Author Topic: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta  (Read 13062 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #60 on: March 30, 2012, 04:05:21 »

Siis oikeesti, ettekö te koskaan nuku?


Minä ainakin nukun, hyvin nukunkin. Nyt on vain pikkuisen joutoaikaa olla yökyöpelinä. Sitäpaitsi nukkuessa voisi käydä noin:

"Once I, Chang Chou, dreamed that I was a butterfly and was happy as a butterfly. I was conscious that I was quite pleased with myself but I didn't know that I was Chou. Suddenly I awoke and there I was, visibly Chou. I do not know whether it was Chou dreaming that he was a butterfly or the butterfly dreaming that it was Chou. Between Zhuangzi and a butterfly there must be some distinction! This is called the Transformation of Things. (2, tr. Burton Watson 1968:49)"

- Chuang Tzu (Zhuangzi) c. 369 - 286 eaa.

Wu wei

Minä taas en ole ollenkaan varma olenko minä taistolaisfilosofi joka näkee unta olevansa pikkupomo yövuorossa varaston yläkerrassa vai päinvastoin. Mitään perhosia en ole viimehetkeen nähnyt, mikä on hyvä, sillä se voisi tarkoittaa sitä että jauhoissamme on toukkia. Enkä kyllä ole muista koskaan olleeni taistolainen tai filosofi.

Vanha kiinalainen kulttuuri on kyllä jännä. Oliko se Robert van Gulik joka kirjoitti kiinalaisaiheisia dekkareita. Kiehtovia aihepiiriltään mutta juonet kovin köpöjä yleensä.

Älkää näyttäkö tätä minun pomolleni. Hän voi luulla, että minulla on liikaa löysää aikaa. Mutta nyt, lähden käyttämään valtaa!

Edit: Anteeksi, tälläinen on OT ja foorumin roskaamista. Ei islamista tietoakaan. Paitsi eikö Kiinassakin ole muslimeja? Se voisi olla tässä pelastus.


On Kiinassa muslimeja. On hui-kansaa, eli etnisiä kiinalaisia, jotka ovat muslimeja. Entisen Neuvostoliiton puolella heitä sanotaan dunganeiksi, ja siellä heidän kiinalaista murrettaan kirjoitetaan kyrillisin aakkosin, mikä on aika veikeän näköistä. Lisäksi Kiinassa on eri turkkilaiskansoihin (uiguurit, kazakit, salarit ym.) kuuluvia muslimeja. Luultavasti myös Pamirin pienet iranilaiskansat, jotka lasketaan Kiinassa tadzhikeiksi vaikka ovat ihan eri porukkaa kuin oikeat tadzhikit, ovat muslimeja.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Zakari

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 494
  • Allons-y!
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #61 on: March 30, 2012, 04:10:19 »
On Kiinassa muslimeja. On hui-kansaa, eli etnisiä kiinalaisia, jotka ovat muslimeja. Entisen Neuvostoliiton puolella heitä sanotaan dunganeiksi, ja siellä heidän kiinalaista murrettaan kirjoitetaan kyrillisin aakkosin, mikä on aika veikeän näköistä. Lisäksi Kiinassa on eri turkkilaiskansoihin (uiguurit, kazakit, salarit ym.) kuuluvia muslimeja. Luultavasti myös Pamirin pienet iranilaiskansat, jotka lasketaan Kiinassa tadzhikeiksi vaikka ovat ihan eri porukkaa kuin oikeat tadzhikit, ovat muslimeja.

Kiitos tästä tiedonjyvästä! Jaarittelumme on siis oikeutettua, vaikkakin kaukaa haetusti. Toivon, että heillä on kohtalaiset ja elinvoimaiset olot.
"The way I see it, every life is a pile of good things and bad things. Hey. The good things don't always soften the bad things, but vice-versa, the bad things don't necessarily spoil the good things and make them unimportant." - The Eleventh Doctor

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #62 on: March 30, 2012, 04:12:04 »

On Kiinassa muslimeja. On hui-kansaa, eli etnisiä kiinalaisia, jotka ovat muslimeja. Entisen Neuvostoliiton puolella heitä sanotaan dunganeiksi, ja siellä heidän kiinalaista murrettaan kirjoitetaan kyrillisin aakkosin, mikä on aika veikeän näköistä. Lisäksi Kiinassa on eri turkkilaiskansoihin (uiguurit, kazakit, salarit ym.) kuuluvia muslimeja. Luultavasti myös Pamirin pienet iranilaiskansat, jotka lasketaan Kiinassa tadzhikeiksi vaikka ovat ihan eri porukkaa kuin oikeat tadzhikit, ovat muslimeja.

Minua puolestani kiehtovat kovasti kiinalais- ja muutkin Kaukoidän vaikutteet zarathustralaisuuteen, kristinuskoon ja sitä kautta myös islamiin. Jänniä kerrostumia siellä, jotkut vähän niin kuin Kekri/Samhain/Kuolleiden päivä/Pyhäinmiestenpäivä/Halloween, toisiinsa kietoutuneita silläkin tapaa, että kun perinteitä elvytetään, vaikutteita otetaan niin vanhasta kuin uudestakin ilmentymästä. Miten ne ymmärretään ja miten niitä sovelletaan, se onkin jo toinen tarina.
« Last Edit: March 30, 2012, 04:20:48 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #63 on: March 30, 2012, 04:15:24 »
On Kiinassa muslimeja. On hui-kansaa, eli etnisiä kiinalaisia, jotka ovat muslimeja. Entisen Neuvostoliiton puolella heitä sanotaan dunganeiksi, ja siellä heidän kiinalaista murrettaan kirjoitetaan kyrillisin aakkosin, mikä on aika veikeän näköistä. Lisäksi Kiinassa on eri turkkilaiskansoihin (uiguurit, kazakit, salarit ym.) kuuluvia muslimeja. Luultavasti myös Pamirin pienet iranilaiskansat, jotka lasketaan Kiinassa tadzhikeiksi vaikka ovat ihan eri porukkaa kuin oikeat tadzhikit, ovat muslimeja.

Kiitos tästä tiedonjyvästä! Jaarittelumme on siis oikeutettua, vaikkakin kaukaa haetusti. Toivon, että heillä on kohtalaiset ja elinvoimaiset olot.

Sitten on tietysti uiguurit, alun perin Keski-Aasian turkkilaisia paimentolaisheimoja, islam syrjäytti aikaisemmat uskonnot joskus 1300-1600-luvuilla ja nykyinen uiguurin kielikin syntyi.
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #64 on: March 30, 2012, 07:37:24 »
...mutta kuten jo aiemmin sanoin, minä olisin ollut valmis keskustelemaan myös niistä käsitteistä joita sinä pidät parempina ja relevantimpina.

Se olisi jo uuden keskustelun paikka, eikä tämä ole siihen tarkoitettu foorumi. Halusin vain huomauttaa, että "islamismi" ja "jihadismi" eivät ole ideologioita, joihin muslimi samaistuu, eikä niiden käyttäminen henkilöstä kerro mitään hänen motiiveistaan ja imanistaan.

Sen verran voisin pyytää, että olisitko ystävällinen ja lopettaisit puhumasta henkilöstäni ja arvioimasta mm. riehaantumiseni määrää? Se antaa kuvan, että koet tarpeelliseksi pönkittää näkemyksiäsi nk. virheellisillä argumenteilla ja on todella rasittavaa.
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Lybeck

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 219
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #65 on: March 30, 2012, 08:23:39 »
University of California Pressiltä tällainen kirja:
The Eastern Mediterranean and the Making of Global Radicalism, 1860-1914
http://www.ucpress.edu/book.php?isbn=9780520262010

Selostus kirjan sisällöstä:
"In this groundbreaking book, Ilham Khuri-Makdisi establishes the existence of a special radical trajectory spanning four continents and linking Beirut, Cairo, and Alexandria between 1860 and 1914. She shows that socialist and anarchist ideas were regularly discussed, disseminated, and reworked among intellectuals, workers, dramatists, Egyptians, Ottoman Syrians, ethnic Italians, Greeks, and many others in these cities. In situating the Middle East within the context of world history, Khuri-Makdisi challenges nationalist and elite narratives of Mediterranean and Middle Eastern history as well as Eurocentric ideas about global radical movements. The book demonstrates that these radical trajectories played a fundamental role in shaping societies throughout the world and offers a powerful rethinking of Ottoman intellectual and social history."

Asiaa tunteville, miltä vaikuttaa? Uutta tietoa naamaan?
"Älkää, älkää, en minämitään pahaa." -Riitaoja

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #66 on: March 30, 2012, 14:30:34 »

Asiaa tunteville, miltä vaikuttaa? Uutta tietoa naamaan?


En nyt väittäisi tuntevani asiaa enkä ole kirjaakaan lukenut. Kiintoisalta vaikuttaisi.

Sisäkannessa hehkutetaan noinikkäästi:

"The Eastern Mediterranean and the Making of Global Radicalism is the perfect antidote to the deterministic histories that have for so long obscured how the Middle East came to modernity. Khuri-Makdisi rightly argues that it was both more complex and more open to the outside influences than either nationalist historians (who see only the state) or the partisans of the new orientalism (who see only Islam) have been willing to admit. This book has been badly needed for some time."--

Edmund Burke III, co-editor of The Environment and World History
"

En ole tosin nähnyt kirjaa, jossa kustannustoimittaja/kustantajan edustaja olisi sijoittanut taka- tai sisäkanteen negatiivista kritiikkiä.

Tuon arvioijan nimi muuten on tuttu sitaatista "The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing". Lieneekö sukua, en tarkistanut, jos onkin, ei näytä purjeitaan eilisen tuulella puhalluttelevan. Tuokaan sitaatti ei näytä olevan aivan sanasta sanaan Edmund Burken kirjoittama.
« Last Edit: March 30, 2012, 15:07:24 by Vongoethe »
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Harri

  • Guest
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #67 on: March 30, 2012, 15:01:18 »
Lähi-idän professori Mark LeVinen kirja Heavy metal islam on mainio katsaus alakulttuureihin Marokossa, Egyptissä, Israelissa, Libanonissa, Iranissa ja Pakistanissa.

"Mä lakkasin yrittämästä määritellä punkia samaan aikaan kun lakkasin yrittämästä määritellä islamia. Ne ei ole niin kaukana toisistaan kun vois luulla".

Offline Harran

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 781
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #68 on: March 31, 2012, 01:59:51 »
Siis oikeesti, ettekö te koskaan nuku?

Emme. Sillä välin kun Na'vi-hahmoni on makaavinaan natiivien kylässä riippumatossa, osallistun todellisuudessa debriiffaukseen ja silittelen valkoista kissaa SPECTREn tukikohdassa.

Offline Lybeck

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 219
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #69 on: April 02, 2012, 17:16:15 »
Kiinnostavan oloinen artikkeli islamin tradition ja modernin hallinnon yhdistämisen mahdollisuuksista. Harmi, että en pääse lukemaan.
http://muse.jhu.edu/login?auth=0&type=summary&url=/journals/journal_of_world_history/v022/22.4.norman.pdf

Tiivistelmä:
"This article deals with the criticisms advanced by two leading Muslim thinkers, Jamal ad-Din al-Afghani (1838-1897) and Namik Kemal (1840-1888), of the free-thinking French intellectual Ernest Renan (1823-1892). All three men wrote in 1883¢€”a moment of rapid colonial expansion¢€”on the places of Islam and science in modern political culture. The article challenges the prevailing theory that Islamic concepts of governance could not be reconciled with reformist thought by reevaluating the insights and legacy of Kemal, the most influential Ottoman political activist of his time."
"Älkää, älkää, en minämitään pahaa." -Riitaoja

Offline Lybeck

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 219
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #70 on: April 06, 2012, 16:40:08 »
Wardan irakilainen ystävä oli kysynyt häneltä, miksi Suomessa ei opeteta Irakin historiaa. Ihmettelin kysymyksen mielekkyyttä ja ihmettelen sitä oikeastaan vieläkin. Mutta nyt islamin modernisaatiokysymykseen tutustessani eteeni osui outo ajanjakso Irakin historiassa. Se avaa todella kummallisen ajatusmaiseman nykyajan ihmiselle. Ehkä jopa niin kummallisen, että se kannattaisi nostaa didaktisista syistä koulujen historiantunneilla esille.

Toby Dodge Inventin Iraq: The Failure of Nation-Building and a History Denied -teoksessa käsittelee tätä ensimmäisen maailmansodan jälkeistä aikaa, kun brittiläisen imperiumin hallintomiehet ja -naiset pyrkivät omien erikoislaatuisten nostalgioidensa sekä paikallisista olosuhteista omaavansa vajavaisen tiedon varassa luomaan modernia kansakuntaa Irakiin.

Lukemisen arvoisessa blogissaan Adam Curtis referoi Dodgen kirjaa:

It lays out in clear and very persuasive detail how this group of British Civil servants in Iraq built something that looked like a modern nation - but was in fact a facade. Behind it was really a weird nostalgic myth about Britain.

Tää nyt tällaisena mainospuheena Curtisin blogiin. En ole lukenut Dodgen kirjaa. Pitää lukea. Erikoisia persoonia kummallisine ajatuksineen, mutta jostain syystä historian kulkuun pitkälle vaikuttaneita. No, niin kai se on aina mennyt. Vähän vinksahtaneet ajatukset ovat päässeet vaikuttamaan eri yhteiskuntien kehitykseen joskus enemmän ja joskus vieläkin enemmän.

edit. ei toisen maailmansodan jälkeistä, vaan ensimmäisen.
« Last Edit: April 06, 2012, 18:19:25 by Lybeck »
"Älkää, älkää, en minämitään pahaa." -Riitaoja

Offline Harran

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 781
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #71 on: April 07, 2012, 20:01:54 »
Toby Dodge Inventin Iraq: The Failure of Nation-Building and a History Denied -teoksessa käsittelee tätä ensimmäisen maailmansodan jälkeistä aikaa, kun brittiläisen imperiumin hallintomiehet ja -naiset pyrkivät omien erikoislaatuisten nostalgioidensa sekä paikallisista olosuhteista omaavansa vajavaisen tiedon varassa luomaan modernia kansakuntaa Irakiin.

Lukemisen arvoisessa blogissaan Adam Curtis referoi Dodgen kirjaa:

It lays out in clear and very persuasive detail how this group of British Civil servants in Iraq built something that looked like a modern nation - but was in fact a facade. Behind it was really a weird nostalgic myth about Britain.

Eipä tuo kovin kummallista ole, vaan sama tapahtui suurimmassa osassa kolonialistista maailmaa. Usein vielä paljon Irakia absurdimmilla tuloksilla. Tällä viikolla on nähty tuloksia mm Sahelin maissa.

Ei, en yritä väittää että kaikki islamilaisen maailman tai kaikki kehitysmaiden ongelmat johtuisivat kolonialismista. Ja kannattaa muistaa että se mitä tuli kolonialismin tilalle näiden luomusten itsenäistyessä, yleensä siirtomaavalloissa opiskelleiden paikallisten nationalistien ja/tai sosialistien toimesta, ei ollut kovinkaan kaukana siitä aatemaailmasta jonka pohjalta kolonialistit loivat imaginaarisia valtioita. Monessa tapauksessa vain kolonialisten naamanväri muuttui. Monet eivät edes osanneet (kunnolla) oman maansa kieltä ryhtyessään niitä hallinnoimaan ja yhteiskuntasuunnittelemaan.

Ikävä kyllä sama attityydi vallitsee yhä tänä päivänä, niin monien kehitysmaiden hallinnoissa kuin esimerkiksi YK:n ja suurten kehitysjärjestöjen piirissä.


Offline Harran

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 781
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #73 on: April 17, 2012, 00:08:24 »
Halusin vain huomauttaa, että "islamismi" ja "jihadismi" eivät ole ideologioita, joihin muslimi samaistuu, eikä niiden käyttäminen henkilöstä kerro mitään hänen motiiveistaan ja imanistaan.

Ne ovat käsitteitä jotka kertovat hänen poliittisesta toimintatavastaan, toiminnasta suhteessa muihin ihmisiin ja muuhun yhteiskuntaan. Imanin mittaaminen ei ole relevantti asia näiden käsitteiden suhteen koska käsitteet eivät ole uskonnollisia vaan poliittisia. Henkilöt joihin näillä käsitteillä viitataan eivät tosiaan mielellään samaistu niihin. Vaikka kokisit nuo termit loukkaavina ne eivät esitä väitettä henkilön imanista (tai sen puoleen edes diinistä). Ne esittävät väitteen siitä mikä on kyseisen henkilön poliittinen, vallankäytöllinen ja poliittis-toiminnallinen suuntautuminen.

Islamistit kutsuivat mieluiten itseään salafilaisiksi mutta kun salafilaisuuskin alkoi saada huonon kaiun (syistä jotka johtuivat itseään siten kutsuvien omasta toiminnasta), alkoivat he vierastaa tätäkin termiä ja kutsua itseään vain "muslimeiksi." Se on kliinisesti katsoen ok, mutta epäinformatiivista ja sisältää sen ilkeän vihjailun, että ei-salafilaiset eivät olisi muslimeja. Sitä vihjailua tulee kaikin tavoin vastustaa sillä kysymyksessä on ummaa jakava vihanlietsonta, usein jopa takfir. Nahdha ja Ikhwankin ovat halunneet tehdä eroa salafilaisiin ja päinvastoin minkä vuoksi tarvitaan ei-uskonnollista terminologiaa kuvaamaan näitä poliittisia ilmiöitä. Ei kristittyjen yhteiskuntien politiikkaa voi selittää pelkillä kristillis-teologisilla termeillä.

Jihadistit kutsuvat itseään mujahideiksi mutta koska jihad pääasiallisesti ei ole väkivallan harjoittamista ollaan jälleen samassa kysymyksessä kuin yllä islamismin kohdalla. Heidän voi olla oikeutettua pitää itseään mujahideina mutta silloin ilmaus on epäinformatiivinen ja sisältää vihjauksen että muut kuin jihadistit eivät olisi tai voisi olla mujahideja. Jokainen normaali muslimi ymmärtää eron jihadin ja jihadismin välillä (jos haluaa). Näiden tahallinen samaistaminen on islamofobien harjoittamaa leimaamista.

Muslimilla on oikeus pitää uskontonsa väärinkäyttöä kritisoitavana ja teoista riippuen myös tuomittavana asiana, riippumatta siitä mitä kyseisistä teoista ja niiden oikeutuksesta tekijä itse ajattelee. Uskontoon vetoaminen politiikkaa saatikka väkivaltaa tehtäessä ei vapauta vastuusta vaan päinvastoin asettaa paljon suurempaan vastuuseen. Mutta tämä onkin toinen asia joka vain etäisesti liittyy käsitteenmäärittelykeskusteluun.

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
Re: Islamilaisen maailman elinvoimaisuudesta
« Reply #74 on: April 17, 2012, 10:34:32 »
Se on kliinisesti katsoen ok, mutta epäinformatiivista ja sisältää sen ilkeän vihjailun, että ei-salafilaiset eivät olisi muslimeja.

Jonkun kutsuminen "normaaliksi" sisältää sen ilkeän vihjailun, että muut olisivat epänormaaleja.

Kutsuiko Muhammed(SAAS) tai joku hänen seuralaisistaan koskaan ketään termillä salafilainen, jihadisti tai islamisti ja jos ei kutsunut, osaatko arvata syyn?
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012