Author Topic: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat  (Read 25766 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Username1

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4383
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #105 on: June 12, 2013, 15:58:02 »
Vaikka Ranskan getoissa on eittämättä ihan sairaan kovia jätkiä, niin näyttäisi pahasti siltä, että siellä piilee eräs vieläkin suurempi uhka.

Meinaan vain sitä, että siellähän kuolee tylsyyteen.
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #106 on: June 12, 2013, 21:14:32 »
suomalaiseen.
Nyt sitä jo nimitellään :(

Quote
Sitten eri sarjan ongelma on se, että esimerkiksi täällä päin on tapana valittaa joka jeesuksen sikaruman homeisen röttelön purkamisesta ja valitusprosessi vie vuosia ennen kuin mitään uutta voidaan rakentaa. Joskus sellainen johtaa Turun-tautiin, yllättäen jokin densoporukka tai muu sellainen "vahingossa" sytyttää talon palamaan. Siinä menee sitten sellaistakin rakennuskantaa, jota kyllä mieluusti suojelisi ja jonka haluaisi säilyttää.

Juu, kyllähän nämä kotikulmien mullistukset kovasti herättää ihmisissä tunteita, ja yllättävän likaisia konflikteja niissä syntyy näin niinkuin yhtenäiselle kansalle. Tosin harvemmin kai terveyskeskuksen, kirjaston tai koulun rakentaminen niitä valituksia synnyttää. Enemmän se kai on ollut sitä, että joku vanhan käsityörakennustaidon helmi on jyrätty jonkun porhoprojektin tieltä.

Mutta niin se maailma muuttuu, kun nykyään nämä aiemmin susirumina pidetyt betonilähiöt ovat suojeltuja oman aikansa kuvia, ostarikin herättää enemmän kaihoisaa nostalgiaa kuin pelkoa ja inhoa.

Noin yleisesti ottaen minulle on jäänyt sellainen mielikuva, että viimeisten parin vuosikymmenen aikana rakentamisen laatu on lähinnä lyhytnäköisen tulosvastuu- ja kannattavuusajattelun vuoksi ollut aiempiin aikoihin verrattuna oikeasti niin paskaa ja tönöt niin kelvottomia, että vanhojen yhä pystyssä pysyvien mörskien suojeleminen ja kunnostaminen on lähtökohtaisesti järkevämpää kuin uusien väsääminen tilalle.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #107 on: June 12, 2013, 21:32:15 »

***

Noin yleisesti ottaen minulle on jäänyt sellainen mielikuva, että viimeisten parin vuosikymmenen aikana rakentamisen laatu on lähinnä lyhytnäköisen tulosvastuu- ja kannattavuusajattelun vuoksi ollut aiempiin aikoihin verrattuna oikeasti niin paskaa ja tönöt niin kelvottomia, että vanhojen yhä pystyssä pysyvien mörskien suojeleminen ja kunnostaminen on lähtökohtaisesti järkevämpää kuin uusien väsääminen tilalle.

Paljon on muotivillityksiä ja kokeiluja sekä tietysti puutteellisesta ylläpidosta ja hoidosta koituvia vahinkojakin, huonoja materiaalejakin, sutta ja sekundaa.

Mikä pistää täällä lumen ja jään keskellä silmään on se, että vieläkin, rakennellaan keskellä kylmintä ja pimeintä vuodenaikaa ja kesällä sitten kaikilla pitää olla se loma heinäkuussa, vaikka jo vuosikaudet työntekijät itsekin niitä lomiaan porrastelisivat vaikka talvikuukausiksi. Halvempaa mennä vaikka Kanarialle kuin lomailla kotomaassa.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #108 on: June 14, 2013, 21:27:27 »
Ajankohtainen kakkonen Rinkebyssä

"Toimittaja Ami Assulinin kirjoitus aloittaa Ajankohtaisen kakkosen Pahamaineiset lähiöt -sarjan verkossa."
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #109 on: June 17, 2013, 14:25:12 »
SK, Nurkanvaltaaja-blogi, 17.6.2013: Husbyn mellakat Ruotsissa olivat slummin kapinaa reservaattia ja ghettoa vastaan

Quote from: [url=http://suomenkuvalehti.fi/blogit/nurkanvaltaaja/husbyn-mellakat-ruotsissa-olivat-slummin-kapinaa-reservaattia-ja-ghettoa-vastaan]Paul Lilrank[/url]
Vanhastaan maaseutu ja kaupunki ovat olleet selkeästi erottuvia alueita. Tieto- ja palveluyhteiskunnassa tiheyden ekonomia ajaa keskittymiin. Ihmisten on tultava lähekkäin voidakseen harjoittaa elinkeinoja. Kaupungit kasvavat luonnollisesti tiheytymällä, lisäämällä korkeutta ja laajentumalla laidoiltaan.

Kaupunki tuo maaltamuuttajalle vapautta ja vaurautta, mutta myös ahdistusta. Politiikka yrittää helpottaa kaavoituksella ja sosiaalisilla satsauksilla. Ne voivat kuitenkin aikaansaada luonnottomia muodostumia.

Reservaatti on keinotekoisesti järjestetty aidolta ja turvalliselta vaikuttava ympäristö.

Maalla voidaan käyttää peräkammareita, mutta reservaattiajattelu voidaan tuoda myös kaupunkiin. Rakennukset piilotetaan metsään tavoitteena maalaismainen vaikutelma. Jokaisella pitää olla ikioma virkistysalue. Korkeita taloja ja pengerreltyjä rantoja ei suvaita, koska ne rikkoisivat illuusion.

Maankäyttö jää tehottomaksi ja kustannukset kasvavat. Reservaattiin ei voi rakentaa runsaasti kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja.

Ratkaisu on ghetto, vallanpitäjien toimesta luotu asuinalue, joka erotetaan muusta yhdyskunnasta metsäkaistaleella tai moottoritiellä.

Gheton ajatus on luoda köyhien reservaatti, tehorakentaa maalaismaisemaan, jotta syntyisi vaikutelma kylästä. On vain yksi väylä ulos ja sisään, jotta läpikulkuliikenne, muukalaiset ja satunnaiset kulkijat pysyisivät poissa.

Mahdolliset asiakkaatkin jäävät tulematta, joten gheton liiketoiminta jää sen oman väestöpohjan varaan. Usein se ei riitä edes kannattamaan kioskia. Palvelut pitää hakea muualta. Tiheästä asumisesta ei seuraa tiheyden ekonomiaa.

Kohtuuhintaisiin vuokra-asuntoihin valikoituu niitä, joiden tulot eivät riitä asumiseen kantakaupungissa tai puistokaupungin reservaatissa. Vuokraisännät ja viranomaiset toimivat muualla.

Slummi on suunnittelematon asumiskasautuma kaupungin liepeillä. Infrastruktuuri on puutteellinen ja jengit pitävät valtaa.

Alue voi slummiutua, kun infrastruktuuri rapistuu ja viranomaisten ote kirpoaa. Sen vastakohta on gentrifikaatio: vanhan alueen asuntoja kunnostetaan ja niihin muuttaa autenttista ympäristöä kaipaavia varakkaita. Kohoavat hinnat ajavat vanhat asukkaat ghettoihin.

Kun ghetto slummiutuu, sosiaalisten ongelmien kasaantuminen käy viranomaisille ylivoimaiseksi. Paikallinen elinkeinoelämä on heikkoa ja kansalaisyhteiskunnan omaehtoinen järjestäytyminen vaikeaa.

Husbyssä asetelma oli jengit ja aktivistit vastaan asukkaat ja kaupanpitäjät, jotka toivoivat poliisin suojelevan autojaan ja ikkunoitaan. Kun jengit kivittivät poliisia ja palokuntaa, kansalaiset kerääntyivät puolustamaan päiväkotiaan tuhopolttajilta.

Työttömyyttä ja sosiaalisia ongelmia on myös autioituvalla maaseudulla, mutta peräkammarin pojat eivät mellakoi.

Ruotsissa ratkaisuksi on nähty ghettojen yhdistäminen kaupunkiin. Asutuksen väliin jäävät tyhjät alueet rakennetaan, liikkuvuus paranee, työpaikat ja asunnot sekoittuvat ja muillakin kuin asukkailla on asiaa alueelle. Poissaolevat isännät muuttavat lähiöihin, kun Tukholman kaupunki siirtää virastojaan ydinkeskustasta reuna-alueille.

Reservaattiajattelusta on luovuttava.

(Paul Lillrank

Kirjoittaja on Aalto-yliopiston professori ja Nordic Healthcare Groupin hallituksen puheenjohtaja.)

Kommenttiosastolla nimimerkki HaMi (Usarissa Hannu Mikael?) näkyy linkittelevän vanhempaan Hesarin juttuun. Liitetäänpä tännekin.

Helsingin Sanomat, Elina Väntönen, 29.4.2011: Pääkaupunkiseudulle syntyy maahanmuuttajien keskittymiä

Quote from: [url=http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/P%C3%A4%C3%A4kaupunkiseudulle+syntyy+maahanmuuttajien+keskittymi%C3%A4/1135265728043]HS - Elina Väntönen[/url]


Maahanmuuttajien osuus esimerkiksi Espoon Suvelassa on moninkertaistunut.


Kantaväestö on alkanut muuttaa pääkaupunkiseudulla pois alueilta, joilla asuu paljon maahanmuuttajia. Kehitys näkyy yksittäisissä kaupunginosissa selvänä vieraskielisten osuuden kasvuna. Esimerkiksi Espoon Suvelassa vieraskielisten osuus on kasvanut 7,6 prosentista 20,7 prosenttiin vuosina 2000-2009.

Tutkijat käyttävät ilmiöstä nimitystä "valkoisten pako". Kantaväestön määrä kutistuu poismuuton vuoksi, kun samalla maahanmuuttajien määrä ja osuus kasvavat syntyvyyden ja alueelle muuttamisen vuoksi.

Lisäksi kantaväestö on alkanut vältellä asuinalueita, joilla asuu paljon maahanmuuttajia.

Kantaväestöllä tarkoitetaan niitä suomalaisia, jotka puhuvat äidinkielenään suomea tai ruotsia.


Tiedot selviävät tutkija Katja Vilkaman valmisteilla olevasta väitöskirjasta. Hän on tutkinut muuttotilastoja, joista selviää, miten joillekin asuinalueille on muodostunut selviä maahanmuuttajakeskittymiä - esimerkiksi Espoon Suvelaan, Vantaan Länsimäkeen sekä Helsingin Kallahteen.

Keskittymiä on pääkaupunkiseudulla Vilkaman mukaan kaikkiaan kymmeniä.

Kehitys on Suomessa silti vielä alkuvaiheessa.

"Keski-Euroopassa tilanne on paljon pahempi. Myös Ruotsissa on lähiöalueita, joilla kantaväestö on vain pieni vähemmistö", Vilkama sanoo.

Kaupunkimaantieteen tutkijan Venla Berneliuksen mukaan Suomessa on käynnistynyt sama prosessi, joka alkoi muualla Euroopassa vuosia sitten. Vähäisen maahanmuuton ja pienten tuloerojen vuoksi kehitys alkoi täällä jälkijunassa.

"Suunta vaikuttaa selvältä. Eriytyminen lisääntyy koko ajan."


Euroopan ja Pohjois-Amerikan esimerkki osoittaa, että pitkälle päässeen eriytymiskehityksen pysäyttäminen on erittäin vaikeaa.

"Ellei mahdotonta. Puuttumisen aika on nyt", Bernelius sanoo.

"Valkoisten paossa" ei ole kyse pelkästään siitä, että maahanmuuttajat ja kantaväestö päätyvät asumaan eri alueille.

Maahanmuuttajat muuttavat usein kaupungin vuokrataloihin, joissa asuu jo valmiiksi esimerkiksi suomalaisia pitkäaikaistyöttömiä.

"Voidaan puhua asuinalueiden kurjistumisesta", Bernelius sanoo.

"Kyse ei siis ole vain etnisestä eriytymisestä. Eriytyneissä lähiöissä asuvat sekä huono-osaisimmat suomalaiset että huono-osaisimmat maahanmuuttajat."
« Last Edit: June 17, 2013, 14:28:41 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Kaptah

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #110 on: July 25, 2013, 17:10:33 »
Sarkastiseen sävyyn on sanottava että toivon että Julmuri käyttää jatkossa mm. mamujen raiskaamista nuorista naisesta nimitystä mamun raiskaama pikkutyttö.

Jo pitkäänhän on tiedetty että suvaitsevaiston kielessä tummahipiäisten kohdalla sana "nuoriso" ei ole niin ikärasistinen kuin mihin fasistisessa diskurssissa on totuttu vaan sillä voidaan tarkoittaa lähes minkä ikäistä mamua tahansa.
Kaikki kehitys on muutosta, mutta kaikki muutos ei ole kehitystä.

Offline mh

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1704
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #111 on: July 25, 2013, 19:19:49 »
Jo pitkäänhän on tiedetty että suvaitsevaiston kielessä tummahipiäisten kohdalla sana "nuoriso" ei ole niin ikärasistinen kuin mihin fasistisessa diskurssissa on totuttu vaan sillä voidaan tarkoittaa lähes minkä ikäistä mamua tahansa.
Nuorisolla tarkoitetaan alle 30-vuotiaita, se on ihan lakiin kirjattu. Jos nyt puhutaan eri lähiöiden mellakoista niin nuorisomellakat ovat parempi kuvaus kuin maahanmuuttaja- saati muslimimellakat, koska niissä vaikuttaa olleen asialla ennen kaikkea lähiöiden nuorisoa, so. alle 30-vuotiaita. Paljon harhaanjohtavampaa on puhua maahanmuuttajamellakoista, koska huomattava osa ei ole mitään maahanmuuttajia, vaikka heillä olisikin hassunkuuloinen nimi.

Siksi nuorisomellakoista puhuminen on sitä, että yritetään pyrkiä siihen ihanteelliseen neutraaliin ja objektiiviseen tiedonvälitykseen. Maahanmuuttajamellakoista puhuminen taas enemmän sitä ideologista huttua. Capice?

Offline Kaptah

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #112 on: July 25, 2013, 19:35:17 »
Nuorisomellakka on tietysti hyvä keino häivyttää se valitettava asia että valtaosan mellakoijista perinteisesti muodostavat maahanmuuttajat ja heidän jälkeläisensä. Etenkin kun tehdään mh:t ja puhutaan toisen ja kolmannen polven maahanmuuttajista "kantaväestönä jolla on hassu nimi".

Korostetaan nyt vielä että en usko mellakoiden taustalla olevan niinkään geenit, allah tai ihonväri vaan se, että tiettyjen tulijoiden toimet, valmiudet ja valinnat johtavat pääosin köyhyyteen ja katkeroitumiseen lähiöissä ja soppa on valmis ja selitykseksi haetaan sitten äärilaidan suunnasta riippuen rasismia tai neekeriyttä, syrjintää tai allahia, kantiksia tai mamuja, liiallista liberaaliutta tai konservatiivisuutta tai mitä milloinkin. Olen yhtä tympääntynyt niin karikatyyrihommalaisrasistinen kuin karikatyyritodorgilaisvihervasemmistotytönkin tulkintoihin aiheesta
Kaikki kehitys on muutosta, mutta kaikki muutos ei ole kehitystä.

Offline mh

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1704
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #113 on: July 25, 2013, 20:01:35 »
Yleensä mellakoiden yhteydessä on kyllä puhuttu "toisen tai kolmannen polven maahanmuuttajista" mikä on tietenkin vähän hassu termi, näin kolmannen polven viipurilaisen näkökulmasta. Se ei kuitenkaan muuta mihinkään sitä, että nuorisomellakka on täsmällisempi kuvaus kuin maahanmuuttajamellakka.

Ollaan varmaan tasoissa siitä, että mä olen kans ihan tympääntynyt sun mattiapustulkintaan aiheesta, mutta meillä taitaa olla se ero, että näissä keskusteluissa mulla on ollut tapana tuoda oman "äärikantani" taakse myös yhteiskuntatieteilijöiden aihetta käsitteleviä tutkimuksia ja kirjoituksia.

Offline Username1

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4383
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #114 on: July 25, 2013, 21:00:19 »
Vaikka korrelaatiolla ei tarvitsekaan olla syyseurauksen kanssa yhteyttä, niin nimenomaan tässä vaiheessa miettisin Kaptahina, että lisääkö tuollaisen tiedon levittäminen mahdollisesti rasistisia asenteita siten, että etnisyydestä tulee hulinoivan hullun merkki?

Enemmänkin tässä vaiheessa olisi syytä korostaa, että maahanmuuttajat eivät kaikki hulinoi ja osaa ei voi pitää maahanmuuttajina, varsinkin jos he ovat esim. erilaisuutensa takia riippuvaisia ja riskiryhmässä rasismin suhteen.

Maahanmuuttopolitiikkaa pitää osata tehdä muilla keinoilla kuin demonisoimalla. Ja jos tuntee vastuuta, niin olisi syytä korostaa näissä tilanteissa ennemminkin ettei silti voida yleistää kuin sitä, että jotkut kieltää nyt vallan maahanmuuttajien osuuden yhtään mihinkään.

Voi esimerkiksi esittää asian näin.

- Maahanmuuttajia on osallistunut mellakointiin ja osa heistä syyllistynyt rikoksiin.
- Emme vielä tiedä tarkalleen syitä tähän toimintaan.
- On syytä kuitenkin korostaa, että on kunnollisia maahanmuuttajia myös, sillä ihmisillä on joskus taipumusta harrastaa rasistista yleistystä. (varsinkin, koska heillä on sosiaalisia ongelmia, niin lehdistä saa lukea maahanmuuttajien tekemistä rikoksista, joka taasen luo äkkiä liian yleistävän, vaikka ei absoluuttisen yleistävän, kuvan pahoista maahanmuuttajista.)
- On myös olemassa ihmisiä, jotka kieltää rasismin peloissa yhdenkään maahanmuuttajan koskaan syyllistyneen mihinkään ja uskovat näin edistävän suvaitsevaisuutta.

Nuo kaikki yhdessä. Ei ole vaikeaa, eihän?
« Last Edit: July 25, 2013, 21:02:45 by Username1 »
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline mh

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1704
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #115 on: July 26, 2013, 10:44:48 »
Yleensä mellakoiden yhteydessä on kyllä puhuttu "toisen tai kolmannen polven maahanmuuttajista" mikä on tietenkin vähän hassu termi, näin kolmannen polven viipurilaisen näkökulmasta. Se ei kuitenkaan muuta mihinkään sitä, että nuorisomellakka on täsmällisempi kuvaus kuin maahanmuuttajamellakka.

Nyt kun tätä juonnetta vähän pohtii niin ehkä oma lievä ns. häiriökäytös nuoruusvuosina saattoi osaltaan johtua siitäkin, että lähimmät sukulaiset asuivat satojen kilometrien päässä eikä niitä perään katsojia ollut aivan yhtä paljon kuin natiiveilla. Teininä en tietenkään osannut edes kiinnittää huomiota tuollaisiin seikkoihin vaan sitä mentiin pienen porukan mukana. Mutta vaikka halukkaille olisi ollut tarjolla myös kulttuurigeneettisiä selitysmalleja niin kyllä se laskettiin yleiseksi nuorison törttöilyksi. Eri asia olisi tietty voinut olla, jos siellä olisi ollut joitain tahoja aktiivisesti agitoimassa sen suhteen kuinka itäisillä heimoilla on kulttuurista johtuen vaikeata integroitua sivistyneeseen läntiseen yhteiskuntaan, sillä siinäkin porukassa ei-hämäläistaustaiset taisivat olla tilastollisesti selvästi yliedustettuna. Joku sekopää olisi saattanut sitä uskoakin.

Mutta tangoon tarvitaan aina kaksi eikä lähiöiden mellakoita voi selittää pelkästään nuorisolla. Yhdistävä tekijä lähes kaikissa tapauksissa (mielenkiinnolla kuulen, jos on toisia esimerkkejä) on ollut se, että levottomuuksien laukaisijana on ollut poliisin käyttämä väkivalta, joka on koettu syvän epäoikeudenmukaisena. Mellakat eivät selity pelkillä ulkoisilla tekijöillä, kuten köyhyys, vaan myös sisäisillä tekijöillä siitä miten voimakkaasti uskalletaan ja pystytään panemaan vastaan poliisille silloin kun sille koetaan tarvetta.

Tässä mielessä esimerkiksi Tukholman Husby ei suinkaan ole köyhin ja kurjin lähiö objektiivisilla mittareilla tarkasteltuna, mutta siellä on ollut erittäin aktiivista asukastoimintaa ja kamppailuja vuokrankorotuksia ja ulkopuolelta alueelle tuotuja, huonoksi koettuja hankkeita vastaan, minkä seurauksena Husbyssä nuoret olivat ehkä muita alueita valmiimpia toimimaan siinä vaiheessa kun poliisi ampui hengiltä paikallisen eläkeläisen. Uskon myös, että ainoa identiteetti, joka tuollaisen toiminnan on pystynyt luomaan, on ollut leimautuminen omaan kaupunginosaan ja asuinalueeseen. Pelkkä "maahanmuuttajataustaisuus" ei riitä ja "muslimius" taas menee niin päin honkia kun voi, sillä alkulaukaisijana oli portugalilais-suomalaiseen perheeseen kohdistunut väkivallanteko, mikä taas on täysin ristiriidassa nuivateorian keskeisen opinkappaleen kanssa, jossa "muslimit välittävät vain omasta sisäryhmästään eivätkä ollenkaan 'vääräuskoisista'".

Kaptahin termistöä käyttääkseni, nähdäkseni yksilötasolla näissä lähiölevottomuuksissa on kyse juuri siitä, että otetaan vastuuta ja yritetään. ;)

edit: nyt vaivaan moderaattoria, mutta tämä keskustelujuonne varmaan kuuluisi lähiömellakkaketjuun?
« Last Edit: July 26, 2013, 11:22:36 by mh »

Offline Maivei

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1776
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #116 on: July 26, 2013, 19:56:09 »

Tässä mielessä esimerkiksi Tukholman Husby ei suinkaan ole köyhin ja kurjin lähiö objektiivisilla mittareilla tarkasteltuna, mutta siellä on ollut erittäin aktiivista asukastoimintaa ja kamppailuja vuokrankorotuksia ja ulkopuolelta alueelle tuotuja, huonoksi koettuja hankkeita vastaan, minkä seurauksena Husbyssä nuoret olivat ehkä muita alueita valmiimpia toimimaan siinä vaiheessa kun poliisi ampui hengiltä paikallisen eläkeläisen. Uskon myös, että ainoa identiteetti, joka tuollaisen toiminnan on pystynyt luomaan, on ollut leimautuminen omaan kaupunginosaan ja asuinalueeseen. Pelkkä "maahanmuuttajataustaisuus" ei riitä ja "muslimius" taas menee niin päin honkia kun voi, sillä alkulaukaisijana oli portugalilais-suomalaiseen perheeseen kohdistunut väkivallanteko, mikä taas on täysin ristiriidassa nuivateorian keskeisen opinkappaleen kanssa, jossa "muslimit välittävät vain omasta sisäryhmästään eivätkä ollenkaan 'vääräuskoisista'".

Kaptahin termistöä käyttääkseni, nähdäkseni yksilötasolla näissä lähiölevottomuuksissa on kyse juuri siitä, että otetaan vastuuta ja yritetään. ;)






Vanhempana herrasmiehenä en oikein jaksaisi tuota nykyajan uuskieltä joka kääntää merkitykset nurinpäin, esim. mainitsemasi "aktiivinen asukastoiminta" siis tarkoittaa autojen ja rakennusten polttamista ja poliisin sekä sairaankuljetus/pelastushenkilöstön kivittämistä.
Olisiko aivan mahdotonta että myös "rikkailla" alueilla aktiivinen asukastoiminta tehtäisiin Wanhaan tyyliin, auinympäristön korjaamista ja kunnostamista, vapaaehtoista nuorisotyötä jne.
Portugalialis-suomalaisesta väkivallasta alkunsa saanut mellakka oli vain tekosyy aloittaa bileet, tuskin sillä oli mitään  tekemistä välittämisen kanssa.

Offline mh

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1704
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #117 on: July 26, 2013, 21:07:50 »

Tässä mielessä esimerkiksi Tukholman Husby ei suinkaan ole köyhin ja kurjin lähiö objektiivisilla mittareilla tarkasteltuna, mutta siellä on ollut erittäin aktiivista asukastoimintaa ja kamppailuja vuokrankorotuksia ja ulkopuolelta alueelle tuotuja, huonoksi koettuja hankkeita vastaan, minkä seurauksena Husbyssä nuoret olivat ehkä muita alueita valmiimpia toimimaan siinä vaiheessa kun poliisi ampui hengiltä paikallisen eläkeläisen. Uskon myös, että ainoa identiteetti, joka tuollaisen toiminnan on pystynyt luomaan, on ollut leimautuminen omaan kaupunginosaan ja asuinalueeseen. Pelkkä "maahanmuuttajataustaisuus" ei riitä ja "muslimius" taas menee niin päin honkia kun voi, sillä alkulaukaisijana oli portugalilais-suomalaiseen perheeseen kohdistunut väkivallanteko, mikä taas on täysin ristiriidassa nuivateorian keskeisen opinkappaleen kanssa, jossa "muslimit välittävät vain omasta sisäryhmästään eivätkä ollenkaan 'vääräuskoisista'".

Kaptahin termistöä käyttääkseni, nähdäkseni yksilötasolla näissä lähiölevottomuuksissa on kyse juuri siitä, että otetaan vastuuta ja yritetään. ;)






Vanhempana herrasmiehenä en oikein jaksaisi tuota nykyajan uuskieltä joka kääntää merkitykset nurinpäin, esim. mainitsemasi "aktiivinen asukastoiminta" siis tarkoittaa autojen ja rakennusten polttamista ja poliisin sekä sairaankuljetus/pelastushenkilöstön kivittämistä.
Ei siinä niin sanottu.
Quote
Olisiko aivan mahdotonta että myös "rikkailla" alueilla aktiivinen asukastoiminta tehtäisiin Wanhaan tyyliin, auinympäristön korjaamista ja kunnostamista, vapaaehtoista nuorisotyötä jne.
Kyllä.
Quote
Portugalialis-suomalaisesta väkivallasta alkunsa saanut mellakka oli vain tekosyy aloittaa bileet, tuskin sillä oli mitään  tekemistä välittämisen kanssa.
Selvästi oli. Mellakointi alkoi vasta sen jälkeen, kun rauhanomaiset mielenosoitukset eivät herättäneet minkäänlaista huomiota tai vastakaikua.

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #118 on: July 26, 2013, 21:42:43 »
Selvästi oli. Mellakointi alkoi vasta sen jälkeen, kun rauhanomaiset mielenosoitukset eivät herättäneet minkäänlaista huomiota tai vastakaikua.

Sääli nyt vähän Maippiakin. Jos se joutuisi myöntämään että islamimuslimineekerit voivat kokea myötätuntoa ja yhteenkuuluvuutta suomalaista kohtaan, sen aivot räjähtäisivät säpäleiksi kognitiivisesta dissonanssista.

Muuten, 70-80-luvulla suomalaiset lehdet - nimenomaan ne rahvaalle suunnatut - olisivat käsitelleet tuotakin mellakkaa täysin maahanmuuttajanäkökulmasta ja esittäneet riehuvan nuorison hyvinä poikina, joita ruotsalainen yhteiskunta sortaa.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #119 on: August 07, 2013, 17:16:02 »
Tuollaista tietävät Hesari, STT ja TT kertoa:

"Poliisia ei syytetä Husbyn ampumisesta

http://www.hs.fi/ulkomaat/Poliisia+ei+syytet%C3%A4+Husbyn+ampumisesta/a1375842538842


7.8.2013 15:48

STT-TT   

Ruotsissa poliisi ei saa syytettä toukokuun mellakoiden yhtenä alkusysäyksenä pidetyssä ampumatapauksessa.

Syyttäjän mukaan veitsellä aseistautuneen miehen ampunut poliisi toimi itsepuolustukseksi.

Poliisit tunkeutuivat uhkaavasti käyttäytyneen 69-vuotiaan miehen ja tämän vaimon asuntoon Husbyssä. Syyttäjän mukaan poliisi ampui kohti vasta sen jälkeen kun pippurisumute, sokaisukranaatit ja varoituslaukaus eivät saaneet miestä antautumaan.
"

"Poliisia ei syytetä Husbyn ampumisesta"? Kuka oli tai on Husby?
Solitudinem faciunt, pacem appellant.