Author Topic: Vihaan - siis olen  (Read 52511 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timo Anttila

  • Guest
Re: Vihaan - siis olen
« Reply #600 on: November 30, 2011, 16:29:03 »
No, esimerkiksi Usarin blogeissa on kyllä metritolkulla tavaraa, jossa on A) kritisoitu niitä sanojia, mutta B) loanheitto siilipuolustuksesta on silti lähtenyt käyntiin. Jälleen kerran se assosiaatio muodostuu ensisijaisesti siellä siilipuolustusta harjoittavassa leirissä, vaikka mistään kollektiivisesta vastuusta ei olisi mainittu halaistua sanaa. Esimerkiksi ystävämme kansanedustaja Hirvisaari ei ota kritiikkiä vastaan missään julkisessa keskustelussa suoraan, joten on aivan luonnollista, että sitä annetaan välillisesti hänelle muissa blogeissa ja kirjoituksissa.

Halla-ahon sakraalit tekstit + US:n, Homman, Muutoksen maahanmuuttokriittiset bloggaajat ja komskaajat + muut sosiaalisen median "itsenäiset" paskaa ihmisten ilmoille kuskaavat maahanmuuttokriitikot + Facebook = ?

Tämä on se todellisuus, muu on aika pitkälti metaa tai hiustenhalkomista.
 

Offline Mikael Lönnroth

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1308
    • Maailmanpuolue
Re: Vihaan - siis olen
« Reply #601 on: December 12, 2011, 12:03:34 »
- Oman äidinkielen opiskelun on tutkitusti (kyseessä ei siis pelkkää kukkahattujen mutu-tietoa  ;) ) todettu tukevan uuden kielen (tässä tapauksessa siis suomen(/ruotsin)) oppimista, mikä puolestaan on edellytys muiden aineiden oppimiselle. Ja huom! Oman äidinkielensä puhekielenhän maahanmuuttajataustaiset lapset meillä Suomessakin oppivat kotonaan. Koulussa heille pyritään opettamaan oman kielensä yleis-/kirjakieltä, kirjoitettua kieltä.

Saisiko noihin tutkimuksiin joitain viitteitä? Siitä Mikaelin linkkaamasta EU-raportista ei tästä selvinnyt juuri mitään. Sanottiin, että se on "tärkeää", mutta se ei kyllä selvinnyt, onko se tärkeää sen takia, että vanhemmista se on tärkeää, vai tuosta sinun mainitsemastasi syystä. Voitko siis näyttää viitteen tutkimukseen, jossa on vertailtu maahanmuuttajaryhmien koulumenestystä niin, että toiselle ryhmälle on järjestetty yhteiskunnan puolesta äidinkielen opetusta ja toiselle ei ja muut mahdolliset seikat on vakioitu?

Sivulla 19 raportissa, josta "ei selvinnyt juuri mitään":
Quote
Proficiency in their language of origin is widely considered to be of great importance for immigrant
pupils (4). Proficiency can make it easier for these pupils to learn the language of instruction and thus
stimulate their development in all areas. In addition, the manner in which their mother tongue is
viewed in the host community helps secure the self-esteem and identity of immigrant children and their
families.

Ja tuo (4) viittasi näihin:

Quote
See Eurydice 2004,  Integrating immigrant children into schools in Europe, p. 51, and  Migrants, minorities and
education. Documenting discrimination and integration in 15 member states of the European Union, Equality and
diversity for an inclusive Europe. EUMC comparative study. 2004, p. 78.

Ensimmäisestä:
Quote
Mother tongue support is often introduced on the grounds that this will improve the development and
learning ability of children with a mother tongue different from the language of instruction, and also
cement their sense of identity. Support measures enabling immigrant schoolchildren to be taught their
mother tongue are in some cases developed as part of minority language programmes, put in place in
some countries for specific minority language groups. The countries have adopted varying approaches
for the provision and organisation of these measures. The precise implications of different approaches to
mother tongue support have been the subject of much ongoing research
(1)

... jossa taas (1) on tämä: See for example: Thomas, W.; Collier, P; Center for Research on Education, Diversity & Excellence. A National Study of
School Effectiveness for Language Minority Students’ Long-Term Academic Achievement
http://www.crede.ucsc.edu/research/llaa/1.1_final.html 2002 and Cummins, J. Language, Power, and Pedagogy.
Bilingual children in the cross-fire. England: Multilingual Matters

Toisesta parempi sivu olisi itse asiassa 71:
Quote
The linguistic competence in their native language is of high importance for the
language development of children. Research results show that good proficiency in
a native language is a solid basis for achieving competence in a second
language. 246

... jossa 246 on: Cf. De Cillia, R. (1998) Spracherwerb in der Migration. (Language acquisition under the
condition of migration.) Informationsblätter des Referats für interkulturelles Lernen, Federal
Ministry of Education, Science and Culture; available at: http://www.bmbwk.gv.at/medien/
4424_nr3_2002.pdf, (14.04.2003).

EDIT: ÄÄH. Muistin liian myöhään, että tästä tuli jo OT-kielto. Sori. Siirsin tänne.
Maailmanpuolueen jä sen - tarvitaan lisää <-- (myös Facebookissa)