Author Topic: Yön pimeydessä ja kirkkaassa päivänvalossa  (Read 140806 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
Re: Yön pimeydessä ja kirkkaassa päivänvalossa
« Reply #75 on: June 13, 2012, 03:10:39 »
Emmää sillä enkä suin surminkaan pahoittanut. Hyvä kuitenkin, kun et Ghostbusteria tarjonnut. Winchesterin poijilta oli vain äiree kuallu, sikäli ei natsannut.

Spoon River on koko lailla synkkä, semmoinen muistikuva minulla ainakin on.

Melkoista bluesia Kanteletarkin, mutta kuitenkin ilo pintaan, vaikka syrän märkänis -pohjalta.

Tuo pätkä variantteineen (157 yhden lähteen mukaan) toimii kyllä, tommoinen se emännän pitää olla.

Kun mun kultani tulisi,
armahani astelisi,
tuntisin ma tuon tulosta,
arvoaisin astunnasta,
jos ois vielä virstan päässä,
tahikka kahen takana.
utuna ulos menisin,
savuna pihalle saisin,
kipunoina kiiättäisin,
liekkinä lehauttaisin,
vierren vierehen menisin,
supustellen suun etehen.
Tok mie kättä käpseäisin,
vaikk´ois käärme kämmenellä;
tok`mie suuta suikkajaisin,
vaikk ois surma suun eessä;
Tok` mie kaulahan kapuisin,
vaikk`ois kalma kaulaluilla.

Toinen versio, tutumpi:

Jos mun tuttuni tulisi,
ennen nähtyni näkyisi,
sille kättä käppäjäisin,
vaikk´ois käärme kämmenpäässä,
sille suuta suikkajaisin,
vaikk´ois suu suden veressä,
sille kaulahan kapuisin,
vaikk ois kalma kaulaluilla,
vielä vierehen viruisin,
vaikk´ ois vierus verta täynnä.

Lönnrotille lasketeltu versio, Kantelettaresta:

Etäällä minun omani.

Ei mun lauloa pitäisi,
          Ei ilota ensinkänä,
          Minun on kulta kulkemassa,
          Minun vello vieremässä,
          Minun armas astumassa,
          Valkia vaeltamassa.
          Etäällä minun omani,
          Maalla muulla marjaseni,
          Mies pieni kiherätukka,
          Matalainen saapasjalka,
          Kymmenen kylän ylitse,
          Sa'an taipaleen takana;

Tuuli ei päivässä tulisi,
          Lintu ei lentäisi kahessa.
          Tuuli kyllinki tulevi,
          Linnut kanssa lentelevät,
          Mie en tunne tuulen mieltä,
          Tuulen mieltä, linnun kieltä;
          Vaan kun tuttuni tulisi,
          Ennennähtyni näkyisi,
          Tuntisin ma tuon tulosta,
          Arvoaisin astunnasta,
          Jalan nuoren nousennasta,
          Sukan mustan muikunnasta,
          Käymästä kepiän kengän,
          Helman hienon hiipsinnästä.
          Virstan vastahan menisin,
          Virstan kahen kaapsahtaisin,
          Aitoja alentamahan,
          Siltoja siventämähän,
          Veräjiä aukomahan,
          Porttiloita purkomahan.
          Sitte kättä käppäjäisin,
          Jos ois käärme kämmenpäässä;
          Suuta kanssa suikkoaisin,
          Jos ois suu suen veressä;
          Kiini kaulahan kapuisin,
          Jos ois kaima kauluksessa;
          Vielä vierehen viruisin,
          Jos ois vierus verta täynnä.

Muuan versio ranskaksikin:

Mjaaa, oma maa mansikka, muu maa mustikka.

Muuan saksalainenkin versioi tuota nimellä Das Finnische Lied

« Last Edit: June 13, 2012, 14:32:12 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Zakari

• Sr. Member
  • Allons-y!
« Reply #76 on: June 13, 2012, 03:48:27 »
Emmää sillä, enkä suin surminkaan pahoittanut. Hyvä kuitenkin, kun et Ghostbusteria tarjonnut. Winchesterin poijilta oli vain äiree kuallu, sikäli ei natsannut.

Jaa sää sitä äitimuoriasiaa mietit. En hoksannu niin analogisesti ajatella. Enempi olin tunnelman vietävänä. Mutta toisaalta kyl pojat tapas äipän ainakin propostuumisti aikamatkaillessaan 70-luvulla, Dean 2 kertaa ja Sam kerran.

Lukaisen sen Kantelettaren pätkän, kunhan saan nuo työasiat räpisteltyä. Edit 2: Kun tuollaista tekstiä lukee suomalaisen kesäaamun autereisessa hämyssä, siirtyy väkisin johonkin ajattomaan astraalitilaan. Kyllä suomenkieli on upea (niinkuin tietysti kaikki muutkin kielet, jokainen tavallaan).

Edit: Ja jos minä joskus mainitsenkin Ghostbustersin jonkin järjellisen asian yhteydessä, niin mulle voi heti hakea puolenvuoden bannia ja pakkohoitoa.
« Last Edit: June 13, 2012, 04:57:39 by Zakari »
"The way I see it, every life is a pile of good things and bad things. Hey. The good things don't always soften the bad things, but vice-versa, the bad things don't necessarily spoil the good things and make them unimportant." - The Eleventh Doctor

Offline Zakari

• Sr. Member
  • Allons-y!
« Reply #77 on: June 13, 2012, 05:06:52 »
Yökyöpeleiden chat päättyy viralliselta osaltaan tänään tähän.

Tunnelmat vaihtelivat kepeistä sankariunelmista luontohavaintojen kautta hämyiseen suomalais-ugrilaiseen tunnelmointiin.

Tänään menossa olivat mukana Harran, Reija, Vongoethe, Köyry ja tietenkin Hommalta hillitympää tulevaisuuden visiota etsimään lähtenyt J., kiitokset kaikkille panoksestanne allekirjoittaneen viihdyttämiseksi.

Tapaamisiin!  8)
"The way I see it, every life is a pile of good things and bad things. Hey. The good things don't always soften the bad things, but vice-versa, the bad things don't necessarily spoil the good things and make them unimportant." - The Eleventh Doctor

Offline Zakari

• Sr. Member
  • Allons-y!
« Reply #78 on: June 13, 2012, 22:17:17 »
Huomio, huomio! Yön pimeyden halkaisee valokiila. Se tulee lepakkochattin oven raosta. Tervetuloa kaikki!  8)

Sisäpoliittisesta tilanteesta johtuen on kuppilassa tänään sääntö, että erästä entistä erään valiokunnan puh.johtajaa ei tässä ketjussa mainita tänä yönä. Tarvitsemme turvapaikan, jossa voi puhua ihan jostain muusta. Mainintakielto koskee myös tiedätte kyllä kenen kaikkia astraalitunnisteita, kuten Voldemort, Darth Vader ja Keltasilmäinen demoni.

Muuten sitten menoks vaan!

Offline Mikael Lönnroth

• Hero Member
    • Maailmanpuolue
« Reply #79 on: June 13, 2012, 22:31:44 »
Huomio, huomio! Yön pimeyden halkaisee valokiila. Se tulee lepakkochattin oven raosta. Tervetuloa kaikki!  8)

Sisäpoliittisesta tilanteesta johtuen on kuppilassa tänään sääntö, että erästä entistä erään valiokunnan puh.johtajaa ei tässä ketjussa mainita tänä yönä. Tarvitsemme turvapaikan, jossa voi puhua ihan jostain muusta. Mainintakielto koskee myös tiedätte kyllä kenen kaikkia astraalitunnisteita, kuten Voldemort, Darth Vader ja Keltasilmäinen demoni.

Annoin äsken Vongoethelle varoituksen vanhasta jutusta mutta toivottavasti hän kuitenkin eksyy tänne kahvilaan :(
Maailmanpuolueen jä sen - tarvitaan lisää <-- (myös Facebookissa)

Offline Reija Härkönen

• Hero Member
« Reply #80 on: June 13, 2012, 22:43:14 »
Sen verran uhmaan Landlordia, että laitan levylautaselle kappaleen, jonka sanoissa mainitaan sanat, joista muodostuu tuon sensuroidun henkilön sukunimi. Tuli vain tänään mieleen Jarkko Martikaisen kaunis kappale, jonka haluaisin soittaa tässä baarissa:

http://www.youtube.com/watch?v=r2kGDaVniwo

Mutta valinta on teidän - jos ette tänään enää jaksa kuulla tuota sanaparia, älkää klikatko!

Onko tänään taas vihreätä teetä?

Offline Zakari

• Sr. Member
  • Allons-y!
« Reply #81 on: June 13, 2012, 22:44:38 »

Annoin äsken Vongoethelle varoituksen vanhasta jutusta mutta toivottavasti hän kuitenkin eksyy tänne kahvilaan :(

Pitkän päivän taisteltuaan kansakunnan ja ihmisyyden puolesta, mies saattaa istahtaa kupilliselle. Tai mennä kotiinsa, vetää peiton korvillensa ja nukahtaa. Hän tekee sen minkä tarvitsee.

Täällä odotellaan, lempeän yhteisymmärryksen ja levollisuuden tunnelmissa. Peace!

Offline Zakari

• Sr. Member
  • Allons-y!
« Reply #82 on: June 13, 2012, 22:51:00 »
Sen verran uhmaan Landlordia, että laitan levylautaselle kappaleen, jonka sanoissa mainitaan sanat, joista muodostuu tuon sensuroidun henkilön sukunimi. Tuli vain tänään mieleen Jarkko Martikaisen kaunis kappale, jonka haluaisin soittaa tässä baarissa:

http://www.youtube.com/watch?v=r2kGDaVniwo

Mutta valinta on teidän - jos ette tänään enää jaksa kuulla tuota sanaparia, älkää klikatko!

Onko tänään taas vihreätä teetä?

Reija, pääset tällä kertaa pälkähästä, koska meillä nyt on tällainen kaksoisstandardi tänään.

Vihreää teetä on tarjolla, sekä maustamatonta että sitruuna, jasmiini ja minttuaromatisoituna. Mitä laitetaan?

AV

• Guest
« Reply #83 on: June 13, 2012, 22:56:57 »

Tervehdys rakkaat seuraajani! Täällä minä, madame AV, oma ruhtirattarenne, mestarittarenne, dominanne... noh... tuo titteli on vielä vähän hakusessa. Mutta siis joka tapauksessa tähtien valtatuolilleen nostama Suuri Valittu.

Heti alkuun haluan esittaa suuret kitokset Vongoethelle tuosta yllä olevasta kuvasta. Kuinka hän osannutkaan nähdä suoraan suvimpiin ajatuksiini, sillä tuo kuva esittää lähes täydellisesti sitä yhteiskuntamallia, jota kohden lähden teitä luotsaamaan! Tuon onnistuneen kuvavallinnan johdosta olenkin ajatellut nimittää V:n propaganda... anteeksi viestintäministerikseni.

En nyt ole ehtinyt vielä syvällisemmin tehdä suunnitelmia Suuren Tulevaisuuteni suhteen, mutta jotainhan toki jo olen päättänyt. Raotetaan tässä nyt hiukan salaisuuksien verhoa.

Eli, sitten kun Minä olen vallassa (olkaa huoletta, tähtien mukaan melko pian) luovumme Maamme-laulusta - se on jotenkin niin passé. Tämä http://www.youtube.com/watch?v=wlR0KElxxVg kun sopii niinku niin paljon paremmin valtakuntani henkiseen ilmapiiriin (ja aiheuttaa siinä ohessa nuivastossa inhon väristyksiä, ja siitähän söpö mutta toisinaan niin tuhma madame AV tykkää ).

Uuden lipun ulkonäöstä en ole vielä ihan varma. Toisaalta joku pinkki yksisarvinen sateenkaaren alla oisi aika ihana, mutta toisaalta minäkin olen kyllä niin ihana ja kaunis, että voisihan siihen lippuun vaan kirjailla minun kasvoni. Ne sitten siitä lipusta säteilisivät kaikelle kansalleni ja loisivat heihin uskoa uuteen tosi ihanaan tulevaisuuteen. Siis niille, joista tykkäisin. Niitä muita no... Niihin mä suhtautuisin samaan tapaan kuin tuo tähtikarttani jakava tohtorismies, sillä niinhän nuo tähdet määräävät.

edit. Kylläpä madame tekee kirjoitusvirheitä. Johtunee siitä että talouden hovinarrit ovat olleet tänään tavallistakin villimmällä päällä, joten allekirjoittanut on vähän nuutunut. Baarimikko! Vihreää teetä, kiitos.
« Last Edit: June 13, 2012, 23:01:40 by AV »

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #84 on: June 13, 2012, 23:02:20 »

Reija, pääset tällä kertaa pälkähästä, koska meillä nyt on tällainen kaksoisstandardi tänään.

Yksi kajaanilainen paraatiovesta ulos, toinen keittiön kautta sisään? (Martikaisen poika on pikkuisen nuorempi, en tunne henkilökohtaisesti, asuin pääkaupunkisudulla niihin aikoihin kun mies punkkarilookissaan kuulemma kuljeskeli kaupungin kaduilla.)

George Gershwin - DuBose Heyward: Summertime - Ella Fitzgerald ja Louis Armstrong näin leppeän kesäehtoon kunniaksi.
« Last Edit: June 13, 2012, 23:10:35 by Vongoethe »

Offline Reija Härkönen

• Hero Member
« Reply #85 on: June 13, 2012, 23:02:42 »

Tervehdys rakkaat seuraajani! Täällä minä, madame AV, oma ruhtiratterenne, mestarittarenne, dominamme... noh... tuo titteli on vielä vähän hakusessa. Mutta siis joka tapauksessa tähtien valtatuolilleen nostama Suuri Valittu.

Heti alkuun haluan esittaa suuret kitokset Vongoethelle tuosta yllä olevasta kuvasta. Kuinka hän osannutkaan nähdä suoraan suvimpiin ajatuksiini, sillä tuo kuva esittää lähes täydellisesti sitä yhteiskuntamallia, jota kohden lähden teitä luotsaamaan! Tuon onnistuneen kuvavallinnan johdosta olenkin ajatellut nimittää V:n propaganda... anteeksi viestintäministerikseni.

En nyt ole ehtinyt vielä syvällisemmin tehdä suunnitelmia Suuren Tulevaisuuteni suhteen, mutta jotainhan toki jo olen päättänyt. Raotetaan tässä nyt hiukan salaisuuksien verhoa.

Eli, sitten kun Minä olen vallassa (olkaa huoletta, tähtien mukaan melko pian) luovumme Maamme-laulusta - se on jotenkin niin passé. Tämä http://www.youtube.com/watch?v=wlR0KElxxVg kun sopii niinku niin paljon paremmin valtakuntani henkiseen ilmapiiriin (ja aiheuttaa siinä ohessa nuivastossa inhon väristyksiä, ja siitähän söpö mutta toisinaan niin tuhma madame AV tykkää ).

Uuden lipun ulkonäöstä en ole vielä ihan varma. Toisaalta joku pinkki yksisarvinen sateenkaaren alla oisi aika ihana, mutta toisaalta minäkin olen kyllä niin ihana ja kaunis, että voisihan siihen lippuun vaan kirjailla minun kasvoni. Ne sitten siitä lipusta säteilisivät kaikelle kansalleni ja loisivat heihin uskoa uuteen tosi ihanaan tulevaisuuteen. Siis niille, joista tykkäisin. Niitä muita no... Niihin mä suhtautuisin samaan tapaan kuin tuo tähtikarttani jakava tohtorismies, sillä niinhän nuo tähdet määräävä

Loistavaa, kunnioitettu Madame AV! Tuhma ette voine konsaan olla, mutta täytyy myöntää, että valintanne suureksi sallijattareksemme on tuonut esiin parhaat piirteenne ja henkenne suuruuden. Sulkeudun suosioonne.

Offline Reija Härkönen

• Hero Member
« Reply #86 on: June 13, 2012, 23:04:55 »

Yksi kajaanilainen paraatiovesta ulos, toinen keittiön kautta sisään? (Martikaisen poika on pikkuisen nuorempi, en tunne henkilökohtaisesti, asuin pääkaupunkisudulla niihin aikoihin kun mies punkkarilookissaan kuulemma kuljeskeli kaupungin kaduilla.)

Hyvää iltaa Von. Me täällä Hyvinkäällä olemme pitäneet Martikaista riihimäkeläisenä - siis melkein oman kylän poikana - mutta onkin sitten sieltä teiltä päin syntyjään. Mainio mies.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #87 on: June 13, 2012, 23:07:03 »

Tuon onnistuneen kuvavallinnan johdosta olenkin ajatellut nimittää V:n propaganda... anteeksi viestintäministerikseni.

Pahoitteluni, mikäli karkotin J:n ja hän kolmannesta ponikuvasta suivaantuu lopullisesti. Sallittaneen kuitenkin pieni harjoitus ehdotettuun postiin:

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #88 on: June 13, 2012, 23:09:49 »

Hyvää iltaa Von. Me täällä Hyvinkäällä olemme pitäneet Martikaista riihimäkeläisenä - siis melkein oman kylän poikana - mutta onkin sitten sieltä teiltä päin syntyjään. Mainio mies.

En tunne henkilökohtaisesti, muutti kai Savonlinnaan lukionsa jälkeen. Äitinsä oli samassa työpaikassa hommissa kuin minäkin yhtenä kesänä, yhteisiä tuttuja on sitten tietysti pilvin pimein.

Offline Zakari

• Sr. Member
  • Allons-y!
« Reply #89 on: June 13, 2012, 23:10:38 »

Tervehdys rakkaat seuraajani! Täällä minä, madame AV, oma ruhtirattarenne, mestarittarenne, dominanne... noh... tuo titteli on vielä vähän hakusessa. Mutta siis joka tapauksessa tähtien valtatuolilleen nostama Suuri Valittu.

Uuden lipun ulkonäöstä en ole vielä ihan varma. Toisaalta joku pinkki yksisarvinen sateenkaaren alla oisi aika ihana, mutta toisaalta minäkin olen kyllä niin ihana ja kaunis, että voisihan siihen lippuun vaan kirjailla minun kasvoni. Ne sitten siitä lipusta säteilisivät kaikelle kansalleni ja loisivat heihin uskoa uuteen tosi ihanaan tulevaisuuteen. Siis niille, joista tykkäisin. Niitä muita no... Niihin mä suhtautuisin samaan tapaan kuin tuo tähtikarttani jakava tohtorismies, sillä niinhän nuo tähdet määräävät.

edit. Kylläpä madame tekee kirjoitusvirheitä. Johtunee siitä että talouden hovinarrit ovat olleet tänään tavallistakin villimmällä päällä, joten allekirjoittanut on vähän nuutunut. Baarimikko! Vihreää teetä, kiitos.

Vihreää teetä tulossa, juuri sopivasti haudutettua!

Miten autuas onkaan tulevaisuutemme Teidän johdossanne? Olen sanaton....

Lisäksi voin vakuuttaa, että tyttäreni 6v. ilmoittautuu 110% varmuudella Madame AV:n varhaisnuorisoliiton jäseneksi nähdessään tuon kuvan.

Kansallislaulu on taiten valittu, kuten Matamilta sopi odottaakin.