Ennen kuin poliittinen tilanne Suomessa selkiintyy olen päättänyt, että en äänestä kuin Kokoomusta tai SDP:tä, jotka ovat vastuullisia puolueita. Maalaisliittokin toki kuuluun niihin, mutta Helsingin kunnallisvaaleissa se ei tule kysymykseen.
Voitko hieman avata, mitä tämä kryptinen pätkä tarkoitti? Mikä Suomen poliittisessa tilanteessa vaatii selkiintymistä tai siis onko joskus menneisyydessä poliittinen tilanne ollut jotenkin merkittävästi selkeämpi kuin mitä se on nyt?
Ja jos poliittinen tilanne ei ole selkiintynyt, niin miksi SDP:tä tai Kokoomusta (tai Kepua) pitäisi äänestää? Eikö noiden kolmen sulle-mulle pelinjako ole juuri se syy, miksi ihmiset ylipäätään ovat kyllästyneitä koko politiikkaan ja jotain parempaa toivottaisiin tilalle? Ainakin minusta (kolmesta suuresta ehkä eniten ryvettyneimmän) Kepun murskatappio viime vaaleissa oli juuri merkki tästä. Jos PS:n eduskuntavaalivoitosta jotain hyvää hakee, niin minusta se on ennen kaikkea se, että kolmen suuren vallanjakokonsensus sai aimokolauksen.
Ja lopuksi, vaikka valtiollisesti haluaisikin palata noiden kolmen sulle-mulle-konsensukseen, niin ovatko kunnallisvaalit se oikea paikka osoittaa sille kannatuksensa? Eikö kunnallisvaaleissa ennemminkin ne paikalliset puolueet ja poliittiset kysymykset nouse etusijalle. Esim. Helsingissä kolme suurta ovatkin KOK,SDP ja Vihr.