Author Topic: Vihaan - siis olen  (Read 60192 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Vihaan - siis olen
« Reply #540 on: November 24, 2011, 14:08:42 »
Luulenpa, että jonkun pitää myös joskus avata kertakaikkisesti kulttuurin käsitettä hieman enemmän.

Ajatellaan vaikka sitä, että Irakissa olisi kulttuuri tosiaan, jossa poikalasta ei kuriteta sitten ollenkaan ja saa koulussakin riehua minkä kerkiää. Tässä vaiheessa tällainen filosofinen kysymys, mitä kulttuuri on? Kulttuuri on sitä, mitä ihmiset tekevät. Näin ollen Irakissa moni ihminen tekee näin ja luovat/ylläpitävät kulttuuria, mutta ei kaikki ja tuskin pakonomaisesti. Näin ollen irakilaisia on kohdeltavana yksilöinä, ei lähtömaansa kulttuuripiirteiden läpi.

Samoin voisi ajatella somaleista. Somalit voivat johtaa rikostilastoja ja rikosalttiuteen on voinut johtaa jonkinlainen kulttuurillinen piirre. Tästä huolimatta kun me otamme tänne somalipakolaisen, niin otamme yksilöitä, joissa kulttuuripiirteet voivat vaihtua.

Edelleen, vaikka somalit johtaisi rikostilastoja tai olisi hämmästyttävän yliedustettuina raiskaustilastoissa ja siihen voi liittyä kulttuuri (kyllä = ei), niin mitä ilmeisemmin somalit tietävät raiskauksen olevan väärin ja ovat valmiita omaksumaan uuden tilanteen, jossa ei = ei.

Kunniakulttuuri lienee sellainen ongelmallisempi asia...
Monikulttuurisuus on rikkaus.

AV

• Guest
« Reply #541 on: November 24, 2011, 14:38:12 »
Minun pitikin jo aiemmin tarttua tuohon Brändötin näkemykseen, jonka mukaan selitys siihen, miksi irakilaisisä ei halua puuttua poikansa huonoon, jopa väkivaltaiseen käytökseeen, löytyisi perheen kulttuuritaustasta. Selitys ei mielestäni kestä lähempää tarkastelua, sillä mietitäänpä hetki, mitä tuollainen "irakilaisilta poikalapsilta ei vaadita hyvää käytöstä eikä heille pidetä kuria, sillä se voisi vaikuttaa heikentävästi heidän itsetuntoonsa" käytännössä tarkoittaisi. Toisin sanoen, millainen mahtaisi olla meno Irakissa kaikkialla, missä paikalla olisi useampia pieniä poikia? Taitaisi olla aikamoinen kaaos! Entäs sitten niissä perheissä, joissa on useampia poikalapsia? Kauhea dilemma: ei voisi pitää kuria, mutta mites sen alakynteen jäävän pojan itsetunnolle sitten kävisi..?

No joo. Tämä ny oli tällainen höpöhöpö-viesti, jota kenenkään ei kannata ottaa kovin tosissaan. Tarkoitus oli vain herättää B. huomaamaan, miten omituiselta tuo hänen selityksensä isän käytökselle vähänkin tarkemmin ajateltuna vaikuttaa.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #542 on: November 24, 2011, 14:56:25 »
Kaikkineen minusta vaikuttaa oudolta, että et tunnista mainitun massaliikkeen ylivoimaisesti ensisijaista inhon ja halveksennan kohdetta, vaikka se esimerkiksi persujen kannanottoja, verkon keskustelupalstoja ja vaikka Halla-ahon blogia lukiessa on ilmeistä. Tämä inhon ja halveksunnan kohde on sinä.

Bravo. Lisäisin ehkä vielä täsmennyksen väärinymmärtäjille, että varmaan on niitäkin, joiden ensisijaisen inhon kohde on jossain ksenofoobisessa konstruktiossa ulkomaalaisista.

Pitäisin silti analyysiäsi oikeaanosuvana. Tässä lienee se ilmiön inhoydin kuvattuna. Se tuntuu vaikealta hahmottaa.

Tähän liittyen suosittelisinkin jokaiselle itseään maahanmuuttokriittisenä muttei rasistina pitävälle syvempää tutustumista (siis sellaista että todella miettii ja pureskelee lukemaansa) vaikkapa niihin Homman ketjuihin, joissa on käsitelty Haitin maanjäristystä, Itä-Afrikan nälänhätää tai esim. nyt tuota parin viikon takaista (kehitys)vammaiskeskustelua.

Miksi?

Tuomitsetko sen selkeäsanaisesti (muuallakin kuin omassa päässäsi) vai oletko vain hiljaa, koska et halua alkaa riidellä palstan kovimpien "kingien" kanssa? Tiedäthän, että yleensä vaikeneminen tulkitaan hyväksynnäksi?

Hiljaisuudelle voi olla muitakin syitä. Yksi voi olla se, ettei jaksa käyttää elämäänsä ihmisten sanojen tuomitsemiseen ihan kaikkialla. Jos joku sen nyt sitten omassa päässään muuttaa sen niin, että on sitten jotenkin hyväksynyt asian, niin sittenhän vääntää.

Harva ihminen jaksaa lukea kaikkea sitä tarinaa, mitä verkkoon ilmestyy. Jos ei ole kiinnostunut jostain alibi-sektorista, niin sitten harvemmin niitä siellä lueskelee. Joillekin keskustelun arvoista saattaa olla yleisempi pohdinta yhteiskunnan tilasta eikä joidenkin ksenofoobien tuomitseminen. (Toki jos on kiinnostunut juuri tästä ksenofoobien ahdistelusta yhtä paljon kuin minä olen tekopyhien ahdistelusta, niin varmaan sitten on aikaa ja tarmoa käydä ilmaisemassa tuohtumisensa asteita aina ja kaikkialla, mutta kaikilla niillä ihmisillä, jotka eivät allekirjoita jonkun puskastahuutelijan näkemystä, ei ole tarmoa käydä merkkauttamassa omaa eriävää mielipidettänsä.)

Voitaisiinko jokaista yksilöä arvostella vaikka hänen omien mielipiteidensä ja tekojensa mukaan eikä jonkun toisen mielipiteiden tai tekojen? Minusta siinä voisi olla ajatusta.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

Rogue Trader

• Guest
« Reply #543 on: November 24, 2011, 14:56:45 »
Brandöt, tunnut hämmästelevän, miksi täällä moni suhtautuu kyllästyneen kyynisesti Hommafoorumiin vaikka sen kirjoittajista valtaosa on maltillisia/asiallisia/you name it ja moderointi on mahtavaa.

Kysymys on taktiikasta. Hommafoorumista on rakennettu - varsin onnistuneesti - maltillisen oloinen foorumi, josta ns. oikeat rasistit on ajettu pois; kysehän on maahanmuuttokriittisyydestä.

Samalla se kuitenkin toimii porttina, joka avaa lukijoille toisia blogeja ja foorumeita. Niiden kautta aiheeseen perehtyvä lukija pääsekin jo syvemmälle aiheeseen.

Brandöt, vaikutat kuukaudesta toiseen kuin olisit juuri ihastunut; niin subjektiivisesti suhtaudut maahanmuuttokriittisyyteen ja sen keskeisiin vaikuttajiin.

Suosittelen lukemaan esim. Matias"laiva on täynnä" Turkkilan blogista esim kirjoituksen Stockmann ja pudonnut lapsi. Siinä on hyvä esimerkki "akateemisesta rasistista", jossa kirjoittaja kyynelsilmin itseään analysoi, ja päätyy loppupäätelmään, ettei kykene tuntemaan sääliä edes pientä lasta kohtaan tämän ihonvärin takia. Onko kirjoittajan päätelmä a)tunnevammainen ja sairas vai b)subjektiivinen mutta perusteltu kokemus, joka todistaa todeksi johtopäätöksen "Ihmiset tuntevat empatiaa niiden puolesta, jotka he omaan piiriinsä laskevat."

Toinen homman johtohahmo Jari"Reino"Leino on myös suosittelemisen arvoinen. Lue vaikka Reinoblogista "hauska" kirjoitus Ohjeita Suomeen muuttavalle. Onko sinusta a)hauska b)vastenmielistä rasistista paskaa

Kallistun uskomaan, että jo tiedätkin nämä asiat, ja tarkoituksesi on ainoastaan laskea tämän foorumin tasoa ajamalla sitä jatkuvaan metakeskusteluun. Jos kuitenkin on niin, että olet vilpittömin mielin liikkeellä, kuulisin mielelläni, mitä olet näistä blogeista mieltä. Ne ovat homman kovinta ydintä, johtajien linjanvetoja.

Offline rjh

• Full Member
« Reply #544 on: November 24, 2011, 14:59:09 »
Minun pitikin jo aiemmin tarttua tuohon Brändötin näkemykseen, jonka mukaan selitys siihen, miksi irakilaisisä ei halua puuttua poikansa huonoon, jopa väkivaltaiseen käytökseeen, löytyisi perheen kulttuuritaustasta. Selitys ei mielestäni kestä lähempää tarkastelua, sillä mietitäänpä hetki, mitä tuollainen "irakilaisilta poikalapsilta ei vaadita hyvää käytöstä eikä heille pidetä kuria, sillä se voisi vaikuttaa heikentävästi heidän itsetuntoonsa" käytännössä tarkoittaisi. Toisin sanoen, millainen mahtaisi olla meno Irakissa kaikkialla, missä paikalla olisi useampia pieniä poikia? Taitaisi olla aikamoinen kaaos! Entäs sitten niissä perheissä, joissa on useampia poikalapsia? Kauhea dilemma: ei voisi pitää kuria, mutta mites sen alakynteen jäävän pojan itsetunnolle sitten kävisi..?

No joo. Tämä ny oli tällainen höpöhöpö-viesti, jota kenenkään ei kannata ottaa kovin tosissaan. Tarkoitus oli vain herättää B. huomaamaan, miten omituiselta tuo hänen selityksensä isän käytökselle vähänkin tarkemmin ajateltuna vaikuttaa.

Siihen nähden, mitä Saddamin jälkeisestä Irakista kertovista uutisista päällimmäisenä jää mieleen... Poikalapset ovat kenties vain vähän varttuneempia...

Brandötin tarinan (vai oliko tämä nyt tosielämän tapaus?) irakilaisisän ongelmaksi näkisin kyllä pikemminkin henk.koht. asenneongelman kuin kotimaansa kulttuurin. Tai en ainakaan väitä tuntevani irakilaista tai muutakaan vierasta kulttuuria niin hyvin, lähtisin semmoisia ensimmäiseksi spekuloimaan.

annushka

• Guest
« Reply #545 on: November 24, 2011, 15:11:55 »
Kaikkineen minusta vaikuttaa oudolta, että et tunnista mainitun massaliikkeen ylivoimaisesti ensisijaista inhon ja halveksennan kohdetta, vaikka se esimerkiksi persujen kannanottoja, verkon keskustelupalstoja ja vaikka Halla-ahon blogia lukiessa on ilmeistä. Tämä inhon ja halveksunnan kohde on sinä.

Bravo. Lisäisin ehkä vielä täsmennyksen väärinymmärtäjille, että varmaan on niitäkin, joiden ensisijaisen inhon kohde on jossain ksenofoobisessa konstruktiossa ulkomaalaisista.

Pitäisin silti analyysiäsi oikeaanosuvana. Tässä lienee se ilmiön inhoydin kuvattuna. Se tuntuu vaikealta hahmottaa.

Minä en ymmärrä mistä te pojat puhutte. Katsoin tuon metricsin alkuperäisen viestinkin, enkä siitäkään ymmärtänyt. Ilmeisesti jonkun vihan kohde on Jussi O? No, liekö tällä niin väliä, ei varmaan tajua kukaan satunnainen foorumin lukijakaan.

AV

• Guest
« Reply #546 on: November 24, 2011, 15:21:36 »

Minä en ymmärrä mistä te pojat puhutte. Katsoin tuon metricsin alkuperäisen viestinkin, enkä siitäkään ymmärtänyt. Ilmeisesti jonkun vihan kohde on Jussi O? No, liekö tällä niin väliä, ei varmaan tajua kukaan satunnainen foorumin lukijakaan.

Meni mullakin yli hilseen. Vaan eipä ollut tällä ällillä eka kerta.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #547 on: November 24, 2011, 15:45:55 »

Onko tämä nyt sarkasmia? Jos ei, niin yritän selventää.

Länsimaissa on olemassa jonkinlainen ilmiö, jota voitaneen paremman puutteessa kutsua vaikka "neokonservatismiksi", joka toiminee antiteesinä 60-luun teesille. Tämä ilmenee erilaisin muodoin, joista yksi lienee maahanmuuttokriittisyys. Tälle ilmiölle kaikkein tyypillisintä on inho niitä ihmisiä kohtaan, joiden edustajana herra O tässä tilanteessa toimii.

Ei siis välttämättä inho toiseuden edustajia kohtaan vaan inho niitä ihmisiä kohtaan, joiden ajatuksissa toiseuden edustajat korostuvat. Kantava ajatus on se, että nämä "neoliberaalit" (jälleen lonkalta heitetty termi) pilaavat yhteiskunnan tekemällä siihen muutoksia, jotka ovat vailla järkeä ja jotka johtavat siinä yhteiskunnassa kaikille huonompaan lopputulokseen.

Vastaavasti "neoliberaalit" kokevat, että "neokonservatiivit" yrittävät pilata yhteiskunnan samoin järjettömin muutoksin nyt kun se vihdoin on saatu paljon parempaan kuosiin kuin mitä se aikaisemmin oli. Heidän inhonsa kohde on myös hyvin selvästi esillä.

Harri

• Guest
« Reply #548 on: November 24, 2011, 15:46:02 »

Jossain postauksesta (ei sinun) arveltiin ilmiön taustalla olevan miehen tai miehenä olon kriisi, ts. että miehet ryhmänä tuntisivat asemansa jotenkin "uhatuksi". Minun on melko vaikeaa nähdä tällaista asetelmaa olevan olemassa, kun kerran "uhkaajat" tarvitsevat erilaisia lähinnä sääliperustaiseksi luettavia kiintiöitä ja tulonsiirtoja pönkittääkseen asemaansa. Tällainen "uhka" ei vain ole "uhkana" uskottava.

Ihan vain anekdoottina maanantain (24.11.2011) Iltalehdestä: "...kristillisten järjestöjen tilaisuudessa kysellään onko mies kadoksissa.

- Osin on. Miehen pitäisi saada olla mies - saada syödä makkaraa, saunoa, matkustaa Kanarialle ja katsoa formuloita, perussuomalaisten puheenjohtaja toteaa Iltalehdelle.

- Ei ole mitään sellaista muottia, mitä mies ei saisi olla. Jos futis ja formulat kiinnostavat, ei siitä pidä kokea syyllisyyttä."

Mitä ihmettä tämäkin kitinä oikein on olevinaan? Onko joku kieltämässä näitä hupeja? Syyllisyys? Mikä ihme perussuomalaisia miehiä vaivaa?

Offline Ilkka

• Hero Member
« Reply #549 on: November 24, 2011, 15:46:37 »

Meni mullakin yli hilseen. Vaan eipä ollut tällä ällillä eka kerta.

Tuota vihan kohdetta jäin ihmettelemään itsekin. Olisiko niin että Metrics tarkoitti vihan kohteella tekopyhyyttä jota tässä kohtaa edustaa Jussi O ja Virkamies ilmoittikin jo olevansa kiinnostunut tekopyhien ahdistelusta.

Tuossa muuteen tullaan umpikujaan. Jos rasismin arvostelu on tekopyhyyttä ei lähtökohta keskustelulle ole alkuunkaan hedelmällinen.

Offline Reija Härkönen

• Hero Member
« Reply #550 on: November 24, 2011, 15:57:35 »

Länsimaissa on olemassa jonkinlainen ilmiö, jota voitaneen paremman puutteessa kutsua vaikka "neokonservatismiksi", joka toiminee antiteesinä 60-luun teesille. Tämä ilmenee erilaisin muodoin, joista yksi lienee maahanmuuttokriittisyys. Tälle ilmiölle kaikkein tyypillisintä on inho niitä ihmisiä kohtaan, joiden edustajana herra O tässä tilanteessa toimii.

Ei siis välttämättä inho toiseuden edustajia kohtaan vaan inho niitä ihmisiä kohtaan, joiden ajatuksissa toiseuden edustajat korostuvat. Kantava ajatus on se, että nämä "neoliberaalit" (jälleen lonkalta heitetty termi) pilaavat yhteiskunnan tekemällä siihen muutoksia, jotka ovat vailla järkeä ja jotka johtavat siinä yhteiskunnassa kaikille huonompaan lopputulokseen.

Vastaavasti "neoliberaalit" kokevat, että "neokonservatiivit" yrittävät pilata yhteiskunnan samoin järjettömin muutoksin nyt kun se vihdoin on saatu paljon parempaan kuosiin kuin mitä se aikaisemmin oli. Heidän inhonsa kohde on myös hyvin selvästi esillä.

Sinä huudat bravoota tällaiselle vihan kohteen määrittelylle. Oletko siis samaa mieltä halla-aholaisten ajatuksista siitä, että Breivikin teko Oslossa oli tällä perusteella ymmärrettävä?

Siteeraan kansanedustaja Hirvisaarta: "Tapahtuman voi siis hyvin arvella olevan osaltaan seurausta väärän maahanmuuttopolitiikan aiheuttamista vakavista lieveilmiöistä. Se ei tietenkään kokonaan selitä verilöylyä, mutta uskon sen olevan vahvasti osasyyllinen.

Tyypillä kilahti kun tuli mitta täyteen.

Terroriteon kohteeksi hän ei kuitenkaan valinnut maahanmuuttajia (jotka hän ilmeisesti tiesi oman kulttuurinsa vangeiksi) vaan sen tahon, joka on eniten edistänyt monikulttuurisuutta Norjassa. Hän iski vihaamiensa poliitikkojen kaikkeinpyhimpään"

annushka

• Guest
« Reply #551 on: November 24, 2011, 16:01:05 »

Eiks tää oo pikkasen yksinkertainen analyysi tilanteesta.

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #552 on: November 24, 2011, 16:03:05 »
Tuota vihan kohdetta jäin ihmettelemään itsekin. Olisiko niin että Metrics tarkoitti vihan kohteella tekopyhyyttä jota tässä kohtaa edustaa Jussi O ja Virkamies ilmoittikin jo olevansa kiinnostunut tekopyhien ahdistelusta.

Tuossa muuteen tullaan umpikujaan. Jos rasismin arvostelu on tekopyhyyttä ei lähtökohta keskustelulle ole alkuunkaan hedelmällinen.

Tekopyhyys ei liene se ainut inhon kohde. Rasismin arvostelu tuskin on tekopyhyyttä an sich. Rasismin löytäminen toisen ihmisen teoista tai sanoista voi kuitenkin olla tekopyhyyden värittämää ja siten mahdollisesti kohdistuu väärään kohteeseen.

Josta saadaankin heti hieno esimerkki:

Sinä huudat bravoota tällaiselle vihan kohteen määrittelylle. Oletko siis samaa mieltä halla-aholaisten ajatuksista siitä, että Breivikin teko Oslossa oli tällä perusteella ymmärrettävä?

Pons asinus kantaa meidät jälleen vaikka minne. Rouva hyvä, huusin "bravo" sille, että herra metrics onnistui kuvailemaan ilmiötä niin hyvin. Mistä ihmeestä te puhutte?

Siteeraan kansanedustaja Hirvisaarta...

Tässä tulee esille juuri se, mitä ihmiset inhoavat. Kaiken redusoimista tällaiseksi hölynpölyksi ja jättimäisten harppausten ottamista syy ja seurausketjuissa.

EDIT:

Totta kai on. Se on silti riittävä hahmottamaan ilmiön olemuksen ydintä.
« Last Edit: November 24, 2011, 16:04:48 by Virkamies »

annushka

• Guest
« Reply #553 on: November 24, 2011, 16:04:46 »

Jossain postauksesta (ei sinun) arveltiin ilmiön taustalla olevan miehen tai miehenä olon kriisi, ts. että miehet ryhmänä tuntisivat asemansa jotenkin "uhatuksi". Minun on melko vaikeaa nähdä tällaista asetelmaa olevan olemassa, kun kerran "uhkaajat" tarvitsevat erilaisia lähinnä sääliperustaiseksi luettavia kiintiöitä ja tulonsiirtoja pönkittääkseen asemaansa. Tällainen "uhka" ei vain ole "uhkana" uskottava.

Ihan vain anekdoottina maanantain (24.11.2011) Iltalehdestä: "...kristillisten järjestöjen tilaisuudessa kysellään onko mies kadoksissa.

- Osin on. Miehen pitäisi saada olla mies - saada syödä makkaraa, saunoa, matkustaa Kanarialle ja katsoa formuloita, perussuomalaisten puheenjohtaja toteaa Iltalehdelle.

- Ei ole mitään sellaista muottia, mitä mies ei saisi olla. Jos futis ja formulat kiinnostavat, ei siitä pidä kokea syyllisyyttä."

Mitä ihmettä tämäkin kitinä oikein on olevinaan? Onko joku kieltämässä näitä hupeja? Syyllisyys? Mikä ihme perussuomalaisia miehiä vaivaa?

Tuo Soinin luoma perussuomalainen karvaperseduunari on kyllä ihmeellinen jätkä. Täytyy tosin sanoa että noin selkeää irtisanoutumista Oinosen puheista ei varmaan moni odottanut.

annushka

• Guest
« Reply #554 on: November 24, 2011, 16:06:39 »

Totta kai on. Se on silti riittävä hahmottamaan ilmiön olemuksen ydintä.

No eikö tuo nyt ole tullut näissä keskusteluissa esiin ties kuinka monta kertaa selkeänä piirteenä, osana ilmiötä. Että jos metrics toteaa hauen olevan kala, ni en nyt lähtisi heti mukaan runkkurinkiin komppaamaan kuinka nerokasta.