Poll

Pitääkö ruotsin kielen opetus...

pitää ennallaan
5 (31.3%)
täysin valinnaiseksi
3 (18.8%)
rajoitetusti valinnaiseksi, tilalle pakko ottaa jokin toinen kieli
8 (50%)
ruotsin kielen osaamisesta pitäisi rangaista
0 (0%)
en osaa sanoa
0 (0%)

Total Members Voted: 15

Author Topic: Äänestys: Kielipolitiikka (ruotsi)  (Read 19524 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
Re: Eevil Tiems
« Reply #75 on: August 23, 2013, 17:06:41 »

Jos urheilutoimittaja kertoo että ruudun lopuksi saamme nähdä lähikuvia Kimi Räikkösen voitonjuhlista sekä naisten pesistä...

Oi niitä vanhoja viattomuuden aikoja kun kiikarit olivat vielä puoliksi täynnä ja yleisten naisten takaa-ajokilpailuissa Lauri Jortikka jahtasi Görel Partapuolta.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
Re: Äänestys: Kielipolitiikka (ruotsi)
« Reply #76 on: August 23, 2013, 17:11:22 »
Tämmöttis itse aiheesta:

SK, 23.8.2013: Tom Packalén: -Aloite pakkoruotsin poistamiseksi ei edistä suomenkielistenkään oikeuksia-

"***Miten äänestätte, kun asia tulee eduskuntaan?

-On mahdollista, ettei sivistysvaliokunta tee asiasta mietintöä, jolloin siitä ei edes äänestetä täysistunnossa. Jos se tulee äänestykseen, niin tässä muodossa oleva aloite ei mielestäni ota huomioon kaikkien oikeuksia. Ei suomenkielistenkään oikeuksia. En ole valmis tätä esitystä hyväksymään.-

Miksi pidätte aloitetta ongelmallisena?

-Meillä on vaatimuksena virkamiesruotsin taito moniin virkoihin. Aloitteeseen olisi pitänyt yhdistää se, miten turvataan jatkossa kaikkien kielelliset oikeudet. Pitää tehdä järjestelyt, joilla turvataan se, että ruotsinkieliset saavat palvelut äidinkielellään. Ratkaisu voi olla joku muukin kuin nykymalli, missä kaikki yrittävät opiskella ruotsia. Mutta vaihtoehtoinen malli pitää ottaa huomioon jo tässä vaiheessa.-

-Haluan puolustaa erityisesti suomenkielisten oikeuksia. Ruotsinkieliset oppivat suomea, koska he elävät muutamaa paikkakuntaa lukuun ottamatta suomenkielienemmistöisissä kunnissa. He saisivat kohtuuttoman kilpailuedun suomenkielisiin verrattuna niin kauan kuin virkamiehiltä vaaditaan molempien kotimaisten kielten taitoa.-

-Olen huolissani, jos kaikki vanhemmat laittavat esimerkiksi Lappeenrannassa lapsensa lukemaan venäjää. Kuka sanoo, että kaikki lappeenrantalaiset nuoret haluavat matkailualalle? Joku voi haluta virkamieheksikin.-

"

No mutta, näkevätkö vanhat silmäni oikein? Persu puhuu kutakuinkin samaa kuin Köyry vai puhuiko Köyry kutakuinkin samaa kuin persu?

« Last Edit: August 23, 2013, 17:18:27 by Vongoethe »

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #77 on: August 23, 2013, 20:30:27 »

No mutta, näkevätkö vanhat silmäni oikein? Persu puhuu kutakuinkin samaa kuin Köyry vai puhuiko Köyry kutakuinkin samaa kuin persu?

Jopa näinä mädän rappion aikoina, kun kaikki kääntyvät Saatanan puoleen, Jumalan Totuudella on kannattajansa myös mädimmän, eläimellisimmän Saatanuuden viheliäisimmässä leirissä. Eihän Hän muuten Jumala olisikaan. Ylistäkää totuuden Herraa.

Voihan se toki niinkin olla, että Köyryllä on oma miehensä myös persujen eduskuntaryhmässä. ;)
« Last Edit: August 23, 2013, 20:39:19 by Köyry Väyränen revisited »
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #78 on: August 23, 2013, 21:06:16 »

Jopa näinä mädän rappion aikoina, kun kaikki kääntyvät Saatanan puoleen, Jumalan Totuudella on kannattajansa myös mädimmän, eläimellisimmän Saatanuuden viheliäisimmässä leirissä. Eihän Hän muuten Jumala olisikaan. Ylistäkää totuuden Herraa.

Voihan se toki niinkin olla, että Köyryllä on oma miehensä myös persujen eduskuntaryhmässä. ;)

Se on ovela. Praise the Lord!

Mut mut, nyt kädet on Köyryn kädet, mutta ääni on Maivein ääni...

Palatakseni Eevil Tiems -teemaan, nyt pakkouskonnon/uskontojen historian kautta ja vähän pakkosuomenkin, olisi mainiota palata 1776-vuosimallin Pipliaan. Amerikoissakin teapartyläiset ja jotkut uskontohörhöt eivät oikein kelpuuta muuta kuin Jaakko-kuninkaan käännöstä, - Vulgatan pohjalta käännetty sekin, ei alkuperäistekstien niin kuin nykyiset - muut kun ovat kommunistista propagandaa kuten USA:n itsenäisyysjulistus ja osin perustuslakikin. Milloinkahan niin käy Suomessa? Toisaalta, *tämä* se vasta yliseksualisoitunutta kamaa on, lukaiskaamme vaikka pikkuisen tuota kertomusta:

"Ja tapahtui, koska Isaak tuli vanhaksi, ja hänen silmänsä pimiäksi, ettei hän nähnyt, niin kutsui hän Esaun vanhemman poikansa, ja sanoi hänelle: minun poikani: hän vastasi häntä: tässä minä olen. Ja hän sanoi: katso, minä olen vanhennut: enkä tiedä minun kuolemanpäivääni. Ota siis nyt sinun kalus, viines ja joutses; ja mene kedolle, ja pyydä minulle metsän-otus. Ja tee minulle himoruokaa, senkaltaista jota minä rakastan, ja tuo syödäkseni: että minun sieluni siunais sinua, ennenkuin minä kuolen. Mutta Rebekka kuuli Isaakin näitä puhuvan poikansa Esaun kanssa. Ja Esau meni metsään, pyytämään metsänotusta, tuodaksensa. Niin puhui Rebekka pojallensa Jakobille, sanoen: katso, minä kuulin isäs puhuvan veljes Esaun kanssa, ja sanovan: Tuo minulle metsänotus, ja tee minulle himoruokaa syödäkseni; että siunaisin sinua Herran edessä, ennen kuin minä kuolen. Niin kuule nyt poikani minun ääneni, mitä minä sinulle käsken. Mene laumaan, ota sieltä minulle kaksi hyvää vohlaa; tehdäkseni isälles niistä himoruokaa, niinkuin hän rakastaa.  Ja vie se isälles hänen syödäksensä; että hän siunais sinua, ennen kuin hän kuolee. Niin Jakob sanoi äidillensä Rebekalle: katso, veljeni Esau on karvainen, mutta minä olen paljas. Mitämaks, isäni sivelee minua, ja luulee minun häntä pettävän: ja minä saatan päälleni kirouksen, ja en siunausta.

Niin hänen äitinsä sanoi hänelle: sinun kiroukses tulkoon minun päälleni, minun poikani: ainoastansa ole minun äänelleni kuuliainen, mene ja tuo se minulle. Niin hän meni ja otti ja toi äidillensä; ja hänen äitinsä valmisti himoruan, jota hänen isänsä rakasti.

Ja Rebekka otti vanhemman poikansa Esaun parhaat vaatteet, jotka huoneessa hänen tykönänsä olivat: ja puetti nuoremman poikansa Jakobin niihin. Vaan vohlain nahat kääri hän hänen käsiinsä, ja paljaaseen kaulaansa. Ja antoi sen himoruan ja leivän, kun hän valmistanut oli, poikansa Jakobin käteen. Ja hän tuli isänsä tykö, ja sanoi: minun isäni. Hän vastasi: tässä minä olen. Kukas olet, minun poikani. Jakob sanoi isällensä: minä olen Esau sinun esikoises; minä olen niin tehnyt kuin sinä minulle käskit: nouse siis, istu, ja syö minun saalistani, että sinun sielus siunaisi minua. Mutta Isaak sanoi pojallensa: minun poikani, kuinkas olet niin nopiasti löytänyt? ja hän vastasi: Herra sinun Jumalas antoi minun sen kohdata.

Niin sanoi Isaak Jakobille: tules tänne minun poikani sivelläkseni: jos olet minun poikani Esau taikka et. Niin Jakob astui isäntä Isaakin tykö: ja kuin hän siveli häntä, sanoi hän: ääni on Jakobin ääni, mutta kädet ovat Esaun kädet. Ja ei tuntenut häntä: sillä hänen kätensä olivat niinkuin Esaun veljensä kädet, karvaiset: ja niin hän siunasi häntä. Ja sanoi hänelle: oletkos minun poikani Esau? hän vastasi: olen. Niin hän sanoi: tuo siis tänne syödäkseni minun poikani saalista, että minun sieluni siunaisi sinua: niin hän toi sen hänelle, ja hän söi, toi myös hänelle viinaa, ja hän joi. Ja Isaak hänen isänsä sanoi hänelle: tules nyt liki, minun poikani, ja anna minun suuta. Ja hän astui liki, ja suuta antoi hänen. Niin hän tunsi hänen vaatteensa hajun, ja siunasi häntä, ja sanoi: katso, minun poikani haju, on niinkuin kedon haju, jonka Herra siunannut on.
"

Ehkä sittenkin parempi pysyä tylsän hermeneuttisessa lukutavassa, vaikka anakronistinen lukutapa kuinka kiehtoisi.

Jännää kieltä toki. Tätä Pipliaa lukivat niin Aleksis Kivi, Algoth Untola kuin vielä Pentti Haanpää, Mika Waltari ja Olavi Paavolainenkin. Johannes Brofeldtkin, rovastin poika, Kuopion aikonaan lienee lukenut tätä versiota, en ole varma.
« Last Edit: August 23, 2013, 22:43:49 by Vongoethe »

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #79 on: August 24, 2013, 15:32:25 »

Varmaankin ko. herra olisi jo siirtynyt Kokoomukseen, ellei hallitus olisi joutunut niin pahaan välikätern nykyisen taloustilanteen vuoksi. Uskoisin, että jossain vaiheessa tämä tullaan vielä näkemään ja varmasti hyvissä ajoin ennen persukuplan puhkeamista, jonka jälkeen tämän maan maiveit nöyränä poikana selittelevät hairahdustaan.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Maivei

• Hero Member
« Reply #80 on: August 24, 2013, 16:01:38 »

Varmaankin ko. herra olisi jo siirtynyt Kokoomukseen, ellei hallitus olisi joutunut niin pahaan välikätern nykyisen taloustilanteen vuoksi. Uskoisin, että jossain vaiheessa tämä tullaan vielä näkemään ja varmasti hyvissä ajoin ennen persukuplan puhkeamista, jonka jälkeen tämän maan maiveit nöyränä poikana selittelevät hairahdustaan.

Kuka sitten selittelee jos/kun nami namin varaan rakennettu talouskupla puhkeaa? Sitäpaitsi taloustilanteeseen ei ole "jouduttu" vaan se on tieten valittu, se on typerän politiikan seurausta.
« Last Edit: August 24, 2013, 16:04:08 by Maivei »

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #81 on: August 24, 2013, 17:20:05 »
Waielii on 19.-22.8.2013 Taloustutkimuksen avustamana tiedustanut kansalta puhelimitse mielipuolia ja tuhannenkolmen vastauksen perusteella on päätelty näin:

YLE, 24.8.2013: Yli 60 prosenttia suomalaisista haluaa ruotsin kielen vapaavalintaiseksi kouluaineeksi

"Taloustutkimuksen tekemän kyselyn mukaan 63 prosenttia suomalaisista haluaisi, että ruotsin kieli olisi vapaavalintainen kouluaine. 29 prosenttia vastaajista pitäisi ruotsin pakollisena oppiaineena. RKP:ta ja vihreitä lukuun ottamatta kaikkien puolueiden kannattajien enemmistö muuttaisi ruotsin kielen vapaaehtoiseksi aineeksi. Selkeimmin ruotsin pakollisuutta vastustavat perussuomalaiset ja SDP:n kannattajat"

« Last Edit: August 24, 2013, 17:22:51 by Vongoethe »

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #82 on: August 24, 2013, 17:49:29 »

Kuka sitten selittelee jos/kun nami namin varaan rakennettu talouskupla puhkeaa? Sitäpaitsi taloustilanteeseen ei ole "jouduttu" vaan se on tieten valittu, se on typerän politiikan seurausta.

Jeps. Persut tiedätte senkin kuinka koko maailmantalouden yskähdellessä siihen johtaneet päätökset on tehty suomalaisten hyysäreiden toimesta. Juuri se on eräs persuiss voimakkaasti vaikuttava älyllisen köyhyyden muoto, että kuvitellaan kaiken olevan seurausta poliittisista päätöksistä tai ylipäänsä, että oikeilla päätöksillä voitaisiin ratkaista kaikki. Ei voida. Pääasia on yrittää luovia ja tehdä parhaansa niillä eväillä kun on mukaan saatu. Jos persukupla puhkeaa valtaanpääsyn seurauksena meillä on monta uhosta riisuttua nöyrää ex-persua selittämässä kun Suomea nostetaan heidän luomastaan rauniokasasta.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Maivei

• Hero Member
« Reply #83 on: August 24, 2013, 18:21:10 »

Jeps. Persut tiedätte senkin kuinka koko maailmantalouden yskähdellessä siihen johtaneet päätökset on tehty suomalaisten hyysäreiden toimesta. Juuri se on eräs persuiss voimakkaasti vaikuttava älyllisen köyhyyden muoto, että kuvitellaan kaiken olevan seurausta poliittisista päätöksistä tai ylipäänsä, että oikeilla päätöksillä voitaisiin ratkaista kaikki. Ei voida. Pääasia on yrittää luovia ja tehdä parhaansa niillä eväillä kun on mukaan saatu. Jos persukupla puhkeaa valtaanpääsyn seurauksena meillä on monta uhosta riisuttua nöyrää ex-persua selittämässä kun Suomea nostetaan heidän luomastaan rauniokasasta.

EMU-päätös on tehty Suomen osalta Suomessa (toivottavasti) ja euroon liityttäessä kriitikoiden pääepäily koski juurikin sitä tilannetta että keski-Euroopan (lue Saksa) väki- ja raharikkaat alueet määrittävär euron kurssin ja kun meillä on erilainen taloussykli niin jossain vaiheessa eurosta tulee meille aivan liian kallis valuutta, kuten nyt on nähty. Ja vielä selvemmin tai vain aiemmin Kreikassa joka huolettomasti tuhlasi sijoittajien tyrkyttämää velkarahaa.
Kun tämä tiedettiin niin olisi ehdottomastio pitänyt muistuttaa rahaliittokumppaneita EMU-kriteerien noudattamisesta ja ilmoittaa itse pitävänsä säännöistä tiukasti kiinni, varsinkin siitä joka kieltää rahansa haaskanneen maan lisävelkaannuttamisen.
Kun sitä pakkoruotsia niin hartaasti vaalitte (kok) niin ottakaa vähän oppia myös siitä miten rahapolitiikkaa hoidetaan.
« Last Edit: August 24, 2013, 18:22:50 by Maivei »

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #84 on: August 25, 2013, 21:59:02 »

EMU-päätös on tehty Suomen osalta Suomessa (toivottavasti) ja euroon liityttäessä kriitikoiden pääepäily koski juurikin sitä tilannetta että keski-Euroopan (lue Saksa) väki- ja raharikkaat alueet määrittävär euron kurssin ja kun meillä on erilainen taloussykli niin jossain vaiheessa eurosta tulee meille aivan liian kallis valuutta, kuten nyt on nähty. Ja vielä selvemmin tai vain aiemmin Kreikassa joka huolettomasti tuhlasi sijoittajien tyrkyttämää velkarahaa.

Euroon liityttäessä ei kukaan arvannut, että talouslama on niin lähellä. Se on kuitenkin oikeastaan se ja sama, koska nyt on toimittava siinä kontekstissa, että olemme eurossa. En itsekään ollut mitenkään riemumielin toivottamassa Suomea euroon vaan minusta ihan hyvin oltaisiin voitu tehdä kuten Ruotsissa ja Tanskassa, mutta nyt tehtiin miten tehtiin ja ken leikkiin lähtee se leikin kestäköön. Mitään varsinaista irtautumisen mallia tai edes kunnollista suunnitelmaa ei ole olemassa. Suomi ei eurosta erottaessa palaisi vuoteen 2002 vaan se olisi hyppy tuntemattomaan, jota oikeasti kukaan ei uskalla tehdä, ei edes Soini. Kritiikki on tietysti sallittua ja toivottavaa, mutta pelkkä räkytys ei auta ketään jos ei ole mitään esittää tilalle. Työllisyys on kuitenkin se tärkein. Vaikka ostovoima heikkenisi jonkin verran niin tärkeintä ihmisten taloudellisen ja henkisen hyvinvoinnin kannalta olisi se, että heillä on töitä. Meidän pitäisi oikeasti miettiä millä saataisiin takaisin esim. "naulakkovahteja" nykyisen itsepalveluyhteiskunnan tilalle, koska pahinta on se, että työkykyiset ihmiset vajoavat passivoivan työttömyystuen alle ja se on aina passivoiva jaettiin raha millä tavalla tahansa. Työllisyys on siis minkä tahansa hallituksen ykkösasia eikä ainakaan millään nähtävissä olevalla aikamittarilla ole nähtävissä, että eurosta eroaminen sitä auttaisi. 

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #85 on: August 25, 2013, 23:28:07 »
Työllisyys on siis minkä tahansa hallituksen ykkösasia eikä ainakaan millään nähtävissä olevalla aikamittarilla ole nähtävissä, että eurosta eroaminen sitä auttaisi. 

Kunnon ihmisten työllistymiselle olisi eduksi, että annettaisiin potkut kaikille maahanmuuttokriitikoille, joiden työmoraali on tunnetusti olematon ja jotka käyttävät työaikansakin ihmisten terrorisointiin netissä. Luonnollisesti tähän toimenpiteeseen liittyisi myös kaikenlaisten työttömänhyysäysrahojen radikaali supistaminen. Työnsä menettäneet maahanmuuttokriitikot joutuisivat toki tekemään aktivointityötä tukiensa eteen, esimerkiksi viihdyttämään turvapaikanhakijoiden lapsia vastaanottokeskuksissa klovneina.

Offline Maivei

• Hero Member
« Reply #86 on: August 26, 2013, 00:53:58 »
Työllisyys on kuitenkin se tärkein. Vaikka ostovoima heikkenisi jonkin verran niin tärkeintä ihmisten taloudellisen ja henkisen hyvinvoinnin kannalta olisi se, että heillä on töitä. Meidän pitäisi oikeasti miettiä millä saataisiin takaisin esim. "naulakkovahteja" nykyisen itsepalveluyhteiskunnan tilalle, koska pahinta on se, että työkykyiset ihmiset vajoavat passivoivan työttömyystuen alle ja se on aina passivoiva jaettiin raha millä tavalla tahansa. Työllisyys on siis minkä tahansa hallituksen ykkösasia eikä ainakaan millään nähtävissä olevalla aikamittarilla ole nähtävissä, että eurosta eroaminen sitä auttaisi. 

Auttaisi se vientiteollisuutta, euron kanssa joudumme tekemään "sisäistä devalvaatiota" pitkään ja tuskallisesti, mutta rahojen loppuminen helpottaa onneksi tehtävää oleellisesti. Sen kuurin jälkeen naulakkovahtikin on taas kelpo ammatti, ainakin osa-aikaisena.
On tietysti mahdollista että Saksa lakkaa haraamasta vastaan ja antaa rupusakille (kuten Suomi ja Kreikka) periksi ja euron annetaan devalvoitua.

Offline Kourumies

• Hero Member
Re: Äänestys: Kielipolitiikka (velvoiteruotsi)
« Reply #87 on: August 26, 2013, 01:41:32 »
Maivei näköjään kirjoitti jotakin. Koska kyseessä oli Maivei, en lukenut. Mites olisi, Maivei, jos vaikka lopettaisit kirjoittamisen?

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #88 on: September 26, 2013, 11:48:47 »
Jaakko Häkkinen mölisee: Pakkoruotsikeskustelun James Randi: haastan sinut perustelemaan pakkoruotsia!

..."miksi vieraista kielistä juuri ruotsin pitäisi olla pakollinen koko Suomessa ja kaikilla kouluasteilla." Kolmeen kertaan vielä, ilman kysymysmerkkiä tosin.

Kysymys ei ole asiallinen alkuunkaan sillä perusteella, että ruotsi ei maamme perustuslain mukaan ole vieras kieli, ei sen vieraampi kuin suomikaan.

Suomen perustuslaki

"17 §

Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin

Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

Jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla. Julkisen vallan on huolehdittava maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan.

Saamelaisilla alkuperäiskansana sekä romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Saamelaisten oikeudesta käyttää saamen kieltä viranomaisessa säädetään lailla. Viittomakieltä käyttävien sekä vammaisuuden vuoksi tulkitsemis- ja käännösapua tarvitsevien oikeudet turvataan lailla.
"

Offline Jaska

• Newbie
  • *
« Reply #89 on: October 01, 2013, 18:56:53 »
Quote from: Vongoethe
Jaakko Häkkinen mölisee: Pakkoruotsikeskustelun James Randi: haastan sinut perustelemaan pakkoruotsia!
..."miksi vieraista kielistä juuri ruotsin pitäisi olla pakollinen koko Suomessa ja kaikilla kouluasteilla." Kolmeen kertaan vielä, ilman kysymysmerkkiä tosin.
Kysymys ei ole asiallinen alkuunkaan sillä perusteella, että ruotsi ei maamme perustuslain mukaan ole vieras kieli, ei sen vieraampi kuin suomikaan.

Kysymysmerkkiä ei tule, koska kyseessä on sivulause:
http://www.kotus.fi/?i=624&s=2609

Sinä sekoitat nyt valtion tason ja yksilön äidinkielen tason toisiinsa.
- Valtion tasolla ruotsi ei ole vieras kieli vaan toinen kansalliskieli.
- Yksilön tasolla ruotsi on suomenkielisille vieras kieli ja suomi on ruotsinkielisille vieras kieli (poikkeuksena kaksiäidinkieliset).

Perustuslain kansalliskieli-maininnalla et voi perustella sitä, miksi jokaisen suomenkielisen yksilön pitäisi opetella ruotsia.

Osaatko siis esittää yhtäkään perustelua sille, miksi ruotsin kielen pitäisi olla pakollinen koko maassa kaikilla kouluasteilla? Täältä voit lukea ensin ne perustelut, jotka on jo kumottu:
http://www.elisanet.fi/alkupera/Pakkoruotsi.pdf
Jaakko Häkkisen kuiva politiikkasivusto
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/