Author Topic: Työllistyminen edit: ja huivit  (Read 5801 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Kourumies

• Hero Member
Re: Työllistyminen
« Reply #15 on: April 23, 2010, 22:02:14 »
Onko kukaan teistä koskaan nähnyt burkhaa naisen päällä?

Täällä hervannassa olen moisen ihmeen nähnyt.

Ainakin Pasilassa näkee oikeastaan aina kun kulkee siitä aseman seudun lävitse. En tosin tiedä onko kyseessä juurikin the burkha vaiko jokin muu vastaavan "peiton" tarjoava asuste. Sillä ei nyt kai hirveästi ole merkitystäkään.

Me liikutaan eri Pasiloissa, vaikka mä olen asunut siinä vieressä joskus aikasta monta vuotta. Burkhankaltaista makuupussihökötystä en enää uskalla väittää tavanneeni. Pasilassa ja muuallakin näkee kyllä kaikenlaisia huivivirityksiä, mutta että oikein burkha..?

No mä olen kyllä joskus nähnyt aika peittävän systeemin naisen päällä ihan Suomessa, mutta siitä on aikaa. Erilaiset huivisysteemit ovat paljon tavallisempia.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
« Reply #16 on: April 24, 2010, 01:13:05 »
Hidjab, burkha ja muut huivit

Näiden lisäksi on sellainen niskan taakse sidottu huivi (nimitys?) sekä kevyt harso, joka peittää vain osan hiuksista.

Burkha:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Burka

Hidjab:

http://ahlem1990.skyrock.com/1920139131-hidjab-moderne-j-adore.html

http://fr.wikipedia.org/wiki/Tchador

Niqab:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Niqab
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Virkamies

• Hero Member
  • En sitten laupeutunut
« Reply #17 on: April 26, 2010, 09:31:20 »
Siis aivan koko sen hela hoidon, huntuineen ja päähineineen päivineen, siis sellaisen mehiläishoitajan asusteen? Aika erikoista.

Tavallisia pelkistettyjä ja väljempiä jilbāb-vaatteita - vai mikä se on, abāyah? - saattaa tietysti joskus nähdä Hämeenkadullakin. Itse en ole nähnyt burqaa livenä ikinä yhtään missään, en Suomessa enkä ulkomailla.

Eikö Burqa ole yleistermi, joka tarkoittaa käytännössä kokonaisuutta, johon kuuluu tuo päätä peittävä huivi, vartaloa peittävä vaate ja ehkä kasvot peittävä huntu? Se Afganistanin versio, jota ilmeisesti monet pitävät burkhana, eikö sen korrekti termi ole "chadri" ja ole vain ikäänkuin haalariversio burqasta?

Mitä tekemistä tällä on työllistymisen kanssa, sitä en tiedä.
Irrelevanttia, koska mantsurian kalahuuhkaja.

Outo Lintu

• Guest
Re: Työllistyminen edit: ja huivit
« Reply #18 on: April 26, 2010, 23:31:37 »
Huivit: Huivit lähtivät kyllä mielenkiintoisesti dominoimaan aihetta, mutta se osoittaakin, kuinka kuuma aihe "huivit" on Ranskan, Belgian, Suomen yms "sivistysmaiden lisäksi. Suomessa ei kuitenkaan olla vielä täysin menossa samanlaisiin naurettavuuksiin, kuin esimerkiksi Ranskassa, jossa huivit (ynnä muut näkyvät uskonnolliset symbolit) halutaan kieltää. Itse näen, että esimerkiksi Ranskan huivikysymyksessä on osittain kyse islaminvastaisuudesta, mutta myös osittain ääriateistien hyökkäyksestä.
Työllistyminen: Pääosin kaikki tuntuvat olevan samaa mieltä siitä, että esimerkiksi nimi ei ole oiva perustelu työnhakijan sivuuttamiselle, vaan se on syrjintää. Lisäksi viimeisessä kohdassa, jossa kysyn mielipiteitä opiskelusta ja työskentelystä ns. kolmannen maailman maista tulevien kohdalla, en nähnyt kenenkään olevan sitä mieltä, että opiskelut olisi aloitettava alusta.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #19 on: April 27, 2010, 08:25:59 »

Ainakin Pasilassa näkee oikeastaan aina kun kulkee siitä aseman seudun lävitse. En tosin tiedä onko kyseessä juurikin the burkha vaiko jokin muu vastaavan "peiton" tarjoava asuste. Sillä ei nyt kai hirveästi ole merkitystäkään.

Me liikutaan eri Pasiloissa, vaikka mä olen asunut siinä vieressä joskus aikasta monta vuotta. Burkhankaltaista makuupussihökötystä en enää uskalla väittää tavanneeni. Pasilassa ja muuallakin näkee kyllä kaikenlaisia huivivirityksiä, mutta että oikein burkha..?

Älä viitsi valehdella. Siitä kun kävelee päiväsaikaan tai alkuillasta lävitse näkee aina naisia, joilta ei näy kuin silmät kaavun alta. Tietysti jos olet asunut siellä esim. 1980-luvulla saattaa väitteesi pitää paikkaansa.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Alkoholiton Lager

• Guest
« Reply #20 on: April 27, 2010, 20:01:12 »

Älä viitsi valehdella. Siitä kun kävelee päiväsaikaan tai alkuillasta lävitse näkee aina naisia, joilta ei näy kuin silmät kaavun alta. Tietysti jos olet asunut siellä esim. 1980-luvulla saattaa väitteesi pitää paikkaansa.

Höpön pöpön, asuin vieressä koko 2000-luvun, ja sinuna en kyllä disauttelisi ketään valehtelusta :D

Offline janipi

• Newbie
  • *
« Reply #21 on: April 27, 2010, 22:18:41 »
Topicci oli työllistymen ja huivi. Ymmärän niin että tässä ketjussa haluttiin keskutella siitä onko uskonnollisten symbolien käyttö työssä sallittua vai ei. Tähänkin olisi helposti luotavissa pelisäännöt mikäli niin haluttaisiin.

Ensiksi pitää jakaa työmarkkinat julkiseen ja yksityiseen. Julkisella puolella huivien ja muiden työtä haittaamattomien tunnusten käyttö tulisi tietysti olla sallittu mutta mikäli niistä jotain todellista haittaa työlle on kuten hygieniasyyt niin tietenkin ne pitäisi silloin juuri siitä työstä kieltää, ei kategorisesti.

Yksityisella puolella työnantaja tietenkin määrittelee sen mikä on sopivaa, lakien puitteissa. Mikäli työnantaja arvelee että huivi tai muu vastaava vaatekappale häiritsee esim. myyntiä voi hän sen kieltää ja jos kieltoa ei kykene noudattamaan niin sitten täytyy etsiä työ jossa sitä voi pitää. Aika naurettavaa edes keskustella siitä saako yksityinen työnantaja valita työntekijänsä. Mikäli ei saa niin kaipa minunkin pitäisi sitten päästä arkkipiispaksi tai imaamiksi vaikken ko. uskontojen satuja tippakaan usko.

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
« Reply #22 on: April 27, 2010, 23:04:34 »
Huivin psykologiasta

Huivin uskonnollinen merkitys kasvaa (ja on jo kasvanut) mittaan arvaamattomaan, jos ja kun sitä kiihkeästi vastustetaan. Huivi on jo islamissa noussut sellaiseksi "kunnon muslimin" symboliksi, millainen se ei varmastikaan ole ollut islamin historiassa ennen 1900-luvun jälkipuoliskoa (korjatkaa, jos parempaa/tarkempaa tietoa.) Kuten Taha Islamkin keinutuoliketjussa aiemmin totesi, ei Koraanissa mainita "pukeutukaa huiviin" vaan kehotetaan pukeutumaan siveästi.

Mitä tuo siveä pukeutuminen kunakin aikana ja kussakin kulttuurissa on, onkin jo tulkintakysymys. Suomalaisessa kulttuurissa alastomuuskaan ei kaikissa konteksteissa ole ollut erityisen siveetöntä.

Uskonnollinen kehotus "peittää pää" ei ole muslimien keksintöä vaan juutalaisilta ja kristityiltä opittu/omaksuttu tapa. Nainen on perinteisesti peittänyt päänsä kristillisissä piireissä Jumalan edessä eli kirkossa. Juutalaisnaiset käyttivät pitkään peruukkia, (ja käyttävät yhä tietyissä piireissä http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=6dd861e8-e9df-42b8-bda2-d60bd3bf3fb6) koska omat hiukset oli peitettävä. Islamin syntyaikaan pukeutuivat sekä arabian niemimaan kristityt että juutalaiset naiset hiukset peittävään huiviin. Huivittomuus ja pää paljaana kulkeminen on Suomessakin suhteellisen uusi muotiasia.

Koraanin ohjeet siveästä pukeutumisesta ovat itse asiassa paljon väljemmät kuin Raamatun naisen hiustyyliä ja pukeutumista koskevat ohjeet.

Eikä tuo puhe "islam alistaa naista" ole millään muotoa perusteltua, jos Raamattuun verrataan. Raamattu ei esimerkiksi taannut naiselle minkäänlaista perimä- tai omistusoikeutta, toisin kuin Koraani.
1.kor.10:
Pään peittäminen jumalanpalveluksessa

1 Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta. [1. Kor. 4:16+]
2 Kiitän teitä siitä, että aina muistatte ja noudatatte niitä opetuksia, jotka olen välittänyt teille. [2. Tess. 2:15]
3 Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala. [Ef. 5:23]
4 Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi*, hän häpäisee päänsä. [Profetoiminen ei ole tässä ennustamista vaan Hengen välittömästä vaikutuksesta syntyvää selväsanaista puhetta, vrt. 14:3.]
5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois.
6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.
7 Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. [1. Moos. 1:26, 5:1, 9:6]
8 Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä, [1. Moos. 2:23; 1. Tim. 2:13]
9 eikä miestä luotu naisen takia vaan nainen miehen takia. [1. Moos. 2:18]

10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia.
11 Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista,
12 sillä niin kuin nainen on luotu miehestä, myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on saanut alkunsa Jumalasta. [Room. 11:36]
13 Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin.
14 Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi
15 mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi.
16 Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla.

"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Jussi Marttila

• Hero Member
« Reply #23 on: April 28, 2010, 00:32:20 »
Aika naurettavaa edes keskustella siitä saako yksityinen työnantaja valita työntekijänsä. Mikäli ei saa niin kaipa minunkin pitäisi sitten päästä arkkipiispaksi tai imaamiksi vaikken ko. uskontojen satuja tippakaan usko.

Saa valita, mutta ei tiettyjen kriteerien perusteella.

Oikeuskäsittelyssä muuten juuri tällä hetkellä on tähän liittyen tapaus, jossa seurakunta on syrjinyt työhönottoprosessissa kirkkoon kuulumatonta hakijaa. Odotamme jännityksellä oikeuden päätöstä.
Sun bikinipöksyt on seeprannahkaa
Ja eniten inhoat maitorahkaa
Ja sitäkun hiutaleet paakkuuntuu veteen
Ja sitäkun miehelläei ota eteen

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #24 on: April 28, 2010, 07:09:20 »

Höpön pöpön, asuin vieressä koko 2000-luvun, ja sinuna en kyllä disauttelisi ketään valehtelusta :D

Minkä minä sille voin, että olen ainoa rehellinen kirjoittaja? Jos sinä väität, ettei Pasillassa jatkuvasti siinä aseman liepeillä notku naisia, joilta näkyy kaavun alta vain silmät, silloin sinä valehtelet. Plain and simple.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Teemu Hiilinen

• Full Member
    • Teemun blogi
« Reply #25 on: April 28, 2010, 07:23:44 »

Minkä minä sille voin, että olen ainoa rehellinen kirjoittaja? Jos sinä väität, ettei Pasillassa jatkuvasti siinä aseman liepeillä notku naisia, joilta näkyy kaavun alta vain silmät, silloin sinä valehtelet. Plain and simple.

Julmuri siis väittää kaikkia muita kirjoittajia valehtelijoiksi tällä foorumilla. Tästä toiminnasta Julmuri kuittaa jälleen kerran varoituksen ja 24 tunnin porttikiellon. Tervetuloa takaisin huomenna.
Vantaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja
Vasemmiston ehdokas Uudeltamaalta
Teemun kotisivu

Offline janipi

• Newbie
  • *
« Reply #26 on: April 28, 2010, 07:29:53 »
Aika naurettavaa edes keskustella siitä saako yksityinen työnantaja valita työntekijänsä. Mikäli ei saa niin kaipa minunkin pitäisi sitten päästä arkkipiispaksi tai imaamiksi vaikken ko. uskontojen satuja tippakaan usko.

Saa valita, mutta ei tiettyjen kriteerien perusteella.

Oikeuskäsittelyssä muuten juuri tällä hetkellä on tähän liittyen tapaus, jossa seurakunta on syrjinyt työhönottoprosessissa kirkkoon kuulumatonta hakijaa. Odotamme jännityksellä oikeuden päätöstä.

Tällaiset "kriteerit" ovat loputon suo johon ei pitäisi menne, se että hallistus menisi ei sinänsä yllätä. Ajattelepa itse jos vaikka kahvilayrittäjä hakee myyjätärtä ja hakijoina on voimakkaasti tuoksuva peikonnäköinen ja hapannaamainen huivipää ja aurinkoinen ja sievä ei huivipää. Sitten yrittäjä valitsee jälkimäisen ja huivipää valittaa syrjinnästä.. Työsuhteisiin, ja vaikkapa ihmissuhteisiin, sisältyy niin paljon sellaista mitä on yksinkertaisesti mahdotonta määritellä millään kriteereillä, ei pitäisi edes yrittää. Elämä kun ei ole mikään osuuspankin juoksukilpailu jossa kaikki voittavat, tulevaisuudessa vielä vähemmän.

Kullervo Kalervonpoika

• Guest
« Reply #27 on: April 28, 2010, 07:36:33 »
Ihmistä ei saa syrjiä, kun hän hakee työtä. Kun työnantaja valitsee uutta työntekijää, hän ei saa laittaa sellaisia ehtoja, jotka eivät liity tehtävän hoitamiseen. Ihmistä ei saa syrjiä iän, etnisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen, sukupuolen tai sukupuoli-identiteetin perusteella. Syrjintä on kielletty myös esimerkiksi varallisuuden tai raskauden vuoksi.

Offline janipi

• Newbie
  • *
« Reply #28 on: April 28, 2010, 07:56:14 »
Ihmistä ei saa syrjiä, kun hän hakee työtä. Kun työnantaja valitsee uutta työntekijää, hän ei saa laittaa sellaisia ehtoja, jotka eivät liity tehtävän hoitamiseen. Ihmistä ei saa syrjiä iän, etnisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen, sukupuolen tai sukupuoli-identiteetin perusteella. Syrjintä on kielletty myös esimerkiksi varallisuuden tai raskauden vuoksi.

Tämä on pelkkää tyhjää sanahelinää eikä mitään muuta. Jos jossain on työpaikka johon on 5 hakijaa valitsee työnantaja niistä tietenkin mieleisensä. Mikäli joukossa on transuhomo, epämuodostunut ja naamaan hakaristeja tatuoinut uusnatsi niin tuskimpa tulee valituksi johonkin palvelutehtävään tai ainakaan rabbiiniksi :)

Kullervo Kalervonpoika

• Guest
« Reply #29 on: April 28, 2010, 09:20:27 »
Ei tietentään. Eihän siinä niin sanota. Mutta jos kirkkoon kuulumattomuutta käyttää työnhakijan hylkäämisen perusteena, saattaa kyse olla syrjinnästä. Varsinkin jos sen vielä ilmaisee työnhakijalle.
En minäkään palkkaa hommalaista. En vaikka olisi muuten miten hyvä. Hommalainen joutaa elämään vastikkeettomilla ansioilla. Olisihan se kauheaa, jos hän minun rahoillani levittäisi ropagandaansa.
Se on tietenkin syrjintää. Mutta tässä tapauksessa positiivista sellaista.
« Last Edit: April 28, 2010, 09:34:44 by Eversti »