Author Topic: Suvaitsevaisuus ja sosiaaliset riskit näinä aikoina  (Read 23646 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Suvaitsevaisuus ja sosiaaliset riskit näinä aikoina...
« Reply #90 on: August 04, 2012, 19:18:34 »
Olen sitä mieltä, että Breivik olisi voinut olla militantti kommunisti ja voinut ammuskella ihan muita ihmisiä...

Se mikä yhdistää ideologioita lienee juuri pelko ja viha.

En usko, että Breivik olisi ihan kaikessa tapauksessa voinut päätyä massamurhaajaksi. Vain ideologien sisällä, jota ajaa pelko ja viha.
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Harri

• Guest
« Reply #91 on: August 04, 2012, 20:10:15 »

Olen sitä mieltä, että Breivik olisi voinut olla militantti kommunisti ja voinut ammuskella ihan muita ihmisiä...

Breivik itse lienee voimakkaasti toista mieltä.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #92 on: August 04, 2012, 21:12:50 »

Breivikin tyyppiset persoonallisuudet eivät enää toisen maailmansodan jälkeen ole liittyneet kommunisteihin. Jossain Saksan natsiaikojen aaton kommunistipuolueessa oli paljon enemmän väkivaltaista paskasakkia. Sodanjälkeisinä aikoina kommunismista tuli vauraammissa maissa enemmän intellektuellien maailmantuskapuolue.

Norjassa on kyllä ollut oma maolaisuusaaltonsa, joka rinnastuu pitkälti meikäläiseen taistolaisaaltoon. Kaunokirjallisella puolella paras selonteko siitä on Dag Solstadin klassinen
Gymnasl¦rer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjems¸kt vårt land
(Lukion opettaja Pedersenin selonteko siitä suuresta poliittisesta herätyksestä, joka on koetellut maatamme). Siitä kyllä ilmenee, että noissa porukoissa oli roimasti väkivaltapotentiaalia, mutta se ilmeni lopultakin vain itsetuhona ja depressiona. Mielenkiintoista on, että lukion opettaja Pedersen päätyi itse nynorsk-aktivistiksi parannuttuaan kommunismista, koska tarvitsi asian, jonka puolesta taistella (Solstad kirjoittaa itse bokmålia).
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #93 on: August 05, 2012, 00:49:16 »
Ideologia ei olekaan kohtaamisissa tai niiden määrissä vaan asenteissa, jotka muokkaavat niitä johtopäätöksiä joita asioista teemme. Nuiveliinien johtopäätökset tuppaavat olemaan epäloogisia, harhaisia ja vihan ideologian ohjaamia.

Johtopäätösten kohdalla tosiaan vaikuttaa se, millaisia asioita haluaa korostaa. Olen joskus kirjoittanut, että jos tehtäisiin samanlaisia "Did you know this about the Finnish people?" videoita, joita youtube on täynnä islamista, saataisiin melkoista jälkeä aikaan. Muutamat herkullisesti valitut poliitikkojen kommentit kertoisivat, että täällä ei suvaita mitään ja vihataan oikeastaan kaikkea. Lisäksi vähän parhaita paloja jostain maahanmuutto/homo/islam -aiheisista keskusteluohjelmista. Päälle vielä muutamia kadunmiehiä uhoamassa kertomassa näkemyksiään. Itse asiassa  sellainen video pitäisi tehdä, jotta nähtäisiin, miten alkeellista propagandaa tuollainen on.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Brandöt

• Guest
« Reply #94 on: August 05, 2012, 01:03:34 »
Ymmärrän hyvin, että sulla on missio; tosin vihollisesi ei ole todellinen. Yritä nyt ymmärtää edes ihan se perusasia, että ihminen, jolla on tämän mittaluokan mielenterveydellisiä ongelmia (psykoosi ja paranoidinen skitsofrenia)...

Breivik teki tekonsa täydessä ymmärryksessä: http://www.hs.fi/ulkomaat/Breivik+oli+t%C3%A4ydess%C3%A4+ymm%C3%A4rryksess%C3%A4+ja+h%C3%A4net+voidaan+tuomita+vankilaan/a1305559592713

Kenellä täällä onkaan ongelmia kohdata ja käsitellä todellisuutta?
Niin kenelläköhän?

21.6.2012 HS Norjan syyttäjät: Breivik on syyntakeeton

"Oslo. Norjan joukkomurhien oikeudenkäynnin syyttäjien mukaan Anders Behring Breivik on syyntakeeton.

Breivik täytyy syyttäjien mukaan määrätä psykiatriseen hoitoon, sillä häntä ei voida laittaa tavalliseen vankilaan. Oikeus antaa tuomionsa 20. heinäkuuta tai 24. elokuuta.

Breivik on itse kertonut, ettei halua psykiatriseen sairaalaan ja hän aikoo tarvittaessa valittaa tuomiosta.

Vastausta yritettiin selvittää Oslon oikeustalolla kymmenen viikkoa. Norjan terrorismioikeudenkäynnissä on kuultu oikeuspsykiatrian neljää norjalaista huippuasiantuntijaa.

He ovat olleet Breivikin syyntakeisuudesta koko oikeudenkäynnin ajan täysin eri mieltä, ja ovat yhä.

Myös ne oikeuden käyttämät psykiatrit, jotka pitävät Breivikiä syyntakeisena, epäilivät välillä kantaansa."

~

"Sen sijaan psykiatrit Torgeir Husby ja Synne S¸rheim ovat olleet koko ajan kannastaan varmoja. Heidän mukaansa Breivikiä ajaa ensisijaisesti pakkomielle väkivaltaan ja tappamiseen.

He katsovat, ettei ääri-ideologialla ja poliittisilla motiiveilla ole mitään tekemistä sen kanssa, miksi Breivik teki, mitä teki. Breivik on psykoottinen ja siten syyntakeeton, he sanovat".

Vau; vastausta tähän kysymykseen on yritetty 4 huippuasiantuntijan toimesta selvittää Oslon oikeustalolla kymmenen viikkoa, mutta Taha Islam se täällä reippaana poikana (tyttönä?) osaa kertoa meille vastauksen vankkumattomalla itsevarmuudella. Vaikka syyntakeellisuutta puoltamaan kääntyneet psykiatritkin olivat kannassaan epävarmoja.

Mietitäänpä hetki sitten niitä kustannuksia ja seuraamuksia, mitä siitä aiheutuisi, jos Anders Behring Breivik todella todettaisiin syyntakeettomaksi ja häntä hoidettaisiin vankimielisairaalassa:

28.6.2012 HS Breivikille kaavaillaan yksityissairaalaa ja 20 hoitajaa.

"Norjassa joukkosurmaaja Anders Behring Breivikin hoidosta koituvat kustannukset nousevat pilviin, jos hänet tuomitaan psykiatriseen pakkohoitoon. Hänelle kaavaillun hoidon kustannukset olisivat lähes 2,7 miljoonaan euroon vuodessa, kertoo norjalainen TV2-kanava."

"Breivikin hoito vaatisi noin 20 hoitajaa, jotka palkattaisiin vuorotyöhön. Hoitajia on paikalla ympäri vuorokauden.

Tiloihin tulee ohjeistuksen mukaan kuulua vangin oma makuu-, kylpy- ja työhuone sekä kuntosali. Potilaalla on myös oltava mahdollisuus ulkoiluun. Lisäksi henkilökunnalle on oltava omat tilat, kuten taukohuone."

Päädyttiin tässä sitten mihin viralliseen ratkaisuun tahansa, asiantuntijat ovat keskenään jyrkästi erimielisiä Breivikin syyntakeellisuudesta. Breivik (tietysti) itse on sitä mieltä, ettei mitään psykoosia ole ja hän toimi täydessä ymmärryksessä, mutta harvemmin psykoottinen potilas tunnistaakaan omaa tilaansa.

Offline Harran

• Hero Member
« Reply #95 on: August 05, 2012, 01:27:23 »
Voi Harran, Harran..

Aivan.

Rouvittelulle ei ole mitään tarvetta.

Lähinnä halusin olla kohtelias. En olettaa että eläisit synnissä. Mitä miehesi mahtaa ajatella kun yötä myöten peuhuat netissä Harranin poikien kanssa? Minähän olen vain tuhma poika joka leikittelee ihmissieluilla kun taas sinä neitokaiseni olet kolmen pienen lapsen äiti ja mitä huolestunein kansalainen. Tosin teknoa kuunteleva ja nuoria miehiä vikittelevä sellainen, mutta mikäs siinä, suvaitsevaisia kun täällä olemme tarjoamme sinulle aina mielellämme suojapaikan jossa voit olla oma itsesi.

Joo.. sä oot niin syvällä siinä vihassasi ja inhossasi, että tämä on hyödytöntä. Siinä vaiheessa, kun hieman rauhoitut, voisit lukea tekstisi ihan ajatuksella läpi ja miettiä sitä hetken itsekriittisesti. Kuka tässä nyt öyhöttää?

Lolloti lol. Viha ja inho ovat kaukana hymyävästä suvistelustani berenikke pieni. Minähän olen rakkauden asialla, en ehkä ammattilainen mutta hyvä harrastelija ainakin. :D Ylivertainen? ::)

Mun puolestani saat toki pitää mielikuvitusvihollisesi, jos (kun) se on sinulle noin tärkeää.

Luota minuun lapsonen, viholliseni ovat kaikkea muuta kuin mielikuvitusta. Toivo ettet ole yksi heistä etkä samaan paikkaan matkalla.

Ymmärrän hyvin, että sulla on missio; tosin vihollisesi ei ole todellinen. Yritä nyt ymmärtää edes ihan se perusasia, että ihminen, jolla on tämän mittaluokan mielenterveydellisiä ongelmia (psykoosi ja paranoidinen skitsofrenia) olisi voinut tehdä nämä hirvittävät veritekonsa monen muunkin aatteen takia; äärimmäiset, fanaattiset aatteet voivat johtaa tämänkaltaisiin veritekoihin mieleltään järkkyneiden käsissä. Tämä on tosiasia, ja samalla todella, todella kamala yksittäistapaus.

Olen samaa mieltä, tuollaisia veritekoja voi tosiaan tehdä monenlaisten fanaattisten aatteiden nimissä. Ei kuitenkaan suvaitsevaisten ja liberaalien aatteiden. Vai tiedätkö montakin liberaalia totalitaarista diktatuuria? Suvaitsevan liberaalia fanaattista terroristiryhmää? Kyllä se niin on Brandöt että viha on vihaa ja rakkaus rakkautta eikä niiden missio koskaan ole sama. Todella, todella kamalaa.

Se, että sinä olet ilmiselvästi vetänyt tästä pidemmälle meneviä johtopäätöksiä, joita vastaan tässä nyt taistelet, osoittaa ymmärryksen puutetta puoleltasi.

Mitä mielestäsi en ole ymmärtänyt?

Tässä olet kyllä oikeassa. Onko oma asenteesi kunnossa?

On. Jos olet eri mieltä niin erittele.

Mitä omaan perheeseeni (lapsuudenkotiin) tulee, en voi puhua kuin omasta puolestani. Oma perheeni on monessa polvessa yrittäjähenkinen ja vasemmistolainen (tiedän - siinä on ristiriitaa); lapsuudenkodissani äänestettiin aina vasemmistoliittoa. Ja on myös eletty näiden ihanteiden mukaan. Isäni puolelta lapsuudenkotini oli (ja on) monikulttuurinen, isäni puolelta sukuni on asunut Ruotsissa jo 25+ vuoden ajan.

Et varmaan olettanut tätä vastausta. Sullahan on kaikki mietittynä valmiiksi, sä tiedät meistä ihan kaiken. Eiku. ;)

Teistä kaiken? Sinusta ja sukulaisistasi? Keneksi tai miksi minua oikein luulet?

Suomessa sukuni ovat äänestäneet ainakin neljää puoluetta. Isovanhempien sukupolvessa on kiivailtukin, myöhemmin vähemmän. Yrittäjät ovat olleet kallellaan Kokoomukseen ja RKP:hen, palkolliset SDP:hen ja Vihreisiin. Keskusta on jäänyt vieraaksi kun Suomessa olemme olleet niin urbaaneja.

Joo, mulla ei oikeasti (Jumalan kiitos) olisi enää aikaa näille nettikeskusteluille - täältä hiljenee kokolailla tähän. Kiitos tähänastisista keskusteluista jokaiselle hyvässä hengessä keskustelevalle, mukavaa loppukesää.  :)

Kuules nyt, et kai sinä poistu kuin joku seinävarpunen. Jos poistut poistu ainakin kuin draamakuningatar. Loppukesää on paljon jäljellä ja mistä sitä koskaan tietää mitä kaikkea satunnaisista keskusteluista voi seurata. Tähtitaivaita, tajuntojen räjähdyksiä, ilotulituksia... Maailma on kaunis ja monimuotoinen ja siellä on niin paljon nähtävää ja koettavaa! :)

Offline mh

• Hero Member
« Reply #96 on: August 05, 2012, 01:31:57 »
Kannatan asian omaehtoista selvittämistä ja omakohtaista pohdintaa kyllä, ja samalla kannattaa aina muistaa, että se on vain yksiulotteinen totuus sen ajan fenneistä. Kokonaisvaltainen totuus on aina moniulotteinen; tutustumalla asiaan, saa varmasti moniulotteisemman kuvan kun mitä yksi ihminen (tai edes ihmisryhmä) voi retorisin keinoin saada aikaiseksi, mutta ei se silti välttämättä tästä yleistyksestä epätotta tee.

Se että joku Tacituksen lause on voinut olla osuva (mitä emme tiedä) ei tarkoita että kaikki etniset yleistykset olisivat paikkansapitäviä. Lisäksi on syytä mainita että Tacitukselle oli ajankohdasta ja sen sallimista teknisistä puitteista johtuen aika paljon anteeksiannettavampaa tuollaisia kirjoitella kaukaisesta kansasta kuin 2010-luvun koulutetuille, luku-, matkustus- ja nettitaitoisille ihmisille levitellä vihatarkoituksessa puutaheinää toisista kansoista.

Mua kyllä ihan oikeasti kiinnostaisi tietää mikä Tacituksen kuvauksessa fenneistä olisi konteksti huomioon ottaen kovin paikkansapitämätöntä tai miten Tacituksen kuvaus fenneistä edes on millään tapaa negatiivinen?

Kyllä me mun mielestä voidaan aika paljon tietää millä tavalla fennit todennäköisesti ovat eläneet eikä tuo Tacituksen kuvaus siitä varmaan kaukana ole.

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #97 on: August 05, 2012, 01:34:56 »
Niin tai näin, ongelma on se ilmapiiri ja ideologia, joka Breivikin tekoihinsa kannusti. Ei hänen tarkka diagnoosinsa. Psykoosi-diagnoosi muuten perustui pitkälle siihen, että hänen manifestinsa maailmankuva oli niin sairas, että vain hullu voi siihen uskoa. Siis manifesti, joka oli plagiaattia mm. mestarin kirjoituksista.

Riippumatta hänen psykologisen häiriönsä tasosta, jos puhuu valinnasta sodan ja tuhoutumisen välillä sekä sosiaalidemokraateista alhaisina matelijoina osoittaen heidän olevan osa vihollista, yhteys on selkeääkin selkeämpi. Tietenkään se ei siis ole juridiseen vastuuseen riittävä yhteys vaan enemmänkin taustavoima, jolta tekoihin saa epäsuoraa oikeutusta. Yhteys on samaa luokkaa kuin se, että levittäisi karttaa helposti palavista rakennuksista, mutta sitten levittelisi käsiään kun joku ne polttaa.

Josko Breivikin ideologia olisikin vain hänen oman mielensä tuotosta, voisimme nukkua yömme rauhassa. Manifesti on kuitenkin vain sen saman toisintoa, mitä muutkin jauhavat. Eihän terve ihminen mene tappamaan viattomia, vaikka siihen suoraan kehoitettaisiin, mutta persoonallisuushäiriöisiä on ihan riittämiin.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline mh

• Hero Member
« Reply #98 on: August 05, 2012, 01:45:20 »
Se mikä mua tossa Breivik-hommassa pisti silmään oli Halla-ahon reaktio. Eli tyyppi ei sanonut vaikka että "kyllähän tällainen teko väkisinkin pistää miettimään olisiko itse kullakin aihetta tarkistaa retoriikkaansa ettei henkisesti epävakaat ihmiset voi ryhtyä niiden pohjalta hirmutekoihin", vaan suoraselkäinen poliitikkomme ottikin linjakseen sen, että Erkki Tuomioja lietsoo vihapuhetta perussuomalaisia kohtaan ja kantaako Tuomioja vastuun jos joku tekee iskun perussuomalaisia vastaan. Tuomioja siis vain sanoo maininneensa Soinille paria vuotta aiemmin, että tämä joutuu vielä ongelmiin "taistolaissiipensä" kanssa.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #99 on: August 05, 2012, 02:17:43 »
Ideologia ei olekaan kohtaamisissa tai niiden määrissä vaan asenteissa, jotka muokkaavat niitä johtopäätöksiä joita asioista teemme. Nuiveliinien johtopäätökset tuppaavat olemaan epäloogisia, harhaisia ja vihan ideologian ohjaamia.

Johtopäätösten kohdalla tosiaan vaikuttaa se, millaisia asioita haluaa korostaa. Olen joskus kirjoittanut, että jos tehtäisiin samanlaisia "Did you know this about the Finnish people?" videoita, joita youtube on täynnä islamista, saataisiin melkoista jälkeä aikaan. Muutamat herkullisesti valitut poliitikkojen kommentit kertoisivat, että täällä ei suvaita mitään ja vihataan oikeastaan kaikkea. Lisäksi vähän parhaita paloja jostain maahanmuutto/homo/islam -aiheisista keskusteluohjelmista. Päälle vielä muutamia kadunmiehiä uhoamassa kertomassa näkemyksiään. Itse asiassa  sellainen video pitäisi tehdä, jotta nähtäisiin, miten alkeellista propagandaa tuollainen on.

Joku on näköjään jo päättänyt kokeilla samaa ideaa:

http://suomalaiskriittinenblogi.wordpress.com/
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline mh

• Hero Member
« Reply #100 on: August 05, 2012, 12:02:24 »
Onko Paasivirran "Foreigner's Guide to Finland" jo mainittu?
http://www.ilmatar.net/~np/misc/foreigners_guide_to_finland.html

Offline Taha Islam

• Hero Member
« Reply #101 on: August 05, 2012, 12:34:15 »
Päädyttiin tässä sitten mihin viralliseen ratkaisuun tahansa, asiantuntijat ovat keskenään jyrkästi erimielisiä Breivikin syyntakeellisuudesta. Breivik (tietysti) itse on sitä mieltä, ettei mitään psykoosia ole ja hän toimi täydessä ymmärryksessä, mutta harvemmin psykoottinen potilas tunnistaakaan omaa tilaansa.

No onhan kuka tahansa, joka tuollaista tekee, hullu, mutta ei hän ollut psykoottinen enää oikeudessakaan.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Maivei

• Hero Member
« Reply #102 on: August 05, 2012, 22:23:06 »
Tässä maassa on jo vuodelta 1918 kokemusta siitä, miten käy kun yhteiskunta hajoaa. Ja koska kämyily ja perussuomalaisuus on siinä konstellaatiossa todellisuudessa punikkien asemassa, siinä voi ihan oikeasti käydä heikäläisillekin melko ohrasesti sitten kun jälkiselvittelyt alkavat.

Välienselvittelyt in your dreams. On tuota köyhien tappamista poliisihelikoptereista ynnä muuta perussuomalaisten ruumiiden likoamista vesiojissa tarjoteltu suvispuolelta ennenkin, mutta 1918 oli maailmansota ja Eurooppa kaaoksessa, keisarit kukistuivat ja imperiumeja hajosi. Nyt eletään syvässä rauhantilassa eikä siihen ole tulossa mitään muutosta, ainakin jos uskomme suvaitsevaista maailmanselitystä. Ja miksi emme uskoisi?

Offline Maivei

• Hero Member
« Reply #103 on: August 05, 2012, 22:27:44 »

Breivikin tyyppiset persoonallisuudet eivät enää toisen maailmansodan jälkeen ole liittyneet kommunisteihin. Jossain Saksan natsiaikojen aaton kommunistipuolueessa oli paljon enemmän väkivaltaista paskasakkia. Sodanjälkeisinä aikoina kommunismista tuli vauraammissa maissa enemmän intellektuellien maailmantuskapuolue.

Sodan jälkeen on ollut punaisia armeijakuntia ynnä muuta Baader-Meinhoffia, sariini-iskua Tokion metroon ym. pienempää jäynää. 

Offline Maivei

• Hero Member
« Reply #104 on: August 05, 2012, 22:31:49 »

Se mikä yhdistää ideologioita lienee juuri pelko ja viha.

En usko, että Breivik olisi ihan kaikessa tapauksessa voinut päätyä massamurhaajaksi. Vain ideologien sisällä, jota ajaa pelko ja viha.

Kyllä kyllä mutta Kommunisti-Breivikin kohde olisi myös voinut olla ihan sama. Ainakin meillä aikoinaan äärivasemmiston pahin vihollinen omien maltillisten lahkojensa jälkeen oli sosiaalidemokratia.