Olet idiootti, jos luokittelet henkilön täysin hänen taustansa mukaan sen sijaan, että tekisit sen hänen tekemisiensä tai sanomisiensa mukaan. Ei ennakkoasenteissa mitään väärää ole, mutta noin vahvasti niiden esiintuominen ilman mitään käsitystä on typerää.
Niinpä.
Sinut on helppo luokitella jo pelkästään tämän perusteella:
"Mitä merkittävää merkitystä on sillä, että yhteiskuntaamme tulee joukko, joiden rikollisuusaines on sama kuin kantaväestöllä? Se on tavallaan sama asia kuin lisäisimme vain kantaväestöä. Merkittävää on mielestäni, jos lisättävän joukon rikollisaines on huomattavasti suurempi kantaväestöön nähden. Kannattaako tällaista joukkoa tieten tahtoen lisätä? "
Linkitetyssä postauksessani en millään tavalla kohdista mitään ennakkoluuloja yhteenkään henkilöön. En myöskään ilmaise mitään ennakkoluuloja. Minä tulkitsen oikeuspoliittisen laitoksen tilastoja (linkattu postauksessa) ja esitän muutaman kysymyksen. Tuo kyseinen tekstini tosin saattaa aiheuttaa ennakkoluuloja, mutta totuuden pohjalle aiheutuvat ennakko-oletukset/-luulot eivät mielestäni ole vahingollisia.
Minä en oletuksieni pohjalta mene silti jokaista somalia haukkumaan raiskaajaksi. Se olisi kärjistetysti sitä typerää ennakkoluulojen esiintuomista. En myöskään väitä jokaista basistia tyhmäksi, vaikka tämä on yleinen stereotypinen käsitys. Henkilöön tutustuessani, tutustun henkilöön enkä etnisyyteen enkä ammattiin enkä harrastukseen enkä uskontoon.
Tuo Taha Islamin lainaama kohta ei kerro minun henkilöstäni juuri yhtään mitään. Toki se kertoo teistä aika paljon, jos lokeroitte henkilön tuon perusteella. Unohdetaan kaikki etnisyydet: Kannattaako, Taha Islam, sinun mielestäsi lisätä Suomen rikollisuutta?
Olen myös jatkanut postauksessa pohdintaani, mutta se ei teitä nyt kiinnosta, kun haluatte sovittaa minut muottiin. Olen nykyään päässyt muihinkin vastauksiin ja kysymyksiin kuin, mitä olen esittänyt tuossa postauksessa. Minä yritän laajentaa tietämystäni asiasta ja ajatukseni ovat koko ajan hieman muuttuneet, joten olen mielestäni ihan hyvillä raiteilla. En ole toistaiseksi jumittunut mihinkään mielipiteeseen, vaikka jotakin mieltä olen kullakin hetkellä.
Minun on myönnettävä, että samanlaista postausta en kirjoittaisi enää nykyään. Olen vetänyt siinä liikaa mutkia suoraksi.
Ai niin, kyllä minulla oli paha kokemus Ruotsissa kun me olimme liikkeessä suomalaisella bussilla. Paikalliset skinit tulivat öylyämään jotain suomalaisvastaista bussin luokse jossain siellä Malmön lähellä.
Täysin mahdollista ja tämä sisältyy siihen ongelmajoukkoon, jota yritin hahmottaa.
[..]
Okei - kaivelin ne syyt tuonne ja tuonne. Imaamin keinutuoli on Homman Peräkamari-osastolla, jonne minulla ei sinne kirjautumattomana ole pääsyä. Taha varmaan vastaa, jos esität hänelle suoran kysymyksen. Tee se kuitenkin tässä ketjussa, pyydän. Olen ikään kuin lukenut tarpeeksi asian tiimoilta.
Tämä selittääkin oikeastaan aika paljon. Kiitos linkeistä.
Maailman väestöstä on kutakuinkin seitsemäsosa muslimeja, yhdestä puoleentoista miljardiin ihmistä, arvioijasta riippuen. OIC-maitakin on 57, ainakin yhdellä niistä ydinaseita. Muslimeja on joka mantereella, imaami joka kylässä ja yhteisössä, kulttuurien kirjo mittava ja niin edelleen.
Mitäpä arvelet, jos kaikilla heistä olisi Tahan esittämät asenteet ja käsitys uskostaan ja vuorovaikutuksesta muiden uskontojen ja lainsäädännön kanssa, kirjoittelisimmeko tässä ihan kaikessa rauhassa?
Jos näin olisi, meillä olisi käsissämme jokin laajempi sodankaltainen konflikti.
Minä en ole väittänyt, että jokaisella muslimilla olisi Tahan asenteet enkä siihen uskokaan. Pahoitteluni, jos olen sellaisen käsityksen mieleenne painanut. Tämän forumin "Imaamin keinutuoli" -ketjussa oli jopa väittelyä ja eri mielipiteitä islamin opeista, joka itsessään ilmaisee sen, että Tahan käsitykset eivät ole ainoat.
Ehkä minun huoleni johtuu siis lähinnä siitä, että eräs tuttuni fanittaa Taha Islamia. Saan vaikutelman, että nämä jutut ovat kovassakin nousussa.
[..]
Myös Husein Muhammed on Suomessa asuva muslimi. Lue vaikka hänen kirjansa Yhtä erilaiset - Islam ja suomalainen kulttuuri. Ehkä huoli hieman helpottaisi tai ainakin saisit toisenlaista näkökulmaa.
Mmm, olen jotain Husein Muhammedin blogikirjoituksia lukenut, mutta ne eivät oikein vakuuttaneet. En usko, että jaksaisin lukea kirjan verran samanlaista tekstiä. Mielummin keskustelen asiasta jonkun kanssa. Kiitos tarjouksesta kuitenkin.