Author Topic: Islamilaisista kulttuureista, sekularismista ja kristinuskosta (Wardan edit)  (Read 5439 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline AsiaaAjava

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 114
Kiitos vastauksesta Isontalon Antti.

Eikös tämä sinun näkemyksesi kuitenkin ole suhteellisen sekulaarinen näkemys islamista? Vanhoillisempaa tulkintatapaa varmasti löytyy alkuperämaista? Vai oletko eri mieltä?
« Last Edit: April 19, 2010, 09:38:48 by Warda »

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #1 on: April 18, 2010, 20:47:17 »
Kiinnostava huomio!!  :)Miten ymmärrämme sanan sekulaari?
Väritön, hajuton, mauton - vai yksityisasia? Vaikuttqa -ei vaikuta yhteiskunnassa? En näy - näkyy - jos niin miten ja missä?

Onko viha-agendamaisempi islam-tulkinta historiallisempi tai perinteisempi ja rauhanomainen, rakkautta ja hengellisyyttä korostava sekulaarimpi?

edit: millainen on vanhoillinen islam?
ENtä traditionaalinen?
Entä moderni?
Sekulaari?
Mitä muita islam-tulkintoja on havaittu?
« Last Edit: April 18, 2010, 20:49:31 by Warda »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Julmuri

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3920
  • Pienimunainen fasisti
Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #2 on: April 18, 2010, 20:52:50 »
"Pirullisissa" koraanintulkinnoissa on raamattuun verrattuna se ero, että  koraani on poliittinen järjestelmä. Islam ei ole vain toinen suuri uskonto vaan se on kokonaan erilainen tapa elää. Tätä tosiasiaa harvoin tuodaan esille missään.

Virhe tehdään yleensä siinä kun luullaan islamin olevan "käydään kirkossa silloin tällöin ja thats it" kuten kristinusko yleensä on. Vaikka henkisyyteen pyrkiviä islaminsuuntauksia tietenkin on, uskonto ylipäätään on paljon enemmän käytäntöön suuntautunut kuin kristinusko. Muslimin elämä on täynnä uskonnon sanelemia sääntöjä mitä tehdä tai jättää tekemättä. Pukeutuminen ja eri sukupuolien rajoitettu kanssakäyminen ovat hyviä esimerkkejä tästä. Jeesuksen opeista ei tällaista löydy. Häntä ei kiinnosta miten sinä pukeudut tai kenen kanssa sinä puhut.

Koraanin asemalla muslimimaissa ei yksinkertaisesti ole vastinetta länsimaailmassa.

« Last Edit: April 18, 2010, 20:56:13 by Julmuri »
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Offline Teemu Hiilinen

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 247
    • Teemun blogi
Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #3 on: April 18, 2010, 21:07:05 »
"Pirullisissa" koraanintulkinnoissa on raamattuun verrattuna se ero, että  koraani on poliittinen järjestelmä. Islam ei ole vain toinen suuri uskonto vaan se on kokonaan erilainen tapa elää. Tätä tosiasiaa harvoin tuodaan esille missään.

Virhe tehdään yleensä siinä kun luullaan islamin olevan "käydään kirkossa silloin tällöin ja thats it" kuten kristinusko yleensä on. Vaikka henkisyyteen pyrkiviä islaminsuuntauksia tietenkin on, uskonto ylipäätään on paljon enemmän käytäntöön suuntautunut kuin kristinusko. Muslimin elämä on täynnä uskonnon sanelemia sääntöjä mitä tehdä tai jättää tekemättä. Pukeutuminen ja eri sukupuolien rajoitettu kanssakäyminen ovat hyviä esimerkkejä tästä. Jeesuksen opeista ei tällaista löydy. Häntä ei kiinnosta miten sinä pukeudut tai kenen kanssa sinä puhut.

Koraanin asemalla muslimimaissa ei yksinkertaisesti ole vastinetta länsimaailmassa.



Niputitpa hienosti kaikki muslimit samaan muottiin. Yleensähän te maahanmuuttovastustajat vihaatte tätä yleistämistä, mutta käytätte toki välittömästi hyödyksenne. Niin Malmön autokouluissa kuin myös sitten jokaisen muslimin kohdalla. Mutta kyllähän sinun "pelisi" on jo nähty. Asiaa niistä on nykyään mahdotonta etsiä.

Seuraavaksi toki juokset maahanmuuttovastaiselle foorumille kertomaan, mitä täällä tehtiin ja mitä sanoit. Näinhän olet toiminut jo lukuisia kertoja. Pyrkimyksesi on huomioitu ja asiallisen keskustelun kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Yrität lähinnä kerätä jo pointseja kotiin maahanmuuttovastaisilta.
Vantaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja
Vasemmiston ehdokas Uudeltamaalta
Teemun kotisivu

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #4 on: April 18, 2010, 21:07:50 »
"Pirullisissa" koraanintulkinnoissa on raamattuun verrattuna se ero, että  koraani on poliittinen järjestelmä. Islam ei ole vain toinen suuri uskonto vaan se on kokonaan erilainen tapa elää. Tätä tosiasiaa harvoin tuodaan esille missään.

Virhe tehdään yleensä siinä kun luullaan islamin olevan "käydään kirkossa silloin tällöin ja thats it" kuten kristinusko yleensä on. Vaikka henkisyyteen pyrkiviä islaminsuuntauksia tietenkin on, uskonto ylipäätään on paljon enemmän käytäntöön suuntautunut kuin kristinusko. Muslimin elämä on täynnä uskonnon sanelemia sääntöjä mitä tehdä tai jättää tekemättä. Pukeutuminen ja eri sukupuolien rajoitettu kanssakäyminen ovat hyviä esimerkkejä tästä. Jeesuksen opeista ei tällaista löydy. Häntä ei kiinnosta miten sinä pukeudut tai kenen kanssa sinä puhut.

Koraanin asemalla muslimimaissa ei yksinkertaisesti ole vastinetta länsimaailmassa.

Itse asiassa oman kokemukseni perusteella (kaikissa suurimmissa muslimimaissa liikkunut) islamilainen maailma on ko. uskontokunnan 1400-vuotiseen ikään nähden huomattavasti maallistuneempi ja vähemmän poliittisesti uskonnollinen (ml. vähemmän institutionaalisesti väkivaltainen, uskoaan pakottava ja vainoharhainen) kuin kristikunta 1400-vuotiaana (huom. Espanjan inkvisition alkuaika). Ja maallistuminen on vain yltynyt viime vuosikymmeninä.
« Last Edit: April 18, 2010, 21:09:31 by Isontalon Antti »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #5 on: April 18, 2010, 21:27:41 »
Unohditte vastata kysymyksiini.. :'( :P

Antin huomio siitä, että islamilainen maailma on maallistumassa-> uskonto muuttumassa enemmän yksityisasiaksi ja vähemmän kollektiiviseksi individualistisoitumisen myötä, pitää sekin paikkansa.

Mutta oli Julmurillakin tuossa totuuden siemen!

1) Muslimi käsittää "muslimiutensa" myös syntyperäksi, ei yhtä lailla vapaavalintaiseksi on-off -uskonnoksi kuin suomalainen riviluterilainen.
Tässä tosin olen havainnut muutosta sen suhteen, miten monet täällä kasvaneet muslimit asian ottavat.
SYntyperäinen muslimius tarkoittaa keskimäärin tätä:

- ei syö sikaa
- paastoaa (useimmiten tai ainakin joskus) Ramadanin
-  välttää alkoholia (ainakin useimmiten)
- jos nainen, pukeutuu jonkinlaiseen huiviin  - tai sitten ei - riippuen ympäristöstä


2) Uskovaiseksi (tai pikemminkin uskontoa harjoittavaksi) itsensä mieltävä muslimi lisääkin tuohon listaan esim. 5 päivittäistä rukousta ja
toiveen jossain vaiheessa matkustaa Mekkaan.

Syntyperäinen muslimi saattaa myös ajatella "ryhtyvänsä harjoittamaan islamia kunnolla" sitten joskus (esim. vanhemmiten/avioiduttuaan).
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline ATL

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 65
Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #6 on: April 18, 2010, 21:30:24 »
Kiitos vastauksesta Isontalon Antti.
Eikös tämä sinun näkemyksesi kuitenkin ole suhteellisen sekulaarinen näkemys islamista? Vanhoillisempaa tulkintatapaa varmasti löytyy alkuperämaista? Vai oletko eri mieltä?

Hyviä kysymyksiä AA. Miltä sitten näyttää se länsimainen juutalais-kristillisen kulttuurin näkemys uskonnosta ja yhteiskunnasta? Vanhoillisempaa tulkintatapaa varmasti löytyy länsimaista.

http://firedoglake.com/2010/03/23/new-harris-poll-finds-nearly-one-fourth-of-republicans-believe-obama-may-be-the-antichrist/

New Harris Poll Finds Nearly One Fourth of Republicans Believe Obama May Be the Antichrist

Quote
On the heels of health care, a new Harris poll reveals Republican attitudes about Obama: Two-thirds think he’s a socialist, 57 percent a Muslim-"and 24 percent say "he may be the Antichrist.-
Nuiva=penseä, piittaamaton, epäystävällinen, vastahakoinen.

Offline AsiaaAjava

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 114
Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #7 on: April 18, 2010, 21:32:49 »
"Pirullisissa" koraanintulkinnoissa on raamattuun verrattuna se ero, että  koraani on poliittinen järjestelmä. Islam ei ole vain toinen suuri uskonto vaan se on kokonaan erilainen tapa elää. Tätä tosiasiaa harvoin tuodaan esille missään.

Virhe tehdään yleensä siinä kun luullaan islamin olevan "käydään kirkossa silloin tällöin ja thats it" kuten kristinusko yleensä on. Vaikka henkisyyteen pyrkiviä islaminsuuntauksia tietenkin on, uskonto ylipäätään on paljon enemmän käytäntöön suuntautunut kuin kristinusko. Muslimin elämä on täynnä uskonnon sanelemia sääntöjä mitä tehdä tai jättää tekemättä. Pukeutuminen ja eri sukupuolien rajoitettu kanssakäyminen ovat hyviä esimerkkejä tästä. Jeesuksen opeista ei tällaista löydy. Häntä ei kiinnosta miten sinä pukeudut tai kenen kanssa sinä puhut.

Koraanin asemalla muslimimaissa ei yksinkertaisesti ole vastinetta länsimaailmassa.

Niputitpa hienosti kaikki muslimit samaan muottiin. Yleensähän te maahanmuuttovastustajat vihaatte tätä yleistämistä, mutta käytätte toki välittömästi hyödyksenne. Niin Malmön autokouluissa kuin myös sitten jokaisen muslimin kohdalla. Mutta kyllähän sinun "pelisi" on jo nähty. Asiaa niistä on nykyään mahdotonta etsiä.

Seuraavaksi toki juokset maahanmuuttovastaiselle foorumille kertomaan, mitä täällä tehtiin ja mitä sanoit. Näinhän olet toiminut jo lukuisia kertoja. Pyrkimyksesi on huomioitu ja asiallisen keskustelun kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Yrität lähinnä kerätä jo pointseja kotiin maahanmuuttovastaisilta.

Vaikka näitä sekularisoituneita muslimeja löytyy jo paljon, niin on näitä vanhoillisiin arvoihinkin positiivisesti suhtautuvia muslimeita yllättävän paljon. Tässä Isossa-Britanniassa tehdystä tutkimuksesta löytöjä:

Quote
- 40% of Muslim students polled support the introduction of Sharia into British law for Muslims.

- Almost a third (32%) of Muslim students polled said killing in the name of religion was ever justified. By contrast, just 2% of non-Muslims polled felt the same way

- 40% of Muslim students polled felt it unacceptable for Muslim men and women to associate freely.

- 33% of Muslim students polled declared themselves supportive of a worldwide Islamic Caliphate based on Sharia law.

- 54% of Muslim students polled were supportive of an Islamic political party to represent the views of Muslims at Parliament.

- Slightly less than a quarter (24%) of Muslim student respondents do not think that men and women are equal in the eyes of Allah.

- 6% of Muslim students polled said that converts from Islam should be punished "in accordance with Sharia law."

- 25% of Muslim students (and 32% of male Muslim students) polled said they had not very much or no respect at all for homosexuals.

http://www.socialcohesion.co.uk/blog/2009/12/islam-on-campus.html


Kiinnostava huomio!!  :)Miten ymmärrämme sanan sekulaari?
Väritön, hajuton, mauton - vai yksityisasia? Vaikuttqa -ei vaikuta yhteiskunnassa? En näy - näkyy - jos niin miten ja missä?

Käsittääkseni sekulaarinen näkemys tarkoittaa näkemystä, jossa valtionhallinto ja uskonto tulisi erottaa toisistaan. Tätä ajatusta kaikki länsimaat kannattavat, mutta ei suinkaan kaikki muslimimaat. Tästä syystähän Isossa-Britanniassakin on sharialain mukaiset tuomioistuimet muslimeille, koska niiden vaatiminen oli kovaa muslimien taholta ja poliittisen korrektiuden nimissä annettiin periksi. En usko, että kukaan haluaa, että Suomessa alettaisiin laissa ajamaan kaksilla rattailla. Tai voin tietysti olla väärässä, mutta toivon että en ole.

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #8 on: April 18, 2010, 21:33:34 »
Julmuri viittasi kommentillaan siihen, miten ymmärrämme poliittisen islamin ja islamin politisoitumisen. Kiinostava ilmiö (palataan astialle sen suhteen!), mutta ei siis kerro islamista koko totuutta saati sitä, kuinka keskivertotavismuslimi uskontoaan elää todeksi.
Myös huivi on politisoitunut.

Se, että islam "näkyy katukuvassa" enemmän kuin kristinusko, on aivan totta (eikä huivi tästä ole vähäisin esimerkki). Tataarien tullessa Suomeen 1800-luvulla, kuului huivi (ja porvarisrouvilla vähintäänkin hattu) olennaisena osana suomalaiseen katukuvaan, joten olisikin kiinnostavaa tietää, miten muslimisiirtolaisiin silloin suhtauduttiin.
« Last Edit: April 18, 2010, 21:35:32 by Warda »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline AsiaaAjava

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 114
Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #9 on: April 18, 2010, 21:39:25 »
Hyviä kysymyksiä AA. Miltä sitten näyttää se länsimainen juutalais-kristillisen kulttuurin näkemys uskonnosta ja yhteiskunnasta? Vanhoillisempaa tulkintatapaa varmasti löytyy länsimaista.

http://firedoglake.com/2010/03/23/new-harris-poll-finds-nearly-one-fourth-of-republicans-believe-obama-may-be-the-antichrist/

Ei voi muuta sanoa, kuin että ei hyvin mene ameriikan republikaaneillakaan. En tiedä oikein mitä tosta ajattelisi. Surullista, jos ei muuta. Mutta nimenomaan tuollaista ajattelutapaa pitäisi jotenkin kitkeä pois. Eihän tuollaiset "uskomukset" ole kenenkään hyväksi.

Offline Teemu Hiilinen

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 247
    • Teemun blogi
Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #10 on: April 18, 2010, 21:40:21 »
Käsittääkseni sekulaarinen näkemys tarkoittaa näkemystä, jossa valtionhallinto ja uskonto tulisi erottaa toisistaan. Tätä ajatusta kaikki länsimaat kannattavat, mutta ei suinkaan kaikki muslimimaat. Tästä syystähän Isossa-Britanniassakin on sharialain mukaiset tuomioistuimet muslimeille, koska niiden vaatiminen oli kovaa muslimien taholta ja poliittisen korrektiuden nimissä annettiin periksi. En usko, että kukaan haluaa, että Suomessa alettaisiin laissa ajamaan kaksilla rattailla. Tai voin tietysti olla väärässä, mutta toivon että en ole.

Suomi ei siis ole länsimaa, koska meillähän on edelleen valtiollinen kirkko erityisoikeuksin. Esimerkiksi jokainen osakeyhtiö joutuu maksamaan evlut. kirkolle tuotostaan tietyn prosentin. Tämä vaikka yrityksen kaikki työntekijät kuuluisivat johonkin toiseen uskontoon. Suomen pitäisikin välittömästi liittyä länsimaiden joukkoon!

Sinänsä sharialaistakin ollaan keskusteltu täällä paljonkin, joten keskustelut siitä voi jättää siihen ketjuun tai avata uuden nimenomaisen shariakeskustelun, johon otettaisiin nämä Euroopassa toimivat istuimet mukaan. Mitään täyttä shariaahan siellä ei  ole. Tämän ketjunhan tarkoitus oli keskustella koraanista löydetyistä hyvistä lainauksista. Jatketaan siis siitä.
Vantaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja
Vasemmiston ehdokas Uudeltamaalta
Teemun kotisivu

Offline AsiaaAjava

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 114
Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #11 on: April 18, 2010, 21:46:46 »
Suomi ei siis ole länsimaa, koska meillähän on edelleen valtiollinen kirkko erityisoikeuksin. Esimerkiksi jokainen osakeyhtiö joutuu maksamaan evlut. kirkolle tuotostaan tietyn prosentin. Tämä vaikka yrityksen kaikki työntekijät kuuluisivat johonkin toiseen uskontoon. Suomen pitäisikin välittömästi liittyä länsimaiden joukkoon!

Olen siitä ihan samaa mieltä, että kirkon toimintaa ei tarvitsisi rahoittaa valtion puolesta. Kirkolla ei kuitenkaan ole päätäntävaltaa hallituksessa tai eduskunnassa, joten olemme sekulaarinen yhteiskunta sillä mittapuulla. Satumme vain rahoittamaan osan kirkollisesta toiminnasta.

Offline Julmuri

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3920
  • Pienimunainen fasisti
Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #12 on: April 18, 2010, 21:56:16 »
"Pirullisissa" koraanintulkinnoissa on raamattuun verrattuna se ero, että  koraani on poliittinen järjestelmä. Islam ei ole vain toinen suuri uskonto vaan se on kokonaan erilainen tapa elää. Tätä tosiasiaa harvoin tuodaan esille missään.

Virhe tehdään yleensä siinä kun luullaan islamin olevan "käydään kirkossa silloin tällöin ja thats it" kuten kristinusko yleensä on. Vaikka henkisyyteen pyrkiviä islaminsuuntauksia tietenkin on, uskonto ylipäätään on paljon enemmän käytäntöön suuntautunut kuin kristinusko. Muslimin elämä on täynnä uskonnon sanelemia sääntöjä mitä tehdä tai jättää tekemättä. Pukeutuminen ja eri sukupuolien rajoitettu kanssakäyminen ovat hyviä esimerkkejä tästä. Jeesuksen opeista ei tällaista löydy. Häntä ei kiinnosta miten sinä pukeudut tai kenen kanssa sinä puhut.

Koraanin asemalla muslimimaissa ei yksinkertaisesti ole vastinetta länsimaailmassa.

Itse asiassa oman kokemukseni perusteella (kaikissa suurimmissa muslimimaissa liikkunut) islamilainen maailma on ko. uskontokunnan 1400-vuotiseen ikään nähden huomattavasti maallistuneempi ja vähemmän poliittisesti uskonnollinen (ml. vähemmän institutionaalisesti väkivaltainen, uskoaan pakottava ja vainoharhainen) kuin kristikunta 1400-vuotiaana (huom. Espanjan inkvisition alkuaika). Ja maallistuminen on vain yltynyt viime vuosikymmeninä.

En voi vastata omalla kokemuksellani, koska en ole käynyt kuin 2-3 muslimimaassa vähän nyt riippuen luokittelusta mikä muslimimaaksi lasketaan. Lähemmin tunnen kehitystä omien käyntien perusteella vain Bosniasta, mutta ainakin siellä kehitys on ollut täysin päinvastaista kuin väität. Esimerkiksi Suomessa asuvat bosnialaistuttuni väittivät mahdottomuudeksi havaintoani, että Mostarin kaupungissa on nykyisin ravintoloita, jotka eivät tarjoile alkoholia vaan ainoastaan halalia. Mitään sellaista kun ei aiemmin siellä ollut.

Muslimimaailman osalta muuten taas mitä olen ihmisten kanssa, jotka sitä paremmin tuntevat keskustellut, kehitys myös ollut kohti fundamentalistisempaa uskonnontulkintaa. Esimerkiksi Kabul oli 80-luvulla aika maallinen kaupunki, palestiinalaisnaiset eivät usein edes käyttäneet huivia saati jotain enemmän tai Iranissa sharialaki alkoi vasta vallankumouksesta. Shaahin aikana ei saanut kuin sakkoja aviorikoksesta. Tähän on tosin todettava, että Iranin hallitus on virallisesti poistanut kivityksen laista viimeisen vuoden aikana.

On kuitenkin vaikeaa nähdä mihin perustat havaintosi maallistumisesta.

Eivät kai muslimit kuitenkaan Muhammedin vuoksi historiaa aivan nollasta aloittaneet, vaikka ajanlasku niin kertoisikin. En näe siis hirveästi merkitystä sillä, mikä oli kristikunnan tilanne 1400-luvulla verrattuna muslimaailmaan nyt. Me kaikki, niin muslimit kuin kristitytkin elämme kuitenkin uudella vuosituhannella.

Unohditte vastata kysymyksiini.. :'( :P

Antin huomio siitä, että islamilainen maailma on maallistumassa-> uskonto muuttumassa enemmän yksityisasiaksi ja vähemmän kollektiiviseksi individualistisoitumisen myötä, pitää sekin paikkansa.

Mutta oli Julmurillakin tuossa totuuden siemen!

1) Muslimi käsittää "muslimiutensa" myös syntyperäksi, ei yhtä lailla vapaavalintaiseksi on-off -uskonnoksi kuin suomalainen riviluterilainen.
Tässä tosin olen havainnut muutosta sen suhteen, miten monet täällä kasvaneet muslimit asian ottavat.
SYntyperäinen muslimius tarkoittaa keskimäärin tätä:

- ei syö sikaa
- paastoaa (useimmiten tai ainakin joskus) Ramadanin
-  välttää alkoholia (ainakin useimmiten)
- jos nainen, pukeutuu jonkinlaiseen huiviin  - tai sitten ei - riippuen ympäristöstä


2) Uskovaiseksi (tai pikemminkin uskontoa harjoittavaksi) itsensä mieltävä muslimi lisääkin tuohon listaan esim. 5 päivittäistä rukousta ja
toiveen jossain vaiheessa matkustaa Mekkaan.

Syntyperäinen muslimi saattaa myös ajatella "ryhtyvänsä harjoittamaan islamia kunnolla" sitten joskus (esim. vanhemmiten/avioiduttuaan).

Eli nämä säännöt koskevat paljon enemmän käytännön elämää kuin raamatun ohjeet. Ehkä asiaa voisi havainnollistaa siten, että koraanin oppien perusteella on mahdollista rakentaa kokonainen yhteiskunta lakeineen ja tapoineen. Raamatusta on turha sellaista yrittää, koska tuollaiset ohjeet yksinkertaisesti puuttuvat. Tämä on mielestäni fundamentaalein ero kristinuskon ja islamin välillä.
« Last Edit: April 18, 2010, 21:58:23 by Julmuri »
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Alkoholiton Lager

  • Guest
Re: Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #13 on: April 18, 2010, 22:17:33 »
"Pirullisissa" koraanintulkinnoissa on raamattuun verrattuna se ero, että  koraani on poliittinen järjestelmä. Islam ei ole vain toinen suuri uskonto vaan se on kokonaan erilainen tapa elää. Tätä tosiasiaa harvoin tuodaan esille missään.

Virhe tehdään yleensä siinä kun luullaan islamin olevan "käydään kirkossa silloin tällöin ja thats it" kuten kristinusko yleensä on. Vaikka henkisyyteen pyrkiviä islaminsuuntauksia tietenkin on, uskonto ylipäätään on paljon enemmän käytäntöön suuntautunut kuin kristinusko. Muslimin elämä on täynnä uskonnon sanelemia sääntöjä mitä tehdä tai jättää tekemättä. Pukeutuminen ja eri sukupuolien rajoitettu kanssakäyminen ovat hyviä esimerkkejä tästä. Jeesuksen opeista ei tällaista löydy. Häntä ei kiinnosta miten sinä pukeudut tai kenen kanssa sinä puhut.

Koraanin asemalla muslimimaissa ei yksinkertaisesti ole vastinetta länsimaailmassa.

Itse asiassa oman kokemukseni perusteella (kaikissa suurimmissa muslimimaissa liikkunut) islamilainen maailma on ko. uskontokunnan 1400-vuotiseen ikään nähden huomattavasti maallistuneempi ja vähemmän poliittisesti uskonnollinen (ml. vähemmän institutionaalisesti väkivaltainen, uskoaan pakottava ja vainoharhainen) kuin kristikunta 1400-vuotiaana (huom. Espanjan inkvisition alkuaika). Ja maallistuminen on vain yltynyt viime vuosikymmeninä.

Tunisia vuonna 2010 on erilainen paikka kuin Epsanja vaikka vuonna 1700, enkä usko, että kyseisessä tapauksessa uskonto vaikuttaisi kovinkaan merkittävästi siihen, miten yhteiskunnat ovat kehittyneet - varsinkin, kun ottaa huomioon länsimaiden vaikutusvallan koko piskuisella pallollamme. Jos maailmassa käyttäytymismallit ovat yhtenäistyneet kehityksen myötä 1900-luvulla - tämäkin voi olla pelkkää hatsonista vedettyä dadaa! - niin vertailu tuhansien vuosien skaalalla muuttuu lähinnä naurettavaksi.


Offline Jussi Marttila

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 636
Re: Keskustelu muslimikulttuurista
« Reply #14 on: April 18, 2010, 22:22:33 »
Muslimikulttuuri on kyllä jo käsitteenä ihan omituinen.

Mikä esimerkiksi olisi kristitty kulttuuri?

Mode viittasi tuossa vanhaan otsikkoon.
« Last Edit: April 18, 2010, 23:54:10 by Warda »
Sun bikinipöksyt on seeprannahkaa
Ja eniten inhoat maitorahkaa
Ja sitäkun hiutaleet paakkuuntuu veteen
Ja sitäkun miehelläei ota eteen