Author Topic: Yön pimeydessä ja kirkkaassa päivänvalossa  (Read 141030 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Username1

• Hero Member
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Yön pimeydessä ja kirkkaassa päivänvalossa
« Reply #750 on: July 10, 2012, 23:09:15 »
Tässä vielä parempi...  ;D

Osuva alku!

http://www.youtube.com/watch?v=NahRf6DWHQk&feature=related
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #751 on: July 10, 2012, 23:11:32 »
Melkoisen sypäkkää meininkiä vuodelta 1974, Return to Forever: Vulcan Worlds, Corea, Al Di Meola, Stanley Clarke ja Lenny White.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline metrics

• Hero Member
« Reply #752 on: July 10, 2012, 23:15:00 »
Tää on jotenkin pakollinen, varmaan jo aiemminkin linkattu jonain versiona:

http://www.youtube.com/watch?v=6fnn7eQYrzw&feature=related

Täytyy myöntää, että kun ekaa kertaa näin Béla Fleckin bändin, olin jotenkin tietämätön koko miehestä.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #753 on: July 10, 2012, 23:16:44 »

Mitähän siitä sanotaan vuonna 2012?

Köyhän miehen Princeä?

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #754 on: July 10, 2012, 23:27:22 »
Olisi mielenkiintoista tietää miten musiikki lyö itsensä läpi...

Näyttäisi olevan aika monen uuden genren kohdalla samanlaista ennakkokäsitystä kuin elektronisen musiikin kohdalla tai muiden ennestään tuntemattomien musiikkityylien kohdalla, aina jazzista rokkiin, jos viimeaikaisia tyylejä ajatellaan...

Nykyisin kuitenkin on tavallista sivistyneemmän oloinen, kun kuuntelee jazzia tai kevyttä rokkia, kuten Claptonia... Miten siinä niin sitten lopulta kävi? Kuinka uudistajat voittivat konservatiivit?

Klassinen sukupolven vaihdos?

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #755 on: July 10, 2012, 23:32:31 »

Täytyy myöntää, että kun ekaa kertaa näin Béla Fleckin bändin, olin jotenkin tietämätön koko miehestä.

Täällä kävi Jazzkeväässä 2002 muuan Leonid Shinkarenko trioineen Liettuasta, vähän samaa meininkiä, midiä mukana kun sooloili. Ei tosin niinkään tuota täppingiä. Originelleja soittajia itänaapuristammekin ja Baltian maista kuuli.

Rosenbergit niin ikään, kaveri oli kuskaamassa Katinkultaan, leppoisa savolaismiehenoloinen tyyppi, rumpali itse. No, soi känny Katinkullan pihassa Vuokatissa: "Missäs viilettelet?" "No, Katinkullassa, pitää noita Belgian manneja kuskailla ympäriinsä"...

Corean Spain, Stochelo Rosenberg & Bireli Lagrene
« Last Edit: July 10, 2012, 23:42:31 by Vongoethe »

Offline metrics

• Hero Member
« Reply #756 on: July 10, 2012, 23:37:15 »
Olisi mielenkiintoista tietää miten musiikki lyö itsensä läpi...

Näyttäisi olevan aika monen uuden genren kohdalla samanlaista ennakkokäsitystä kuin elektronisen musiikin kohdalla tai muiden ennestään tuntemattomien musiikkityylien kohdalla, aina jazzista rokkiin, jos viimeaikaisia tyylejä ajatellaan...

Nykyisin kuitenkin on tavallista sivistyneemmän oloinen, kun kuuntelee jazzia tai kevyttä rokkia, kuten Claptonia... Miten siinä niin sitten lopulta kävi? Kuinka uudistajat voittivat konservatiivit?

Tiedä nyt, onko millään musiikilla ehkä jotain Schönbergiä lukuunottamatta enää sellaista sivistyneisyys-statusta kuin joskus ennen.

Ei mitään erityistä konemusiikkia vastaan, henkilökohtainen ongelmani vain on, että sitä ei soita tai laula kukaan (juu, fx ei oikein korvaa), vaan se on aina prosessoidun oloista, Saarioisten pakastepizzaa. Ja klubbaajat/reivaajat ovat kyllä kokemukseni mukaan keskimäärin aika tylsiä ihmisiä(tm), essoissa tai ei.

Elektronisissa soittimissa ei sinänsä mitään ongelmaa.

Kuuntelen konemusiikkiakin silloin tällöin (seurassa), siinäkin vesissä on eroja.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #757 on: July 10, 2012, 23:38:02 »

Ei siinä oikeastaan ole mitään vastakkainasettelua, pikemminkin kyse on jatkumosta. Uutta vain tulee siihen entisen päälle. Joidenkin pitää olla muka keksivinään sitä pyörää uudelleen, tosiasissa aivan mainiosti tietävät, mikä on kentällä meininki. Homekorvia nyt aina on, hui hai, sijansa toki heilläkin.

Useimmiten vaan asiat ovat sekä-että eikä joko-tai.

Offline Mikael Lönnroth

• Hero Member
    • Maailmanpuolue
« Reply #758 on: July 10, 2012, 23:43:17 »

Lisää yhteistä meillä.

EDIT: Pori Jazz oli paikka, jossa muistaakseni minä näin.
Maailmanpuolueen jä sen - tarvitaan lisää <-- (myös Facebookissa)

Offline Mikael Lönnroth

• Hero Member
    • Maailmanpuolue
« Reply #759 on: July 10, 2012, 23:47:29 »
Laitanpa tänne lempipianistini (olin itsekin semiammatiltani pianisti jonkun aikaa) soittamassa yhtä simppeliä biisiä. Minulla hyvät muistot tästä kun kerran olimme soittamassa kirkossa yhtä laulukeikkaa ja kun tuli ehtoollisen vuoro niin pappi kysyi voisimmeko (minä + Heikki Pohto) soittaa jotain taustamusaa. Sanoin Hessulle, että vedetään tää, johon Hessu, että "osaatko sen oikeasti?" ja sitten vedettin. Oli maagista pyhää :)

http://www.youtube.com/watch?v=AHi0NE0kH2k
« Last Edit: July 10, 2012, 23:49:46 by Mikael Lönnroth »

Offline Username1

• Hero Member
« Reply #760 on: July 10, 2012, 23:54:20 »
Ei mitään erityistä konemusiikkia vastaan, henkilökohtainen ongelmani vain on, että sitä ei soita tai laula kukaan (juu, fx ei oikein korvaa), vaan se on aina prosessoidun oloista, Saarioisten pakastepizzaa.

Prosessoidun oloinen ja Saarioisten pakastepizza viittaavat juuri epäaitouteen ja helppoon että halpaan...

Toivottavasti ihmiset eivät tee sitä virhettä, että yhdistävät kaikki konemusiikin tai elektronisen musiikin rave-musiikkiin tai tranceen, se on kuin väittäisi kaikkea rokiksi, Princestä ja Depeche Modesta Iron Maideniin ja Stevie Wonderiin...

Nykyisin muuten kaikenlaiset syntetisaattorit, puhe- ja laulusyntetisaattoreita myöten on aika huimasti kehittyneet. Tietynlaista "humanize" efektiäkin on kehitelty perinteisestä Reasonin tai Fruity Loopsin kaltaisista softasyntikoista aika pitkälle. Kannattanee tutustua joskus.  ;)

Hienoimmat koneet ovat niitä, jotka soittavat ns. "aitoja" instrumentteja, mekaanisia, mutta ohjelmoitavissa, näihinkin lienee saatavissa omat "humanize" efektinsä, jolloin mekaaninen kone tekee hieman erilaisia liikkeitä, mm. soittaessaan kitaraa tai matkiessaan haluttua kitaravirtuoosia...  :)

Offline Lybeck

• Full Member
« Reply #761 on: July 11, 2012, 00:01:56 »
Laitanpa tänne lempipianistini (olin itsekin semiammatiltani pianisti jonkun aikaa) soittamassa yhtä simppeliä biisiä. Minulla hyvät muistot tästä kun kerran olimme soittamassa kirkossa yhtä laulukeikkaa ja kun tuli ehtoollisen vuoro niin pappi kysyi voisimmeko (minä + Heikki Pohto) soittaa jotain taustamusaa. Sanoin Hessulle, että vedetään tää, johon Hessu, että "osaatko sen oikeasti?" ja sitten vedettin. Oli maagista pyhää :)

Mitä mitä mitä!? Ei voi olla noin hyvää. Ei ole missään enää mitään järkeä.
"Älkää, älkää, en minämitään pahaa." -Riitaoja

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #762 on: July 11, 2012, 00:02:23 »

ECM-jazzilla on aina paikka sydämessäni. Paljon pohjoismaista musiikkia siellä. Kun kuuntelee vähän enemmän, huomaa helpostikin yhtäläisyydet suomalaisen, norjalaisen, ruotsalaisen ja tanskalaisen musiikin välillä. Niitä on enemmän kuin eroja.

Pikkuisen muuta, varhempaa, myöhemmin paljonkin versioitu kansanlaulu, Emigrantvisa, Jan Johansson joukkueineen. Rune Gustafssonkin muuten kävi täällä kymmenkunnan vuotta takaperin. Hieno soittaja hän.

Offline Mikael Lönnroth

• Hero Member
    • Maailmanpuolue
« Reply #763 on: July 11, 2012, 00:11:03 »
Tässä sitä itsessään, eli omaa pientä fiilistelyä kun vuosien jälkeen olin saanut aikaiseksi virittää flyygelini soittokuntoon. Tekniikka on 10v soittotauon jälkeen unohtunut mutta fiilis on toivottavasti vielä tallessa :) Häiriöäänistä ja muusta jarretmaisesta äänehtelystä vastaa profiilikuvassa oleva poikani.

https://dl.dropbox.com/u/30998984/PianoTest.mp3

Biisi on I Remember Clifford, Benny Golsonin sävellys nuorena menehtyneen trumpetisti Clifford Brownin muistoksi.

Offline metrics

• Hero Member
« Reply #764 on: July 11, 2012, 00:18:21 »
Sehän oli soulful :)