Keskustelu > Off topic

Tauko (siis jäähy!) ohi :)

(1/3) > >>

Mikael Lönnroth:
Nyt jaksaa taas paremmin.

Vongoethe:

--- Quote from: Mikael Lönnroth on May 16, 2012, 16:11:58 ---Nyt jaksaa taas paremmin.

--- End quote ---

No hyvä. Olithan tuonne Usarin puolella jotain naputellutkin, ei voinut vain mitenkään kommentoida, kun en ole sinne kirjautunut enkä kirjaudukaan.

Mikael Lönnroth:

--- Quote from: Vongoethe on May 16, 2012, 16:18:33 ---
--- Quote from: Mikael Lönnroth on May 16, 2012, 16:11:58 ---Nyt jaksaa taas paremmin.

--- End quote ---

No hyvä. Olithan tuonne Usarin puolella jotain naputellutkin, ei voinut vain mitenkään kommentoida, kun en ole sinne kirjautunut enkä kirjaudukaan.

--- End quote ---

Joo, monikulttuurivapaata juttua, tai no ei ehkä kuitenkaan. Tässä mun radikaali tavoite, joka ehkä ei näytä kovin radikaalilta?

--- Quote ---Maailmanpuolueen tarkoituksesta ja olemuksesta on viime aikoina esitetty niin hyviä (ja haastavia) kysymyksiä, että haluan tällä kirjoituksella lyhyesti kiteyttää minun mielestäni oleellisimman syyn miksi Maailmanpuolue on olemassa:

Jokaisella maailman ihmisellä on oikeus hyvään elämään, mutta myös vastuu ja velvollisuus, kykyjensä ja voimavarojensa puitteissa, toimia sen puolesta, että tämä oikeus kaikkien maailman ihmisten osalta toteutuu.

Näin yksinkertainen on Maailmanpuolueen idea.

Unohdetaan hetkeksi valtiot ja rajat, ihmisten jakaminen meikäläisiin ja heikäläisiin, suomalaisiin ja ulkomaalaisiin, meihin ja muihin, ja nähdään ihmiset vain ihmisinä, joilla jokaisella on sekä yksinkertainen oikeus, että mahdollisuuksiensa puitteissa yksinkertainen vastuu.

Maailmanpuolue uskoo ihmiskuntaan, jossa päädytään kantamaan tätä vastuuta, sekä yksilötasolla, että käyttämällä yhteistä valtaa, ja toimii sen puolestaa, että tämä toteutuu.
--- End quote ---

Reija Härkönen:

--- Quote from: Mikael Lönnroth on May 16, 2012, 16:22:29 ---
Tässä mun radikaali tavoite, joka ehkä ei näytä kovin radikaalilta?

Maailmanpuolueen tarkoituksesta ja olemuksesta on viime aikoina esitetty niin hyviä (ja haastavia) kysymyksiä, että haluan tällä kirjoituksella lyhyesti kiteyttää minun mielestäni oleellisimman syyn miksi Maailmanpuolue on olemassa:

Jokaisella maailman ihmisellä on oikeus hyvään elämään, mutta myös vastuu ja velvollisuus, kykyjensä ja voimavarojensa puitteissa, toimia sen puolesta, että tämä oikeus kaikkien maailman ihmisten osalta toteutuu.

Unohdetaan hetkeksi valtiot ja rajat, ihmisten jakaminen meikäläisiin ja heikäläisiin, suomalaisiin ja ulkomaalaisiin, meihin ja muihin, ja nähdään ihmiset vain ihmisinä, joilla jokaisella on sekä yksinkertainen oikeus, että mahdollisuuksiensa puitteissa yksinkertainen vastuu.

Maailmanpuolue uskoo ihmiskuntaan, jossa päädytään kantamaan tätä vastuuta, sekä yksilötasolla, että käyttämällä yhteistä valtaa, ja toimii sen puolestaa, että tämä toteutuu.
--- End quote ---

Ei tuo tavoite ehkä radikaali ole, mutta vaikuttaa maailmoja syleilevältä ja utopistiselta. On kuitenkin pelkästään positiivista, että on olemassa hyviä ihmisiä, joilla on tällaisia tavoitteita. Aina voidaan saada aikaan edes jotain parannusta jollakin saralla.

Mutta miten tällainen yleismaailmallinen hyvyys sitten voitaisiin saavuttaa? Mitkä olisivat tärkeimmät toimet noin alkuunsa?

Mikael Lönnroth:

--- Quote from: Reija Härkönen on May 16, 2012, 16:42:14 ---
--- Quote from: Mikael Lönnroth on May 16, 2012, 16:22:29 ---
Tässä mun radikaali tavoite, joka ehkä ei näytä kovin radikaalilta?

Maailmanpuolueen tarkoituksesta ja olemuksesta on viime aikoina esitetty niin hyviä (ja haastavia) kysymyksiä, että haluan tällä kirjoituksella lyhyesti kiteyttää minun mielestäni oleellisimman syyn miksi Maailmanpuolue on olemassa:

--- End quote ---

Ei tuo tavoite ehkä radikaali ole, mutta vaikuttaa maailmoja syleilevältä ja utopistiselta. On kuitenkin pelkästään positiivista, että on olemassa hyviä ihmisiä, joilla on tällaisia tavoitteita. Aina voidaan saada aikaan edes jotain parannusta jollakin saralla.

Mutta miten tällainen yleismaailmallinen hyvyys sitten voitaisiin saavuttaa? Mitkä olisivat tärkeimmät toimet noin alkuunsa?

--- End quote ---

Kiitos Reija kommentista.

Näin ruohonjuuritasolla tärkeimpiin toimiin kuuluu esim puhtaan veden, toimivien sanitaatioratkaisujen ja peruslääkkeiden järjestäminen heille, joilla näitä ei ole, ruuan järjestäminen heille, jotka näkevät nälkää, turvallisen kodin/katon järjestäminen heille, joilla ei sitä ole, ja koulutuksen järjestäminen/mahdollistaminen heille (lapsille), joilla ei sitä mahdollisuutta ole.

Tätä voi sitten tehdä millä tahansa keinoilla akselilla, jonka toisessa ääripäässä on "menee itse paikalle tekemään", toisessa "hyväksyy kansallisella/EU:n/YK:n/WTO:n tasolla talouspolitiikkaa, jolla pyritään painostamaan/houkuttelemaan eri maita parantamaan omien kansalaistensa tilannetta" ja jossain siinä välissä esim kehitysapuperusteiset toimintatavat.

Koska olen tällainen idealisti, joka myös uskoo kansanvaltaan ja demokratiaan, niin sanoisin kuitenkin, että ehdottomasti tärkein toimi on yrittää saada ihmiset olemaan sitä mieltä, että meillä tosiaan tällainen vastuu on kannettavanamme. Haasteiden ratkaiseminen alkaa minusta siitä, että olemme sitä mieltä, että ne on ratkaistava. Sen jälkeen kutsutaan siten nerot ja nörtit (=viranhaltijat :)) kokoon toteuttamaan tätä poliittista tahtoamme.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version