Author Topic: Dar-al-Image  (Read 2100 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jussi Jalonen

  • Guest
Dar-al-Image
« on: June 29, 2010, 21:57:51 »
Avataanpa uusi kevyempi ketju. Televisiossahan tätä asiaa käsiteltiinkin jo eilen illalla. Tekeillä on siis uusi lifestyle-lehti.

Minkäs sortin ajatuksia formaatti herättää? Myönnän olevani sen verran häpeämätön, että postitin tämän aloituksen puhtaasti kokeilumielessä.


Best,

J. J.


Post Scriptum: ... jaa, tarkemmin ajatellen, keskitytäänpä sittenkin vain tämän lehden kommentointiin. Säästän tähän kirjoitetun johonkin toiseen kertaan.
« Last Edit: June 30, 2010, 16:34:15 by Jussi Jalonen »

Offline Virkamies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1647
  • En sitten laupeutunut
Re: Dar-al-Image
« Reply #1 on: June 30, 2010, 09:25:56 »
Maailmassa on pilvin pimein erilaisia verovaroin rahoitettuja julkaisuja. Asia ei herätä juuri mitään ajatuksia. Siinähän tekevät.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Dar-al-Image
« Reply #2 on: June 30, 2010, 17:09:59 »
Maailmassa on pilvin pimein erilaisia verovaroin rahoitettuja julkaisuja. Asia ei herätä juuri mitään ajatuksia. Siinähän tekevät.

Virkamies, tiedän jo kokemuksesta, että olet paljon viehättyneempi makrotason globaaleista ongelmista, kansallisvaltion ja maalaistalon välisistä vertauksista, heimoteorioista tai milloin mistäkin, mutta mitäs jos keskittyisi välillä ihan katutasoon? Tai voi tietysti olla keskittymättäkin, jos se ei kiinnosta, mutta sitten kannattanee miettiä, tarvitseeko välttämättä sanoa sitäkään vähää.

Pitää paikkansa, että mukana on julkista rahaa. Kyseinen Euroopan Unionin nuorisotoimintarahasto muuten tukee myös Youth in Action-toimintaa sekä vapaaehtoistyötä nuorisokeskuksissa sekä unionimaiden että lähialueiden alueilla. Varsovassa kävelin päivittäin näkövammaisten lasten lastentarhan ohitse, jossa palveli vapaaehtoisina samaisen rahaston pyörittämän projektin kautta tulleita EVS-vapaaehtoisia.

Tosin tämän lehden kohdalla veikkaisin, että kyseessä on lähinnä starttiraha, jonka maksaa siis tosiaan EU:n alainen rahasto, kaikkien jäsenvaltioiden yhteisestä kassasta. Suomessa muuten on lehdistötuki on vanhastaan tuttu ilmiö.

Kysymys onkin siitä, millainen image lehdellä tulee olemaan, ja mitä sillä voi saada konkreettisesti aikaan. Voi olla, ettei tämä aihe kiinnosta sinua tylsänä byrokraattina, mutta oman työkokemukseni perusteella tiedän, että mediaseksikkäällä presentaatiolla voi tosiaan vaikuttaa hyvinkin ratkaisevasti kohderyhmään ja sen olemukseen. Itse asiassa riittävän hyvällä markkinoinnilla, jossa korostetaan tiettyjä yhteisiä tekijöitä, voidaan peräti luoda kohderyhmä, ja sille vastaavasti myös se olemus, eräänlaisena esitettynä ideaalina. Moderni nuorisokulttuuri yleensäkin on syntynyt juuri näin.

Tähän liittyy myös muuan tärkeä asia. Julkaisu on suomenkielinen. Televisiossa pyörähtäneissä uutisissa päätoimittaja - joka nimestään päätellen on kaiketi joko Kosovosta tai Albaniasta, tai ainakin "Bilal" on tietääkseni albanialainen nimi - tosin puhui englantia, mutta lehti on ja tulee olemaan vankasti suomenkielinen. Kohderyhmä on kuitenkin etniseltä alkuperältään väistämättä varsin kirjava, mutta yhdistävänä tekijänä heille on tietysti se kansakunta, jonka jäseniä he nyt ovat, ja jonka kielellä he operoivat.

Eri asia on sitten, meneekö se kaupaksi, koska lifestyle-julkaisut tunnetusti tulevat ja menevät. Moniko muistaa enää takavuosien nuorten miesten ns. tyylilehdet, joista viimeisin oikaisi koipensa muutama vuosi sitten? Parhaimmassa tapauksessa lehti voi kuitenkin luoda jonkin sortin ponnahduslaudan viiteryhmänsä kunnianhimoisille nuorille tapauksille.

Asiaan liittyen, huomasin että Husein Muhammed on saanut muutaman tonnin apurahan Suomen Tietokirjailijoilta uutta opusta varten (apurahat maksetaan Kopioston tuloista, jotka perustuvat tekijänoikeuskorvauksiin, mikä tiedoksi mahdollisesti kurkisteleville tavanomaisille epäilijöille). Kirjan otsikko on "Käsikirja muslimin kohtaamiseen". Kuulostaa jotenkin hassulta, varsinkin kun Husein on usein korostanut ettei moisissa kohtaamisissa mitään käsikirjaa tarvita. Mutta ehkä tämäkin teos on suunnattu tietylle kohderyhmälle.



Best,

J. J.

Offline Julmuri

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3920
  • Pienimunainen fasisti
Re: Dar-al-Image
« Reply #3 on: June 30, 2010, 17:47:14 »
Kaipa tuollainen lehti on pääasiallisesti positiivinen juttu, vaikka tuskin mitään maailmoja mullistaa.

 

"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Jack Frost-Meadow

  • Newbie
  • *
  • Posts: 18
Re: Dar-al-Image
« Reply #4 on: June 30, 2010, 18:03:57 »
Eri asia on sitten, meneekö se kaupaksi, koska lifestyle-julkaisut tunnetusti tulevat ja menevät. Moniko muistaa enää takavuosien nuorten miesten ns. tyylilehdet, joista viimeisin oikaisi koipensa muutama vuosi sitten?
?? Jos on kyse muslimeista ja muslimien lifestylestä, niin ymmärtääkseni muslimin velvollisuudet, eli life-style ovat usko, rukous, almut, paasto ja pyhiinvaellus. Ymmärtääkseni he myös pitävät Koraania Allahin puheena, jonka määräyksiä tulee noudattaa kyselemättä, alistumalla. Muham­mad on Allahin lähettiläs, jonka sunna, esikuvallinen elämäntapa, toimii käyttäytymistä säätelevänä moraalisena ohjenuorana. Koska viesti on suoraan Jumalalta, se on totta, muuttumatonta ja tietysti kaiken arvostelun tai kyseenalaistamisen yläpuolella.

Eli tuon perusteella lukijapohja vaikuttaa aika vakaalta toisin kuin muiden tyylilehtien.
« Last Edit: June 30, 2010, 18:05:54 by Jack Frost-Meadow »

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Dar-al-Image
« Reply #5 on: June 30, 2010, 18:30:29 »
?? Jos on kyse muslimeista ja muslimien lifestylestä, niin ymmärtääkseni muslimin velvollisuudet, eli life-style ovat usko, rukous, almut, paasto ja pyhiinvaellus. Ymmärtääkseni he myös pitävät Koraania Allahin puheena, jonka määräyksiä tulee noudattaa kyselemättä, alistumalla.

Siellä päin tuntuu menevän lujaa. No, kaipa tuokin on jonkinlainen lifestyle.



Best,

J. J.

Offline Maurizio

  • Newbie
  • *
  • Posts: 31
Re: Dar-al-Image
« Reply #6 on: June 30, 2010, 19:19:20 »
Quote
?? Jos on kyse muslimeista ja muslimien lifestylestä, niin ymmärtääkseni muslimin velvollisuudet, eli life-style ovat usko, rukous, almut, paasto ja pyhiinvaellus. Ymmärtääkseni he myös pitävät Koraania Allahin puheena, jonka määräyksiä tulee noudattaa kyselemättä, alistumalla.


Olet ymmärtänyt päin persettä, tai ainakaan kumpikaan takavuosieni muslimi-duunikaveri ei em. asioille juurikaan painoa laittanut. Kaljalla sen sijaan kävimme muutaman kerran, jossa nyt ei kaltaisilleen tapauskovaisille (tai minunlaiselleni ateistille) tietenkään mitään sen kummempaa sinänsä ollut. Sinusta tämä kuitenkin varmaan tuntuu oudolta, kun kerran puhut muslimeista yhtenä monoliittisena klikkinä tai massana?
The only difference between me and bums is that I'm not a bum.

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Dar-al-Image
« Reply #7 on: June 30, 2010, 19:40:43 »
Olet ymmärtänyt päin persettä, tai ainakaan kumpikaan takavuosieni muslimi-duunikaveri ei em. asioille juurikaan painoa laittanut. Kaljalla sen sijaan kävimme muutaman kerran, jossa nyt ei kaltaisilleen tapauskovaisille (tai minunlaiselleni ateistille) tietenkään mitään sen kummempaa sinänsä ollut.


Itse asiassa tuosta seuraa se kysymys, mitä itse tuumailin. Eli miksi nämä hankkeen takana olevat musliminuoret kokevat tilausta oman viiteryhmänsä lifestyle-lehdelle, koska heidän nuorisokulttuurinsa on loppujen lopuksi varmaankin aika samanlaista nuorisokulttuuria kuin muukin nuorisokulttuuri, siitä uskonnosta riippumatta? Miten tämä lehti eroaa mistä tahansa muusta suomalaisesta nuorisokulttuurilehdestä - mitä niitä nyt on, Como? - ja eivätkö ne sitten palvele musliminuorten intressejä?

Varmasti on nuorisoa, joka on pyrkii säilyttämään jonkinlaisen omintakeisen islamilaisuutensa siinä muun nuorison joukossa. Mutta jotenkin luulisin, että tällä se kohderyhmä jää vielä vain kapeammaksi.

Tämänhän nyt kuitenkaan ei käsittääkseni ole tarkoitus olla uskonnollinen lehti, vaan nuorisolehti?



Best,

J. J.

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Dar-al-Image
« Reply #8 on: June 30, 2010, 19:56:44 »
Olet ymmärtänyt päin persettä, tai ainakaan kumpikaan takavuosieni muslimi-duunikaveri ei em. asioille juurikaan painoa laittanut. Kaljalla sen sijaan kävimme muutaman kerran, jossa nyt ei kaltaisilleen tapauskovaisille (tai minunlaiselleni ateistille) tietenkään mitään sen kummempaa sinänsä ollut.

Itse asiassa tuosta seuraa se kysymys, mitä itse tuumailin. Eli miksi nämä hankkeen takana olevat musliminuoret kokevat tilausta oman viiteryhmänsä lifestyle-lehdelle, koska heidän nuorisokulttuurinsa on loppujen lopuksi varmaankin aika samanlaista nuorisokulttuuria kuin muukin nuorisokulttuuri, siitä uskonnosta riippumatta? Miten tämä lehti eroaa mistä tahansa muusta suomalaisesta nuorisokulttuurilehdestä - mitä niitä nyt on, Como? - ja eivätkö ne sitten palvele musliminuorten intressejä?

Maallistuneissa yhteiskunnissa on uskonnollisilla seurakunnilla tämän tästä erilaisia nuorisotempauksia, toimintoja ja julkaisuja, joiden perimmäisenä tavoitteena on tarjota nuorisolle mahdollisuus kokea olevansa normaali nuori, dynaaminen, utelias, harrasteleva, musisoiva, hengaileva, seurusteleva ja "cool" ilman, että se tarkoittaisi uskovaisten siveysmoraalista, hartaudellisuudesta tai teologisista opinkappaleista luopumista. Uskonnolliset yhteisöt kokevat usein sekulaarin nuorisokulttuurin uhkana, koska moraalinen vanhoillisuus ja hengellisyys näyttäytyy muotia, vapaata seksiä ja rellestämistä arvostavassa nuorisokulttuurissa usein niin auttamattoman epäcoolina. Eli taustalla olisin havaitsevinani ihan aitoakin kulttuurista törmäyskurssia perinteisten ja/tai hengellisten arvojen sekä modernien ja/tai sekulaarien arvojen välillä.
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Dar-al-Image
« Reply #9 on: June 30, 2010, 21:03:07 »
Maallistuneissa yhteiskunnissa on uskonnollisilla seurakunnilla tämän tästä erilaisia nuorisotempauksia, toimintoja ja julkaisuja, joiden perimmäisenä tavoitteena on tarjota nuorisolle mahdollisuus kokea olevansa normaali nuori, dynaaminen, utelias, harrasteleva, musisoiva, hengaileva, seurusteleva ja "cool" ilman, että se tarkoittaisi uskovaisten siveysmoraalista, hartaudellisuudesta tai teologisista opinkappaleista luopumista.

Tietysti, ilmiö on itselleni totta kai erityisen tuttu Puolasta, missä on niin ikään mahdollisuuksia olla dynaamisen trendikäs ja cool, jopa rajoja rikkova, ehtaan katoliseen tyyliin, kirkon siunauksella. Edesmennyt Johannes Paavali nyt itsekin oli melkoinen pop-tähti. Suomessakin kai jotain vastaavaa on aina välillä yritetty, pikadeitti-iltoja Aleksanterin kirkossa Tampereella ja kaikenlaista muuta.

Eli taustalla olisin havaitsevinani ihan aitoakin kulttuurista törmäyskurssia perinteisten ja/tai hengellisten arvojen sekä modernien ja/tai sekulaarien arvojen välillä.

Pitäisikö siis olettaa, että trendikkyyteen pyrkivä ja modernia nuorisokulttuuria uskonarvoihin yhdistävä lehti osaltaan todistaa, että sen takana oleva SINE ei suinkaan koostu niistä tahoista, joita yllämainittu Husein Muhammed on luonnehtinut "änkyräimaameiksi"?

Sillanrakennus ei-islamilaisen väestön suuntaan olikin siellä tavoitelistalla.



Best,

J. J.

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Dar-al-Image
« Reply #10 on: June 30, 2010, 21:24:24 »
Pitäisikö siis olettaa, että trendikkyyteen pyrkivä ja modernia nuorisokulttuuria uskonarvoihin yhdistävä lehti osaltaan todistaa, että sen takana oleva SINE ei suinkaan koostu niistä tahoista, joita yllämainittu Husein Muhammed on luonnehtinut "änkyräimaameiksi"?

Siltä tosiaan vaikuttaa, koska 'änkyräimaamit' kokemukseni perusteella lähtökohtaisesti vastustavat vähäisintäkään flirttailua länsimaisen kulttuurin rappiollisten piirteiden kanssa. Länsimainen nuorisokulttuuri usein luetaan tuon rappion saatanallisimmaksi irvikuvaksi.

I.A.

P.S. 'Bilal' on muuten arabiankielinen nimi (ja siksi varmasti myös muslimialbaanien keskuudessa käytetty), jonka kuuluisin kantaja islamilaisessa historiassa oli Profeetan orjuudesta vapauttama etiopialainen Bilal ibn Raba, josta tuli islamin ensimmäinen rukouskutsuja (muezzin) ja rodullisten raja-aitojen murroksen ikoni.
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Dar-al-Image
« Reply #11 on: June 30, 2010, 22:21:04 »
P.S. 'Bilal' on muuten arabiankielinen nimi (ja siksi varmasti myös muslimialbaanien keskuudessa käytetty), jonka kuuluisin kantaja islamilaisessa historiassa oli Profeetan orjuudesta vapauttama etiopialainen Bilal ibn Raba, josta tuli islamin ensimmäinen rukouskutsuja (muezzin) ja rodullisten raja-aitojen murroksen ikoni.


Aaa. Kiitti täsmennyksestä. Itselleni se on tosiaan tullut tutuksi albanialaisena nimenä, Bilal Xhaferri ehkä kuuluisimpana esimerkkinä.

Nimi on johdannaisineen käytössä Bosniassakin, Enki Bilal on tietysti tuttu kaikille vanhoille sarjisfriikeille. Olisihan se tuosta pitänyt päätellä että kyseessä on todennäköisemmin yhteinen arabialaisperäinen musliminimi, eikä niinkään albanialaisperäinen.



Best,

J. J.

Offline Ville Leskinen

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 73
Re: Dar-al-Image
« Reply #12 on: July 01, 2010, 02:35:22 »
Nimi on johdannaisineen käytössä Bosniassakin, Enki Bilal on tietysti tuttu kaikille vanhoille sarjisfriikeille.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Osaatko suositella jotakin tiettyä teosta hänen tuotannostaan mistä kannattaisi aloittaa? Koston veljeskunta, Metsästysretki, vai kenties Nikopol-trilogia?

Offline Virkamies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1647
  • En sitten laupeutunut
Re: Dar-al-Image
« Reply #13 on: July 01, 2010, 10:13:35 »
Virkamies, tiedän jo kokemuksesta, että olet paljon viehättyneempi makrotason globaaleista ongelmista, kansallisvaltion ja maalaistalon välisistä vertauksista, heimoteorioista tai milloin mistäkin, mutta mitäs jos keskittyisi välillä ihan katutasoon? Tai voi tietysti olla keskittymättäkin, jos se ei kiinnosta, mutta sitten kannattanee miettiä, tarvitseeko välttämättä sanoa sitäkään vähää.

Ajattelin vain olla kiltti ja osallistua aloittamaasi ketjuun kun kukaan muu ei ollut tehnyt sitä. Katutasoon voi toki kuka tahansa keskittyä ja keskittyykin, mutta ajattelin vain ilmaista, ettei minusta asia ole periaatteellisella tasolla oikein erityisen negatiivinen tai positiivinen. Saatoin olla tarpeettoman tyly sanamuodoissani.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Osaatko suositella jotakin tiettyä teosta hänen tuotannostaan mistä kannattaisi aloittaa? Koston veljeskunta, Metsästysretki, vai kenties Nikopol-trilogia?

Pierre Christinin käsikirjoittamat ovat mielestäni parhaat herra Bilalovicin tuotannosta, joskin Bratislavan Punamoukareilla on erityisen lämmin kohta sydämessäni.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

Jussi Jalonen

  • Guest
Re: Dar-al-Image
« Reply #14 on: July 01, 2010, 10:50:09 »
Ajattelin vain olla kiltti ja osallistua aloittamaasi ketjuun kun kukaan muu ei ollut tehnyt sitä. Katutasoon voi toki kuka tahansa keskittyä ja keskittyykin, mutta ajattelin vain ilmaista, ettei minusta asia ole periaatteellisella tasolla oikein erityisen negatiivinen tai positiivinen.

No, itse asiassa se on varmaan aika luonteva lähtökohta. Välttämättä en hakenut arvolatautunutta pohdintaa puoleen tai toiseen, enemmänkin mietin sitä, että mitäköhän tämän julkaisun ilmaantumisesta pitäisi päätellä, ja mitä se yleisesti ottaen kertoo. Itse en esimerkiksi ollut tuon uutisen perusteella aivan selvillä siitä, onko tämän lehden islamilaisuus enemmänkin kulttuurista kuin uskonnollista.

Mutta kun nyt Antti esitti tuon perustellulta vaikuttavan otaksumansa - ja kun kerran siellä on SINE takana - niin voisiko tätä nyt mahdollisesti verrata esimerkiksi Fleim-lehteen?

Julkaisusta nyt sitten ainakin pitäisi kaiken järjen mukaan käydä selväksi, että mikä on sitä mainstream-kulttuuria suomalaisten musliminuorten keskuudessa.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Osaatko suositella jotakin tiettyä teosta hänen tuotannostaan mistä kannattaisi aloittaa? Koston veljeskunta, Metsästysretki, vai kenties Nikopol-trilogia?

Alcide Nikopol oli ensimmäisissä suomenkielisissä käännöksissä Stanku Brickley, ja nämä molemmat nimimerkithän ovat tuttuja asioista perillä oleville myös muista yhteyksistä. Omasta mielestäni ne trilogian kaksi ensimmäistä osaa olivat aivan pirun hyviä, kolmannesta ei ollut enää niin väliksi, vaikka sekin kyllä hyllystäni löytyy.

"Metsästysretki" on paitsi hyvä sarjakuva, myös äärimmäisen suositeltava teos kaikista vanhoista kommunistimaista kiinnostuneille. Etenkin itäsaksalainen hahmo on loistavasti kuvattu, samoin tietysti vanha neuvostojäärä itse. Puolaan näin jälkikäteen omakohtaisesti tutustuneena olisi kässärin tehnyt Christin mielestäni voinut repiä siitä maisemasta paljon enemmänkin jutunjuurta. Esimerkiksi tarinassa esiintyvän puolalaisen kommunistivaikuttajan esitteleminen juutalaisena oli ehkä jotenkin kliseistä. Katolisuuden ja puolalaisen kansallistunnon kontrastista yhdessä kommunismin kanssa olisi todennäköisesti saanut paljon enemmän irti, aivan kuten Wajdan elokuvissa.

Eniten diggailen silti Hugo Prattin tuotantoa. Tässä on viime aikoina tullut koettua samanlaisia elämyksiä kuin se tiibetiläinen Mo-Pa-ennustaja siinä Siperia-albumissa. Erään yrityksen aika on vähitellen loppumassa, ja kohtsillään kuolema puraisee sen päämieheltä kielen ja vie hänet "Bardoon".



Best,

J. J.