Author Topic: Mitä keinoja kitkeä rasismia?  (Read 3694 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
    • View Profile
Re: Mitä keinoja kitkeä rasismia?
« Reply #15 on: June 27, 2012, 11:19:08 »
Kaikille:

Nimim: Reconquista sanoo...

Ensimmäiseksi rasisminkitkijöiden pitäisi löytää Suomesta rasisteja. Jolleivat aamuyöstä nimimerkin takaa kirjoittavat hullut kelpaa niin tehtävä on melko haastava koska rasismi on Suomessa  harvinaista. Mistä IRL uskoisitte löytyvän merkittävän määrän rasisteja joista kannattaisi yrittää kitkeä jotain pois.

Tämän takia ei saisi juuttua käyttämään sanaa rasismi, vaan kuvailla erilaista käytöstä, jota pidätte rasismina ja sitten kertoa sen haitoista ja yllyttää välttämään sitä.

Vahva yllyke vastustaa rasismia olisi tehdä siitä uhka, mutta se voi myös yllyttää väkivaltaan.

Yllä olevaan vielä, älkää lähtekö syyttelemään, antakaa nuivaksi itseään kuvittelevan itse tehdä mahdollisimman paljon johtopäätöksiä itse, tiputelkaa vihjeitä. <-- Tätä strategiaa on hyvä käyttää myös välitilassa seikkailevien kohdalla.

EDIT_ Reconquista, ei rasisteja, vaan rasismia.

Kun en päässyt editoimaan, niin lainasin koko pätkän... Ja niin...

Tähän vielä lisäisin, älkää edes yrittäkö alussa vedota empatiaan tai siihen, miten se voisi olla vähemmistöille uhka. Kertokaa asia siten, miten se voisi olla kantikselle/muka nuivalle suuri uhka. Käyttäkää myös retoriikkaa, joka tekee ajasta rajallisen, kertokaa syy miksi toimia nyt, miksi aika voi loppua kesken! <-- Tuo esimerkkinä. Empatia voi tulla myöhemmin, ikään kuin mausteena sille, että se on myös paha teko vähemmistöjä kohtaan jne... Tehkää rasismista itsestään uhka!
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline Jussi Jalonen

• Sr. Member
    • View Profile
« Reply #16 on: June 27, 2012, 12:24:47 »
Millaiset keinot mielestänne voisivat toimia rasismin kitkennässä?

101. maahanlaskudivisioona toimi aikoinaan ihan hyvin.

Offline sr

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #17 on: June 27, 2012, 13:19:56 »
MH

Ok, jos tuota saisi vielä hieman konkreettisemmin avattuna, niin voisi olla jo jotain pohjaa.

En ole mh, mutta koitetaan. On tyhmää ihmisen oman edun kannalta harrastaa syrjintää rodun (tai kuvitellun rotuominaisuuden, vai millä nimellä tätä nyt sitten kutsutaankin) perusteella. Rasismin puolesta esitetyt argumentit on suht helposti kumottavissa faktoilla ja rationaalisella päättelyllä. Minusta tämä (siis rasistien väitteiden kumoaminen rationaalisia argumentteja esittäen) on se oikea tie, eikä oikeusteitse rasistien suiden tukkiminen tai vastaava.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

Offline sr

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #18 on: June 27, 2012, 13:23:37 »
Millaiset keinot mielestänne voisivat toimia rasismin kitkennässä?

101. maahanlaskudivisioona toimi aikoinaan ihan hyvin.

Tuo toimii varmasti itse käytännön syrjinnän estämisessä, mutta ei yksinään varmastikaan poista halua syrjintään, eikä siten kyllä ratkaise itse ongelmaa.

Lisäksi Usernamen kysymys koski varmaan Suomea. Minun on vaikea nähdä, mitä armeijalla saataisiin Suomen rasismin kitkennässä mitään aikaiseksi.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

Offline Username1

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #19 on: June 27, 2012, 14:07:51 »
Sr.

Tuon allekirjoitan, rasismi on tyhmää, mutta populistisen liikkeen strategioihin ainakin kuuluu koko rasismi käsitteen problematisointi ja purkaminen. Ei siinä etteikö siitäkin olisi hyvä tehdä selkoa, mutta kaikki pysähtyy käsitteen ruotimiseen. Se siis pitää kiertää.

Pari kovaa ydintä, jotka kylvävät pelkoa. Paljon höystettä päälle, uhkakuvia. Uhkakuvia ja esimerkkejä itse toiminnasta, jota jotkut kutsuu rasismiksi, toiset ei, löytyy ympäri maailmaa, muslimien, populistien, juutalaisten, ateistien jne keskuudesta... Paisutelkaa, paisutelkaa joka päivä! ASia pitää saada näyttämään siltä, että pitää toimia heti ja intensiivisesti.

1. Mutta kannattaa muistaa, pitäkää pelko asian ytimenä, muuta asiat ovat mausteita.
2. Älkää mustamaalatko Hallista tai nuivia ainakaan suoraan, antakaa asian itsekseen rönsyillä ja kasvaa.
3. Ja muistakaa, itse pihvi, rasismi, toimintana, asiana, on se, josta pitää tehdä uhka, henkilökohtainen uhka, joka mieluiten uhkaa kaikkia saavutettuja vapauksia!

Kovasta ytimestä. Itselläni saattaisi olla tähän ehdotus. Se sisältää koko Halliksen maailmankuvan, kaikkine "verifioitunein faktoin", jolloin jo nuivan on helppo asia hyväksyä... Paitsi, että se saa toimimaan juuri päin vastoin... Pienenä vinkkinä, se tekee Halliksen "verifioiduista faktoista" toissijaisia...
« Last Edit: June 27, 2012, 14:12:47 by Username1 »

Offline lauri holopainen

• Sr. Member
    • View Profile
« Reply #20 on: June 27, 2012, 14:22:53 »
Armeijalla saadaan todella paljon aikaseksi mitä rasismin pois kitkemiseen tulee. On aika vaikeaa nähdä vanhaa tupakaveria jonkinlaisena islamismin uhkana.

Nimimerkillä: Kokemusta on.
Lahjomattomien tilastojen ja luotettavan mutun valossa näyttääkuitenkin siltäettä...
http://todellisuus.org/index.php?topic=1545.msg63132#msg63132

Offline Username1

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #21 on: June 27, 2012, 14:28:55 »
Pari kovaa ydintä, jotka kylvävät pelkoa. Paljon höystettä päälle, uhkakuvia. Uhkakuvia ja esimerkkejä itse toiminnasta, jota jotkut kutsuu rasismiksi, toiset ei, löytyy ympäri maailmaa, muslimien, populistien, juutalaisten, ateistien jne keskuudesta... Paisutelkaa, paisutelkaa joka päivä! ASia pitää saada näyttämään siltä, että pitää toimia heti ja intensiivisesti.

Tiedän ettette ole tyhmiä, mutta silti haluan täsmentää tätä vielä.

Selittäkää miten rasismi on aiheuttanut kyseiset pahat teot ja/tai edesauttanut niiden syntyyn ja/tai voisi tulla aiheuttamaan näitä.

Tämä saa kiven pyörimään, jokainen tietyntyyppinen uutinen lisää kiihottumista taistella rasismia vastaan...

Offline Username1

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #22 on: June 28, 2012, 11:45:48 »
http://toukoapajalahti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/102630-%C3%A4%C3%A4ri-islamistit-ved%C3%A4tt%C3%A4v%C3%A4t-suomen-islam-kriitikkoja

Ajattelin tuoda tämän tännekin. Sillä nuiva rasistinen tyyli on myös huono sotastrategia. Tämä kaikille sotahulluille rasismin harrastajille!

Offline Harran

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #23 on: June 30, 2012, 01:33:10 »
http://toukoapajalahti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/102630-%C3%A4%C3%A4ri-islamistit-ved%C3%A4tt%C3%A4v%C3%A4t-suomen-islam-kriitikkoja

Ajattelin tuoda tämän tännekin. Sillä nuiva rasistinen tyyli on myös huono sotastrategia. Tämä kaikille sotahulluille rasismin harrastajille!

Tuon keskustelun pohjalta yksi tunnettu kämybloggari katsoi asiakseen inistä että Jussi J. takertuu yksityiskohtiin ja että minä olen manipulatiivinen.

Mitä tulee rasismin kitkemiseen niin on puhuttava kahdesta tasosta. Yksilötasolla siihen auttaa kokemuksen ja tiedon kartuttaminen kohtaamisista ja maailman näkemisestä, jolloin suhteellisuudentaju lisääntyy ja on yhä vaikeampi takertua ajattelussaan mustavalkoiseen idiotiaan. Yhteiskunnallisella tasolla taas tarvitaan propagandan ja ideologian jatkuvaa haastamista ja lyömistä. Se vaatii mm propagandististen myyttien alasampumista vaikka se kyseisiin myytteihin uskoville tuntuisi aluksi hetkellisesti kipeältä. Ideologia kaatuu vasta kun sitä pystyssä pitävät myyttipilarit kaatuvat.

Jos tauti on edennyt niin pahaksi että fasistiset organisaatiot ovat saaneet valtaa ja pystyvät voimatoimin vaientamaan erimieltä olevia, tarvitaan voimatoimia laillisen ja hyväksyttävän tilanteen palauttamiseksi. Jotta sellaiseen ei päädyttäisi tauti on hyvä selättää jo oireiluvaiheessa.

Olen onnistunut saamaan jonkin verran kokemusta yksilötason parantavasta vaikuttamisesta, lähinnä ikäistasolla mutta myös muutamien huomattavasti vanhempien suhteen. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen suhteen olen yhä noviisi mutta muiden totalitaaristen systeemien vastustamisessa on jo useampia vuosia takana ja niissä opitun soveltamisessa suomalaiseen fasismin ja rasismin torjuntaan tulee kohta vuosi täyteen. Paljon tässä oppii ihmisrodusta yleensä, parhaista ja pahimmista puolista. ::)