Author Topic: Tuliaseet - harrastus, metsästys, termistö, laki  (Read 8411 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ville Pekkala

• Guest
Re: Tuliaseet - harrastus, metsästys, termistö, laki
« Reply #30 on: June 03, 2010, 09:15:00 »
Aihetta sivuten, nyt on uutisissa tämä Cumbria shooting spree. Kuolonuhreja 12, aseina (ilmeisesti?) haulikko ja pienoiskivääri.

Pliers

• Guest
« Reply #31 on: June 03, 2010, 09:27:28 »
Aihetta sivuten, nyt on uutisissa tämä Cumbria shooting spree. Kuolonuhreja 12, aseina (ilmeisesti?) haulikko ja pienoiskivääri.

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2010/06/1137126

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2010/06/1136998

... ja sama Suomeksi. Hyvin tuntuu aseiden totaalikielto purevan. Jälleen kerran, ase ei järkevän ihmisen kädessä ole kohtuuttoman vaarallinen. Vaarallisen ihmisen kädessä kävelykeppikin on tappavan vaarallinen.

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
« Reply #32 on: June 03, 2010, 10:08:20 »
Järkeväkin ihminen saattaa yllättäen kilahtaa, jos ja kun alkoholi, stressi, perheriita tms. pukkaa sopivasti päälle. Silloin on toivottavaa, ettei tappovälineitä ole käden ulottuvilla eikä omassa kodissa.
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #33 on: June 03, 2010, 10:34:58 »
Järkeväkin ihminen saattaa yllättäen kilahtaa, jos ja kun alkoholi, stressi, perheriita tms. pukkaa sopivasti päälle. Silloin on toivottavaa, ettei tappovälineitä ole käden ulottuvilla eikä omassa kodissa.

Minun määritelmäni järkevälle ihmiselle on hieman toisenlainen. Järkevä ihminen joka on oppinut kunnioittamaan asetta, oli se sitten kirves tai puukko tai haulikko, ei ikinä "kilahtaessaan" käytä asetta toisen ihmisen vahingoittamiseen. Tähän päästäneen toki vain siten, että ihminen jo lapsena oppii aseen kunnioittamisen.

Ikävintä jälkeä tulee varmaan siten, että lapsena ei ole ollut aseita kotona ja henkilö aikuistuessaan ottaa käyttöönsä välineen, jonka käyttöä on lähinnä nähnyt television kautta. Jos vanhemmat eivät ole kasvatusvaiheessa iskostaneet oikeaa suhtautumis- ja käsittelytapaa aseisiin, niin asiaan voinee suhtautua kypsymättömästi kuvailemallasi tavalla.

Mutta oikeasti, ihminen joka ottaa missä tahansa ei-psykoottisessa tilassa aseen esille uhkaillakseen/vahingoittaakseen sillä toista ihmistä, ei ole minun kirjoissani järkevä. Itsepuolustustilanne tietyissä harvinaisissa tilanteissa toki poislukien.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

Offline evil clown

• Sr. Member
« Reply #34 on: June 03, 2010, 17:09:26 »
Minun määritelmäni järkevälle ihmiselle on hieman toisenlainen. Järkevä ihminen joka on oppinut kunnioittamaan asetta, oli se sitten kirves tai puukko tai haulikko, ei ikinä "kilahtaessaan" käytä asetta toisen ihmisen vahingoittamiseen.
...
Mutta oikeasti, ihminen joka ottaa missä tahansa ei-psykoottisessa tilassa aseen esille uhkaillakseen/vahingoittaakseen sillä toista ihmistä, ei ole minun kirjoissani järkevä.

Voisitko tarkentaa kilahduksen ja psykoosin eroja - pointtisi jää muuten vähän epäselväksi?
Ceterum censeo, Brandöt delenda est.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #35 on: June 03, 2010, 17:50:19 »
Voisitko tarkentaa kilahduksen ja psykoosin eroja - pointtisi jää muuten vähän epäselväksi?

Psykoosi on sen verran voimakas mielenterveydellinen häiriö, että silloin on aivan sama, että onko ihminen normaalioloissa järkevä tai ei niin järkevä. Kilahtamisella yleensä ymmärrän voimakkaan provosoidun tilan joka ei kuitenkaan ole mielenterveydellinen psykoosin kaltainen häiriö. Psykoosissa ihminen kuin ihminen voi tehdä täysin arvaamattomia tekoja ja silloin ei tietenkään ole hyvä, jos aseistusta on saatavilla.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00025

Ylipäätänsä siis mielenterveyshäiriöihin taipuvaisten ihmisten käsiin ei välttämättä pitäisi luovuttaa aseistusta, siitä olen samaa mieltä. Aselupaa myönnettäessä näkisin, että päätöksen tekevällä poliisimiehellä pitäisi olla joko pääsy terveystietokantoihin tai sitten asianmukainen lääkärintodistus asiasta.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #36 on: June 09, 2010, 13:11:13 »
Onhan se hieman outoa, että viranhaltijoilta, joilla on viran puolesta ase, vaaditaan huomattavasti enemmän huolellisuutta, kun tavalliselta pulliaiselta jopa käy räiskimässä paffisia alqaida tauluja ja saa kiksejä pyssyjen hiplaamisesta. Sama juttu räjähteiden kanssa.

En tunne ihmisiä, jotka saavat "kiksejä" aseiden käsittelystä. Arvelisin että tämänkaltaisia ihmisiä on melko vähän.

Minä olen lukenut netistä erään Jussi Halla-ahon sanoneen: Aseet näyttävät mageilta; niissä on erittäin hienoa, mieltä hivelevää meganiikkaa; niistä kuuluu tyydyttäviä naksahduksia ja loksahduksia; öljy, metalli ja öljytty metalli tuoksuvat hyvälle; palava ruuti tuoksuu hyvälle; aseen potkaisu tuntuu hyvältä. "Kiksit" on tietysti kunkin itse määriteltävä käsite, mutta jos Halla-aho ei todellisuudessa saa kiksejä aseiden käsittelystä, niin hän ainakin tämän lausuntonsa valossa teeskentelee sitä uskottavasti.

Mutta sinähän et tietenkään tunne Jussi Halla-ahoa henkilökohtaisesti, vai mitä?
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #37 on: June 09, 2010, 13:32:13 »
Mutta sinähän et tietenkään tunne Jussi Halla-ahoa henkilökohtaisesti, vai mitä?

En tunne.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #38 on: June 09, 2010, 13:50:11 »

En tunne.

No hyvä. Kai kuitenkin myönnät, että ainakin Halla-aho tuntuu saavan sellaisia kiksejä, ainakin tuon kirjoittamansa mukaan?

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #39 on: June 09, 2010, 15:51:49 »
No hyvä. Kai kuitenkin myönnät, että ainakin Halla-aho tuntuu saavan sellaisia kiksejä, ainakin tuon kirjoittamansa mukaan?

Enpä osaa sanoa. Se mitä ihmiset kirjoittavat ja mitä heistä oikeasti tuntuu saattavat olla kaksi hieman eri asiaa. Minusta sinun kannattaa kysyä mieheltä itseltään, jos olet niin kiinnostunut kyseisen yksilön ajatusmaailmasta. Minua ei juuri asia kiinnosta.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #40 on: June 09, 2010, 16:11:03 »

Enpä osaa sanoa. Se mitä ihmiset kirjoittavat ja mitä heistä oikeasti tuntuu saattavat olla kaksi hieman eri asiaa. Minusta sinun kannattaa kysyä mieheltä itseltään, jos olet niin kiinnostunut kyseisen yksilön ajatusmaailmasta. Minua ei juuri asia kiinnosta.

Sinua ei kiinnosta pohtia viiteryhmäsi idolin kirjoituksia? Outoa. Useimpia maahanmuuttokriittisiä ei paljon mikään muu kiinnostakaan.

Minä tekisin puolestani ao. kirjoituksesta sellaisen päätelmän, että asianomainen joko itse "saa kiksejä" aseiden räpläämisestä tai pyrkii saamaan kannatusta ja sympatiaa juuri niiltä, jotka saavat tällaisia kiksejä. Siksi näistä "asehulluista" on ihan asiallista puhua merkittävänä ryhmänä Halla-ahon ihailijoiden keskuudessa.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #41 on: June 09, 2010, 16:55:09 »
Sinua ei kiinnosta pohtia viiteryhmäsi idolin kirjoituksia? Outoa. Useimpia maahanmuuttokriittisiä ei paljon mikään muu kiinnostakaan.

Jälleen näköharha joka johtuu siitä, että ainoastaan asiasta kiinnostuneet ihmiset kirjoittavat sellaisista asioista. Niitä, joita tällainen ei kiinnosta melko harvoin kirjoittavat foorumeille, että minua tämä asia ei erityisesti kiinnosta. Eikö niin?

Minä tekisin puolestani ao. kirjoituksesta sellaisen päätelmän, että asianomainen joko itse "saa kiksejä" aseiden räpläämisestä tai pyrkii saamaan kannatusta ja sympatiaa juuri niiltä, jotka saavat tällaisia kiksejä. Siksi näistä "asehulluista" on ihan asiallista puhua merkittävänä ryhmänä Halla-ahon ihailijoiden keskuudessa.

Loppujen lopuksi melko tylsää ja hedelmätöntä viedä keskustelu aina ja uudestaan jonkun yksilön asioiden vatvomiseksi.  En oikein näe kirjoittamiesi virkkeiden välillä minkäänlaista loogista kausaalista liitettä, mutta jos haluat muodostaa tuonkaltaisia stereotyyppisiä ajatuksia asiasta, niin älä anna minun häiritä ajatuksesi lentoa.

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
« Reply #42 on: June 09, 2010, 18:24:17 »
Äläs nyt, Virkamies. Tässä kiemurtelun sijaan peräänkuulutetaan selkeää kantaa siihen, mitä esimerkiksi Halla-ahosta tai hänen rajatuista, yllämainituista kirjoituksistaan olet mieltä. Olemmehan kuitenkin bonganneet (ja houkutelleet? ;) ) sinutkin tänne juuri tuolta Jussin fan-clubista eli vieraskirjasta kehkeytyneeltä keskustelufoorumilta.

:-)

t. siellä itsekin keskusteleva

Minun määritelmäni järkevälle ihmiselle on hieman toisenlainen. Järkevä ihminen joka on oppinut kunnioittamaan asetta, oli se sitten kirves tai puukko tai haulikko, ei ikinä "kilahtaessaan" käytä asetta toisen ihmisen vahingoittamiseen. Tähän päästäneen toki vain siten, että ihminen jo lapsena oppii aseen kunnioittamisen.

Ikävintä jälkeä tulee varmaan siten, että lapsena ei ole ollut aseita kotona ja henkilö aikuistuessaan ottaa käyttöönsä välineen, jonka käyttöä on lähinnä nähnyt television kautta. Jos vanhemmat eivät ole kasvatusvaiheessa iskostaneet oikeaa suhtautumis- ja käsittelytapaa aseisiin, niin asiaan voinee suhtautua kypsymättömästi kuvailemallasi tavalla.

Mutta oikeasti, ihminen joka ottaa missä tahansa ei-psykoottisessa tilassa aseen esille uhkaillakseen/vahingoittaakseen sillä toista ihmistä, ei ole minun kirjoissani järkevä. Itsepuolustustilanne tietyissä harvinaisissa tilanteissa toki poislukien.

Rakastavilta, hyviltä ja lapsensa aseita asianmukaisesti kunnioittamaan opettavilta vanhemmiltakin saattaa jälkikasvu kilahtaa. Tai vaikkapa vanhempi itse. En usko, että tähän tarvitaan tilastoja. Kukapa olisi uskonut Auvisenkaan tai Gerdtin vanhemmista, mitä pojasta seuraa?
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #43 on: June 09, 2010, 19:02:31 »

Loppujen lopuksi melko tylsää ja hedelmätöntä viedä keskustelu aina ja uudestaan jonkun yksilön asioiden vatvomiseksi. 

Kyse ei ole "jostakusta yksilöstä", vaan Jussi Halla-ahosta, jonka mielipiteet mm. aseista ovat hyvin merkittäviä, koska hän on maahanmuuttokriittisen nettiyhteisön pääideologi, jonka mielipiteet ja kirjoitukset ovat hyvin oleellisia koko keskustelun kannalta. Jos esiinnyt maahanmuuttokriittisten puolustelijana ja sanot, "ettet tunne ketään", joka kannattaisi jotain Halla-ahon äänekkäästi ilmaisemaa mielipidettä tai asennetta, et ehkä vaikuta täysin rehelliseltä.

Aseintoilu on ylipäätään merkittävä osa halla-aholaista sielunmaisemaa ja asennemaailmaa. Tämä voi johtua useistakin syistä:
- aseilla leikkiminen on protesti "hoplofobiselle" vihervasemmistolle
- aseita halutaan käyttää poliittisia vastustajia vastaan
- pyritään antamaan kuva itsestä vaarallisena asehulluna ja näin pelottelemaan poliitisia vastustajia
- pyritään kalastelemaan aseharrastajien ääniä

Jussi Jalonen

• Guest
« Reply #44 on: June 09, 2010, 19:04:16 »
Äläs nyt, Virkamies. Tässä kiemurtelun sijaan peräänkuulutetaan selkeää kantaa siihen, mitä esimerkiksi Halla-ahosta tai hänen rajatuista, yllämainituista kirjoituksistaan olet mieltä.

Ei millään pahalla, mutta avatkaa sitä tarkoitusta varten sitten oma ketju, koska tässä ketjussa oli kai tarkoitus puhua tuliaseista.

Mitä tulee mainittuun herraan, niin olen sanonut mielipiteeni hänestä useampaan otteeseen ennenkin. Tässä ketjussa olen samaten antanut ymmärtää, etten näe mitään järkeä noteerata kyseistä yksilöä millään tavalla aseasioista keskusteltaessa. Kommenteiltaan ja olemukseltaan kyseinen herra on käyttäytynyt tavalla, jota voi luonnehtia aseenomistajalle jokseenkin edesvastuuttomaksi, ja mitä tulee hänen yritykseensä tehdä politiikkaa muka jonkinlaisena aseenomistajien puolestapuhujana... niin, no. Mieleen tulee amerikkalainen sananlasku siitä, että kun saa tietynlaisia liittolaisia, niin ei enää tarvitse vihollisia.

Rakastavilta, hyviltä ja lapsensa aseita asianmukaisesti kunnioittamaan opettavilta vanhemmiltakin saattaa jälkikasvu kilahtaa. Tai vaikkapa vanhempi itse. En usko, että tähän tarvitaan tilastoja. Kukapa olisi uskonut Auvisenkaan tai Gerdtin vanhemmista, mitä pojasta seuraa?

Mitenkähän muuten Gerdt tähän aiheeseen liittyy, millään tavoin?

Best,

J. J.