmisten kunnioittamisella)?

Varmasti näin on, mutta minulla on sellainen islamofoobisen ennakkoluuloinen aavistus, että muslimien esittämät vaatimukset otetaan koulun henkilökunnan taholta huomattavasti vakavammin kuin muiden ryhmien.
"Jos moittii joitain porukoita yksipuolisesta keskustelusta, ei todellakaan saa sortua itse samaan." - Jyrki Kasvi

Cls

  • Guest
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #7 on: September 18, 2010, 12:15:53 »
Muslimioppilaiden eriytysohjeet Helsingissä (tekstiä on kopioitu hyvin pätkittäin):

Quote
Johdonmukaista vakaumusta on helppo kunnioittaa ja silloin myös erilaisten kompromissiratkaisujen teko on mahdollista.

Musiikki

Osa [muslimi]perheistä ilmoittaa, ettei hyväksy musiikkia lainkaan. He perustavat tämän perimätietoon, jonka mukaan silkkiin pukeutuminen, vapaisiin sukupuolisuhteisiin houkutteleminen ja musiikki-instrumenttien soittaminen on profeetan mukaan tuomittavaa.

Tällaisissa tapauksissa olemme vaatineet, että oppilas tekee musiikin teorian tehtävät, jotka opettaja antaa (esim. soittimiin ja niiden käyttötapaan tutustuminen, eri kansojen musiikkiperinteeseen tutustuminen kirjoista, esitelmät säveltäjistä ja musiikilliseen sanastoon tutustuminen).

Ääritapauksessa laulun voi korvata resitoimalla Koraania opettajalle ja musiikin kuuntelun kuuntelemalla Koraania korvalappustereoilla joko musiikkiluokassa tai sen välittömässä läheisyydessä.

Kuvataide

Jotkut muslimit katsovat, että ihmisen tai muun elävän olennon kuvaaminen tai muovaileminen ei ole sallittua. Osalle kielletty on vain ihmishahmo, osalle myös eläimet.

Jos elävän olennon kuvaaminen piirtämällä  tai maalaamalla on huoltajan mielestä ehdottomasti kiellettyä, voidaan näissä ääritapauksissa antaa oppilaille muita aiheita.

Liikunta

Musiikkiliikunta on ollut joidenkin muslimihuoltajien mielestä ongelmallista, koska he katsovat tietynlaisen musiikin tanssimusiikiksi.  On huoltajia, joiden mielestä Fröbelin palikat -yhtye ja Los Ketchup, Tiputanssi tms. ovat muslimioppilaille sopimatonta musiikkia liikuntatunneilla. Huoltajille kannattaa selvittää, missä tarkoituksessa musiikkia liikunnassa käytetään.  

Jos huoltaja ehdottomasti kieltää oppilaan osallistumisen musiikkiliikuntaan, ovat voimassa samat pelisäännöt kuin muidenkin taito- ja taideaineiden kohdalla. Eriyttäminen on mahdollista, mutta sen on tapahduttava niin, että liikuntaa opettava opettaja voi oppilasta valvoa ja että toiminta vastaa musiikkiliikuntaa liikunnan opetussuunnitelman puitteissa. Jos oppilas ei saa liikkua musiikin tahtiin, hän voi samaan aikaan tehdä omia harjoituksiaan salin peräosassa.

Vuosiluokilla 7-9 saattaa joillakin maahanmuuttajataustaisilla muslimitytöillä olla esteitä osallistua joihinkin harjoituksiin esim. kuntosalilla. Näissä tapauksissa tytöt osaavat itse selvittää opettajalle asian ja tilalle voi tarjota jotakin muuta toimintaa.

[Uinnista:] Poikien suhteen muslimihuoltajat ovat kokemusten mukaan väljempiä eikä vastaan ole tullut usein tilanteita, ettei muslimipoika olisi voinut osallistua uinnin opetukseen.

Juhlat

Osa muslimihuoltajista kuitenkin katsoo,  etteivät oppilaat voi missään tapauksessa
osallistua joulujuhlaan. Hyviä kokemuksia on  saatu, kun muslimioppilaille ja heidän
huoltajilleen on järjestetty samaan aikaan joulujuhlan kanssa oma tilaisuus. Islamin
opettaja on ollut mukana järjestelyissä.

Jos asioista ei päästä sopimukseen

Joskus kouluissa on tullut esille valitettavia tilanteita, jolloin koulun esittämät kompromissiratkaisut eivät  ole huoltajalle sopineet. Joku yksittäinen huoltaja on vaatinut oppilasta lähtemään pois, kun lukujärjestyksessä on ollut  musiikkia ja oppilas on noudattanut huoltajan kehotusta. Vastaava tilanne on syntynyt myös jossakin liikunnan osalta.

http://www.edu.fi/maahanmuuttajat/muslimioppilaat_hki.pdf (linkki on rikki, viittauksia siihen löytyy kyllä hakemalla netistä. Minulla on koko teksti koneella)

EDIT: Aapo! Olit sitten pari minuuttia nopeampi!

EDIT: Monikulttuurisessa koulussa opettaja ei voi opettaa tiedettä http://www.youtube.com/watch?v=NaYMNMema-s
« Last Edit: September 18, 2010, 12:18:20 by Cls »

Offline Username1

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4383
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #8 on: September 18, 2010, 13:24:55 »
Mielestäni hyvin voitaisiin jättää ne biologian tunnit pois, joissa opiskellaan evoluutioteoriaa, mikäli vanhemmat sitä vaativat.

Näitä asioita kannattaa katsoa myös siltä kantilta, että mitä hävitään ja voitetaan, jos tuollaista "potenssiin sata apartheidiä" harjoitetaan. Tässä tapauksessa tämä apartheid olisi asia, jossa jotenkin uskonnollisesti uskova kokee saavansa harjoittaa uskoaan lain rajoissa ja siten negatiivinen vapaus.

Mielestäni olisi hullunkurista verrata tilannetta jonkun uskonnollisen ryhmän enklaavina.
« Last Edit: September 18, 2010, 13:41:52 by ateisti19 »
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Cls

  • Guest
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #9 on: September 18, 2010, 15:43:07 »
Mielestäni hyvin voitaisiin jättää ne biologian tunnit pois, joissa opiskellaan evoluutioteoriaa, mikäli vanhemmat sitä vaativat.

Jaa?

Minusta tässä menee lapsen etu edelle. Tässä tilanteessa lapsi muuttuu muiden silmissä erilaiseksi, joukkoon kuulumattomaksi, kun häntä koskevat koulussakin monet rajoitukset, joita muilla ei ole. Lisäksi se on myönnytys epätasa-arvolle, jos muslimipojat voivat käydä liikunnassa vapaasti, mutta muslimitytöillä on huomattavia rajoituksia. Syrjiville käytännöille ei pidä antaa jalansijaa uskonnon perusteella, vaan näissä tulijoiden pitää sopeutua länsimaisiin käytäntöihin.

Voin vain kuvitella, kuinka pahalta nuoresta tuntuisi, jos musiikki olisi kokonaan kielletty vanhempien tahdosta ja koulu vielä siunaa tämän typeryyden myötäilemällä.

Maltillisille muslimeille nämä eivät ole ongelmia, miksi niille vähemmän maltillisille myötäillään? Miksi uskonto menee tasa-arvon ja lapsen edun edelle koulun suostumuksella?

Offline Username1

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4383
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #10 on: September 18, 2010, 16:55:26 »
CLS

Ajattele asiaa vaikka siten, että tuota kautta sitten lopulta epätasa-arvot kesytetään. Tuo voi olla pieni hinta siitä, että vanhemmat eivät enää päästäisi kouluun ja jouduttaisiin pakottamaan vanhemmat luovuttamaan lapsensa kouluun. Se on kompromissi.

Ymmärrän, että siinä on tuollaisia haittoja, mutta kokonaisuuden kannalta ei välttämättä ole olemassa parempia ratkaisuja tai ratkaisuja, joissa hinta ei olisi kovempi, mitä saatava hyöty/hyödyke.
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline Aapo

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 264
  • Vihollisen juoksupoika ja soluttautuja
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #11 on: September 18, 2010, 22:10:55 »
Ajattele asiaa vaikka siten, että tuota kautta sitten lopulta epätasa-arvot kesytetään. Tuo voi olla pieni hinta siitä, että vanhemmat eivät enää päästäisi kouluun ja jouduttaisiin pakottamaan vanhemmat luovuttamaan lapsensa kouluun. Se on kompromissi.

Se on vaarallinen, tappiomielialainen kompromissi. Olet valmis nostamaan kädet pystyyn ja hyväksymään lapsen oikeuksien laiminlyönnin myönnytyksenä välttää vielä suurempia loukkauksia. Puhut muslimitaustaisesta lapsesta ikään kuin tämä olisi vanhempiensa panttivankki (jos tuonkaltainen kirjoitus ei muuten lietso ennakkoluuloja muslimeja kohtaan, niin en tiedä mikä sitten).

Suomessa on lapsilla oppivelvollisuus 16 ikävuoteen saakka, jota minkään uskoisilla vanhemmilla ei ole oikeutta laiminlyödä. Jos Suomessa todella on niin radikaaleja muslimeja, että he eivät päästä lastaan kouluun, jossa opetetaan vääriä asioita, niin tämänlaista tilannetta ei kuulu ratkaista opetuslautakunnassa, vaan asia kuuluu lastensuojeluviranomaisille ja viime kädessä poliisille.

Kuten Cls, lähestyn asiaa lapsen oikeuksien kannalta. Minulle ei ole tärkeää se, että lapset oppivat mahdollisimman paljon suomalaista kansalliskulttuuria, enkä halua, että heistä kasvatetaan mitään kuuliaisia isäm maan sotureita. Pidän oleellisena sitä, että suomalaisissa kouluissa on tarjolla laadukasta opetusta sekä ajanmukaisinta ja parhainta saatavilla olevaa tietoa, ja että kaikilla lapsilla on taustastaan riippumatta tähän yhtäläinen oikeus.
"Jos moittii joitain porukoita yksipuolisesta keskustelusta, ei todellakaan saa sortua itse samaan." - Jyrki Kasvi

Offline Username1

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4383
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #12 on: September 18, 2010, 22:29:44 »
Aapo.

Olen kanssasi sitä mieltä, että ei ole hyvä asia ettei lapset voi kaikkea koulussa tehdä, mitä muutkin. Olen samaa mieltä kuin Dawkinskin siitä, että lapsi ei synny mihinkään uskontoon.

Tuossa voi tulla mm. sellainen ongelma, että jos koulussa opetetaan lapsen edun mukaisesti, että vanhempasi on väärässä tai hulluja, niin ongelmia voi tulla enemmän, mitä miitä voitetaan.

Uskontoa varmasti muslimiperheissä opetetaan lapsille. Isänmaansoturi-indoktrinaatiosta en tiedä. Siitä tulee mieleen Louis Therouxin eräs dokumentti, jossa tavallinen yhdysvaltalainen äiti opetti lapsilleen kaikki mahdolliset natsilaulut ja rotuopit sekä tietenkin vihaamaan erityisesti mustia. Tämän jälkeen lapset pitivät konsertteja white power skinhead konserteissa. Mitä tuossakaan pystyi lopulta tekemään? Ei oikein mitään.
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #13 on: September 18, 2010, 22:41:15 »
Suomessa on lapsilla oppivelvollisuus 16 ikävuoteen saakka, jota minkään uskoisilla vanhemmilla ei ole oikeutta laiminlyödä.

Tästä onkin hyvä siirtyä seuraavaan niin ikään hypoteettiseen mahdollisuuteen perustuvaan kysymykseen, johon voivat vastata erään poliittisen julkilausuman tiettyjä osia tukevat yksilöt (N. B., Aapo ei lukeudu tähän kohderyhmään).

Oppivelvollisuus on lähtökohtaisesti luonteeltansa kansalaisvelvollisuus. Puhtaana ajatusharjoitteena: millaisia vaikutuksia vanhempien innokkuuteen edesauttaa lastensa kansalaisvelvollisuuksien toteuttamista olisi sellaisella tilanteella, missä heidän oma kansalaisuutensa olisi viiden vuoden jälkeenkin vielä kymmenen vuotta ehdollinen, koska tahansa mielivaltaisesti peruttavissa, mikäli he jäisivät vaikkapa työttömiksi? Entä miten voidaan soveltaa yhteen tilanne, missä henkilöä koskevat kaikki kansalaiselle asetetut velvollisuudet, kuten oppi- ja asevelvollisuus, mutta heidän kansalaisoikeuksiensa säilyminen on tehty niinsanotusti suhdanneriippuvaiseksi?


Minulle ei ole tärkeää se, että lapset oppivat mahdollisimman paljon suomalaista kansalliskulttuuria, enkä halua, että heistä kasvatetaan mitään kuuliaisia isäm maan sotureita.

Miksei?

-----------

"Opettaja yritti korvata asiaa voimistelutunneilla. Ei hän sentään suljettua järjestystä harjoittanut, mutta piirissä hän lapsia marssitti ja opetti heitä kävelemään ja juoksemaan tahdissa. Lapset huohottivat ja koettivat epätoivoisesti.

- Vasen, vasen... vasen kaks kolmee. Suomalaisen tytön ja pojan on kehityttävä ruumiiltaan terveeksi. Kuria ja täsmällisyyttä... vasen, vasen, kuria ja täsmällisyyttä. Ryssän vallan aikana on kansa veltostunut. Saksan kansan loistava kestokyky maailmansodassa perustui kuriin ja täsmällisyyteen. Vasen vasen kaks kolmee. Ryhti, tahti... on saatava vanha, aito suomalainen terveys ja reippaus esiin. Laulua! Kytösavun aukeilla mailla on kansa mi aina on vaalinut vapauttansa... Pää pystyyn, terävyyttä askeleeseen... teistä on tultava Pohjolan preussilaisten kunnianimen arvoisia..."

(Väinö Linna, "Täällä Pohjantähden alla", III, 1: 3)

------------

Lyön vetoa, että tuo ratkaisu olisi hyväksyttävissä myös niille vanhemmille, joille musiikkiliikunnan vetäminen "Los Ketchup"-kappaleen taikka "Tiputanssin" tahtiin ei ollut siedettävä vaihtoehto. Mikä parasta, tämä tekisi terää myös valtaväestön nousevalle polvelle, joka kasvatetaan nykyisin aivan liian pumpulissa.





Best,

J. J.
« Last Edit: September 18, 2010, 22:44:36 by Jussi Jalonen »

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Re: Biologia, terveystieto, musiikki, liikunta, kuvaamataito, yms.
« Reply #14 on: September 18, 2010, 23:43:08 »
Quote
Haluaisin tiedustella hieman gallupinomaisesti, että mikä on/olisi tämän palstan käyttäjien suhtautuminen sellaiseen tilanteeseen, jossa islaminuskoiset vanhemmat pyytävät tai vaativat, että heidän lapsensa ei saa koulussa osallistua jonkin otsikossa mainitun aineen opetustunneille tai haluavat muunlaisia vastaavia poikkeusjärjestelyjä lapsensa lukujärjestykseen.

Kysyn tätä erityisesti monikulttuurisuuden kannattajilta ja pyydän muita osallistumaan keskusteluun vasta sitten kun kohderyhmältä on saatu muutamia vastauksia. En myöskään vielä tässä vaiheessa ole kiinnostunut siitä, kuinka harvinaisia, epätodennäköisiä, kuviteellisia, hypoteettisia tai konditionaalisia edellä mainitut tilanteet mahtavat olla. Jokainen pystyy ainakin mielessään kuvittelemaan tuollaisen tilanteen ja muodostamaan siitä mielipiteen.


Itsekin opettajana selvittäisin asian tapaus/aihekohtaisesti ja järjen käytön sallimissa puitteissa kuitenkin siten, ettei ketään kohdeltaisi epäoikeudenmukaisesti. Fanaattiset "mitään poikkeuksia ja joustoja ei kulttuurisyistä tms. saa hyväksyä" saati "kaikissa asioissa on ehdottomasti joustettava" eivät mielestäni johda mihinkään.
Samoilla periaatteilla toimitaan natiivien oppilaiden kanssa.

Useimmiten "ongelmat" ratkeavat selvittämällä  kasvokkain, mistä on kyse. Näin myös suomalaisten vanhempien kanssa. Ja vaikket tätä halunnutkaan kuulla: mainostamasi Nikopolin kärjistetyt esimerkit eivät todellakaan vastaa monietnisten ja monikielisten koulujen/oppilaiden arkitodellisuutta.
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!