Author Topic: Maahanmuuttajanuorilla yli viisinkertainen syrjäytymisriski  (Read 10653 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Vongoethe

• Administrator
  • Hero Member
Re: Maahanmuuttajanuorilla yli viisinkertainen syrjäytymisriski
« Reply #60 on: April 27, 2012, 21:23:34 »

Kyllä sitä irlantilaisvihaa tosiaan on paljon ja se on usein hyvinkin karkeaa. Minun täytyy myöntää, että omien harrastusteni vuoksi olen itsekin omaksunut, hm, tietyn brittikriittisen asenteen. Briteiltä saattaa kuulla ihan käsittämättömän rasistista paskaa irkuista.

Entä walesilaisista?
Solitudinem faciunt, pacem appellant.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #61 on: April 27, 2012, 22:04:48 »

Kyllä sitä irlantilaisvihaa tosiaan on paljon ja se on usein hyvinkin karkeaa. Minun täytyy myöntää, että omien harrastusteni vuoksi olen itsekin omaksunut, hm, tietyn brittikriittisen asenteen. Briteiltä saattaa kuulla ihan käsittämättömän rasistista paskaa irkuista.

Entä walesilaisista?

Mielestäni ei siinä määrin. Walesilaiset ovat kuitenkin olleet hyvin lojaali osa Isoa-Britanniaa viime aikoihin asti. Gaelinkielisiin skotteihin taas suhtaudutaan rasistisesti Skotlannin sisällä.
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #62 on: April 27, 2012, 23:25:37 »

Eikö myös Singapore ole monien rasistien mielestä mallimaa maahanmuuttopolitiikkansa suhteen. Jos oikein muistan, niin sinne ei oteta edes pakolaisia. Tosin ei rasistista syistä (saattaa ne osittain sellaisiakin olla), vaan käytännön taloudellisista syistä, mutta silti sinne pukkaa väkeä työn (filippiiniläisistä kotiapulaisista, tai -orjista, jos lähes rehellisiä ollaan, teknisten alojen osaajiin) perässä. Eikö se ole monikulttuurinen kaupunkivaltio, jonka yksi olemassaolon ehdoista on ollut ehkäistä eri etnisten ryhmien välisten kähinöiden synty.

Minä en tunne Singaporea, olen ollut  siellä vain turistina pari päivää, mutta jotenkin minulla on maasta sellainen tuntuma, että se on keinotekoisesti luotu kaupan keskittymä. Pakolaisia siellä kyllä on, ainakin burmalaisia ja jostain muustakin lähimaasta, mutta en siitäkään tiedä sen enempää. Kuri ja järjestys vallitsee, kukaan ei uskalla edes sylkeä kadulle, joka paikassa on kieltokylttejä ja kerrotaan rikkomuksesta seuraavan rangaistuksen suuruus. Toisaalta järjestys tuntuu hienolta, on mukava kulkea siisteissä paikoissa, mutta jokin siinä häiritsee. Muistan, kuinka kaiken korrektiuden jälkeen salaa riemuitsimme, kun hotellin hissin oli joku täyttänyt kondomeista puhalletuilla ilmapalloilla...

Varmasti sekin maa kuitenkin kehittyy, tulee uusia sukupolvia, jotka ovat aidosti singaporelaisia ja singaporelainen kulttuuri kehittyy. Tähän saakka se on kuitenkin tuntunut vain bisneksen ympärille kerätyiltä aktiviteeteilta, hienostoherrojen golfia ja rouvien tennistä.

Filippiiniläis"orjista" olet varmasti ihan oikeassa, niinhän siellä toimitaan edelleen, että rikkaat perheet palkkaavat halpoja, nöyriä nannyja hoitamaan lapset ja kotityöt. Toisaalta se on sitten näille naisille mahdollisuus tienata ja useimmiten on varmasti kysymys ihan fiksuista perheistä ja työsuhteista.

Aivan varmasti Singaporessa on pakolaisia, jollei virallisia niin epävirallisia. Mutta joo, Singapore on monikulttuurinen maa, jossa etniset kähinät ehkäistään hyvin ankarasti ja kuolemanrangaistusta sovelletaan avokätisesti. Muuan siellä oleskeleva tuttavani kertoi, että keskustelu maahanmuuttopolitiikasta - siis siitä, millä ehdolla maahan saa muuttaa - on täysin avointa, kun taas kaikenlaiset rasistiset mielenilmaisut ovat täysin kiellettyjä ja Halla-aho istuisi siellä luultavasti vankilassa.

Singaporessa annetaan kuolemantuomio huumerikosten ja kidnappausten lisäksi mm. kapinoinnista (sedition) ja ampuma-aserikoksesta, jollaiseksi lasketaan yksinkertaisesti pyssyn laukaiseminen. Siis pelkkä laukaiseminen. Joka ampuu pyssyllä Singaporessa kehenkään osumatta ja ketään vahingoittamatta, voi joutua hirteen. Todennäköisesti suuri osa hommafoorumilaisista olisi siinä maassa nykyisten tekostensa perusteella jo teloitettu.

Maa on tosiaan monikulttuurinen: englanti ja kiina ovat valtakielet, malaiji on alueen perinteinen kieli, jota kylläkin Singaporessa puhutaan vähänlaisesti, ja tamilin virallisuudella myötäillään intialaisyhteisöä. Kukaties filippiiniläiset saavat joskus vielä tagalogille virallisen aseman, ainakin se olisi hyvin singaporelainen ratkaisu.

Minua jaksaa ihmetyttää se, että Hommalla arvostetaan Singaporea niin paljon, kun koko se porukka olisi siinä maassa tosiaan jo hissattu kuusenkoristeiksi. Pystyn selittämään sen vain niin, että kuolemanrangaistus ja autoritaarinen hallinto ovat hommalaisille niin paljon rakkaampia asioita kuin se monokulttuuri. Tai ehkä ne kuvitelmat totalitaarisesta monikulttuurijuntasta, joka muka hallitsee Suomea, ovatkin jonkinlaisia seksuaalifantasioita: oikeasti hommalaiset olisivat nautinnollisen tyytyväisiä, jos monikulttuuriasiaa ajettaisiin miehekkäästi väkisin kuin käärmettä pyssyyn nykyisen ällöttävän tätimäisen "kaikki lapset maailman, ystäviä olkaa ain" -lässytyksen asemesta.
« Last Edit: April 28, 2012, 01:19:56 by Köyry Väyränen »
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.