Kävipä tässä seuraavasti joitakin viikkoja sitten, täällä laputettujen lyhtytolppien asuinalueellani:
Pyöräilin iltasella kotiin ystäväni luota, olimme kaivelleet kaapeista kirpputoriroinaa myyntiin ja pyöräni oli nyssäköillä lastattu. Sattuipa siinä sitten silmään lyhtytolpassa juuri tuollainen mainitsemani tarra. Huomasin, että mukanani oli juuri se laukku, jonka pohjalle olin kaappeja tyhjennellessäni löytänyt ikivanhan, ryppyisen "kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia"- tarran. Kultaiselta 90-luvulta.
Pysähdyin siinä sitten hetken mielijohteesta liimaamaan tuon nostalgisen tarran silmiini osuneen "monikulttuurisuus tuhoaa lastesi tulevaisuuden" -tarran päälle. Vaan kuinkas kävikään!
Muuan, keski-ikäinen, Timo K******** oma-aloitteisesti esittäytyvä herra tepastelee vastaan pienessä maistissa, lähikapakasta matkalla. Ryhtyy siinä sitten minua kuulustelemaan ja tarranliimailijaksi syyttelemaan: väittää, että olen varmasti liimaillut koko kadun täyteen ja vänkää ilmoittavansa asiasta sekä poliisille että paikallislehteen. Yritän siihen hieman yllättyneenä sovinnollisesti ehdottaa, että repäisemme molemmat tarrat irti, koska eiväthän tarrat lyhtypylväissä totta tosiaan kovin kauniita ole. Pikemminkin niihin pitäisi virkata sydämiä tai muita kauniimpia koristeita.
Vaan siitäkös Timppa kimpaantuu: hän riuhtaisee "kaikki samanarvoisia..."- tarran kädestäni, "todistusaineistoksi poliisille". Ryhtyy sitten utelemaan, josko olen venäläinen. Syyttää minua, että yritän venäläistää aluetta! Hieman huvittuneena vakuutan olevani syntyperäinen suomalainen, jota Timpan on kovin vaikea uskoa. Utelee vanhempieni syntyperää. Ei usko, että hekin ovat suomalaisia. Tivaa kielitaitoani. Kysyy, osaanko venäjää - jota toki myönnän hieman osaavani, kiitos lukion d-kielen. Lisään, ettei minua suinkaan haittaa, jos joku pitää minua venäläisenä.
Tästä seuraa kiivasta, gestapomaista syyttelyä ja kuulustelua "venäläistät aluetta! Oletko repinyt Patriootti-tarroja pois? Ootsä joku aktivisti vai? Liimailet tarroja varmasti joka paikkaan!? Miksi liimasit tuon, jos et ole venäläinen? "
Lopulta Timppa keksii, että minun on vähintäänkin oltava naimisissa ulkomaalaisen kanssa. "SUlla on varmasti ulkomaalainen mies! Siksi sä liimasit ton!"
Ihmettelen, miksi Timo niin kiivastuu. Vastaan, että voisin aivan mainiosti liimata tarran, jossa lukee vaikkapa "kehu suomalaista miestä" tms. Siitä Timppa yltyy tivaamaan, miksen sitten liimaila sellaisia!?
"Jos liimailisin, tulisiko Timppa valittamaan tarrojen liimailusta ja uhkailemaan rikosilmoituksella", kysyin.
Siihenpä Timppa sitten väsähti ja lähti kotiinsa.
Kuka

suunnittelisi ja väsäisi tarran/julisteen, jossa lukisi "kehu (suomalainen) mies päivässä" ?
Voisin liimata sinne Timpan kotikulmille...