Keskustelu > Maahanmuutto ja monikulttuurisuus

Monikulttuurisuus

(1/49) > >>

Steffers:
Monikulttuuri on suosittu peikko maahanmuuttokriitikkojen keskuudessa. "Mokutus" ja vastaavat termit lentelevät kriitikkojen analysoidessa olettamansa vastapuolen motiiveja. Epäselväksi jää kuitenkin mitä se tarkoittaa.

Itselleni monikulttuurisuus meinaa sellaista ideologiaa, jossa pidetään lähtökohtaisesti hyvänä asiana että jossain tietyssä maassa elää useita eri kulttuureja ja pyritään täten tietoisesti estämään assimiloitumista. Tällaisia monikultturisteja en muista tavanneeni livenä, no, koskaan. En ole itsekään tällainen; tunnustan sen, että kun maassa on useita eri kulttuureja, kahnaukset ja väärinymmärrykset ovat lähes väistämättömiä. Netissä kylläkin, eräänkin ruotsalaisen Palme-suvun vesan jonka mielestä tällainen monikulttuuri palvelisi esim. yrityksiä, koska jos niissä olisi ihmisiä eri kulttuureista niissä automaattisesti olisi erilaisiin ongelmiin erilaisia ratkaisumalleja. (Tai jotain, en oikein saanut miehen aatteista aina selvää.)

Olen itse vasemmistolainen (oikein vihervasemmistolainen, jota huvittaa suuresti esim. se kun Astrid Thors, tutkitusti porvaripuolue RKP:n oikeistolaisin kansanedustaja, julistetaan samaan ideologiaan kuuluvaksi), ja olen seurannut kiinnostuksella viimeaikaista vasemmistokeskustelua monikulttuurisuudesta. Mm. Megafoni ja Dan Koivulaakso ovat kritisoineet monikulttuuripuhetta. Tietysti tulee mieleen että onko tässäkin vain eräällä tavalla kyse jostain vasemmiston itseflagellaatiosta; "Ei me niitä pahoja mokuttajia olla"

Koko monikulttuurista on minulle tullut vain yksi listaan siihen pitkään haukkumasanojen ja olkinukkejen sarjaan mitä maahanmuuttokeskustelussa saa kriittiseltä osapuolelta kuulla, mennen samaan syssyyn esim. kommunismisyytösten, Akuliina Saarikoski-vertausten, suomalaisuusvihaamissyytösten ja vastaavien kanssa. (Luulisi että ihmiset jotka ovat niin mimosanherkkiä rasismi-sanan suhteen osaisivat siistiä myös omaa kielenkäyttöään hyperbolasta, mutta eipä tunnu oikein sääntö olevan.)

Aapo:

--- Quote from: Steffers on April 03, 2010, 14:44:14 ---Monikulttuuri on suosittu peikko maahanmuuttokriitikkojen keskuudessa. "Mokutus" ja vastaavat termit lentelevät kriitikkojen analysoidessa olettamansa vastapuolen motiiveja. Epäselväksi jää kuitenkin mitä se tarkoittaa.

--- End quote ---

Yhtä epäselväksi asia on jäänyt monikulttuuriliturgiassa. Väitetään, että monikulttuurisuus on rikkautta määrittelemättä mitä rikkaus sen koommin kuin monikulttuurisuuskaan käytännössä tarkoittaa.

Kuuma peruna:

--- Quote from: Aapo on April 03, 2010, 14:56:27 ---Yhtä epäselväksi asia on jäänyt monikulttuuriliturgiassa. Väitetään, että monikulttuurisuus on rikkautta määrittelemättä mitä rikkaus sen koommin kuin monikulttuurisuuskaan käytännössä tarkoittaa.

--- End quote ---

Minulle on jäänyt epäselväksi, kuka tai ketkä tällaista ovat väittäneet, muut kuin monottajat (=monokultturistit).

Aapo:

--- Quote from: Kuuma peruna on April 03, 2010, 15:03:21 ---Minulle on jäänyt epäselväksi, kuka tai ketkä tällaista ovat väittäneet, muut kuin monottajat (=monokultturistit).

--- End quote ---

Pikaisella googletuksella löysin kyseisen fraasin ainakin eräästä Stadin demarien kannanotosta, Henna Virkkusen palauteosiosta, sekä Kokoomuksen ja Vasemmistoliiton puolueohjelmista. Livenä kuulin sen viimeksi, kun Turun normaalikoulun rehtori Annika Hongisto väitti niin Studio Kotrossa. (Lähetyksen muut vieraat olivat Jussi Halla-aho ja Fatbardhe Hetemaj, mutta sitä ei valitettavasti enää löydy Yle Areenasta).

Kullervo Kalervonpoika:

--- Quote from: Steffers on April 03, 2010, 14:44:14 ---Itselleni monikulttuurisuus meinaa sellaista ideologiaa, jossa pidetään lähtökohtaisesti hyvänä asiana että jossain tietyssä maassa elää useita eri kulttuureja ja pyritään täten tietoisesti estämään assimiloitumista. Tällaisia monikultturisteja en muista tavanneeni livenä, no, koskaan.
--- End quote ---

Minä olen. Pohjois-Amerikasta löytyy tälläinen alue. Voisin sanoa myös Espanjassa moista tavanneeni, tosin en niin selvästi.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version