Olipa hyvä, että tuli puheeksi nuo etnisyydet. Nähtävästi niillä ei ole merkitystä. Seison jokseenkin korjattuna.
Minä en ole oikea henkilö oikea henkilö määrittelemään oikeaoppisesti, mikä on arvomaailma. Yhden psykologian kurssin olen käynyt. Sen sijaan tarjoan sinulle Sam Harrisin noin 20minuutin luennon siitä, miten tiede voi vastata moraalisiin kysymyksiin: http://www.youtube.com/watch?v=Hj9oB4zpHww .
Vaikka en Harrisista niin paljoa perustakaan, niin silti olen hänen suomennetun tuotannon lukenut ja kaikki hänen videonsa katsellut, mutta miten se liittyy tähän asiaan?
Onko sinulla ylipäätään uskovaisista hieman Harrismainen kuva? Kaikki tahdottomia Jumalan lapsia...? Harris saattaa olla parhaimmillaan argumentoidessaan ateismin puolesta, mutta jostain syystä hän pelkistää islamistiterrorisminkin pelkästään yksilöpsykologiaan ja uskontoon.
Kriittisyyttä Harrisinkin kohdalla kannattaa harrastaa. Mielenkiinnolla kuitenkin odotan hänen neuropsykologisia tutkimuksia siitä, mitä usko on aivoissa... Jotain tutkimustuloksia on tainnut saada aikaankin ja jonkun artikkelin väsättyä. En ole oikein kartalla missä mies menee tällä hetkellä.
Itse en ole perehtynyt Harrisin tuotantoon lainkaan muutoin kuin tämän ja jonkin toisen satunnaisen videon osalta. Tuossa linkittämässäni videossa on mielestäni hyvin perusteltu ajattelua, miten tiede kykenee vastaamaan moraalisiin kysymyksiin ja voidaan perustellusti väittää tieteen olevan parempi moraalisia asioita opettamaan kuin moni uskonto. Siitä oli siis kyse ja se jokseenkin sivusi kysymystäsi, miten minä määrittelisin "arvomaailman".
Ei yksilö määritä joukkoa eikä se toimi yleensä toisinpäinkään.
Olet vähän hakoteillä. Jos minä osoitan esinettä x ja sanon, että se on juna, se joko on juna, minulla on valta määrittää sanan "juna" merkitys tai olen väärässä. Jos sinä sanot, että henkilö y on muslimi, hän joko on muslimi, sinulla on valta määritellä sanan "muslimi" merkitys tai olet väärässä.
Sinä et vastannut yhteenkään kysymykseeni. Ne eivät olleet retorisia. Minä en ole määritellyt yhtäkään muslimia. He määrittelevät itse itsensä muslimeiksi ja se riittää minulle.
...hartaita muslimeja...
On asioita, joiden tekeminen tarkoittaa sitä, ettei po. henkilöä ole syytä kutsua muslimiksi. Kuinka moni niistä henkilöistä, joita sinä nimitit muslimeiksi, rukoilee säännöllisesti?
Minä en ole nimittänyt ketään yksittäistä henkilöä muslimiksi enkä tunne nimittämääni joukkoa henkilökohtaisesti, joten en voi vastata kysymykseesi. Olenko väittänyt jonkun olevan muslimi?
Minä olen kuitenkin jokseenkin eri mieltä kanssasi siitä, kuka saa kutsua itseään muslimiksi ja kuka ei. Jos ajatustapaasi sovelletaan pidemmälle, käsittääkseni sellainen muslimi, joka ei hyväksy pedofiliaa missään muodossa, ei ole muslimi. Menikö tämä nyt oikein?
Onko sinulla jokin oikeus määritellä, kuka on muslimi ja kuka ei? Kuka sen määrittää? Minä en oikeasti nyt tiedä. Voit valaista minua, kun nyt kerran aloitit.