Hejssan Brandöt,
Aurinkoisia kesätervehdyksiä jälleen!
Kiirettä piisaa paitsi töissä myös kotosalla. Pahoittelut, että vastailen kovin harvakseltaan, mutta yritän paneutua sitäkin enemmän sisältöön.
Unohdin kiittää edellistä edeltävässä viestissäsi tekemästäsi rohkeasta avautumisesta avaramielisen uskonnollisuuden henkilökohtaisesta merkityksestä elämässäsi sekä taolaisesta (myös buddhalaisesta) -alati matkalla olemisen- henkisyydestä. Vaimoni on etninen kiinalainen Malesiasta ja hääkutsussamme taannoin vuonna nolla luki Lao Tzun kuuluisa parsi perheen rauhasta maailmanrauhan perustana. Todellakin, maailmanuskontojen eettisessä perustassa on yllättävän paljon samankaltaisuutta. Pisteet sinulle myös siitä, että kykenet näkemään islamissa myönteisiäkin piirteitä ja arvoja, joista lännessä voidaan ottaa opiksi. Itsekin uskon, että kaikki kulttuurit voivat oppia jotain toisiltaan ja että tällainen nöyrä asenne -toisenlaisiin- on itse asiassa avain rauhanomaiseen yhteiseloon.
Mitä tulee ennakkoluuloihin, ainakaan itse en väitä olevani täydellisen ennakkoluuloton saati alkuolettamuksista riippumaton.

Se, että emme aina -koe- omaavamme ennakkoluuloja ei todellakaan tarkoita, etteikö meissä piile erinäisiä tiedostamattomia ja kulttuuriympäristöstämme omaksuttuja ennakkoasenteita. Tärkeintä on pyrkiä tunnistamaan itsessään piilevät ennakkoluulot ja osallistua keskusteluun kuin keskusteluun niistä tietoisena ja edes tilapäisesti niistä irrottautuneena. Ymmärtänet varmaankin, että toiveesi siirtyä fakta- ja lähdeviitevertailun haasteesta tunnepohjaiseen ajatuksenvaihtoon
vaikuttaa toiselle osapuolelle ennakkoluuloiselta. Ikään kuin tosiasiavertailulla ei yhtäkkiä enää olekaan suurta merkitystä siinä vaiheessa kun ne alkavat ikävästi kyseenalaistamaan omia ennakkoon valittuja mielipiteitä.
Mutta toisaalta yhdyn mielipiteeseesi, että totuus on lopulta asia, joka myös
tuntuu todelta. Ei välttämättä kuitenkaan aina -kivalta-, vaan tosiaankin -todelta-. Olen samaa mieltä, että kaiken kaikkiaan syvälliseen tieteelliseen seulontaan ei keskimääräisellä nettipällistelijällä ole edellytyksiä ja näin ollen totuus jää lopulta kokonaisvaikutelmien varaan. Mutta kaikilla on kuitenkin mahdollisuus sekä mielestäni velvollisuus tehdä omakohtaisesti hieman kattavampaa ja perinpohjaisempaa seulontaa kuin tyytymällä pääasiallisesti yksittäisten itseään miellyttävien mielipidevaikuttajien ja samanmielisten kirjoitteluun ja seuraan. Koska sanoit olevasi -kiinnostuneempi keskustelemaan näistä asioista tunnetasolla- ja kuulemaan omakohtaisen pohdintani polkuja kohti nykyisiä johtopäätöksiäni, vastaan mieluusti pyyntöösi ja jätän ekonomiasyistä muuhun vastaamatta. Puhukaamme kernaasti tunteista. Niistä syvimmistä.
Kuten tiedät, olen bah¡’ ja kasvanut bah¡’-perheeseen. Äitini muutti Iranista Suomeen shaahin aikana erään bah¡’-projektin yhteydessä. Muuan salolainen papinpoika (isäni) rakastui eksoottiseen itämaiseen neitokaiseen silmittömästi ja he menivät naimisiin vuonna 1974. Isästäni tuli myös bah¡’, jota hänen harvinaislaatuisen suvaitsevainen rovasti-isänsä (ukkini) ei suinkaan paheksunut. Tärkeintä oli, ettei vaimo ollut kuitenkaan musulmaani.

Liiton tuotoksiin kuuluivat vuotta vanhempi isosiskoni sekä allekirjoittanut. Olen lähestulkoon äidinmaidosta lähtien omaksunut bah¡’-periaatteet, jotka eivät koskaan tuntuneet vääriltä. Ne ovat johdonmukaisesti tuntuneet minulle todemmilta kuin mitkään muut kuulemani totuudet. Kriittistä vertailua bah¡’-oppien ja muiden oppien välillä harrastin erityisesti teini-ikäisenä ja kaksikymppisenä. Edelleenkin jossain määrin. Pähkinänkuoressa alla oleva Bah¡’u’ll¡hin (bah¡’-uskon 1800-luvulla Persiassa eläneen perustajan) säe kilpistää bah¡’-uskon perussanoman ja bah¡’den elämänprioriteetit. Tämä säe, kuten niin moni vastaavanlainen Bah¡’u’ll¡hin lainaus, sytyttää minua tänä päivänä aivan yhtä kokonaisvaltaisesti kuin kaksikymmentä vuotta sitten. Miksi? No kun se vain ’tuntuu’ täydellisen todelta kaikesta kritiikistä ja vaihtoehtoajattelusta huolimatta. Niin todelta, että olen valmis omistamaan elämäni sen ajamiselle. (Boldaus lisätty)
"Sulkekaa silmänne vieraanpelolta ja kiinnittäkää katseenne kohti ykseyttä. Tarttukaa sinnikkäästi siihen mikä edistää koko ihmiskunnan hyvinvointia ja levollisuutta. Tämä vaaksa maata on vain yksi kotimaa ja yksi asuinpaikka. Teidän on hyljättävä itserakkaus, mikä vieraantumiseen viettää, ja sydämenne kaikelle sille suunnattava, mikä sopusoinnun takaa. Bah¡n kansan mittapuulla ihmisen kunnia piilee hänen tietämyksessään, hänen suoraselkäisessä käytöksessään, hänen erinomaisessa luonteenlaadussaan, hänen viisaudessaan, eikä hänen kansallisuudessaan tahi asemassaan. Oi maailman ihmiset! Arvostakaatte näiden taivaallisten sanojen merkitystä!- (tarkastamaton käännös)
Bah¡’u’ll¡hin vastaavansuuntaiset sanat, joita löytyy pitkin hänen kirjoituksiaan, edeltävät noin vuosisadalla kaikkia myöhäisheränneitä kukkisliikkeitä ja hippihörhöilyjä, eivätkä oikeastaan edusta minkäänsorttista kukkisideologiaa. Päinvastoin, kyseessä on sangen raadollinen varoitus. Bah¡’u’ll¡h kirjoitti voimallisesti, kuinka ihmiskunnan rauhaa ja turvallisuutta ei voida saavuttaa ellei ihmiskunta kasva sitä erilleen repivistä ennakkoluuloista. Hän lisäksi ennusti, että ihmiskunnan poliittiseen ykseyteen (mikä on vain ykseyden ensimmäinen vaihe) päädytään ensisijaisesti karvaiden ihmiskuntaa ravistelevien koetusten kautta, koska ihmiskunnan eri kolkkien eriseuraisuus on niin itsepäistä, ettei se voi viisastua muusta kuin vahingosta. Hänen poikansa ’Abdu’l-Bah¡ (1844-1921) kirjoitti:
-Bah¡’u’ll¡hin kaikkein tärkein opetus on jättää taakse rodulliset, uskonnolliset, kansakunnalliset ja kansallismieliset ennakkoluulot. Ihmiskunta ei ole löytävä lepoa ennen kuin nämä ennakkoluulot ovat tyystin poistettu. Ei, vaan pikemminkin eripura ja verenvuodatus on päivä päivältä kasvava.-Lopulta omalla kohdallani kyse on näin yksinkertaisesta totuudesta ja uskonnollisesta vakaumuksesta. Kaikki muu kyseenalaistava höpinä on mielestäni pelkkää kiertoilmausta ja savuverhoa vanhakantaisten ennakkoluulojemme oikeuttamiseksi. Toivon ja vetoan hyvään sydämeesi, että päätyisit ennen pitkää olemaan historian oikealla puolella (ja tällä en tarkoita todorgilaisuutta saati bah¡’ksi kääntymistä vaan
oikeita sydäntä sytyttäviä ihanteita). Kaikki nettikirjoittelu ja meuhkaaminen, mikä ei edistä kansakuntien välistä yhteisymmärrystä, toimii sitä vastaan. Se on osa ongelmaa, eikä ratkaisua, vaikka kuinka itselleen uskottelisi toisin. Ihminen ei voi samanaikaisesti väittää olevansa rauhan asialla ja hyväksyä toisia uskontokuntia ja kansallisuuksia avoimesti halveksivat nettikirjoittelut harmittomiksi sananvapauden puolustuspuheiksi.
Bah¡’u’ll¡hin oma vankkumattomuus ihanteessaan vainottuna ja vangittuna on riittävä todistus ykseyden ihanteen totuudesta. Hän kirjoitti tuhansia sivuja ihmishyvyyttä puolustavia tekstejä jatkuvan ja raadollisen vainon ja vankeuden keskellä. Leo Tolstoi (1828-1910) kirjoitti Bah¡’u’ll¡hista:
-Bah¡’u’ll¡h oli aito profeetta, innoittunut ja innoittava. Hänen uskonsa voiman voi tuntea. On uskomatonta, että Persian tukahduttavassa ilmapiirissä kasvaneena hän saattoi opettaa uskonnon ykseyttä ja kaikkien kansakuntien ja uskontojen yhdentymistä.-Kahlil Gibran puolestaan totesi Bah¡’u’ll¡hin kirjoituksista seuraavaa:
-Tämä on häkellyttävintä kirjallisuutta, mitä on koskaan kirjoitettu. Ei ole arabiaa, joka edes hipoisi Bah¡’u’ll¡hin arabiaa.-Olen jäävi, mutta kaiken lukemani, näkemäni ja kuulemani jälkeen en voi muuta kuin yhtyä Gibranin ja Tolstoin arvioihin.
Parahin terveisin Vuosaaren maailmanparantajahipiltä,
Sam
***
"Tämä vääryyttä kärsinyt kehottaa maailman kansoja noudattamaan suvaitsevaisuutta ja oikeamielisyyttä,
mitkä ovat maailman pimennossa kaksi valonlähdettä.-
"Seurustelkaa kaikkien uskontokuntien kanssa ystävyydessä ja sopusoinnussa.
Varokaa, että teitä ei ihmisten keskuudessa typerän tietämättömyyden liekki lannista.-
"Nämä lait ja periaatteet, nämä suuret uskontojärjestelmät ovat kaikki yhdestä Lähteestä lähtöisin
ja ovat yhden Valon säteitä.-
"Naiset ja miehet ovat olleet ja tulevat iäti olemaan Jumalan silmissä yhdenvertaisia.-
"Sulkekaa silmänne rodullisille eroille ja toivottakaa kaikki tervetulleiksi ykseyden valolla.
Hyljätkää ylpeys, sillä se on eripuran lähde.-
"Teidät on luotu osoittamaan rakkautta toinen toisillenne, eikä pahansuopaisuutta ja vihamielisyyttä.
Älkää kerskuko sillä, että rakastatte itseänne vaan sillä, että rakastatte kanssaluotujanne.
Älkää ylvästelkö sillä, että rakastatte maatanne vaan sillä, että rakastatte koko ihmiskuntaa.-
- Bah¡’u’ll¡h (1817-1892)