Vastustan ehdottomasti sitä, että foorumi jonain kollektiivina ottaa kantaa johonkin. Jos forumin "omistajat" haluavat niin tehdä ja kyhätä etusivunsa, niin eihän heitä voi kukaan estää, mutta käsittääkseni nämä omistajat eivät täällä juurikaan ääntä pidä, vaan ihan muut. Muiden saamisesta jonkun vetoomuksen taakse on taas suunnilleen yhtä helppoa kuin kissojen paimentaminen. Tuskin löytyy konsensusta mistään asiasta edes "Hero Member" -statuksen saaneiden keskuudessa saati sitten satunnaisempien postaajien. Jos sitten aletaan mennä joidenkin äänestysten kautta, niin sen vähemmistöön jääneen kannan kannattajille tulee äkkiä mieleen, että pitäkää tunkkinne, mikä sitten vähentää keskustelua entisestään.
Eikä keskustelua synny silloin, kun kaikki ovat samaa mieltä. Tai ehkä jotain sen tyylistä, että: "Hei kattokaas, miten tyhmää hommalaiset ovat taas kirjoittaneet","niin ovatkin, öyh öyh, öyh". Kiivaat väittelyt (silloin, kun pysyvät erossa nimittelystä) ovat minusta keskusteluja parhaimmillaan, eikä niitä synny, jos kaikki ovat suunnilleen samaa mieltä kaikista asioista. Väittelyt ovat ainoa tapa todella seuloa jyvät akanoista todellisuutta koskevien väitteiden suhteen.
Mutta tämä on toki vain minun mielipiteeni. Itsehän en kannata esim. Tahan bännäämistä.
Itse en myöskään kannata minkään erityisen suunnan mukaista "svengiä", vaan ennemminkin nimensä mukaisesti todellisuuden etsimistä. Niin kauan, kun pysytellään todellisuudessa, niin sekaan sopivat minusta kaikki mahdolliset svengit ja sitten jos joku pyrkii ulkopuolelle, on muiden tehtävä haastaa ne väitteet, jotka mielestään menevät todellisuuden ulkopuolelle. Minusta siis tuo bännerissä jököttävä:"Mielipiteitä on monia, todellisuuksia vain yksi" sopii edelleen parhaiten tälle palstalle motoksi.
Kannatan Kaptahin ehdotusta mammuttiketjujen pilkkomisesta, mutta tämä vaatii minusta lisävoimia moderaatiotiimiin. Tai jos Julmuri ja Zakari vain jaksavat tuollaista tehdä, niin hienoa. Toivottavasti softa kestää niin, että pilkkomiset eivät riko keskusteluja siinä mielessä, ettei keskustelun kulkua voi lainauslinkkejä pitkin seurata alkuun asti. Ainakin itse harrastan sitä joskus, kun koitan jostain keskelle hyppäämästäni keskustelusta selvittää, kuka on sanonut mitäkin menneisyydessä.