Juuri näin se on mennyt. Vanha tapa, jota on pidetty juutalaisille ominaisena, juutalaiseen kulttuuriin liittyvänä ja juutalaisten yhteenkuuluvuutta lisäävänä asiana, onkin nyt yhtäkkiä "aavikon villien barbaarien" tapa. En sano, ettei poikien ympärileikkausta saisi vastustaa, enhän itsekään pidä täysin hyväksyttävänä sitä, että lapsi näin ikään kuin merkitään omaan uskontoryhmään kuuluvaksi, mutta vuosisataista perinnettä ei muuteta yhtäkkiä eikä syyttämällä ja herjaamalla.
Tyttöjen silpominen on paljon vakavampi asia ja siitä pääsemiseksi käytetään jo nyt paljon voimavaroja meillä ja muualla ja todella paljon pitää vielä tehdä. Mutta jälleen: kun usko on vahva ja isoäidit, äidit ja kaikki suvun naiset ovat vakuuttuneita siitä, että nainen ei ole kelvollinen vaimoksi ja äidiksi, jos ei ole ympärileikattu, niin asenteen muuttaminen ei tapahdu hetkessä.
Ja siis kannatatko Username1:n ajatusta, että kunhan touhussa on tarpeeksi "pakkomieltä" mukana, niin muiden on se vain siedettävä, koska muuten sitä tehdään salassa? Eikö tämä päde molempiin ihan samalla tavoin?
Ymmärrän, että noissa silpomisissa on eroa, mutta onko siis oikea rajaveto siinä, että tyttöjen silpominen on väärin (vaikka senkin takana on nuo vuosisataiset perinteet ja tiukat mielipiteet asiaan), mutta poikien silpominen on oikein (koska se on lapselle vähemmän traumaattinen)? Mitä olet mieltä niistä tatuoinneista, joista tuolla toisaalla mainitsin?
Muuten, muistelen Wardan maininneen tästä aiemmin keskusteltaessa, että yksi tapa jatkaa tyttöjen ympärileikkausperinnettä oli vain tehdä neulalla pisto. Eikö tämä ole vielä tuota poikien ympärileikkaustakin vähäisempi? Pitäisikö se siis sallia, jos sallitaan poikien ympärileikkaus? Vai pitäisikö se kieltää siksi, että se on muisto siitä kammottavammasta tavasta, jolla tyttöjä on vuosisatoja silvottu?
Ja lopuksi minusta tuo "syyttäminen ja herjaaminen" on olkiukko. En minä halua ketään erityisesti herjata "aavikon barbaariksi". Itse suhtaudun ihan samalla tavoin amerikkalaiseen, joka haluaisi ympärileikata lapsensa kuin irakilaiseenkin. Ja hyväksyn sen, että jos touhulle olisi näyttää tarpeeksi lääketieteellisiä perusteluja koskien
lasten terveyttä, sen voisi sallia. Jos lääketieteelliset perustelut koskevat aikuisena saatavia tauteja, kuten HIV, niin se ei perustele vastasyntyneiden ympärileikkausta, vaikka mahdollisesti antaakin suosituksen siihen, miten aikuisten kannattaisi asian suhteen toimia.