Author Topic: Suomalaiset arvot ja suomalaisen tapakulttuurin ydin  (Read 6938 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline AsiaaAjava

• Full Member
Re: Suomalaiset arvot ja suomalaisen tapakulttuurin ydin
« Reply #15 on: April 18, 2010, 20:41:35 »
Se, että yritetään löytää tutkimuksia omien käsityksien tueksi on riittävän paljastavaa.

Olin tällaisen tutkimuksen aikasemmin nähnyt ja ajattelin, että sinua kiinnostaisi kun sanoit, että se työllisyys kovasti toisessa polvessa paranee. Tiedän, että olen tällaisen tutkimuksen nähnyt. En siis mutulla lähde sitä hakemaan.

Yritäpäs löytää tutkimus (kun kerran niitä niin vaaditaan), mikä osoittaa valtaväestön arvojen ja asenteen olevan epäoleellista tai epäoleellisempaa integraatiossa kuin joidenkin toisten seikkojen.

Tuollaista tutkimusta tuskin on ja luulen, että tiedät sen itsekin.

Niin kauan kuin meillä ei ole tutkimuksia suuntaan tai toiseen, on ihan perusteltua keskustella järkiargumentein arkikokemusten valossa. Tällöin niillä, joilla on enemmän arkikokemuksia kuin toisilla, pitäisi myös olla enemmän sanottavaa.

Kyllä mielestäni tutkimuksen kautta pitäisi ratkaista tämäkin ongelma, eikä yksittäisten "puhujien". Sitäpaitsi mitään välineitä ennakkoluulojen muuttamiseksi ei ole, paitsi maahanmuuttajien oma toiminta.

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
« Reply #16 on: April 18, 2010, 22:16:00 »
Maahanmuuttajien jälkeläisten työllistymismahdollisuudet /tutkimukset niistä?

Itse olen nähnyt tutkimuksia (mutten itsekään jaksa tähän kaivaa...kun eivät muutkaan. ;) ), joiden mukaan PARHAITEN sopeutuvat tänne nuorimpina tulleet maahanmuuttajat. Ovat verrattavissa maahanmuuttajien täällä syntyneet jälkeläiset eli uussuomalaiset.

Lähtökohtaisesti tällä porukalla on aivan yhtä hyvät kielelliset/tiedolliset/koulutukselliset mahdollisuudet kuin kantasuomalaisillakin. Suomessa tästä on jo esimerkkeinä parhaimpienkin lukioidemme "monietnistyminen" (kuten SYK, jonka aiemmin olen maininnut). Nyt joku ahkera (toimittaja= voisi vaivautua ja kaivaa tilastoja tästä esille..soittaa rehtoreille tms.) Vai teettäisikö nuivien ystäviemme foorumi tästäkin virallisen tutkimuksen kenties...?  ;)

Todellisuus niissä EU-maissa (kuten Ranska ja Saksa) kuitenkin on sellainen, ettei uuskansalaisia eli mamuvanhempien jälkikasvua kutsuta ranskalaisiksi/saksalaisiksi, vaan 2. polven maahanmuuttajiksi VAIKKA OVAT MAASSA SYNTYNEET JA SYNTYPERÄLTÄÄN SIIS RANSKALAISIA/SAKSALAISIA. Tämä kanstaväestän nuivahko suhtautuminen on vaikeuttanut myös koulutettujen mamujen jälkeläisten työnsaantia.
Eipä olekaan uusi ilmiö se, että Ahmed vaihtaa nimensä Matthieu'ksi ja kas - kutsuja työhaastatteluihin alkaa tupsahdella!

Tässä välissä kannattaa muistaa, että erityisesti Ranska on perinteisesti ja yhä edelleenkin voimakas luokkayhteiskunta (myös siis niille 3. 4. ja 15. polven maahanmuuttajille, jotka kantaranskalaisiksi itsensä mieltävät.)
 ;)

Itse näen SUomen tilanteen positiivisemmin. Osin kiitos kuuluu sille, että -vaikka tasa-arvon ihanne tuleekin Ranskasta - olemme de facto vähemmän luokkayhteiskunta kuin tämän ideologian synnyttämisellä ratsastava sivistysvaltio.  Myös oma kokemukseni tästä tukee asiaa. Suomalainen (myös se nuivaakin nuivempi) kykenee hyväksymään muunmaalaisen työtoverin tasavertaisena työtoverina ja kumppanina, jos ja kun tuo muunmaalainen on päässyt näyttämään kyntensä (=ahkeruutensa). Meillä ei ole "pitkin nokanvartta katsomisen" perinne niin kovin syvällä.

Saa väittää vastaankin.  :)
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Pyy

• Guest
« Reply #17 on: April 19, 2010, 16:12:02 »
Jahas, melkoista pyörittelyä. En minä näitä Julmurin vaatimia suomalaisen tapakulttuurin ilmentymiä, joita kaikki noudattaisivat löydä. Sekularisoituminen on minusta erinomainen kehitys mutta onhan meillä esimerkiksi Jehovan todistajat jotka saattavat toimia omien arvojensa mukaan kun intressit valtiovallan kanssa eivät kohtaa. Harmitonta sakkia noin yleensä, mutta tiukalla linjalla mitä aseistakieltäytymiseen tulee, ovat saaneet erityisoikeuden välttää tämän yhteisen kivan.

Outo Lintu

• Guest
« Reply #18 on: April 19, 2010, 16:34:56 »
Pyy tuossa sivusikin kirjoituksellaan integraatiosta. Mitenkäs nuo vapaamuurarit? Omien sanojensa mukaan ja varmasti oikeastikin varsin lainkuuliaista väkeä. Mutta miksi heidän rituaalinsa ja ohjelmansa ovat niin salaisia? Ovatko vapaamuurarit (jos asiaa katsoo salaisisten rituaalien näkökulmasta) integroituneet täysin suomalaiseen yhteiskuntaan?

Offline Julmuri

• Administrator
  • Hero Member
  • Pienimunainen fasisti
« Reply #19 on: April 19, 2010, 16:39:26 »

Aiemmissa viesteissä on alettu höpistä juutalais-kristillisistä humanistisista arvoista, ja vielä ilmeisesti niin, että sillä alkuosalla on erityinen painotus, eikä sillä jälkimmäisellä erityisesti suvaitsevaisuutta ja skeptisismiä alun perin tarkoittaneella ajattelusuunnalla.  Ensisijaisena tarkoituksena näyttää olevan jyrkkä rajanveto kristittyjen ja muslimikulttuurien välille. EU:n katoliset maat ja joku Hannu Takkula voivat väittää mitä tahansa, mutta länsimaisissa valtioissa on hyvin erilaisia valtiofilosofioita sekä käsityksiä uskonnon ja julkisen elämän suhteista.

Ja onhan meilläkin Päivi Räsänen, joka on useaan kertaan sanonut, ettei lääkärinä suostu tekemään aborttia.

Minä olen ateisti. Paino ei ole alkuosalla.

Abortin tekemättä jättäminen on hieman eri asia kuin se, että lääkäri sanoo homoseksuaalin olevan sairas.

Euroopassa tosiaan ovat vallinneet juutalais-kristilliset humanistiset arvot. Niihin kuuluu mm. suvaitsevaisuus.
"Jos Suomi olisi esim. Latvian kaltainen persereikä, meillä ei olisi mitään ongelmaa turvapaikkaturismista" - nimimerkki "kami" Hommaforumilla

Pyy

• Guest
« Reply #20 on: April 19, 2010, 16:50:03 »

Euroopassa tosiaan ovat vallinneet juutalais-kristilliset humanistiset arvot. Niihin kuuluu mm. suvaitsevaisuus.
No ei siltä vaikuta kun eduskunnassammekin istuu näitä sika-Oinosia. Oikeus mielipiteisiinsä heillä toki on, olenhan suvaitsevainen suvaitsevaiston edustaja. Eh. Mitä tarkoitat suvaitsevaisuudella? Nuivan suusta siitä tulee lähinnä mieleen se, että mikä tahansa äärimielipide (paitsi muslimin) tulee suvaita ilman mutinoita.

Offline Teemu Hiilinen

• Full Member
    • Teemun blogi
« Reply #21 on: April 19, 2010, 22:49:07 »

Aiemmissa viesteissä on alettu höpistä juutalais-kristillisistä humanistisista arvoista, ja vielä ilmeisesti niin, että sillä alkuosalla on erityinen painotus, eikä sillä jälkimmäisellä erityisesti suvaitsevaisuutta ja skeptisismiä alun perin tarkoittaneella ajattelusuunnalla.  Ensisijaisena tarkoituksena näyttää olevan jyrkkä rajanveto kristittyjen ja muslimikulttuurien välille. EU:n katoliset maat ja joku Hannu Takkula voivat väittää mitä tahansa, mutta länsimaisissa valtioissa on hyvin erilaisia valtiofilosofioita sekä käsityksiä uskonnon ja julkisen elämän suhteista.

Ja onhan meilläkin Päivi Räsänen, joka on useaan kertaan sanonut, ettei lääkärinä suostu tekemään aborttia.

Abortin tekemättä jättäminen on hieman eri asia kuin se, että lääkäri sanoo homoseksuaalin olevan sairas.

Mistä asti on tämä juutalais-kristilliset arvot olleet käytössä Euroopassa tai Suomessa. Varsinkin tuo suvaitsevaisuus on mielenkiintoinen asia, jonka mainitsit. Sano toki nyt, että mistä vuodesta tai ajankohdasta alkaen.
Vantaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja
Vasemmiston ehdokas Uudeltamaalta
Teemun kotisivu

Offline ATL

• Jr. Member
  • **
« Reply #22 on: April 20, 2010, 02:08:18 »

Ei mun kommentilla ollut mitään tekemistä sinun vakaumuksesi kanssa. Sanoin vain, että puhumisella juutalais-kristillisistä arvoista on tietty tarkoitus, joka nykyään liittyy juuri jyrkkään rajanvetoon kristityn ja muslimaailman välille (esimerkkinä vaikka Geert Wildersin pyrkimys saada mainitut arvot kirjatuksi perustuslakiin).

Epämääräistä on puhua juutalais-kristillisestä humanismista, ja olettaa että vaikkapa suvaitsevaisuus tai sekulaari yhteiskunta kuuluisi automaattisesti määritelmään. Käsitteessä on kuitenkin kaksi osaa, jotka ovat monissa asioissa olleet ja tulevat aina olemaan toisiaan vastaan. Toisekseen se juutalais-kristillisyys on hyvin teennäinen konstruktio, varsinkin kun miettii antisemitismin ja juutalaisvainojen historiaa kristillisessä Euroopassa. Taitaakin olla niin, että oikeasti puhutaan pelkästään kristillisestä eurooppalaisesta arvomaailmasta. Juutalaisuus on kaapattu siihen mukaan poliittisista syistä (eli haetaan tukea muslimimaailmaa vastaan).

Kannattaa myös huomioida, että koko käsite on pitkälti made in u.s.a. -kamaa. Amerikkalaiset konservatiivit ovat käyttäneet juutalais-kristillisyyttä omiin tarkoituksiinsa vuosikymmeniä ja varsinkin 90-luvulta alkaen ns. kulttuurisodissa. Tarkoitus on ollut perustella sitä, että USA:n pitäisi olla ei-sekulaari, koska valtion "henkinen alkuperä" on näissä juutalais-kristillisissä arvoissa. Sitten on pitänyt tietenkin kiistellä, että minkälainen uskonnollinen valtio USA:n pitäisi olla, WASP vai joku muu laajempi versio.
Sekulaari yhteiskunta ei tosiaan näissä piireissä ole tavoite ja esim. homoseksuaalisuutta pidetään yleisesti sairautena josta pitäisi parantua. He tekevät myös erotuksen länsimaisten arvojen ja juutalais-kristillisten arvojen välillä. Se länsimainen on heille aivan liian maallistunut ja antaa liikaa periksi toisille uskonnoille ja myös liberaalimmalle versiolle kristinuskosta.
« Last Edit: April 20, 2010, 02:12:28 by ATL »
Nuiva=penseä, piittaamaton, epäystävällinen, vastahakoinen.