Niin kuin sanoin, yhtä oleellista ei ole "kiihottuuko joku" kuin se, että "kiihottaako joku".
Siis minkä suhteen? Kai sen lainsäädännön perimmäinen tarkoitus on estää juuri kiihottumisen aihetuminen. Jos kukaan ei kiihotu, eikä oikeuden mielestä voikaan kiihottua, niin sillä, onko joku koittanut kiihottaa vai tehdä jotain ihan muuta, ei mnusta ole mitään väliä.
Jos lyön sinua vaahtomuovisella miekalla ei minua tuomita murhan yrityksestä, vaikka kuinka mielessäni olisin halunnut sinut murhata. Jos sinä taas heilut muuten vaan oikean miekan kanssa ja siinä vahingossa tempaiset minulta pään irti, niin voit kyllä hyvinkin joutua syytetyksi, jos et nyt taposta, niin vähintään kuolemantuottamuksesta. Eli kyllä sillä tuloksellakin on merkitystä, ei vain tarkoituksella.
Kun joku kirjoittaa:
Neekeri on tyhmä.
Niin tämä on eri asia kuin jos joku kirjoittaa:
On rasistista ja mahdollisesti lainvastaista sanoa "neekeri on tyhmä"
Minusta tuossa on ero siihen, mitä sinä teit. Tuossa jälkimmäisessä et levitä kenenkään sanomaa. Toiseksi, oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että jos vaikkapa Mikko Ellilä kirjoittaisi sen "Yhteiskunta koostuu ihmisistä" -juttunsa ja panisi siihen alkuun, että "mahdollisesti on lainvastaista sanoa, että...", niin kaikki olisi ihan hyvin, eikä häntä olisi voitu panna vastuuseen jutustaan? Jos tuo olisi tilanne, niin rasistit kyllä äkkiä oppisivat panemaan ne taikasanat siihen alkuun ja siten välttäisivät rikosoikeudellisen vastuun.
Joka tapauksessa minusta olisi älytöntä, jos sen lainsäädännössä kuvatun vastuun laittomien viestien levittämisestä voisi kiertää puhtaasti sillä, että palstan ylläpitäjä panisi sivujen alkuun, että "kansanryhmää vastaan kiihottavien viestien kirjoittaminen on lainvastaista" tmv., eikä hänellä olisi mitään vastuuta sen jälkeen niiden viestien konkreettisesta poistamisesta saadessaan tiedon mahdollisesti lainvastaisten viestien postaamisesta.
Itse en ole mikään tuon kansanryhmää vastaan kiihottamispykälän, siis tuon solvaamiskohdan, jota se Haaviston kirjoitus ja tuo sinun esimerkkisikin koskee, kannattaja. Uhkaamiskohta on sitten eri asia. Kuitenkin olen sitä mieltä, että jos se pykälä siellä halutaan pitää ja perusteluna se, ettei kukaan kiihotu (vai onko sille joku muukin peruste?), niin sitten minusta pitää kyllä kategorisesti kieltää myös niiden kiihottaviksi katsottujen viestien levittäminenkin.