Keskustelu > Foorumin säännöt ja kehitys

Toiveita forumin kehittämiseksi?

(1/4) > >>

Julmuri:
Olen palannut kesälaitumilta sorvin ääreen ja minulla saattaa lämpimien ilmojen pian loppuessa olla enemmän aikaa forumille, joten nyt olisi hyvä aika koota käyttäjien toiveita Todellisuus.orgin tulevaisuudesta. Täällä on melko harvasta kirjoittajajoukosta huolimatta suuri määrä lahjakkuutta, joka päästessään täyteen potentiaalinsa voisi saada aikaan jotain vieläkin parempaa kuin nyt.

Jokainen voisi kertoa millainen haluaisi forumin olevan? Mitä siitä puuttuu? Mitä siinä on liikaa? Pitäisikö alkaa väsäämään esim. erillistä etusivua tai yhdistää forumiin blogeja tai uutisia entistä näkyvämmällä tavalla? Tulisiko forumin ottaa entistä selvemmin kantaa vai suvaita enemmän ns. vastapuolen mielipiteitä?

Siitä olen varma, että kaikki haluavat säilyttää ns. kriittis-kriittisen svengin ja siitä ei tulla joustamaan Aidon Moniäänisen Keskustelun nimissä niin kauan kuin se tarkoittaa eräiden premissien hyväksymistä. Toisista lähtökohdista lähtevä keskustelu kriitikkojen kanssa on tietysti jopa toivottavaa, mutta itse ainakin haluan säilyttää omaan kokemukseen perustuvan kannan ns. maahanmuuttokritiikin ihmisvihamielisestä pohjavireestä. Tämä tietysti "vihaa syntiä, älä syntistä" asenteella.

Itse heitän ensimmäisen toiveen:

- Valokuvia, jotka ovat itse otettuja. En tiedä vielä, miten ja missä, mutta valokuvat elävöittävät forumia ja niille voisi perustaa jopa omia osastoja.

Harri:
No mun mielestä ainakin erillinen etusivu hommaforum.org -tyyliin olisi aika turha. Se mielenkiintoinen sisältö löytyy tästä itse tuottamastamme sisällöstä. On kiva, että yhdellä vilkaisulla näkee onko joku raapustellut jotain uutta.

Ei mulla mitään tätä ulkoasua vastaan ole, mutta ilmeisesti sillä on jotain tekemistä foorumisoftan päivittämisen hankaluuden kanssa? Asialle voisi joku tehdä jotain.

Julmuri:

--- Quote from: Harri Mulari on August 15, 2012, 19:03:32 ---No mun mielestä ainakin erillinen etusivu hommaforum.org -tyyliin olisi aika turha. Se mielenkiintoinen sisältö löytyy tästä itse tuottamastamme sisällöstä. On kiva, että yhdellä vilkaisulla näkee onko joku raapustellut jotain uutta.

Ei mulla mitään tätä ulkoasua vastaan ole, mutta ilmeisesti sillä on jotain tekemistä foorumisoftan päivittämisen hankaluuden kanssa? Asialle voisi joku tehdä jotain.

--- End quote ---

Itse olen ajatellut, että jos olisi etusivu, se olisi enemmän jotain visuaalista kuin tyyliin Homma-forum. Olen myös tosissani välillä ajatellut, että alan kadulla haastattelemaan maahanmuuttajia ja aukikirjoitan heidän stoorinsa tänne. Kuvan kera tietysti jos haastateltava suostuu, tunnistuksella tai ei.

Aikoinaan omasta nuivuudesta parantumiseen merkittävimpiä syitä oli se, että aloin tosissani miettiä maahanmuuttajia samanlaisina ihmisinä kuin mekin. Homma-maailmassahan sellaisia markkinoidaan erikoistapauksina. Sen takia olisi arvokasta jos johonkin saisi tarinoita, joista aina paljastuu, että kyseessä tosiaan on ihan samanlaisia taatelintallaajia kuin minäkin. Tämä on toki oma haave-projektini, johon en tiedä onko koskaan aikaa tai jaksamista. Inhimillisen puolen esiintuominen on kuitenkin äärimmäisen tärkeää, koska se lopulta paljastaa "kriitikkojen" jutut falskeiksi.

Reija Härkönen:
Minusta jonkunlainen "eteinen" olisi siinä mielessä tarpeen, että uusi tulokas löytäisi heti vähän tietoa foorumista, kuka tätä yllä pitää ja mistä täällä on kysymys. Sekä tietoa siitä, miten rekisteröidytään ja mistä voi aloittaa esim. kertomalla jotain itsestään tai vain tervehtimällä muita keskustelijoita. Kun itse aikanaan aloitin täällä, en löytänyt mistään näitä juttuja ja nyt kun vähän yritin selata, en taaskaan löytänyt niitä, vaikka olen ihan varma, että jossain vaiheessa huomasin sellaisen "Tervetuloa"-paikan.

Myös siitä pitäisi kertoa, että rekisteröitymisen yhteydessä oma sähköposti jää itselle aina näkyviin, vaikka on ruksannut sen piilotettavaksi.

Jonkunlainen kynnys tänne rekisteröitymisessä ja täällä kirjoittamisessa näyttäisi olevan. Meillä on jatkuvasti aika paljon vieraita ja voisi toivoa, että heistä yhä useampi kiinnostuisi tänne kirjoittamaan. Toisaalta nyt on ollut aika pitkä kuiva kausi ja uusia keskustelunavauksia on ollut aika vähän. Syksyn tullen varmasti taas vilkastuu, kun ihmiset ehtivät tuolta Suomen suvesta koneiden ääreen.

Nyt kun klikkaa ensimmäistä otsikkoa, niin ensimmäinen asia, minkä saat silmiisi, on Virallinen varoitusketju. Aika pelottavaa.

Kaptah:
En oikein itsekään tiedä mitä asialle voisi tehdä, mutta minusta täällä pitäisi olla paljon enemmän ketjuja. Nyt kaikki keskustelut käydään käytännössä muutamassa ketjussa, eli uutisketjussa, tällä hetkellä vapausketjussa, uusisuomiwatchailuketjussa yms. Sekä moderaattori(e)n että ennen kaikkea keskustelijoiden pitäisi minusta levittää paremmin keskustelua eri ketjuihin sen sijaan että on 300 sivun maratonketju, jossa puhutaan kaikesta maan ja taivaan välillä.

Esimerkiksi uutisista tai erilaisista maailmankatsomuksista, talousteorioista yms voisi aukoa ketjuja ihan rohkeasti.

edit:niin, ja toivoisin että tämä olisi fiksuille ja asiassa pysyville ihmisille tasapuolinen keskustelualusta, kuten tämä on nähdäksen viime aikoina melko pitkälti ollut. Minusta ei ole mitenkään tarpeen pitää yllä foorumia toisen foorumin haukkumiseksi ja kauhistelemiseksi, vaikka moni on varmasti tästä eri mieltä. Sen sijaan vihreämmin, vasemmistolaisemmin ja suvaitsevammin profiloituneelle poliittiselle foorumille on varmasti käyttöä.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version