Author Topic: Niille meistä jotka tekevät asiakaslaskutettavaa työtä  (Read 1263 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ilkka

• Hero Member
    • View Profile
Niille meistä jotka tekevät asiakaslaskutettavaa työtä
« on: January 08, 2013, 23:00:35 »
Huomasin tänään sellaisen mielenkiintoisen asian jotta työtunnistani laskutetaan 130€ asiakkaalta. Joittenkin asiakkaitten kanssa baseline on sovittu sen verran korkealle että tulee blankkotuntejakin (laskeskelin huvikseni suurinpiirtein miten menee & miten pitäisi muuttaa päästäksemme viikkotasolla 130 x 40 joka mies kun kuulin taksamme, muut numerot & detaljit olikin tiedossa), asiaa ei ole täysin optimoitu maksimaalisen hyödyn irtisaamiseksi (voisin organisoida asian mutta säästin firmalle jo noin 200-300000€ ekana kolmena työvuotenani jonka jälkeen huomasin että asialla ei merkitystä, ei vastuullani maksimoida mitään kun en siitä itse hyödy, aloitin ottamaan eri tyylin & hoidan vain oman tonttini asiat nykyisin, sama tuleeko voittoa vaiko tappiota kun oma palkka stabiili, keskityn omiin juttuihini & otan rennosti).

Se mikä tässä kiinnostaa on suhde.

Jos jotakuta kiinnostaa niin laittakaa tämän viestini jatkoksi omat laskelmanne. Mun on täysin turha varmaan pyytää edes suomalaisia nimimerkkejä kertomaan palkkaansa mutta jos joku jaksaa niin laskekaa nettopalkkanne (mun brutto ei anna oikeaa kuvaa kun verotus eri kuin Suomessa) ja firmalle laskuttamanne rahan suhdeluku.

Itselläni perusnetto 1784€/kk ja ka laskutus noin 100€/tunti josta 8 x 21,5 = 17200€/kk.

Tästä päästään suhdelukuun 17200€/1784€= 9,64.

Tottakai maksan työlläni mun managerini palkan yms, suurella osalla organisaatiota on muu funktio kuin tuoda rahaa suoraan sisään työllänsä.

Mua kiinnostaa toi kerroin laskutus/nettopalkka, mikä suhde tulee. Pisti miettimään teenkö aivan liian halvalla jo töitä suhteessa laskutukseen, onko tämä normaalia. Olen isossa yhtiössä töissä.

Jo etukäteen kiitollinen jos joku ottaa haasteen vastaan, pelkkä suhdeluku riittää, ei tartte bruttojansa/nettojansa kirjailla näkyviin, ei edes tuntilaskutustansa jossei halua. Olen kiinnostunut siis suhdeluvusta, se riittää, näillä annetuilla määreillä.

« Last Edit: January 08, 2013, 23:09:45 by Ilkka »

Offline Kaptah

• Hero Member
    • View Profile
Re: Niille meistä jotka tekevät asiakaslaskutettavaa työtä
« Reply #1 on: January 09, 2013, 06:52:24 »
Miksipä sitä ei nimimerkkinä sanaista arkkuaan avaisi, vaikka oletettavasti muutama saattaa tälläkin foorumilla henkilöllisyyteni jo tietääkin.

Pari vuotta sitten tein 12 euron tuntipalkalla töitä, joita laskutettiin asiakkaalta eri tavoin riippuen työn kulloisestakin sisällöstä. Merkittävä osa työstä meni kalleimpaan luokkaan, jolloin asiakkaalta laskutettiin 147 €/h. Minusta hinta on käsittämätön. Toisaalta laskutettavat tunnit olivat ns. periaatteellisia tunteja eli lasku kirjoitettiin sen mukaan mitä hommaan olisi mennyt aikaa ellei olisi ollut kaikenlaista säätöä, ihmettelyä ja neppailua. Lisäksi työnkuva oli sellainen, että se vaatii oikeasti paljon työvälineitä ja kiinteistöä toteutuakseen, eli Kaptahin palkka oli vain pieni osa kuluja. Lisäksi tietenkin samasta rahasta maksettiin kaikkien ei-suoraan-myytävää työtä tekevien palkat. Siitä huolimatta mietin puolivakavissani että jos perustaisin oman firman tekemään samaa asiaa ja laskuttaisin puolet tuosta, pystyisin luultavasti tienaamaan käteen ihan kohtuullisesti kaikkien menojenkin jälkeen.

Nykyisestä toimenkuvastani en tiedä. Palkka on noussut tuosta jonkin verran ja edelleen olen työssä jota firma myy ulospäin asiakkaalle, tällä hetkellä tosin asiakas on yritys, mutta veikkaan että ainakaan huomattavasti halvempi työtuntini ei asiakkaalle ole. Pitäisi joskus kysyä.

Kaikki kehitys on muutosta, mutta kaikki muutos ei ole kehitystä.