Entäpä "Minä vihaan ryhmää x perusteella y, vihaa sinäkin!" -tyyppiset kirjoitukset?
Jos peruste y on valheellinen, niin tuota voi minusta pitää kiellettynä.
Ei välttämättä tarvitse edes suoranaisia valheita tai suoria tappokehotuksia ja joillekin riittävät varsin huterat perusteet.
Niin, sille emme voi mitään, jos joku vihaa jotain jostain täysin typerästä syystä. Tätä on täysin mahdotonta kieltää, eikä sitä tee nykyinen lakikaan. Sille ehkä voimme jotain, jos joku levittää väärää tietoa syystä, joka totta ollessaan voisi olla syy vihata jotain.
Otetaan esimerkki. Jos minä sanon, että "vihaan maata X ja sen kansalaisia, koska se on parempi futiksessa kuin Suomi", niin minusta tuota olisi aika vaikea kieltää millään. Tuossahan ei voi olla kyse edes mistään solvauksesta, koska tuo lausehan ennemminkin ylistää maan X menestystä jalkapallossa.
Aina edes kirjoittaja itse ei tiedä väitteiden oikeellisuudesta tai voi esittää nipun oikeitakin väitteitä, joista on vain valikoitu omaa näkökohtaa puoltavat ja rajattu ulkopuolelle kaikki toisenlainen tieto ja tulkinta. Esimerkiksi tilastoista nyt voidaan poimia melkein mitä vaan ja tulkita niitä miten vaan.
Juuri sitä tietämättömyyttä vastaan on se muiden kritiikki. Tai voi tässä minusta käyttää sitä samaa, mitä esim. kunnianloukkauksissa käytetään, eli väitteen esittäjän pitää pyydettäessä pystyä todistamaan väitteensä. Tämä sisältää tietenkin kaiken tilastoja väärin käyttämällä tehdyn yleistävien johtopäätöksien tekemisenkin.
Mut okei, uskot ilmeisesti pikkuisen enemmän ihmiseen ja itseohjautuvuuteen kuin minä. Kunpa minäkin voisin uskoa.
Niin, sinä ilmeisesti uskot siihen, että on jotain Hyviä(TM) ja Viisaita(TM) ihmisiä, joiden haltuun voi jättää sen, mitä yhteiskunnassa saa sanoa ja mitä ei ja ennen kaikkea, mitä ihmisten pitää olla mieltä asioista. Minä en kertakaikkiaan usko siihen, että olisi hyvä asia, että meillä valtiokoneisto (jolla on väkivaltamonopoli takanaan) koittaa ohjata sitä, mitä mieltä ihmiset saavat olla asioista.
Mikäli selaimessa on tilarivi näkyvillä, niin linkin kohdalle kun hiirulaisen vie, näkee, minne se osoittaa. Tarkoitan siis tietokoneen oheislaitetta, jolla ohjataan käyttöliittymää, en sitä pienikokoista nisäkästä. Minun linkistäni nyt ei suoraan näe, mitä se sisältää. Monesti näkee, tämä vain heitä varten, jotka eivät uskalla avata ensimmäistäkään linkkiä rickrollauksen pelossa.
Niin, näin, että linkki vie youtubeen. Siksi en klikannut sitä, koska et antanut siitä mitään yhteenvetoa. Minulle kelpaa hyvin linkit siinä muodossa, että sanotaan:"Tämän linkin mukaan..." ja sitten sanotaan se, mitä sillä linkillä halutaan osoittaa ja ne, jotka eivät usko, voivat käydä katsomassa perustelut sieltä linkin takaa. Se, että läiskäistään vain linkki ja oletetaan lukijoiden itsensä selvittävän sen linkin yhteyden käytyyn keskusteluun ja kaivavan sieltä kirjoittajan argumentit esiin, on minusta laiskuutta kirjoittajalta.