Author Topic: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat  (Read 26272 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mh

• Hero Member
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #75 on: August 08, 2011, 16:51:45 »
kohmelo sanoi, että suurin osa on muslimeita eikä kaikki. Hän kuitenkin käsittääkseni väitti, että nämä lähiöt eivät olisi olemassa ilman muslimeita. Itse en näin kuitenkaan väittäisi. (toisaalta.. onko länsimaissa olemassa lähiötä, missä esim kiinalaistaustaiset ihmiset heittelevät polttopulloja poliisin niskaan ikkunoista? Painotan tässä taustaa ja arvomaailmaa enkä geenejä.)
Käsittääkseni Britannian 80-luvun rajuissa lähiömellakoissa oli mukana myös Itä-Aasiasta tulleita siirtolaisia.

Mielestäni on ennemminkin erittäin oleellista, jos näillä alueilla on yhdistäviä tekijöitä. Etenkin asukkaita yhdistävät ideologiset tekijät ja arvomaailma ovat mielestäni oleellisia. Tällöin voidaan mahdollisesti ennakoida ja korjata tilanne, jotta Suomeen ei tule tuollaisia alueita. Meillä on jo paljon käytännön materiaalia yrityksestä ja erehdyksestä.. mielestäni niinkin paljon, että meidän ei tarvitse tehdä samoja erehdysyrityksiä.
Olisi kiva tietää onko mielestäsi esim. Rosengårdissa mellakoivalla nuorella jotain oleellisia eroja ideologisten tekijöiden ja arvomaailman suhteen vaikkapa nyt 70-luvun Hervannan levottomaan nuorisoon tai Tottenhamissa viime viikonloppuna mellakoineisiin brittinuoriin?

Mutta otetaan vielä muutama perusasia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Urban_riots
Riots have occurred before the rapid urbanisation starting in the mid-20th Century, hence the occurrence of riots in urban areas in itself is not special. While a riot may be initially sparked by a specific event, scholars, commentators and commissions have sought to identify the deeper reasons and have identified a number urban conditions that may underline urban riots. These urban conditions are often associated with urban decay more generally and may include: discrimination, poverty, high unemployment, poor schools, poor healthcare, housing inadequacy and police brutality and bias.

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
« Reply #76 on: August 08, 2011, 17:03:43 »
missä esim kiinalaistaustaiset ihmiset heittelevät polttopulloja poliisin niskaan ikkunoista?

Ei ole parempaa tietoa, mutta olisi aika hurjaa väittää etteikö kiinalaiset innostuisi mellakoimaan siinä missä esimerkiksi japanilaiset ja suomalaisetkin.

Tämä ei ole mikään han-kortti, vaan mielestäni etnisyys ja uskonto eivät suoranaisesti tuota itsessään mellakoita, vaan muut asiat. Kuten pettymys, epäoikeudenmukaisuuden tunne yms.
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline mh

• Hero Member
« Reply #77 on: August 08, 2011, 17:14:42 »
Kiinassa taitaa muuten olla kymmeniä tuhansia mellakoita vuosittain.

"riot china" hakusana tuo aika reippaasti tuloksia.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #78 on: August 08, 2011, 17:16:45 »
(toisaalta.. onko länsimaissa olemassa lähiötä, missä esim kiinalaistaustaiset ihmiset heittelevät polttopulloja poliisin niskaan ikkunoista? Painotan tässä taustaa ja arvomaailmaa enkä geenejä.)
Henkilön muslimius ei ole geneettistä.

Ask and thou shall receive.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #79 on: August 08, 2011, 17:18:47 »
Kiinassa taitaa muuten olla kymmeniä tuhansia mellakoita vuosittain.

"riot china" hakusana tuo aika reippaasti tuloksia.

Hih, ehdit ensin - käytin tosin hakusanoja "Riot" ja "Chinatown", länsimaista kun oli kyse. "Chinese" voisi myös tulla kyseeseen.

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #80 on: August 08, 2011, 19:59:21 »
Anteeksi, että linkitän tämän. Kuitenkin sillä on hyvä kuvailla koko logiikan omituisuutta.

http://www.halla-aho.com/scripta/ruotsalaisnuorten_ongelmista.html

Tässä yleistävässä ja solvaavassa tekstissä tehdään otsikossa silmänkääntötemppu.

Ilmeisesti nuivapiireissä ajatellaan, että lehdet puhuvat tahallaan Ruotsin nuorisosta yrittäen peitellä tekijöiden etnisyyttä tai leimaamalla ruotsalaisia. Näin ei kuitenkaan ole, vaan nämä tekijät ovat nuorisoa, olivatpa ne ruotsalaisia tai ulkomaalaisia. Halla-aholle itselleen on merkitystä etnisyydellä, ei muilla (toivottavasti).

Muutenkin nuorisorikollisuudesta yhtäläisyysviivojen vetäminen etnisyyteen tai uskontoon on jotenkin outoa. Halla-aho ei näin suoraan tee, mutta olisiko hän kirjoittanut asiasta blogiinsa yhtään mitään ilman tekijöiden tiettyä ihonväriä tai ulkomaalaisuutta?

Offline mh

• Hero Member
« Reply #81 on: August 08, 2011, 20:11:52 »
Mä en nää mitään syytä miksi kuvaus "ruotsalainen nuoriso" ei olisi ihan hyvä ilmaus kuvaamaan ruotsalaislähiöiden nuorisoa.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #82 on: August 08, 2011, 20:17:14 »
(toisaalta.. onko länsimaissa olemassa lähiötä, missä esim kiinalaistaustaiset ihmiset heittelevät polttopulloja poliisin niskaan ikkunoista? Painotan tässä taustaa ja arvomaailmaa enkä geenejä.)

Kanadan länsirannikolla kiinalaisia pidetään kaikkein viheliäisimpänä maahanmuuttajaryhmänä. He ovat kuulemma epärehellisiä, huijareita, ahneita ja röyhkeitä. Heitä kohtaan on oikeastaan kohdistettu aivan samanlaisia stereotypioita kuin täällä muslimeihin.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #83 on: August 08, 2011, 20:25:34 »
Mä en nää mitään syytä miksi kuvaus "ruotsalainen nuoriso" ei olisi ihan hyvä ilmaus kuvaamaan ruotsalaislähiöiden nuorisoa.

Tavallaan ei ole, mutta se voi viestiä joillekin, että etnisyydellä olisi merkitystä asiassa. Puhuisin ennemmin varmaan itse nuorisosta Ruotsissa, koska eihän etnisyydestä aina ole edes varmuutta.

Yhtä kaikki, etnisyys ei selitä näitä tekoja ja siksi sillä ei ole merkitystä asiassa, oli uutinen sitten otsikoitu miten tahansa. Kritiikin pointti oli, että Halla-aho ikään kuin tuo sen esiin merkitsevänä tekijänä, joko niin, että yritetään salata näiden muiden etnisyyksien pahuus tai pilata ruotsalaisten mainetta. Tai kumpaakin.
« Last Edit: August 08, 2011, 20:27:22 by ateisti19+ »

Offline mh

• Hero Member
« Reply #84 on: August 08, 2011, 21:24:40 »
^ Samaten pitää muistaa, että Ruotsinkin mellakoissa on ollut ihan "svenssoneitakin" mukana.

Kanadan länsirannikolla kiinalaisia pidetään kaikkein viheliäisimpänä maahanmuuttajaryhmänä. He ovat kuulemma epärehellisiä, huijareita, ahneita ja röyhkeitä. Heitä kohtaan on oikeastaan kohdistettu aivan samanlaisia stereotypioita kuin täällä muslimeihin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_Exclusion_Act
http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_massacre_of_1871

Offline mh

• Hero Member
« Reply #85 on: August 08, 2011, 22:24:14 »
Samanlaisia stereotypioita taidettiin Länsi-Suomessa kohdistaa myös Karjalan evakoihin sodan jälkeen.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #86 on: August 08, 2011, 23:05:38 »
Samanlaisia stereotypioita taidettiin Länsi-Suomessa kohdistaa myös Karjalan evakoihin sodan jälkeen.

Rakas entinen rasisti

Kemppinen rinnastaa valtaväestön asenteet yhtäältä Karjalan evakkoihin 1944, toisaalta erinäisiin maahanmuutajiin nyt.

« Last Edit: January 06, 2014, 22:32:01 by Vongoethe »

Offline Phobos

• Newbie
  • *
« Reply #87 on: August 08, 2011, 23:16:04 »
Olipa hyvä, että tuli puheeksi nuo etnisyydet. Nähtävästi niillä ei ole merkitystä. Seison jokseenkin korjattuna.

Minä en ole oikea henkilö oikea henkilö määrittelemään oikeaoppisesti, mikä on arvomaailma. Yhden psykologian kurssin olen käynyt. Sen sijaan tarjoan sinulle Sam Harrisin noin 20minuutin luennon siitä, miten tiede voi vastata moraalisiin kysymyksiin: http://www.youtube.com/watch?v=Hj9oB4zpHww .

Vaikka en Harrisista niin paljoa perustakaan, niin silti olen hänen suomennetun tuotannon lukenut ja kaikki hänen videonsa katsellut, mutta miten se liittyy tähän asiaan?

Onko sinulla ylipäätään uskovaisista hieman Harrismainen kuva? Kaikki tahdottomia Jumalan lapsia...? Harris saattaa olla parhaimmillaan argumentoidessaan ateismin puolesta, mutta jostain syystä hän pelkistää islamistiterrorisminkin pelkästään yksilöpsykologiaan ja uskontoon.

Kriittisyyttä Harrisinkin kohdalla kannattaa harrastaa. Mielenkiinnolla kuitenkin odotan hänen neuropsykologisia tutkimuksia siitä, mitä usko on aivoissa... Jotain tutkimustuloksia on tainnut saada aikaankin ja jonkun artikkelin väsättyä. En ole oikein kartalla missä mies menee tällä hetkellä.

Itse en ole perehtynyt Harrisin tuotantoon lainkaan muutoin kuin tämän ja jonkin toisen satunnaisen videon osalta. Tuossa linkittämässäni videossa on mielestäni hyvin perusteltu ajattelua, miten tiede kykenee vastaamaan moraalisiin kysymyksiin ja voidaan perustellusti väittää tieteen olevan parempi moraalisia asioita opettamaan kuin moni uskonto. Siitä oli siis kyse ja se jokseenkin sivusi kysymystäsi, miten minä määrittelisin "arvomaailman".

Ei yksilö määritä joukkoa eikä se toimi yleensä toisinpäinkään.

Olet vähän hakoteillä. Jos minä osoitan esinettä x ja sanon, että se on juna, se joko on juna, minulla on valta määrittää sanan "juna" merkitys tai olen väärässä. Jos sinä sanot, että henkilö y on muslimi, hän joko on muslimi, sinulla on valta määritellä sanan "muslimi" merkitys tai olet väärässä.

Sinä et vastannut yhteenkään kysymykseeni. Ne eivät olleet retorisia. Minä en ole määritellyt yhtäkään muslimia. He määrittelevät itse itsensä muslimeiksi ja se riittää minulle.

...hartaita muslimeja...

On asioita, joiden tekeminen tarkoittaa sitä, ettei po. henkilöä ole syytä kutsua muslimiksi. Kuinka moni niistä henkilöistä, joita sinä nimitit muslimeiksi, rukoilee säännöllisesti?

Minä en ole nimittänyt ketään yksittäistä henkilöä muslimiksi enkä tunne nimittämääni joukkoa henkilökohtaisesti, joten en voi vastata kysymykseesi. Olenko väittänyt jonkun olevan muslimi?

Minä olen kuitenkin jokseenkin eri mieltä kanssasi siitä, kuka saa kutsua itseään muslimiksi ja kuka ei. Jos ajatustapaasi sovelletaan pidemmälle, käsittääkseni sellainen muslimi, joka ei hyväksy pedofiliaa missään muodossa, ei ole muslimi. Menikö tämä nyt oikein?

Onko sinulla jokin oikeus määritellä, kuka on muslimi ja kuka ei? Kuka sen määrittää? Minä en oikeasti nyt tiedä. Voit valaista minua, kun nyt kerran aloitit.
« Last Edit: August 08, 2011, 23:18:22 by Phobos »

Offline Taha Islam

• Hero Member
« Reply #88 on: August 08, 2011, 23:35:01 »
Minä en ole määritellyt yhtäkään muslimia.

Väität vain itsellesi täysin tuntemattomia ihmisiä muslimeiksi sillä perusteella, että he itse väittävät olevansa muslimeja. Millä matematiikalla voit väittää henkilön olevan samaan aikaan alistunut Islamiin, mutta heittelevän polttopulloja ja tuhoavan muiden omaisuutta maassa, jonka hallituksen suojelua henkilö nauttii?
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Phobos

• Newbie
  • *
« Reply #89 on: August 08, 2011, 23:44:14 »
Minä en ole määritellyt yhtäkään muslimia.

Väität vain itsellesi täysin tuntemattomia ihmisiä muslimeiksi sillä perusteella, että he itse väittävät olevansa muslimeja. Millä matematiikalla voit väittää henkilön olevan samaan aikaan alistunut Islamiin, mutta heittelevän polttopulloja ja tuhoavan muiden omaisuutta maassa, jonka hallituksen suojelua henkilö nauttii?

Sanoin tuossa aiemmin eri ketjussa siirtyväni keskustelemaan kanssasi tästä aiheesta johonkin muuhun ketjuun. Perun sanani. En jatka kanssasi keskustelua aiheesta ollenkaan. En ihmettele lainkaan bannejasi ja kirjoituskieltojasi. Annan sinulle rakentavaa palautetta:
Olet huono keskustelija, KOSKA et vastaa lainkaan kanssakeskustelijasi kysymyksiin tai argumentteihin, vaan hourailet täysin omiasi.

Nyt sinulla on mahdollisuus kehittää itseäsi. Voit sen tehdä tai jättää tekemättä.