Author Topic: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat  (Read 26273 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Phobos

• Newbie
  • *
Re: Etnohelvetit eli lähiöiden mellakat
« Reply #60 on: August 05, 2011, 11:04:25 »
Olet idiootti, jos luokittelet henkilön täysin hänen taustansa mukaan sen sijaan, että tekisit sen hänen tekemisiensä tai sanomisiensa mukaan. Ei ennakkoasenteissa mitään väärää ole, mutta noin vahvasti niiden esiintuominen ilman mitään käsitystä on typerää.

Niinpä.

Sinut on helppo luokitella jo pelkästään tämän perusteella:
"Mitä merkittävää merkitystä on sillä, että yhteiskuntaamme tulee joukko, joiden rikollisuusaines on sama kuin kantaväestöllä? Se on tavallaan sama asia kuin lisäisimme vain kantaväestöä. Merkittävää on mielestäni, jos lisättävän joukon rikollisaines on huomattavasti suurempi kantaväestöön nähden. Kannattaako tällaista joukkoa tieten tahtoen lisätä? "

Linkitetyssä postauksessani en millään tavalla kohdista mitään ennakkoluuloja yhteenkään henkilöön. En myöskään ilmaise mitään ennakkoluuloja. Minä tulkitsen oikeuspoliittisen laitoksen tilastoja (linkattu postauksessa) ja esitän muutaman kysymyksen. Tuo kyseinen tekstini tosin saattaa aiheuttaa ennakkoluuloja, mutta totuuden pohjalle aiheutuvat ennakko-oletukset/-luulot eivät mielestäni ole vahingollisia.

Minä en oletuksieni pohjalta mene silti jokaista somalia haukkumaan raiskaajaksi. Se olisi kärjistetysti sitä typerää ennakkoluulojen esiintuomista. En myöskään väitä jokaista basistia tyhmäksi, vaikka tämä on yleinen stereotypinen käsitys. Henkilöön tutustuessani, tutustun henkilöön enkä etnisyyteen enkä ammattiin enkä harrastukseen enkä uskontoon.

Tuo Taha Islamin lainaama kohta ei kerro minun henkilöstäni juuri yhtään mitään. Toki se kertoo teistä aika paljon, jos lokeroitte henkilön tuon perusteella. Unohdetaan kaikki etnisyydet: Kannattaako, Taha Islam, sinun mielestäsi lisätä Suomen rikollisuutta?
Olen myös jatkanut postauksessa pohdintaani, mutta se ei teitä nyt kiinnosta, kun haluatte sovittaa minut muottiin. Olen nykyään päässyt muihinkin vastauksiin ja kysymyksiin kuin, mitä olen esittänyt tuossa postauksessa. Minä yritän laajentaa tietämystäni asiasta ja ajatukseni ovat koko ajan hieman muuttuneet, joten olen mielestäni ihan hyvillä raiteilla. En ole toistaiseksi jumittunut mihinkään mielipiteeseen, vaikka jotakin mieltä olen kullakin hetkellä.

Minun on myönnettävä, että samanlaista postausta en kirjoittaisi enää nykyään. Olen vetänyt siinä liikaa mutkia suoraksi.

Ai niin, kyllä minulla oli paha kokemus Ruotsissa kun me olimme liikkeessä suomalaisella bussilla. Paikalliset skinit tulivat öylyämään jotain suomalaisvastaista bussin luokse jossain siellä Malmön lähellä.

Täysin mahdollista ja tämä sisältyy siihen ongelmajoukkoon, jota yritin hahmottaa.

[..]

Okei - kaivelin ne syyt tuonne ja tuonne. Imaamin keinutuoli on Homman Peräkamari-osastolla, jonne minulla ei sinne kirjautumattomana ole pääsyä. Taha varmaan vastaa, jos esität hänelle suoran kysymyksen. Tee se kuitenkin tässä ketjussa, pyydän. Olen ikään kuin lukenut tarpeeksi asian tiimoilta.

Tämä selittääkin oikeastaan aika paljon. Kiitos linkeistä.

Maailman väestöstä on kutakuinkin seitsemäsosa muslimeja, yhdestä puoleentoista miljardiin ihmistä, arvioijasta riippuen. OIC-maitakin on 57, ainakin yhdellä niistä ydinaseita. Muslimeja on joka mantereella, imaami joka kylässä ja yhteisössä, kulttuurien kirjo mittava ja niin edelleen.

Mitäpä arvelet, jos kaikilla heistä olisi Tahan esittämät asenteet ja käsitys uskostaan ja vuorovaikutuksesta muiden uskontojen ja lainsäädännön kanssa, kirjoittelisimmeko tässä ihan kaikessa rauhassa?

Jos näin olisi, meillä olisi käsissämme jokin laajempi sodankaltainen konflikti.

Minä en ole väittänyt, että jokaisella muslimilla olisi Tahan asenteet enkä siihen uskokaan. Pahoitteluni, jos olen sellaisen käsityksen mieleenne painanut. Tämän forumin "Imaamin keinutuoli" -ketjussa oli jopa väittelyä ja eri mielipiteitä islamin opeista, joka itsessään ilmaisee sen, että Tahan käsitykset eivät ole ainoat.

Ehkä minun huoleni johtuu siis lähinnä siitä, että eräs tuttuni fanittaa Taha Islamia. Saan vaikutelman, että nämä jutut ovat kovassakin nousussa.

[..]
Myös Husein Muhammed on Suomessa asuva muslimi. Lue vaikka hänen kirjansa Yhtä erilaiset - Islam ja suomalainen kulttuuri. Ehkä huoli hieman helpottaisi tai ainakin saisit toisenlaista näkökulmaa.

Mmm, olen jotain Husein Muhammedin blogikirjoituksia lukenut, mutta ne eivät oikein vakuuttaneet. En usko, että jaksaisin lukea kirjan verran samanlaista tekstiä. Mielummin keskustelen asiasta jonkun kanssa. Kiitos tarjouksesta kuitenkin.

Offline Phobos

• Newbie
  • *
« Reply #61 on: August 07, 2011, 21:49:49 »
Minä meinasin tänä iltana aloittaa väsäämään uskottavia todisteita näiden alueiden olemassaolosta. Noudatin ensin seuraavaa ohjetta

Herra Kauhu voisi nyt kiltisti palailla sinne lempiforumilleen ja perehtyä hieman tarkemmin varhempiin ketjuihin. [..]

Hommaforumilla on nimimerkki kohmelon koottu setti jo. Niinpä en ala sieltä copypastaamaan tekstiä, vaan tarjoan teille linkin. Mainittakoon, että osa tietolähteistä ei ole tieteelliseen tekstiin päteviä, mutta siellä on tarpeeksi juttua, että tällaisten alueiden* olemassaolo tulee selväksi. Jos asia kiinnostaa, olkaa hyvät:
http://hommaforum.org/index.php/topic,15054.0.html

*kyse on siis alueista, joissa mm poliisia sekä muuta virkavaltaa kohdellaan väkivaltaisesti, kuljetusyritykset eivät välttämättä kuljeta tavaroita ja valkoista ihmistä painetaan turpaan huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä kuin muualla.

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
« Reply #62 on: August 07, 2011, 22:00:09 »
Minä meinasin tänä iltana aloittaa väsäämään uskottavia todisteita näiden alueiden olemassaolosta. Noudatin ensin seuraavaa ohjetta

Herra Kauhu voisi nyt kiltisti palailla sinne lempiforumilleen ja perehtyä hieman tarkemmin varhempiin ketjuihin. [..]

Hommaforumilla on nimimerkki kohmelon koottu setti jo. Niinpä en ala sieltä copypastaamaan tekstiä, vaan tarjoan teille linkin. Mainittakoon, että osa tietolähteistä ei ole tieteelliseen tekstiin päteviä, mutta siellä on tarpeeksi juttua, että tällaisten alueiden* olemassaolo tulee selväksi. Jos asia kiinnostaa, olkaa hyvät:

*kyse on siis alueista, joissa mm poliisia sekä muuta virkavaltaa kohdellaan väkivaltaisesti, kuljetusyritykset eivät välttämättä kuljeta tavaroita ja valkoista ihmistä painetaan turpaan huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä kuin muualla.

Varmasti on jengejä, (nuoriso)rikollisuutta, työttömyyttä ja köyhyyttä, mutta minun mielestäni jotenkin turha huomautus Kohmelolta oli, että ne on kaikki muslimeita.

Pitäisi pikku hiljaa yrittää ottaa sosiaaliset ongelmat huomioon ja epätasa-arvo. Me voidaan maailman tappiin asti selittää asioita geeneillä, mutta ei asiat siitä parane. Emme voi koskaan varmasti rikollisuutta ja kaikkia sosiaalisia ongelmia poistaa, mutta luulisin, että yrityksellä ja erehdyksellä huomattavasti parempaan.

Se on pitkä tie, se ei tapahdu huomenna eikä ylihuomenna. Se vaatii työtä ja aikaa, jotta pelkästään saadaan pieniä parannuksia aikaan, mutta eiköhän siinäkin voisi onnistua, jos yrittäisi?
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #63 on: August 07, 2011, 22:30:20 »
Kannattaa tosiaan tutustua noihin artikkeleihin/esseisiin mh:n aiemmin tässä ketjussa postaamasta linkistä.

Phobosta puhuttelin Kauhu-nimellä, koska sitä se tarkoittaa, kauhua ja pelkoa. Kuvaavaa?

Onhan se tietysti myös sodanjumala Marsin mukaan nimitetyn planeetan kuun nimi. Sanasta tulee tietenkin kieleemme lainasana fobia, kammo, toisesta kreikkalaisesta jumalasta Pan puolestaan paniikki ja niin edelleen.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Taha Islam

• Hero Member
« Reply #64 on: August 07, 2011, 22:36:22 »
Eiköhän se Deimoskin tänne putkahda.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Phobos

• Newbie
  • *
« Reply #65 on: August 07, 2011, 22:55:52 »

Varmasti on jengejä, (nuoriso)rikollisuutta, työttömyyttä ja köyhyyttä, mutta minun mielestäni jotenkin turha huomautus Kohmelolta oli, että ne on kaikki muslimeita.

Pitäisi pikku hiljaa yrittää ottaa sosiaaliset ongelmat huomioon ja epätasa-arvo. Me voidaan maailman tappiin asti selittää asioita geeneillä, mutta ei asiat siitä parane. Emme voi koskaan varmasti rikollisuutta ja kaikkia sosiaalisia ongelmia poistaa, mutta luulisin, että yrityksellä ja erehdyksellä huomattavasti parempaan.

Se on pitkä tie, se ei tapahdu huomenna eikä ylihuomenna. Se vaatii työtä ja aikaa, jotta pelkästään saadaan pieniä parannuksia aikaan, mutta eiköhän siinäkin voisi onnistua, jos yrittäisi?

Hoidetaan nämä väärinymmärrykset ensin pois alta:
kohmelo sanoi, että suurin osa on muslimeita eikä kaikki. Hän kuitenkin käsittääkseni väitti, että nämä lähiöt eivät olisi olemassa ilman muslimeita. Itse en näin kuitenkaan väittäisi. (toisaalta.. onko länsimaissa olemassa lähiötä, missä esim kiinalaistaustaiset ihmiset heittelevät polttopulloja poliisin niskaan ikkunoista? Painotan tässä taustaa ja arvomaailmaa enkä geenejä.)
Henkilön muslimius ei ole geneettistä.

Mielestäni on ennemminkin erittäin oleellista, jos näillä alueilla on yhdistäviä tekijöitä. Etenkin asukkaita yhdistävät ideologiset tekijät ja arvomaailma ovat mielestäni oleellisia. Tällöin voidaan mahdollisesti ennakoida ja korjata tilanne, jotta Suomeen ei tule tuollaisia alueita. Meillä on jo paljon käytännön materiaalia yrityksestä ja erehdyksestä.. mielestäni niinkin paljon, että meidän ei tarvitse tehdä samoja erehdysyrityksiä.

Suomessa ei siis vielä ole tällaisia ongelma-alueita ja minun mielestäni on täysin mahdollista jatkaakin sellaisella tavalla, että niitä ei tule.

OT: On toisaalta ihan kivaa, että heitätte läpänderiä nickistäni. Olen sen tarkoituksellisesti aikoinani valinnut. Osaksi valitsin Phoboksen ennemmin kuin Deimoksen, koska Phoboksesta on kivempi kuva. Jos yhtään tarkemmin Hommaforumin puolella katselitte profiiliani, kun tongitte taustojani, Vongoethe:n kommentti pitäisi suurimmaksi osaksi olla ilmiselvää. Kreikkalaisen mytologian tarinat on ihan kivoja. Tuo on kuitenkin melkoisen epärakentavaa keskustelua sekä off-topic. Tein teille ketjun: http://todellisuus.org/index.php?topic=1395.0

EDIT:
Kannattaa tosiaan tutustua noihin artikkeleihin/esseisiin mh:n aiemmin tässä ketjussa postaamasta linkistä.
[..]

Okei, teenpä sen.
« Last Edit: August 07, 2011, 22:58:34 by Phobos »

Offline Taha Islam

• Hero Member
« Reply #66 on: August 07, 2011, 23:34:29 »
Mielestäni on ennemminkin erittäin oleellista, jos näillä alueilla on yhdistäviä tekijöitä. Etenkin asukkaita yhdistävät ideologiset tekijät ja arvomaailma ovat mielestäni oleellisia.

Vaikka jäätelöä syödään kesällä paljon, se ei ole syy hukkumiskuolemiin.

Jos, ja painotan sanaa jos, käy ilmi, että Islam tuomitsee jyrkästi polttopullojen heittelyn poliisien niskaan, keräisikö Hommafoorumilaiset kolehdin moskeijoiden rakentamista varten näille ongelma-alueille?
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #67 on: August 08, 2011, 06:29:45 »
kohmelo sanoi, että suurin osa on muslimeita eikä kaikki. Hän kuitenkin käsittääkseni väitti, että nämä lähiöt eivät olisi olemassa ilman muslimeita. Itse en näin kuitenkaan väittäisi. (toisaalta.. onko länsimaissa olemassa lähiötä, missä esim kiinalaistaustaiset ihmiset heittelevät polttopulloja poliisin niskaan ikkunoista? Painotan tässä taustaa ja arvomaailmaa enkä geenejä.)

Olen jossain määrin painottanut ettei siellä puolella sorruta absolutismiin, eli kukaan ei puhu termein kaikki tai 100 %, jo on kyse ihmisryhmistä, se ei menisi koskaan läpi.

Kuitenkin se, että näitä yhdistää se, että suurin osa (ei kaikki) on muslimeita ei mielestäni selitä sosiaalisia ongelmia sen monimuotoisuudessaan, lieveilmiöineen, kuten jengeineen ja rikoksineen.

Jotain...

Somalijengi ryöstelee ihmisiä. Musta somalimuslimi syyllistyy ryöstöön. Ryöstö ei johdu siitä, että ryöstäjä on somali, musta tai muslimi. Jos ryöstely johtuisi vaikka muslimiudesta, niin miksi islamissa tuomitaan ryöstöt ja varkaudet (vääräuskoiseltakin)?

Painotan tässä taustaa ja arvomaailmaa

Kerro tästä arvomaailmasta. Mitä se on? Mistä se syntyy? Miten se syntyy?

Offline Phobos

• Newbie
  • *
« Reply #68 on: August 08, 2011, 10:54:02 »
Mielestäni on ennemminkin erittäin oleellista, jos näillä alueilla on yhdistäviä tekijöitä. Etenkin asukkaita yhdistävät ideologiset tekijät ja arvomaailma ovat mielestäni oleellisia.

Vaikka jäätelöä syödään kesällä paljon, se ei ole syy hukkumiskuolemiin.

Jos, ja painotan sanaa jos, käy ilmi, että Islam tuomitsee jyrkästi polttopullojen heittelyn poliisien niskaan, keräisikö Hommafoorumilaiset kolehdin moskeijoiden rakentamista varten näille ongelma-alueille?

On totta, että jäätelön syömisellä ja hukkumiskuolemilla ei ole todettu olevan mitään korrelaatiota. Alkoholilla ja hukkumisilla ilmeisesti on.

Ei ole toisaalta kyse siitä, mitä islam suoranaisesti opettaa. Havainto oli se, että näissä kyseessä olevissa lähiöissä suurin osa väestöstä on muslimeja. Siitä voidaan kai jonkin verran keskustella, että onko se totta ja siitä että liittyykö se tähän ilmiöön toisaalta juurikaan. Kuten aiemmin totesin, minä en ainakaan toistaiseksi kykenisi itse suoraan väittämään, että liittyisi.

Vastaus kysymykseesi on melko varmasti, että eivät keräisi. (edit: ) Islamissa on paljon muutakin kuin polttopullojen heittely Polttopullojen heittely ei ole syy, miksi islamista ei pidetä. Toisaalta minähän en taas voi vastata kaikkien hommalaisten puolesta, koska se on vapaa foorumi ja siellä on vaikka ketä eikä minulla ole muita suoria yhteyksiä heihin kuin se, että olen rekisteröitynyt samalle foorumille.

Olen jossain määrin painottanut ettei siellä puolella sorruta absolutismiin, eli kukaan ei puhu termein kaikki tai 100 %, jo on kyse ihmisryhmistä, se ei menisi koskaan läpi.

Kuitenkin se, että näitä yhdistää se, että suurin osa (ei kaikki) on muslimeita ei mielestäni selitä sosiaalisia ongelmia sen monimuotoisuudessaan, lieveilmiöineen, kuten jengeineen ja rikoksineen.

Jotain...

Somalijengi ryöstelee ihmisiä. Musta somalimuslimi syyllistyy ryöstöön. Ryöstö ei johdu siitä, että ryöstäjä on somali, musta tai muslimi. Jos ryöstely johtuisi vaikka muslimiudesta, niin miksi islamissa tuomitaan ryöstöt ja varkaudet (vääräuskoiseltakin)?

Painotan tässä taustaa ja arvomaailmaa

Kerro tästä arvomaailmasta. Mitä se on? Mistä se syntyy? Miten se syntyy?

Kaikkia sosiaalisia ongelmia ei ole kohmelo enkä minä yrittänytkään selittää islamilla ja muslimien suhteellisella osuudella. Niissä postauksissa mainitaan noilla alueilla olevan myös mm nuori keski-ikä ja työttömyys. Siellä on oikeasti pohdittu niitä syitä. Muslimien suhteellinen määrä on todettu, koska sellaisia tietoja kirjoittaja oli saanut. Sitä ei oikein osattu selittää, että miksi näin on ja onko sillä oikeastaan mitään merkitystä, mutta näin on. Mahdollisesti syy voi yksinkertaisuudessaan olla sekin, että kriisimaiden asukkaat ja niistä pakenevat sattuvat suurimmaksi osaksi olemaan muslimeja.

Minä en ole oikea henkilö oikea henkilö määrittelemään oikeaoppisesti, mikä on arvomaailma. Yhden psykologian kurssin olen käynyt. Sen sijaan tarjoan sinulle Sam Harrisin noin 20minuutin luennon siitä, miten tiede voi vastata moraalisiin kysymyksiin: http://www.youtube.com/watch?v=Hj9oB4zpHww .

Voin tietysti antaa omasanaisenkin lyhyehkön käsitykseni arvomaailmasta kaikesta huolimatta. Henkilön arvomaailma rakentuu pitkälti kasvatuksesta ja omista kokemuksista. Arvot ovat henkilön käsityksiä siitä, mikä on ihan jees ja mikä ei. Arvomaailma saa pohjansa kasvatuksessa ja useimmiten vanhempien opetuksien pohjalta. Tietysti myös lähiympäristöllä ja -yhteisöllä on suuri vaikutus. Uskonnolla tai uskonnollisilla käsityksillä on olennainen osa tässä, koska moniin ihmisiin uskonnollinen ajattelu iskostetaan nuoresta asti eivätkä he kykene sitä koskaan kyseenalaistamaan. Niinpä heille se, mikä on jonkin jumalallisen entiteetin mielestä oikein tai väärin, on myös heidän mielestään oikein tai väärin. Jumalallinen entiteetti voi perustua mihin käsityksiin vain.

(Esimerkiksi joidenkin mielestä on ihan jees heittää vaimoehdokkaan kasvoille happoa, jos tämä ei suostukaan vaimoksi kysyttäessä. Tällainen vastaava tapahtuma on toistunut ilmeisesti useamman kerran, vaikka se on lailla kielletty niissäkin maissa, joissa sitä harrastetaan. Vai onko kyse yksittäisistä psykopaateista, joilla sattuu olemaan sama idea?)
« Last Edit: August 08, 2011, 11:26:20 by Phobos »

Offline Taha Islam

• Hero Member
« Reply #69 on: August 08, 2011, 10:59:17 »
Siitä voidaan kai jonkin verran keskustella, että onko se totta ja siitä että liittyykö se tähän ilmiöön toisaalta juurikaan.

No keskustellaanpa. Millä perusteella määrittelet muslimin? Käytätkö siihen Islamin kriteereitä vai jotain muuta ja jos jotain muuta, miksi?

Islamissa on paljon muutakin kuin polttopullojen heittely.

Oikea asenne! Mitä ne muut asiat ovat? Raiskaaminen, pommittaminen ja pedofilia?

Offline Phobos

• Newbie
  • *
« Reply #70 on: August 08, 2011, 11:22:28 »
Siitä voidaan kai jonkin verran keskustella, että onko se totta ja siitä että liittyykö se tähän ilmiöön toisaalta juurikaan.

No keskustellaanpa. Millä perusteella määrittelet muslimin? Käytätkö siihen Islamin kriteereitä vai jotain muuta ja jos jotain muuta, miksi?

Minä käsitän muslimin olevan sellainen henkilö, joka pitää itseään muslimina. Käsittääkseni islamin kriteerit ovat kutakuinkin samat.
Miten muslimiuden määrittely liittyy tähän aiheeseen?

Islamissa on paljon muutakin kuin polttopullojen heittely.

Oikea asenne! Mitä ne muut asiat ovat? Raiskaaminen, pommittaminen ja pedofilia?

Aika hauskasti sanottu. Kuitenkin minun käsitykseni mukaan kaksi ensimmäistä ei kuulu islamiin, mutta kolmas todistettavasti on islamin piirissä ihan ok. Muslimi voi tietysti itse valita, että tarvitseeko hänen toimia niinkuin profeettansa.

Ööm, tarkemmin luettuani äsköisen postauksen, minun täytyy hieman korjata itseäni. En siis tarkoittanut, että polttopullojen heittely jotenkin kuuluisi islamiin.

EDIT: Katso, korjasin sen niinkuin oli tarkoitukseni sanoa.
« Last Edit: August 08, 2011, 11:25:49 by Phobos »

Offline Taha Islam

• Hero Member
« Reply #71 on: August 08, 2011, 11:25:53 »

Siten, että kun nimität henkilön muslimiksi, määrittelet samalla Islamin. Vähän samoin kuin jos nimität henkilön suomalaiseksi, määrittelet samalla suomalaisuuden. Sitten kun olet nimittänyt em. lähiöiden huumediilerit, huorat, raiskaajat ja muut kriminaalit muslimeiksi, olet samalla tullut väittäneeksi, että Islam sallii mainitut toiminnat.

Offline Phobos

• Newbie
  • *
« Reply #72 on: August 08, 2011, 11:39:39 »

Siten, että kun nimität henkilön muslimiksi, määrittelet samalla Islamin. Vähän samoin kuin jos nimität henkilön suomalaiseksi, määrittelet samalla suomalaisuuden. Sitten kun olet nimittänyt em. lähiöiden huumediilerit, huorat, raiskaajat ja muut kriminaalit muslimeiksi, olet samalla tullut väittäneeksi, että Islam sallii mainitut toiminnat.

Minä olen eri mieltä tästä määrittelystä. Ei yksilö määritä joukkoa eikä se toimi yleensä toisinpäinkään. Kuuluuko tämä jotenkin islamilaiseen ajatteluun, että "Me kaikki olemme Mohammed"? Ajatus on taiteellisesti ajatellen hieno, mutta tieteellisesti ja yleensäkin johdonmukaisesti ajatellen mielestäni huono. Ihmiset ovat yksilöitä.

Annoit minulle kuitenkin uuden näkökulman asiaan. Minä en voisi väittää, että islam mainitsemiasi toimintoja sallisi. Minä sanoisin, että kyseisten toimintojen harrastajat eivät ole hartaita muslimeja. Toisaalta tämä käsite on kyllä naurettava, kun antamastasi näkökulmasta asiaa tarkastelen. Tämä on kyllä ihan mielenkiintoista, pohdin asiaa. Toistaiseksi en ole ihan varma voinko nyt oikeastaan nimittää näitä kriminaaleja muslimeiksi jatkossa. Itse asiassa jotakin tällaista olen aiemminkin pohtinut.. onko maallistunut muslimi enää muslimi?

Offline Taha Islam

• Hero Member
« Reply #73 on: August 08, 2011, 13:20:50 »
Ei yksilö määritä joukkoa eikä se toimi yleensä toisinpäinkään.

Olet vähän hakoteillä. Jos minä osoitan esinettä x ja sanon, että se on juna, se joko on juna, minulla on valta määrittää sanan "juna" merkitys tai olen väärässä. Jos sinä sanot, että henkilö y on muslimi, hän joko on muslimi, sinulla on valta määritellä sanan "muslimi" merkitys tai olet väärässä.

...hartaita muslimeja...

On asioita, joiden tekeminen tarkoittaa sitä, ettei po. henkilöä ole syytä kutsua muslimiksi. Kuinka moni niistä henkilöistä, joita sinä nimitit muslimeiksi, rukoilee säännöllisesti?
« Last Edit: August 08, 2011, 13:23:02 by Taha Islam »

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #74 on: August 08, 2011, 16:23:07 »
Minä en ole oikea henkilö oikea henkilö määrittelemään oikeaoppisesti, mikä on arvomaailma. Yhden psykologian kurssin olen käynyt. Sen sijaan tarjoan sinulle Sam Harrisin noin 20minuutin luennon siitä, miten tiede voi vastata moraalisiin kysymyksiin: http://www.youtube.com/watch?v=Hj9oB4zpHww .

Vaikka en Harrisista niin paljoa perustakaan, niin silti olen hänen suomennetun tuotannon lukenut ja kaikki hänen videonsa katsellut, mutta miten se liittyy tähän asiaan?

Onko sinulla ylipäätään uskovaisista hieman Harrismainen kuva? Kaikki tahdottomia Jumalan lapsia...? Harris saattaa olla parhaimmillaan argumentoidessaan ateismin puolesta, mutta jostain syystä hän pelkistää islamistiterrorisminkin pelkästään yksilöpsykologiaan ja uskontoon.

Kriittisyyttä Harrisinkin kohdalla kannattaa harrastaa. Mielenkiinnolla kuitenkin odotan hänen neuropsykologisia tutkimuksia siitä, mitä usko on aivoissa... Jotain tutkimustuloksia on tainnut saada aikaankin ja jonkun artikkelin väsättyä. En ole oikein kartalla missä mies menee tällä hetkellä.