Author Topic: Islamin uhka ja somalikulttuurin vaara - lähteistettynä  (Read 6690 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Brandöt

  • Guest
Re: Islamin uhka ja somalikulttuurin vaara - lähteistettynä
« Reply #15 on: June 17, 2012, 11:59:26 »
Brandöt.

Kiitos, että haluat kertoa islamin valoisistakin puolista! (aikaisemmin tässä ketjussa)

Quote
se, että edelleenkin ne teidän kelpuuttamanne "viralliset" lähteet puoltavat kokolailla vain yhtä totuutta, ei tarkoita sitä, että se olisi Se Ainoa Oikea Totuus.

Ja vice versa Hommalla... Mikä sitten on totuus? Löytyykö se jostain näiden välistä vai aivan jostain muualta?

Tottakai, Username.  :) Anytime.

Jälkimmäiseen kysymykseesi / kommentiisi liittyen; Hommalla ei ole tämäntyyppistä sääntökokoelmaa siitä, mistä ja miten saa keskustella, eikä vastakkaista (/ erilaista) näkemystä edustavilta kanssakeskustelijoilta vaadita lähdepohjaista perustelemista ennen keskustelun jatkamista (tai vaihtoehtoisesti myöntämistä siitä, että hän on väärässä). Siellä mielestäni paremmin ymmärretään se, että tutkimustulokset ja tutkittu, ns. pätevä tieto elävät aina ajassa ja paikassa; heijastelevat senhetkistä ymmärrystä ja uskomuksia. Lähteiden esittämisen vaade keskustelun jatkumiseksi on näin ollen mieletön, eikä sitä harrasteta Hommalla.

Offline Mikael Lönnroth

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1308
    • Maailmanpuolue
Re: Islamin uhka ja somalikulttuurin vaara - lähteistettynä
« Reply #16 on: June 17, 2012, 12:01:11 »
Hip hop.

Siirsin Tahan tapauksen tähän: http://todellisuus.org/index.php?topic=1921.0

Ja Brandötin avauksen keskustelun mahdottomuudesta tähän: http://todellisuus.org/index.php?topic=1923.0
Maailmanpuolueen jä sen - tarvitaan lisää <-- (myös Facebookissa)

Brandöt

  • Guest
Re: Islamin uhka ja somalikulttuurin vaara - lähteistettynä
« Reply #17 on: June 17, 2012, 12:09:20 »
Hip hop.

Siirsin Tahan tapauksen tähän: http://todellisuus.org/index.php?topic=1921.0

Ja Brandötin avauksen keskustelun mahdottomuudesta tähän: http://todellisuus.org/index.php?topic=1923.0


Tässä juuri jatkat, Mikael, sitä linjaa mikä tekee tästä keskustelusta tällä puolella niin mahdottoman ^. Demonstroit ja alleviivaat siis pointtiani ihan itse hieman lisää.

Syyt sille miksi en aio jatkaa (kylläkin hyvin hyvin hyvin mielenkiintoista) keskustelua tässä ketjussa löytyvät (Mikaelin siirtäminä) nyt täältä.

Offline Mikael Lönnroth

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1308
    • Maailmanpuolue
Re: Islamin uhka ja somalikulttuurin vaara - lähteistettynä
« Reply #18 on: June 17, 2012, 12:18:10 »
Hip hop.

Siirsin Tahan tapauksen tähän: http://todellisuus.org/index.php?topic=1921.0

Ja Brandötin avauksen keskustelun mahdottomuudesta tähän: http://todellisuus.org/index.php?topic=1923.0


Tässä juuri jatkat, Mikael, sitä linjaa mikä tekee tästä keskustelusta tällä puolella niin mahdottoman ^. Demonstroit ja alleviivaat siis pointtiani ihan itse hieman lisää.

Syyt sille miksi en aio jatkaa (kylläkin hyvin hyvin hyvin mielenkiintoista) keskustelua tässä ketjussa löytyvät (Mikaelin siirtäminä) nyt täältä.

Hyvä. Keskustelu keskustelemisesta siis siellä.

Minustakin tämä aihe on ollut mielenkiintoinen mutta se ei kuulunut Off topic -alueelle otsikon "Lönnroth on todorgin aktiiveja..." alle, siksi siirto.

Tämän keskustelualueen lisäsääntöjen perusteella ei ole muistaakseni annettu edes yhtään varoitusta niiden voimassaolon ajan ja sen lisäksi (kuten siellä toiseen aiheen alla sanoin) Kaptahin kiteytys meni väärin, ei jokaista väitettä tietystikään tarvitse perustella.

Seuraavat viestit tähän aiheeseen voisivat mielellään koskea islamin uhkaa ja somalikulttuurin vaaraa.
« Last Edit: June 17, 2012, 12:19:56 by Mikael Lönnroth »
Maailmanpuolueen jä sen - tarvitaan lisää <-- (myös Facebookissa)

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
Re: Islamin uhka ja somalikulttuurin vaara - lähteistettynä
« Reply #19 on: June 17, 2012, 12:41:29 »
Viimeisimpään kysymykseeni liittyen tässä yksi erittäin mielenkiintoinen (kattavasti lähteistetty) artikkeli, josta nostan sinulle muutaman huolenaiheen esille:

- Under sharia's civil code, a woman's testimony is worth half of a man's

Ei pidä paikkaansa. Vaatimus tukijasta naisen todistukselle on voimassa vain sellaisessa tapauksessa, että syytettyä uhkaa kuolemantuomio.

Määräys ei ole olemassa siksi, että naisen ymmärrys todellisuudesta olisi jotenkin vajavainen vaan siksi, että naisen vastuu todistuksensa (johon on tietyissä tilanteissa velvollisuus) vaikutuksesta on puolitettu. Kuolemantuomion uhatessa todistaminen ei ole todistajalle mikään pikkujuttu ja naisia suojellaan tältä vastulta. Myös syyttäjän kyky saada syytetty tuomituksi vaikeutuu, koska hän ei voi haastaa yksittäistä naista todistamaan.

Ihan yhtä hyvin voi siis väittää, että sääntö syrjii miehiä.

Quote
- A man can divorce his wife by repudiation, whereas a woman must give justifications, some of which are difficult to prove

Naisen täytyy ilmoittaa syy haluunsa erota, miehen ei, mutta mitään todistelua ei tarvita.

Quote
- Child custody reverts to the father at a preset age; women who remarry lose custody of their children even before then; and sons inherit twice the share of daughters

Ei pidä paikkaansa. Lapsi jää äidilleen ja isä maksaa elatusmaksuja, kunnes lapsi tulee tiettyyn ikään. Äiti ei automaattisesti menetä huoltajuutta lapsen tullessa tiettyyn ikään: http://www.expertlaw.com/library/family_law/islamic_custody-3.html#80

Minua ei lakkaa ihmetyttämstä, että miksi Islam-kriitikot hankkivat tietonsa jostain muualta kuin niistä samoista lähteistä, joista muslimit ne hakevat.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094
Re: Islamin uhka ja somalikulttuurin vaara - lähteistettynä
« Reply #20 on: June 17, 2012, 13:29:17 »
Hip hop.

Siirsin Tahan tapauksen tähän: http://todellisuus.org/index.php?topic=1921.0

Ja Brandötin avauksen keskustelun mahdottomuudesta tähän: http://todellisuus.org/index.php?topic=1923.0


Tässä juuri jatkat, Mikael, sitä linjaa mikä tekee tästä keskustelusta tällä puolella niin mahdottoman ^. Demonstroit ja alleviivaat siis pointtiani ihan itse hieman lisää.

Syyt sille miksi en aio jatkaa (kylläkin hyvin hyvin hyvin mielenkiintoista) keskustelua tässä ketjussa löytyvät (Mikaelin siirtäminä) nyt täältä.

Hyvä. Keskustelu keskustelemisesta siis siellä.

Minustakin tämä aihe on ollut mielenkiintoinen mutta se ei kuulunut Off topic -alueelle otsikon "Lönnroth on todorgin aktiiveja..." alle, siksi siirto.

Tämän keskustelualueen lisäsääntöjen perusteella ei ole muistaakseni annettu edes yhtään varoitusta niiden voimassaolon ajan ja sen lisäksi (kuten siellä toiseen aiheen alla sanoin) Kaptahin kiteytys meni väärin, ei jokaista väitettä tietystikään tarvitse perustella.

Seuraavat viestit tähän aiheeseen voisivat mielellään koskea islamin uhkaa ja somalikulttuurin vaaraa.

Okei. Käytännön islamin uhka ja monikulttuurisuuden vaara yhden ihmisen subjektiivisen kokemukseni valossa:
- Perusmaahanmuuttajamuslimi on yleensä sellainen vanhan hyvän ajan uskovainen, joka suhtautuu ihmisiin kohteliaasti ja elää ihmisiksi.
- Jengiytyneet maahanmuuttajanuoret eivät opi sitä kaljan juontia ja rähinöintiä ainakaan moskeijassa. Pikemminkin kyse on liian hyvästä sopeutumisesta suomalaiseen koulumaailmaan, jossa kurin puutteen vuoksi määräilevät ne kaikkein röyhkeimmät, tyhmimmät ja väkivaltaisimmat.
- Somalitytöt ovat söpöjä ja mukavia, usein myös hauskoja ja huumorintajuisia, eivätkä mielestäni aiheuta vaaraa.
- Jos tässä juoppojen luvatussa maassa joudutaan ottamaan monikulttuurisesti myös raittiit muslimit huomioon mm. juhlatarjoiluissa, tämä on allekirjoittaneen raittiusmiehen mielestä ihan hyvä asia eikä vaara ollenkaan.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
Re: Islamin uhka ja somalikulttuurin vaara - lähteistettynä
« Reply #21 on: June 17, 2012, 13:36:40 »
- Jos tässä juoppojen luvatussa maassa joudutaan ottamaan monikulttuurisesti myös raittiit muslimit huomioon mm. juhlatarjoiluissa, tämä on allekirjoittaneen raittiusmiehen mielestä ihan hyvä asia eikä vaara ollenkaan.

Olen kuullut sanonnan, että ihmiseen joka ei juo, ei voi luottaa.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Islamin uhka ja somalikulttuurin vaara - lähteistettynä
« Reply #22 on: June 18, 2012, 11:56:11 »
Hejssan Brandöt,

Aurinkoisia kesätervehdyksiä jälleen!

Kiirettä piisaa paitsi töissä myös kotosalla. Pahoittelut, että vastailen kovin harvakseltaan, mutta yritän paneutua sitäkin enemmän sisältöön.

Unohdin kiittää edellistä edeltävässä viestissäsi tekemästäsi rohkeasta avautumisesta avaramielisen uskonnollisuuden henkilökohtaisesta merkityksestä elämässäsi sekä taolaisesta (myös buddhalaisesta) -alati matkalla olemisen- henkisyydestä. Vaimoni on etninen kiinalainen Malesiasta ja hääkutsussamme taannoin vuonna nolla luki Lao Tzun kuuluisa parsi perheen rauhasta maailmanrauhan perustana. Todellakin, maailmanuskontojen eettisessä perustassa on yllättävän paljon samankaltaisuutta. Pisteet sinulle myös siitä, että kykenet näkemään islamissa myönteisiäkin piirteitä ja arvoja, joista lännessä voidaan ottaa opiksi. Itsekin uskon, että kaikki kulttuurit voivat oppia jotain toisiltaan ja että tällainen nöyrä asenne -toisenlaisiin- on itse asiassa avain rauhanomaiseen yhteiseloon.

Mitä tulee ennakkoluuloihin, ainakaan itse en väitä olevani täydellisen ennakkoluuloton saati alkuolettamuksista riippumaton. ;) Se, että emme aina -koe- omaavamme ennakkoluuloja ei todellakaan tarkoita, etteikö meissä piile erinäisiä tiedostamattomia ja kulttuuriympäristöstämme omaksuttuja ennakkoasenteita. Tärkeintä on pyrkiä tunnistamaan itsessään piilevät ennakkoluulot ja osallistua keskusteluun kuin keskusteluun niistä tietoisena ja edes tilapäisesti niistä irrottautuneena. Ymmärtänet varmaankin, että toiveesi siirtyä fakta- ja lähdeviitevertailun haasteesta tunnepohjaiseen ajatuksenvaihtoon vaikuttaa toiselle osapuolelle ennakkoluuloiselta. Ikään kuin tosiasiavertailulla ei yhtäkkiä enää olekaan suurta merkitystä siinä vaiheessa kun ne alkavat ikävästi kyseenalaistamaan omia ennakkoon valittuja mielipiteitä.

Mutta toisaalta yhdyn mielipiteeseesi, että totuus on lopulta asia, joka myös tuntuu todelta. Ei välttämättä kuitenkaan aina -kivalta-, vaan tosiaankin -todelta-. Olen samaa mieltä, että kaiken kaikkiaan syvälliseen tieteelliseen seulontaan ei keskimääräisellä nettipällistelijällä ole edellytyksiä ja näin ollen totuus jää lopulta kokonaisvaikutelmien varaan. Mutta kaikilla on kuitenkin mahdollisuus sekä mielestäni velvollisuus tehdä omakohtaisesti hieman kattavampaa ja perinpohjaisempaa seulontaa kuin tyytymällä pääasiallisesti yksittäisten itseään miellyttävien mielipidevaikuttajien ja samanmielisten kirjoitteluun ja seuraan. Koska sanoit olevasi -kiinnostuneempi keskustelemaan näistä asioista tunnetasolla- ja kuulemaan omakohtaisen pohdintani polkuja kohti nykyisiä johtopäätöksiäni, vastaan mieluusti pyyntöösi ja jätän ekonomiasyistä muuhun vastaamatta. Puhukaamme kernaasti tunteista. Niistä syvimmistä.

Kuten tiedät, olen bah¡’­ ja kasvanut bah¡’­-perheeseen. Äitini muutti Iranista Suomeen shaahin aikana erään bah¡’­-projektin yhteydessä. Muuan salolainen papinpoika (isäni) rakastui eksoottiseen itämaiseen neitokaiseen silmittömästi ja he menivät naimisiin vuonna 1974. Isästäni tuli myös bah¡’­, jota hänen harvinaislaatuisen suvaitsevainen rovasti-isänsä (ukkini) ei suinkaan paheksunut. Tärkeintä oli, ettei vaimo ollut kuitenkaan musulmaani. ;) Liiton tuotoksiin kuuluivat vuotta vanhempi isosiskoni sekä allekirjoittanut. Olen lähestulkoon äidinmaidosta lähtien omaksunut bah¡’­-periaatteet, jotka eivät koskaan tuntuneet vääriltä. Ne ovat johdonmukaisesti tuntuneet minulle todemmilta kuin mitkään muut kuulemani totuudet. Kriittistä vertailua bah¡’­-oppien ja muiden oppien välillä harrastin erityisesti teini-ikäisenä ja kaksikymppisenä. Edelleenkin jossain määrin. Pähkinänkuoressa alla oleva Bah¡’u’ll¡hin (bah¡’­-uskon 1800-luvulla Persiassa eläneen perustajan) säe kilpistää bah¡’­-uskon perussanoman ja bah¡’­den elämänprioriteetit. Tämä säe, kuten niin moni vastaavanlainen Bah¡’u’ll¡hin lainaus, sytyttää minua tänä päivänä aivan yhtä kokonaisvaltaisesti kuin kaksikymmentä vuotta sitten. Miksi? No kun se vain ’tuntuu’ täydellisen todelta kaikesta kritiikistä ja vaihtoehtoajattelusta huolimatta. Niin todelta, että olen valmis omistamaan elämäni sen ajamiselle. (Boldaus lisätty)

"Sulkekaa silmänne vieraanpelolta ja kiinnittäkää katseenne kohti ykseyttä. Tarttukaa sinnikkäästi siihen mikä edistää koko ihmiskunnan hyvinvointia ja levollisuutta. Tämä vaaksa maata on vain yksi kotimaa ja yksi asuinpaikka. Teidän on hyljättävä itserakkaus, mikä vieraantumiseen viettää, ja sydämenne kaikelle sille suunnattava, mikä sopusoinnun takaa. Bah¡n kansan mittapuulla ihmisen kunnia piilee hänen tietämyksessään, hänen suoraselkäisessä käytöksessään, hänen erinomaisessa luonteenlaadussaan, hänen viisaudessaan, eikä hänen kansallisuudessaan tahi asemassaan. Oi maailman ihmiset! Arvostakaatte näiden taivaallisten sanojen merkitystä!- (tarkastamaton käännös)

Bah¡’u’ll¡hin vastaavansuuntaiset sanat, joita löytyy pitkin hänen kirjoituksiaan, edeltävät noin vuosisadalla kaikkia myöhäisheränneitä kukkisliikkeitä ja hippihörhöilyjä, eivätkä oikeastaan edusta minkäänsorttista kukkisideologiaa. Päinvastoin, kyseessä on sangen raadollinen varoitus. Bah¡’u’ll¡h kirjoitti voimallisesti, kuinka ihmiskunnan rauhaa ja turvallisuutta ei voida saavuttaa ellei ihmiskunta kasva sitä erilleen repivistä ennakkoluuloista. Hän lisäksi ennusti, että ihmiskunnan poliittiseen ykseyteen (mikä on vain ykseyden ensimmäinen vaihe) päädytään ensisijaisesti karvaiden ihmiskuntaa ravistelevien koetusten kautta, koska ihmiskunnan eri kolkkien eriseuraisuus on niin itsepäistä, ettei se voi viisastua muusta kuin vahingosta. Hänen poikansa ’Abdu’l-Bah¡ (1844-1921) kirjoitti:

-Bah¡’u’ll¡hin kaikkein tärkein opetus on jättää taakse rodulliset, uskonnolliset, kansakunnalliset ja kansallismieliset ennakkoluulot. Ihmiskunta ei ole löytävä lepoa ennen kuin nämä ennakkoluulot ovat tyystin poistettu. Ei, vaan pikemminkin eripura ja verenvuodatus on päivä päivältä kasvava.-

Lopulta omalla kohdallani kyse on näin yksinkertaisesta totuudesta ja uskonnollisesta vakaumuksesta. Kaikki muu kyseenalaistava höpinä on mielestäni pelkkää kiertoilmausta ja savuverhoa vanhakantaisten ennakkoluulojemme oikeuttamiseksi. Toivon ja vetoan hyvään sydämeesi, että päätyisit ennen pitkää olemaan historian oikealla puolella (ja tällä en tarkoita todorgilaisuutta saati bah¡’­ksi kääntymistä vaan oikeita sydäntä sytyttäviä ihanteita). Kaikki nettikirjoittelu ja meuhkaaminen, mikä ei edistä kansakuntien välistä yhteisymmärrystä, toimii sitä vastaan. Se on osa ongelmaa, eikä ratkaisua, vaikka kuinka itselleen uskottelisi toisin. Ihminen ei voi samanaikaisesti väittää olevansa rauhan asialla ja hyväksyä toisia uskontokuntia ja kansallisuuksia avoimesti halveksivat nettikirjoittelut harmittomiksi sananvapauden puolustuspuheiksi.

Bah¡’u’ll¡hin oma vankkumattomuus ihanteessaan vainottuna ja vangittuna on riittävä todistus ykseyden ihanteen totuudesta. Hän kirjoitti tuhansia sivuja ihmishyvyyttä puolustavia tekstejä jatkuvan ja raadollisen vainon ja vankeuden keskellä. Leo Tolstoi (1828-1910) kirjoitti Bah¡’u’ll¡hista:

-Bah¡’u’ll¡h oli aito profeetta, innoittunut ja innoittava. Hänen uskonsa voiman voi tuntea. On uskomatonta, että Persian tukahduttavassa ilmapiirissä kasvaneena hän saattoi opettaa uskonnon ykseyttä ja kaikkien kansakuntien ja uskontojen yhdentymistä.-

Kahlil Gibran puolestaan totesi Bah¡’u’ll¡hin kirjoituksista seuraavaa:

-Tämä on häkellyttävintä kirjallisuutta, mitä on koskaan kirjoitettu. Ei ole arabiaa, joka edes hipoisi Bah¡’u’ll¡hin arabiaa.-

Olen jäävi, mutta kaiken lukemani, näkemäni ja kuulemani jälkeen en voi muuta kuin yhtyä Gibranin ja Tolstoin arvioihin.

Parahin terveisin Vuosaaren maailmanparantajahipiltä,

Sam
         
***

"Tämä vääryyttä kärsinyt kehottaa maailman kansoja noudattamaan suvaitsevaisuutta ja oikeamielisyyttä,
mitkä ovat maailman pimennossa kaksi valonlähdettä.-

"Seurustelkaa kaikkien uskontokuntien kanssa ystävyydessä ja sopusoinnussa.
Varokaa, että teitä ei ihmisten keskuudessa typerän tietämättömyyden liekki lannista.-

"Nämä lait ja periaatteet, nämä suuret uskontojärjestelmät ovat kaikki yhdestä Lähteestä lähtöisin
ja ovat yhden Valon säteitä.-

"Naiset ja miehet ovat olleet ja tulevat iäti olemaan Jumalan silmissä yhdenvertaisia.-

"Sulkekaa silmänne rodullisille eroille ja toivottakaa kaikki tervetulleiksi ykseyden valolla.
Hyljätkää ylpeys, sillä se on eripuran lähde.-

"Teidät on luotu osoittamaan rakkautta toinen toisillenne, eikä pahansuopaisuutta ja vihamielisyyttä.
Älkää kerskuko sillä, että rakastatte itseänne vaan sillä, että rakastatte kanssaluotujanne.
Älkää ylvästelkö sillä, että rakastatte maatanne vaan sillä, että rakastatte koko ihmiskuntaa.-



- Bah¡’u’ll¡h (1817-1892)
« Last Edit: June 18, 2012, 16:45:03 by Sam Karvonen »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Ilkka

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 805
Re: Islamin uhka ja somalikulttuurin vaara - lähteistettynä
« Reply #23 on: June 18, 2012, 12:00:37 »
Sam: Osui silmiini tämä lauseesi:

"Ihminen ei voi samanaikaisesti väittää olevansa rauhan asialla ja hyväksyä toisia uskontokuntia ja kansallisuuksia avoimesti halveksivat nettikirjoittelut harmittomiksi sananvapauden puolustuspuheiksi."

Minulta meni aikamoinen tovi tajuta tämä ja nyt kun asian tajuan maailma näyttää hiukkasen erilaiselta.