Author Topic: Etninen erottelu koulussa  (Read 18541 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jussi O:

  • Guest
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #75 on: March 27, 2012, 21:58:11 »

Kyllä Skandinaviassa päädyttiin tuohon ratkaisuun; vaikkakin kerta- ja kokeiluluontoisesti. Etniset ryhmät olivat koululla käytössä 2 kuukautta, en nyt sanoisi, että kumottiin "välittömästi". Ehti siinäkin ajassa varmasti jo tehdä havaintoja vallitsevista olosuhteista, vai mitä luulet.

"Kumottiin välittömästi" on selvästi lähempänä totuutta kuin "Skandinaviassa päädyttiin" puhuttaessa siitä, että "kokeilu" oli yhden rehtorin idea ja todennäköisesti lainvastainen.


Quote
Ei unohdeta nyt sitäkään, että suuri osa vanhemmista ja oppilaista nimenomaan olivat järjestelyyn tyytyväisiä. Olivatko kaikki nämä ko. menettelyyn tyytyväiset vanhemmat ja oppilaat siis yksiselitteisesti rasisteja?  

Aiheesta ei ole luotettavaa tutkimustietoa - tai luotettavaa tietoa ylipäätään -, ja 2 kuukauden jakso ei missään tapauksessa anna seurannaisvaikutuksia huomioonottavia "tuloksia".

Ne, jotka eivät tajua apartheidin olevan rasistinen järjestely, ovat rasisteja tietämättömyyttään. Ne, jotka väittävät sitä keskustelunarvoiseksi vaihtoehdoksi, ovat rasisteja tahallaan.


Quote
Todellakin kannattaa klikkailla auki myös niitä linkkejä. Jos on aivan todennetusti tosiasia, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden taholta on koettu ongelmalliseksi esimerkiksi kielitaidon puutteellisuus tai kiusaamisen lisääntyminen koulussa, niin sinä jatkat puhetta minun ennakkoluuloistani. Precious!

Wiki-lähde:

Pääkaupunkiseudulla perusopetus on poikkeuksellisen haasteellista maahanmuuttajataustaisten oppilaiden suuren määrän takia.[27] Helsingin peruskouluissa maahanmuuttajataustaisia oppilaita on noin 4900. Heidät pyritään sijoittamaan suomenkielisiin opetusryhmiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jo puutteellisellakin kielitaidolla.[30] Suomea vieraana kielenä opiskelevien sijoittaminen opetuksen tehostamiseksi omalle luokalleen on kielletty.[31] Myllypuron ala-asteen oppilaista maahanmuuttajataustaisia on noin 40 %.[32]

Eräs monikulttuuristen koulujen ongelma on koulukiusaaminen. Maahanmuuttajataustaiset oppilaat ovat muita useammin sekä kiusaajia että kiusattuja. Kiusaamista ei tapahdu vain valtaväestön ja etnisten vähemmistöjen välillä, vaan myös yli etnisten vähemmistörajojen ja vähemmistöjen sisällä.[33] Opettajien kokemuksia tutkineen Seija Blombergin mukaan näyttää siltä, että perusopetukseen alkaa syntyä hyvämaineisia peruskouluja, jonne vanhemmat mielellään tuovat lapsensa, ja huonomaineisempia kouluja, joihin ei hakeuduta oman alueen ulkopuolelta. Erityisesti ne koulut, joissa on paljon maahanmuuttajataustaisia oppilaita, menettävät oppilaita muihin kouluihin.


Niin? Kukaan ei ole kiistänyt näitä ongelmia. (Todetaksesi tämän sinun ei tarvitse edes klikkailla linkkejä auki, katso mitä Vongoethe linkkasi Opettaja-lehdestä.) Tässä on naureskeltu sinun ratkaisuvaihtoehdoillesi. Siis sille, että sinä olet vakavissasi esittänyt etnistä erottelua - Jeesus sentään! - harkinnanarvoiseksi vaihtoehdoksi, etkä edes tajua, miten suuria eettisiä ongelmia siihen sisältyy, puhumattakaan siitä, että moiset "ratkaisut" pahentaisivat niitä vierastamisongelmia, joita ne ovat ratkaisevinaan.

En aio keskustella aiheesta enempää, ainakaan muuten kuin vittuillen. Pelkkä suostuminen "vakavaan" keskusteluun, jossa alkuehdotelma on näin apartheid-mielinen, olisi "maahanmuuttokriittiseen" ajatteluun suostumista.

 
« Last Edit: March 27, 2012, 22:01:34 by Jussi O: »

Offline mh

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1704
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #76 on: March 27, 2012, 22:00:26 »
Miten ratkaisisit sen ongelman, kun koululuokassa on lapsia joiden mielestä sika on terveellistä ravitsemusta ja niitä joiden mielestä sian syönti on barbariaa ja kasvikset ovat parempaa ravintoa?  

Erittäin hyvä kysymys, mh. Miten sinä sen ratkaisisit? Kannattaa nimittäin nyt koko ajan pitää mielessä myös se keskustelun lähtöasetelma, että minun mielestäni maahanmuutto ei ole aina ja kaikkialla niin fantastisen hieno juttu
Miten ihmeessä se liittyy maahanmuuttoon, että koululuokassa on kasvissyöjälapsia?

Ahaa, eli sinä lähtisit siis jaottelemaan lapsia myös terveystiedon (aikaisemmalta nimeltään terveysoppi - huom. alkaa jo peruskoulussa) perusteella. Mistä tähän resurssit?
Sinähän se tässä olet lapsia jakamassa.

Jos ongelmia on, jotain varmaankin tarttis tehdä. Sano sinä minulle, että mitä. Tässä ollaan joukolla kummastelemassa muun muassa sinun eteenpäin ajamaasi asiaa.
Ei kun sinä tässä olit sitä mieltä, että tarvitaan apartheidia koska erilainen suhtautuminen ruokaan.

Jussi O:

  • Guest
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #77 on: March 27, 2012, 22:02:58 »
Ei kun sinä tässä olit sitä mieltä, että tarvitaan apartheidia koska erilainen suhtautuminen ruokaan.

 ;D

Brandöt

  • Guest
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #78 on: March 27, 2012, 22:13:02 »
Quote from: Jussi O
Ne, jotka eivät tajua apartheidin olevan rasistinen järjestely, ovat rasisteja tietämättömyyttään. Ne, jotka väittävät sitä keskustelunarvoiseksi vaihtoehdoksi, ovat rasisteja tahallaan.

Eli lopputulos on se, että kaikki ovat mielestäsi rasisteja. Ja mitä olemmekaan aikaisemmista keskusteluista oppineet; rasistien (riittää tämän omatulkintaisen leiman antaminen) kanssa ei keskustella. Kova tarve niputtaa kaikki sellaisiksi, en ymmärrä sitä.

Kuka on väittänyt näin? Tai tahtonut omalla toiminnallaan edesauttaa / edistää sitä? Tätä juuri tarkoitin sillä kun sanoin, että kannattaa lukea ne toisen tekstit / tosiasialliset sanomiset tarkkaan. Muuten voi käydä niin, että alkaa miekkailla virtuaalisesti oletettuja viholliskuvia vastaan - aivan turhaan.

Jussi O:

  • Guest
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #79 on: March 27, 2012, 22:26:15 »
Kaikki, jotka kannattavat apartheidia, ovat rasisteja, aivan oikein.

Kukako on esittänyt tämäntyyppistä erottelua kouluissa keskustelunarvoiseksi vaihtoehdoksi? Sinä, aloittamalla aiheesta ketjun ja viittaamalla avauspuheenvuorossasi Hommaforumin ketjuun, jossa toteat näin:
Quote
Lika barn leka bäst - vanha ruotsalainen kansanviisauskin kertoo tämän. Kyse ei ole mielestäni niinkään siitä, että toisissa on (päätä itse kummassa osapuolessa) "niin paljon vikaa", vaan ihan vain siitä, että olemme liian erilaiset. Tilanteen pakottaminen todeksi johtaisi vain lisäkonflikteihin ja liiallisilta tuntuviin kompromisseihin, ja tätä kautta lopulta niiden varteen otettavien veronmaksajien pakenemiseen alueelta.

Toisin sanoen, etniset ryhmät ovat maahanmuuttokriitikon aivoillasi ajatellen "liian erilaiset" ollakseen samassa koululuokassa, ja siksi etninen erottelu koulussa olisi mielestäsi järkevää. Ja koska susta tuntuu <3 Kannatat apartheid-tyyppistä järjestystä ratkaisuna esim. siihen, että rasismia esiintyy. Järki hoi.


« Last Edit: March 27, 2012, 22:28:02 by Jussi O: »

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #80 on: March 27, 2012, 22:28:43 »
Wadda tool...

"Rotuerottelu tai segregaatio on käytäntö, jossa ihmisiä erotellaan rodun perusteella normaaleissa toiminnoissa kuten koulutuksessa, julkisissa kulkuvälineissä, hotelli- ja ravintolapalveluissa tai asumisessa. Rotuerottelu voi olla pakollista tai vapaaehtoista ja virallista tai epävirallista. Lainsäädäntöön perustuvaa segregaatio on ollut muun muassa Yhdysvaltojen etelävaltioissa noin 1960-luvulle asti ja apartheidin aikaan Etelä-Afrikassa."

Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline mh

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1704
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #81 on: March 27, 2012, 22:32:43 »
Se, että Halla-ahon kannattaja ajaa apartheidia ei sinällään ole mikään yllätys, sillä onhan Halla-ahon sivuilla mm. ylistävä arvio apartheidia ("racial justice") kannattavasta kirjasta "Why Race Matters". Kyseinen arvio on ilmeisesti alun perin peräisin "Neo Eugenics" -nimiseltä sivustolta, jota ei enää ole. Jostain syystä kuitenkin Eiran rotutohtori pitää kyseistä teosta kehumisen arvoisena.

Offline Kourumies

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3094
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #82 on: March 27, 2012, 22:35:45 »
Kaikki, jotka kannattavat apartheidia, ovat rasisteja, aivan oikein.

Kukako on esittänyt tämäntyyppistä erottelua kouluissa keskustelunarvoiseksi vaihtoehdoksi? Sinä, aloittamalla aiheesta ketjun ja viittaamalla avauspuheenvuorossasi Hommaforumin ketjuun, jossa toteat näin:
Quote
Lika barn leka bäst - vanha ruotsalainen kansanviisauskin kertoo tämän. Kyse ei ole mielestäni niinkään siitä, että toisissa on (päätä itse kummassa osapuolessa) "niin paljon vikaa", vaan ihan vain siitä, että olemme liian erilaiset. Tilanteen pakottaminen todeksi johtaisi vain lisäkonflikteihin ja liiallisilta tuntuviin kompromisseihin, ja tätä kautta lopulta niiden varteen otettavien veronmaksajien pakenemiseen alueelta.

Toisin sanoen, etniset ryhmät ovat maahanmuuttokriitikon aivoillasi ajatellen "liian erilaiset" ollakseen samassa koululuokassa, ja siksi etninen erottelu koulussa olisi mielestäsi järkevää. Ja koska susta tuntuu <3 Kannatat apartheid-tyyppistä järjestystä ratkaisuna esim. siihen, että rasismia esiintyy. Järki hoi.




Eiköhän juuri maahanmuuttajien sulauttamisen ja kotouttamisen kannalta ole ensiarvoisen tärkeää, että he saavat olla kantaväestön kanssa. Hommaporukoissa vain ei osata päättää, kumpi olisi parempi tai pahempi vaihtoehto, apartheid vai pakkosulauttaminen niin että minkäänlaisia vaihtoehtoisia kulttuureja ei sallita. Koska kumpikaan ei tunnu kelpaavan heikäläisille ja kompromissi on vieras sana hommakielessä, kaikki pukkaa sinne muilutuksen suuntaan.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Mikael Lönnroth

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1308
    • Maailmanpuolue
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #83 on: March 27, 2012, 22:53:53 »
Lapset (ylipäätään ihmiset) ovat erilaisia oppijoita: niin totisesti ovat. Juuri siksi tasokurssit olisivat hyvä asia, jolloin erilaisia oppijoita voisi opettaa kullekin parhaiten sopivalla pedagogialla. Silloin kaikkien lasten laatu paranisi. Ei kuten nyt, jolloin joidenkin lasten laadun parantamiseksi toisten laatua huononnetaan, ja joukon kokonaisoppimissumma on selvästi alempi.

Just muistan, että J. Jalosen linkittämässä kirjoituksessa Suomen hyvien PISA-tulosten yhdeksi keskeiseksi syyksi nähtiin täkäläisten koulujen metodit pitää heikommat "mukana" sen sijaan, että heidät eristettäisiin ja leimattaisiin heikkommiksi:

Quote
The principle that "everyone comes along-, together with the kind of targeted support, tailored to each child, that is practiced in Finnish schools, is a truly viable pedagogical approach. It clearly demonstrates that schools take seriously their obligation to provide help, and this is not only encouraging to the affected child, but also to the child’s classmates, family, and to society as a whole.
...
On average, over the course of a given school year about 17% of students at each grade level receive, for a shorter or longer period, special tutoring or small-group instruction during the school day. The need, however, is greater. Ideally, a special teacher would be responsible for three classes, but today financial constraints often make that impossible.

This special tutoring contributes significantly to a supportive, encouraging learning atmosphere. A well-designed support system in every individual school means that learning difficulties and other problems are diagnosed early. Problems are remedied within the school, in a familiar, comfortable place, and by known and trusted adults. The stigmatization of weaker students disappears, because the specially-trained support teachers are often among the most beloved teachers in the school. The goal of the special instruction is always to return children to their regular classrooms as quickly as possible. In the meantime, the rest of the class practices already-introduced material. This is significantly different from the Swiss Integrated Special School (Integrierte Sonderschulungsform, or ISF), in which children are absolved of responsibility for attaining learning goals, are no longer taught with the rest of the class in one or more subjects, and lose their connection to the class.
http://www.currentconcerns.ch/archive/2005/04/20050409.php

En tiedä ovatko hyvät PISA-tulokset sitten kaiken a ja o mutta onko jotain lähdettä noille omille väitteillesi? Esim kun sanot, että tasoryhmät "sosialistisen tasapäistämisen huumassa" lakkautettiin niin eikö asia silloinkaan perustunut esim minkäänlaisiin pedagogisiin näkemyksiin? Suomessahan tälläkin hetkellä on vissiin enemmän tai vähemmän joustavasti erilaiset tasoryhmittymät käytössä (esim luokan sisäiset, tai kielissä tai matematiikassa) vaikka Opetushallitus muistuttaa, että saman verran pitäisi kuitenkin oppia.
Maailmanpuolueen jä sen - tarvitaan lisää <-- (myös Facebookissa)

Offline Mikael Lönnroth

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1308
    • Maailmanpuolue
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #84 on: March 27, 2012, 23:06:43 »
Brandöt linkkasi siihen Wiki-sivuun, josta oli viitattu tähän tutkimukseen, jossa oli haastateltu kolme noviisiopettajaa heidän ajatuksistaan mm. just tuohon maahanmuuttajien opetukseen. Haasteellista oli mutta nämä otteet vastauksista on pakko liittää tähän koska noviisiopettajakin tajusi mielestäni sen oleellisen (eli mistä lähdetään asiaa purkamaan):

Quote
Meille tuli nyt näitä maahanmuuttajia niin paljon, että meille tuli tällainen hätävaraluokka yksi-¦ Meillä on koulussa luokallinen, monta kymmentä henkeä ihan täysin keskellä luku- ja kirjoittamistaidottomuutta. Niitä on nyt taas enemmän kuin oli viimeeksi, kun tapasimme. Me ollaan laatimassa kovasti kirjelmää Opetushallitukselle. Meille ei tule enää uusia oppilaita, kun kukaan ei halua tulla, kun meillä on tällaista koulussa. Meidän voimavarat menee kaikki siihen, että koetetaan vaan selviytyä. (Helmikuu)

Koulussa toiminnan pitäisi olla opetusta, eikä vaan selviytymistä tunnista toiseen-¦. Nyt meillä koulu on lähinnä oppilaiden päivähoitopaikka. (Helmikuu)

Ei niitä maahanmuuttajien asioita voi mitenkään kuvitella. Meilläkin on hirveesti sääntöjä ja rajoja ja hirveesti ihmisiä ja semmonenkin asia kun nuorisokulttuuri, miten vahva se meillä on, kun sä tulet jostakin sodan jaloista, niin eihän sulla ole ollut mitään mahdollisuutta lapsuuteen tai nuoruuteen tai niitä ei oo olemassa siinä yhteiskunnassa ja ajassa silloin. Se on aikamoinen sosiaalinen paine niin monesta suunnasta, että sen kyllä ymmärtää, että sekasin pakka menee-¦.. Niin siellä on sellainen oppilas, jolla on sillai viillellyt kasvot. (Helmikuu)

Viillellyt kasvot ja mitä on sisällä. Kuinka monta viidakkoveitsen jälkeä on sydämessä ja sielussa? (Helmikuu)
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/20025/noviisio.pdf?sequence=1
« Last Edit: March 27, 2012, 23:11:13 by Mikael Lönnroth »
Maailmanpuolueen jä sen - tarvitaan lisää <-- (myös Facebookissa)

Offline Kaptah

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #85 on: March 27, 2012, 23:15:57 »
Kopioidaanpa Homma-foorumilta tuo koko teksti, en jaksanut kahlata koko ketjua läpi mutta ihan heti ei koko tekstiä silmään osunut.

Quote from: Hommaforumin nimimerkki akez
Psykiatrien tutkiessa Breivikiä ovat tämän ajatukset ilmeisesti saaneet ymmärrystä odottamattomalla taholla - Norjan kouluissa. Lapsia jaettiin luokkiin etnisin perustein. Skandaali oli valtava.

Valtaosa Bjerken koulun oppilaista on maahanmuuttajien lapsia. Itä-Oslossa tämän on tyypillistä. Alueella on vastaavia oppilaitoksia kymmenittäin. Bjerken koulusta tuli koko Norjassa tunnettu toisesta syystä - juuri täällä yritettiin pari kuukautta sitten toteuttaa erillistä opetusta eri etnoryhmille.

Kahteen luokkaan koottiin maahanmuuttajien lapsia ja kolmanteen - etnisiä norjalaisia. Ajatus oli koulun rehtorin. Monet oppilaat kannattivat sitä.

-Toimenpiteellä yritettiin katkaista valkoisten pako, tai paremminkin, etnisten norjalaisten pako koulusta toisiin kouluihin. Monet kokivat vieraan vaikutuksen liialliseksi. Ajatus oli hyvä-, kertoo Bjerken lukion oppilas Lars.

Kantanorjalaisten mielestä vierasperäistä vaikutusta on, että suurin osa luokan tytöistä käyttää hijabia, muslimiperheiden lapset pitävät rukoushetkiä välitunneilla, kieltäytyvät opiskelemasta ja provosoivat tappeluita. Esimerkiksi naapurilukiossa eräälle afrikkalaistytölle piti hankkia henkilökohtainen turvamies puolustamaan - ei tyttöä -, vaan samalla luokalla olevia tytöltä. Monissa norjalaisissa kouluissa tunnettu ongelma on, että muista kulttuureista tulevat sanelevat omia sääntöjään.

Kuitenkin myös muslimit valittavat. -Muslimit eivät saa syödä sikaa, mutta -Ravinto- ja terveyskasvatus-- tunnit saattavat käsitellä vain sitä. Se loukkaa meitä-, kertoi oppilas Sarim Nadim.

-Tulee tunne, että he eivät ajattele meitä. Norjalaisten mielestä on typerää, että emme syö heidän lihaansa, mutta se on meidän uskontomme. Kuten myös hijab - jotkut samalla luokalla olevat eivät ymmärrä, miksi pidän sitä-, - sanoo Michelle Nurin.

Joskus norjalaiset itse provosoivat yhteenottoja. Aleksandra Djakonova kävi lukion, jossa kuten Bjerkessä skandinaavit olivat vähemmistönä. Puhuttiin, että osa heistä haastoi riitaa kenen tahansa maahanmuuttajien kanssa ihonväristä riippumatta.

-Varakkaista perheistä tulevat norjalaiset halveksivat meitä yleisesti. Katsoivat meitä kieroon. Ja saattoivat tehdä jotakin. Esimerkiksi napata huivin somalitytön päästä. Se oli raakaa - kyse oli tytön uskonnosta-, - kertoo Aleksandra Djakonova.

Luokkien segregaation toteuttaminen onnistui pysäyttämään Bjerkessä norjalaisten pako muihin alueen lukioihin, joissa oli vähemmän maahanmuuttajia. Rehtori Gro Flaten jopa hehkutti menestystä, kunnes häntä alettiin syyttää rasismista - aluksi niin tekivät toimittajat ja sitten myös viranomaiset, jotka ilmoittivat, että apartheid ei ole kouluissa sallittua. Norjalaisten luokka, joka oli ollut olemassa pari kuukautta, täytyi hajottaa.

-Monet maahanmuuttajaperheiden lapset ovat itse asiassa norjalaisia. He syntyivät täällä. Oppilaiden on oltava yhdessä. Me vastustamme oppilaiden erottamista etnisin perustein. Toki joillakin alueilla norjalaiset ovat kouluissa vähemmistöinä. Kuitenkin norjankieli on aina yhteistä kaikille-, - kertoo Norjan lastenoikeuksien vara-ombudsman Knut Haanes.

-Kyse ei ole norjankielestä, lapset oppivat sitä. Mutta joillakin maahanmuuttajilla on ongelmia mentaalisessa kehityksessä. Ja heidän kulttuuriperustana on toisenlainen. Onnistuimme kitkemään rikollisuutta, mutta kulttuuriset erot ovat liian suuria, - kertoi entinen Oslon opetusasioiden kuntaneuvos Robert Wright. - Norja on kristillisiin traditioihin pohjautuva maa. Nyt tilanne on sellainen, että joissakin kouluissa ei edes mainita Jeesuksen syntymää.-   

Robert Wright on yksi niitä harvoja, jotka eivät pelkää kyseenalaistaa virallisia näkemyksiä. Hänen lapsistaan kaksi on parhaillaan koulussa. Muutamassa vuodessa on heidän luokallaan olevien norjalaisten määrä vähentynyt puolesta neljännekseen. Ja Oslon keskustaan on ilmaantunut kokonaisia muslimikortteleita, joissa eletään omien sääntöjen mukaan. On omat snack-barit, kaupat ja työpajat. Vain koulu on kaikille sama.

Opetusministeriössä intetään, että yhteisopetus on integraation tärkein elementti. Tämän selittäminen vanhemmille on kuitenkin vuosi vuodelta yhä vaikeampi tehtävä.

-Meidän koulussamme etnisiä norjalaisia on 10-15%. On norjalaisvanhempia, jotka kieltäytyvät tuomasta lapsiaan tänne, vaikka yritämme vakuuttaa heille, että heidän lapsensa eivät saa huonompaa opetusta, kuin muissa kouluissa-, - kertoo -Felin- lukion rehtori Jan Moen.

Lyhyt kausi apartheidia Bjerkessä valaisee ongelmaa, josta tässä maassa mieluummin vaietaan. Nykyään opettajat seuraavat jopa lukion alueen ulkopuolella, että lapset eivät puhu koulun sisäisistä asioista. Vielä vähän aikaa sitten oppilaat pitivät mielenosoituksen. He vaativat valkoisten norjalaisten luokan perustamista - suvaitsevaiselle Norjalle tapaus oli järkytys. Ei siis ihme, että nyt jopa rehtori kieltäytyy puhumasta skandaalireformista.

-Meillä ei ole teille mitään sanottavaa, eikä mitään näytettävää. Itse asiassa oppilaideni tulee valmistautua huomiseen tärkeään kokeeseen-, - ilmoitti Bjerken lukion rehtori Gro Flaten.

Kuitenkin Gro Flaten kieltäytyi haastattelusta myös kokeen jälkeen. Kaikesta päätellen hän yrittää piilottaa ongelman mahdollisimman syvälle pois vieraiden silmistä - itse koulussa ei haluta enää tehdä mitään uudistuksia.

Minustakin on älytön ajatus erotella ihmisiä ihonvärin tai syntyperän mukaan tarkkailuluokille. Jos kaksi kolmasosaa oppilaista on ongelmatapauksia, on ongelmatapaukset siirrettävä tarkkailu/erityis/pienluokalle. Aivan ihonväristä riippumatta.

Jos sen jälkeen kun ongelmatapaukset on siirretty erityisopetukseen havaitaan, että normaalissa luokassa ovat vaaleat lapset ja erityisluokalla tummat lapset, niin sitten on näin. Ketään ei kuitenkaan pidä siirtää mihinkään syntyperän, vaan käytöksen perusteella. Pikimusta, fiksu ja käyttäytymiskykyinen kaveri kuuluu varmasti enemmän opiskelemaan normaaliluokalle kuin moniongelmainen kultakutrinen norjalaislapsi.

Eli rautakangesta vääntäen, en kannata, hyväksy enkä tue oppilaiden erottelua eri luokille etnisyyden perusteella.
Kaikki kehitys on muutosta, mutta kaikki muutos ei ole kehitystä.

Offline Vongoethe

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 6074
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #86 on: March 27, 2012, 23:20:44 »
Kaptahin postauksesta pikku kevennys:

"-Tulee tunne, että he eivät ajattele meitä. Norjalaisten mielestä on typerää, että emme syö heidän lihaansa, mutta se on meidän uskontomme."

Eikö tuo ole aivan hyvä asia etteivät sentään syö norjalaisten lihaa ja uskontokin kieltää sen...
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Kaptah

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #87 on: March 27, 2012, 23:22:34 »
Kaptahin postauksesta pikku kevennys:

"-Tulee tunne, että he eivät ajattele meitä. Norjalaisten mielestä on typerää, että emme syö heidän lihaansa, mutta se on meidän uskontomme."

Eikö tuo ole aivan hyvä asia etteivät sentään syö norjalaisten lihaa ja uskontokin kieltää sen...

Norjalaisten liha on heidän uskontonsa?  ???  Erikoista touhua...
Kaikki kehitys on muutosta, mutta kaikki muutos ei ole kehitystä.

Offline Lybeck

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 219
Re: Etninen erottelu koulussa
« Reply #88 on: March 27, 2012, 23:29:47 »
Kaptahin postauksesta pikku kevennys:

"-Tulee tunne, että he eivät ajattele meitä. Norjalaisten mielestä on typerää, että emme syö heidän lihaansa, mutta se on meidän uskontomme."

Eikö tuo ole aivan hyvä asia etteivät sentään syö norjalaisten lihaa ja uskontokin kieltää sen...

Norjalaisten liha on heidän uskontonsa?  ???  Erikoista touhua...

Norjalainen Jeesus? ::)
"Älkää, älkää, en minämitään pahaa." -Riitaoja

Brandöt

  • Guest
Segregaatioyritystä Norjassa
« Reply #89 on: March 29, 2012, 14:03:34 »
..hommalaisten piirissä tavataan aika usein - vertaa vaikka tähän - oletus kulttuurien ja "niiden" sovittamattomasta erilaisuudesta. Tätä pyritään sitten ratkaisemaan jyrkällä symbolisella (kulttuuriset musta/valkoinen-asetelmat) tai konkreettisella (maahanmuuttajat ulos!) rajanteolla. Tuossa linkkaamassani keskustelussa jopa apartheid-tyyppisellä ratkaisulla.

Kiinnititkö mitään huomiota siihen, että harva meistä "hommalaisistakaan" (joihin muuten lukeutuu hyvin monenkirjavaa väkeä) toivoo segregaatiota? Päinvastoin; varmastikaan valtaosa meistä ei toivo sitä (minä mukaan luettuna), mutta pelkää, että siihen joudutaan turvautumaan maahanmuuton seurauksena. Linkkaamassasi keskusteluketjussa oli kyse norjalaiskoulusta, jossa oltiin päädytty jakamaan maahanmuuttajataustaiset oppilaat omiksi ryhmikseen ja kantanorjalaiset oppilaat omaksi ryhmäkseen; sanomattakin lienee selvää, että taustalla oli sen mittaluokan selvittämättömiä erimielisyyksiä, ettei muuta vaihtoehtoa tilanteen parantamiseksi varmaankaan nähty.

Perimmäinen ongelma lienee siinä, ettei meillä ole käytettävissämme riittävän tehokkaita keinoja maahanmuutosta suoraan tai välillisesti aiheutuvien pulmallisten tilanteiden ratkaisemiseksi. Mitä sinä ehdottaisit ratkaisukeinoiksi? Enemmän ja parempaa kotouttamista (tämä ei toimi toivotulla tavalla, jos asianomainen itse ei ole motivoitunut kotoutumaan)? Maahanmuuttajien sijoittaminen eri puolille Suomea (ketäänhän ei voi tällä tavoin aikaa kestävästi "sijoittaa", jokainen on vapaa muuttamaan minne haluaa)? Enemmän ymmärrystä meiltä kanta-asukkailta (miten pitkään luulet, että ihmiset jaksavat yhä enemmän ja enemmän vain lisätä ymmärrystään, jos arjen tasolla ongelmat ovat liian suuria)?

Minusta paras ja tehokkain ratkaisu olisi avoimempi yhteiskunta. Tilanteessa, jossa maahanmuuton nostattamista ongelmista keskusteltaisiin vapautuneemmin, ei kenelläkään olisi mitään tarvetta suhtautua aiheeseen karkeasti. Mielipaha ja kärjekäs diskurssi kumpuavat turhautumisesta vallitsevaan systeemiin. Sen sijaan siis että keskityt oireisiin, mitä jos hoitaisit itse sairautta.

« Last Edit: March 29, 2012, 22:59:21 by Brandöt »