Mistä tämä sinun vihamielinen kirjoitustyylisi oikein tulee? Toisten kirjoittajien herjaaminen typeriksi ja lukutaidottomiksi on aika rasittavaa.
Demotakseni ja osin siksi, että tätä samaa on taas jauhettu niin paljon vuosien varrella ja aina se vaan putkahtaa liki samanlaisena esille.
Oli tyypillinen tilanne, jossa tuon voi ymmärtää loukkaavaksikin, mutta sitähän se ei ole - ellei ainakaan entisaikojen keskikoulun luetun ymmärtämisen vaatimuksia pitänyt loukkaavana. Kai se on sellaista rivien välistä lukemisen taitoa, sellaista, joka vaatii ajattelemistakin eikä pelkkää mekaanista tavaamista. On ollut paljon kyllä puhettakin suomalaisten katoavasta kansanperinteestä. Esimerkiksi yksinkertaisenkin metaforan ymmärtäminen ja mieltäminen tuntuu joillekin olevan liki mahdoton tehtävä.
Jos jonkun ihmisryhmän geneettiseksi piirteeksi kerrotaan X niin totta kai se leimaa siihen ihmisryhmään kuuluvat siltä osin, että jokaisella heillä jollakin todennäköisyydellä tämä piirre on. Ei sen leiman tarvitse tietysti olla mitenkään negatiivinen, se voi esim olla vain faktan toteaminen.
"Leimaaminen", "leimaantuminen" ovat ainakin olleet sanoja, jotka on varattu vain tiettyä tarkoitusta varten, yleensä negatiivisessa mielessä. Ennen leimattiin leimakirveellä pölkkyjä ihan fyysisesti, nyt leimataan näköjään pölkkypäitä. Leimaako minua esimerkiksi väite, että suomalaiset ovat sinisilmäisiä ja että se on (tai saattaa olla) geneettinen erityispiirre? No, minulla ei ole sinisiä silmiä enkä ole edes hyväuskoinen enkä sellaiseksi, sinisilmäiseksi muutu, vaikka joku niin sanoisikin - enkä myöskään ei-suomalaiseksi.
Faktan toteamisena tuo Kalevan kirjoitus - minun mielestäni - tulisikin lukea, ei loukkauksena.