Author Topic: Mitä poliittiset puolueet voivat tehdä vastustaakseen äärioikeiston nousua  (Read 8790 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member

Vastustan vapaata liikkuvutta jyrkästi. Minusta ihmisen keskeinen oikeus ei ole muuttaa, vaan tärkeintä on oikeus saada pysyä omalla kotiseudullaan.

Miksi?
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Reija Härkönen

• Hero Member
[Reija Härkönen link=topic=1850.msg50961#msg50961 date=1335980916]

Lontoon yliopiston professori Montserrat Guibernau on  puolestaan listannut kolme asiaa, jotka puolueiden tulisi ottaa huomioon:

1.   Luottamuksen palauttaminen politiikkaan lisäämällä läpinäkyvyyttä ja vähentämällä byrokratiaa.
2.   Tasapainoinen suhtautuminen maahanmuuttoon: kontrolloitua, mutta ihmisoikeuksia kunnioittavaa.
3.   Työväen huolta työmarkkinoista (halpatyövoiman tuonnista) ei pidä sivuuttaa.

Mitä mieltä kanssakeskustelijat ovat ehdotetuista toimenpiteistä? Voivatko vakiintuneet poliittiset puolueet estää äärioikeiston etenemistä? Onko joitain muita tahoja, jotka voisivat tehdä jotain?

Mielestäni tuon kolmen kohdan ohjelma on aika hyvän suuntainen. Nuo kolme asiaa ovat toisistaan riippuvaisia ja niitä kaikkia pitäisi edistää samaan aikaan. Täsmennän vähän näkemyksiäni kohdista kaksi ja kolme.

Jossain määrin vasemmistohenkisenä tunnen huolta työmarkkinoista, tuloerojen kasvusta ja ulkomaalaisista työntekijöistä. Ulkkarien riistäminen on väärin, ideaalitilanteessa suomalainen ja ulkomaalainen saavat saman palkan samasta työstä ja maksavat samat verot. Tuo on se tavoite johon pitää pyrkiä. Tätä päämäärää edistetään mm. lisääntyvällä valvonnalla, harmaa talous on nitistettävä. Siihen tarvitaan viranomaisia mutta myös kansalaiset voivat vaikuttaa. Havahduin yksi päivä siihen, että ihan ongelmitta olen käynyt kebabille veronkiertopaikoissa, ei ole tullut kuittia eikä paljon kassakone kilise. Aion parantaa tapani ja mahdollisuuksien mukaan antaa ilmi tuollaisia paikkoja tulevaisuudessa.

Asia sinänsä on oikea, mutta olen sitä mieltä, että turhan paljon puhutaan pelkästään maahanmuuttajien veronkierrosta. Suomalaiset osaavat asian ihan samalla tavalla - meillä on ihan järjestelmällistä pimeän työn tekoa ja hyväksikäyttöä. Usein on vaikea löytää putkimiestä, sähkömiestä, maalaria tai remonttimiestä, joka toimii normaalisti laskuttamalla ja maksaa arvonlisäverot. Monet kampaajat, kosmetologit, hierojat, siivoojat yms. - etenkin kotikäyntejä tekevät - hoitavat hommansa pimeästi. Puhumattakaan suuremman luokan pimityksistä esim. rakennusteollisuudessa. Tämä on koko yhteiskuntaa koskeva ongelma, ei mikään maahanmuuttoasia. Käräytä sitten putkimies samantien!

Kun tilanne on saatu siihen malliin että ulkkarien palkka-asiat ovat kunnossa, saa sen jälkeen ulkomaista työvoima tulla Suomeen, tai sitä saa (ja pitääkin kai) aktiivisesti rekrytoida ulkomailta. Tässä astuu sitten kuvaan rasismin ja syrjinnän vastustaminen: Jos jokin yritys haluaa palkata gambialaisia tai muslimeja, niin siitä vaan.  Se ei kuulu yhteiskunnalle, saati sitten maahanmuuttokriitikoille. Kaikkien tulee olla samalla viivalla, ihmisiä ei voi syrjiä sen mukaan mihin jumalaan he uskovat tai mistä he ovat kotoisin. Jos marokkolaiselta koodaus sujuu ja firma haluaahänt palkita, niin tervetuloa minun puolestani.

Tässähän meillä on vielä suuria ongelmia: työlupien saanti on vaikeaa, byrokraattista ja hidasta.

Yhteiskunta voi ja sen pitääkin toki kontrolloida maahanmuuttoa ja siirtolaisuutta monin tavoin. Vastustan vapaata liikkuvutta jyrkästi. Minusta ihmisen keskeinen oikeus ei ole muuttaa, vaan tärkeintä on oikeus saada pysyä omalla kotiseudullaan. Haluan lisää rajavalvontaa enkä paheksuisi yhtään jos Suomesta turistina lähteminen ja tänne tuleminen olisi hankalampaa. Minusta kaikkien ihmisen passit saisi katsoa rajalla mennen tullen, ei tunnu missään. Lisäksi minusta viranomaiset saavat edelleen esim. koettaa karsia lumeavioliittoja.

Minä kannatan vapaata liikkuvuutta, mutta tietysti samalla lailla kontrolloiden, kuin nytkin tehdään. Eivät meillä ole rajat auki eikä Suomi ole täyttynyt miljoonista venäläisistä, niin kuin Neuvostoliiton hajotessa uhkailtiin.

Pääasia on se että samat säännöt pätevät kaikille ulkkareille. Ei pidä sorsia tiettyjä kansalaisuuksia, vaan mahdollisuudet ja velvollisuudet tulee olla samat. Jos joku haluaa palkata romanian romanin koodaamaan tai muuraamaan, niin siitä vaan, kunhan maksaa palkkaa sen mitä pitää. Toisaalta agressiiviset kerjälääjät käännyttäisin oitis, ovatpa he sitten Ruotsista tai Romaniasta. Luonnollisesti kannatan myös sitä, että kaikki väkivalta ja huutelu karsitaan pois. Tässäkin olisi sarkaa sekä viranomaisilla että kansalaisilla. Jos joku alkaa bussissa möykkäämään, niin siihen tulisi muiden puuttua.

Tästä olen muuten samaa mieltä, mutta tuo romanikerjäläisten tilanne on asia, joka vaatii vielä paljon pohtimista ja tekoja, ei heitä voi vain pyyhkäistä pois maista ja mielistä - täälläkin on käyty pitkä keskustelu tuosta ongelmallisesta tilanteesta.

Minäkin olen sitä mieltä, että väkivalta ja huutelu on ihan mahdollista karsia pois - eihän ihminen nyt yhtäkkiä ole niin paljon muuttunut, etteivätkö hyvät tavat ja toisten kunnioittaminen olisi ihan samalla tavalla opittavissa ja sisäistettävissä kuin ennenkin. On ihan älytöntä puhetta sellainen, että ihmiset voivat paremmin, kun saavat rauhassa möykätä - sellaisesta aina heikoimmat kärsivät.

Offline turha jätkä

• Sr. Member
Vastustan vapaata liikkuvutta jyrkästi. Minusta ihmisen keskeinen oikeus ei ole muuttaa, vaan tärkeintä on oikeus saada pysyä omalla kotiseudullaan.
Miksi?

En koe että minulla tulisi olla oikeus muuttaa mihinkään muuhun maahan, paitsi jos sen asukkaat sen sallivat. Toisaalta koen vahvasti, että Suomen kansalaisena minulla tulee olla oikeus asua Suomessa. Tämä näin tiivistäen ilmaistuna.

Tästä eteenpäin vastauksia Reijalle:

Asia sinänsä on oikea, mutta olen sitä mieltä, että turhan paljon puhutaan pelkästään maahanmuuttajien veronkierrosta

Se on ihan sama kuka sitä pitsaa pyörittää tai kylppäriä korjaa, suomalaisten veronkierto on yhtä paha ongelma. Samaa mieltä tässä. Erona kuitenkin se että harmaassa taloudessa ulkkaria riistetään pahemmin.

Tästä olen muuten samaa mieltä, mutta tuo romanikerjäläisten tilanne on asia, joka vaatii vielä paljon pohtimista ja tekoja, ei heitä voi vain pyyhkäistä pois maista ja mielistä - täälläkin on käyty pitkä keskustelu tuosta ongelmallisesta tilanteesta.

Romanikysymyksessä mun käsitykset eroavat aika suuresti siitä mitä ns. vasemmistopiireissä ajatellaan, ja olen sen kyllä täälläkin tuonut ilmi. Minä en usko että romanien suurin ongelma on rasismi ja syrjintä, vika on ensisijaisesti heidän kulttuurissaan. Se että miten tilanteeseen sitten puututaan, niin siitä on varmasti erilaisia näkemyksiä.

Minäkin olen sitä mieltä, että väkivalta ja huutelu on ihan mahdollista karsia pois

Mutta vaikeaa se tulee olemaan, ja tässä suhteessa ymmärrän jytkykritiikin. Se oli omalta osaltaan luomassa ilmapiiriä, jossa jurpoimmat ottaa rohkeampia vapauksia. Kävin mun lähibaarissa ostamassa pitsaa ja juttelin yhden tutun kanssa. Kaveri vinkkasi sormella yhtä rujon näköistä rekkakuskia, joka pistää humalassa vääränväriset heti ovelta ulos. Olen aika varma että en uskaltaisi mennä sille itse avautumaan jos sattuisin todistamaan sen toimintaa omin silmin.
« Last Edit: May 07, 2012, 21:54:46 by turha jätkä »
Myötäihminen

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
Turhis, kiitos vastauksesta, riittää tähän hätään. Korjaisitko nuo loput lainauksesi, kopsaa niiden urli vaikka quote-ikkunasta uudelleen Reijalle vastatessasi.

Offline Maivei

• Hero Member

Mutta vaikeaa se tulee olemaan, ja tässä suhteessa ymmärrän jytkykritiikin. Se oli omalta osaltaan luomassa ilmapiiriä, jossa jurpoimmat ottaa rohkeampia vapauksia. Kävin mun lähibaarissa ostamassa pitsaa ja juttelin yhden tutun kanssa. Kaveri vinkkasi sormella yhtä rujon näköistä rekkakuskia, joka pistää humalassa vääränväriset heti ovelta ulos. Olen aika varma että en uskaltaisi mennä sille itse avautumaan jos sattuisin todistamaan sen toimintaa omin silmin.

Entäs jos kulttuuri-ja urheiluministeri käyttäisi arvovaltaansa tuon jalkapallokatsomoissa möykkäämisen ehkäisemiseen, hänelle se luontevasti sopisi.
Tuosta rekkakuskille avautumisesta teit varmasti oikean päätelmän, emme me kaikki voi olla pekkasaureja. Tosin juopuneita rähisijöitäkin on reppanoista vähän karheampiin.
Ilmapiiristä varmaan tullaan tekemään tutkimuksia ja tilastoja tulevina vuosina, kukaties elämme jotakin murroskautta, liian läheltä katsottuna sitä vielä hahmottamatta.

Offline Reija Härkönen

• Hero Member

Romanikysymyksessä mun käsitykset eroavat aika suuresti siitä mitä ns. vasemmistopiireissä ajatellaan, ja olen sen kyllä täälläkin tuonut ilmi. Minä en usko että romanien suurin ongelma on rasismi ja syrjintä, vika on ensisijaisesti heidän kulttuurissaan. Se että miten tilanteeseen sitten puututaan, niin siitä on varmasti erilaisia näkemyksiä.

Mutta mistäpä tuo kulttuuri ja ikuinen liikkeellä olo sitten on peräisin? Luultavimmin vainoamisesta ja syrjinnästä. Liza Bjurwald kertoo kirjassaan Euroopan häpeä, että 1500- ja 1600-luvuilla romanit pakotettiin orjuuteen Moldaviassa ja nykyisessä Romaniassa ja 1700-luvulla internoitiin Espanjassa ja pakkosulautettiin Itävalta-Unkarissa, lapsetkin sijoitettiin väkisin toisiin perheisiin. Sitten tuli holocaust. Aina, kun romanit ovat yrittäneet asettua jonnekin, heidät on ajettu tiehensä tai heitä on syrjitty voimakkaasti. Monissa Itä-Euroopan maissa romanilapset sijoitetaan vammaisille tarkoitettuihin kouluihin. Bosniassa laki kieltää romanien asettumisen ehdolle vaaleissa. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon.

Tuollaisen pitkän, järjestelmällisen syrjinnän jälkeen ei ole mikään ihme, että tietyt tavat ja käyttäytymismallit jäävät päälle ja syrjitty ryhmä tarttuu tiukasti kiinni omiin perinteisiinsä ja pyrkii välttämään kaikkia toimia, joita voi pitää väkivaltaisina heidän itsenäisyyttään ja identiteettiään kohtaan - jopa koulutusta. Tuollainen mentaliteetti periytyy ja säilyy hyvin vahvana sukupolvelta toiselle. Suomessa ollaan jo aika pitkällä, mutta vielä täälläkin vaaditaan kärsivällistä työtä, jotta romanien syrjintä loppuu ja toisaalta romanit itse sopeutuvat. 

Minuakin ärsyttävät kaduilla istuvat kerjääjät - eihän meillä pitäisi kenenkään joutua kerjäämään. Jotain muuta pitää tehdä, kuin lastata heidät kuorma-auton lavalle ja kyyditä rajan taakse.

Minä en ole vasemmistolainen. Olen sitä mieltä, että poliittisesta sitoutumisesta riippumatta on mahdollista miettiä asioita monelta kantilta ja pyrkiä humaaniin, tasapuoliseen ratkaisuun asiassa kuin asiassa.

Offline turha jätkä

• Sr. Member
Vongoethe, tein köyhän & kädettömän miehen korjauksen edelliseen kirjoitukseeni, nyt selvinnee kelle siellä vastaan. Tässä istun enkä muuta osaa.

Reija kirjoitti näin:
Mutta mistäpä tuo kulttuuri ja ikuinen liikkeellä olo sitten on peräisin? Luultavimmin vainoamisesta ja syrjinnästä.

En usko, että kaikki ne lukemattomat romanikulttuuriin kuuluvat typerryttävän ääliömäiset uskomukset ja toimintamallit voidaan johtaa syrjinnästä johtuvaksi. Mietitäänpä nyt vaikka Suomen romanien kulttuuria. Miten selität vainolla sen että lattialle tippunut lusikka pitää heittää roskiin? Tai että romanikonferenssia ei voi järjestää kuin yksikerroksiseen tilaan, ettei nuoret joudu vanhempien ihmisten päälle? Kun mittapuuna käytetään normaalia modernia suomalaista elämänmallia, näyttäytyy romanikulttuuri aivan sekopäisenä. Tai kauniimmin ilmaisten, siihen sisältyy runsasti sellaisia piirteitä, jotka tehokkaasti estävät romanien keskivertoistumisen. Minusta ideaalitilassa romanit ovat yhtä vauraita ja näin ollen yhtä koulutettuja kuin muut kansalaiset keskimäärin. Jotta tuo päämäärä toteutuu, pitää romanikulttuurin muuttua suuresti. Raflaavasti käytän termiä tuhoaminen, sillä siitä minusta oikeasti on kyse. Minusta yhteiskunnan tulee yrittää koetta tuhota nuo lukemattomat kestämättömät toimintamallit.

Myönnän toki oitis sen että sodanjälkeinen toimintamalli oli paha virhe, se vain omalta osaltaan vahvisti romanien epäluuloja. Mitä liberaali moderni kansalaisyhteiskunta sitten voi tehdä romanikulttuurin tuhoamiseksi? Pistää massia pöytään! Verot ylös ja romaniprojektit pystyyn. Tie on pitkä, mutta ainoa mahdollinen. Pitää varata rahaa erityisiin romanikouluavustajiin, pitää palkata tyyppejä maanittelemaan romanilapsia päiväkoteihin. Päiväkotiin palkataan joku lähihoitajakoulutuksen saanut (tuo koulutus on ollut muodissa romanien parissa) romanitäti opettamaan romanilapsille askartelua. Pidetään romaniseminaareja, joissa akateemiset tutkijat lässyttävät romanikulttuurin merkityksestä karjalan kielen säilyttämisessä ja julkaistaan erityinen kirja romanihevosmiehistä talvisodan taisteluissa. Seminaareissa soitetaan hanuria ja silmäätekevät taputtavat kohteliaasti. Pitää aktiivisesi nostaa esiin romanikulttuurista luopuneita romaneja, antaa heille tilaa julkisuudessa. Tuollaista kun jaksetaan vetää muutamat vuosikymmenet, niin jotain ehkä tapahtuu.

Pääasia on tiedostaa, että ongelmat ovat romanikulttuurissa itsessään ja pitkäjänteisesti (ja ovelan hienovaraisesti) kannustaa romaneja lopettamaan tolkuton perseilynsä. Romani pitää saada luopumaan uhriutumisestaan ja samoin vasemmistoituhipit pitää saada ymmärtämään, että hekin omalta osaltaan pitävät uhripuheellaan yllä romanikulttuurin eroa muusta yhteiskunnasta. Enemmän vastuuta ja vähemmän valitusta.
Myötäihminen

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
Vongoethe, tein köyhän & kädettömän miehen korjauksen edelliseen kirjoitukseeni, nyt selvinnee kelle siellä vastaan. Tässä istun enkä muuta osaa.

Selviää toki tuostakin, mutta jos muut vielä intoutuvat lainailemaan, alkaa sekametelisoppa eikä saa selvää heti, kenelle kukakin vastaa ja sitä rataa.

Kopsaa tuo rivi vaan joka quote-kohtaan. (Quote-ikkunasta) Siis niihin, joissa siteeraat Reijan juttuja. Nyt sinulla on pelkkä quote-tägi, ei urlia siinä.

« Last Edit: May 07, 2012, 22:33:54 by Vongoethe »