Author Topic: Suuri byrokratia/holhous -ketju  (Read 1913 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Harri

  • Guest
Suuri byrokratia/holhous -ketju
« on: January 29, 2012, 02:14:04 »
Yleisessä uutisketjussa on keskustelua hallinnon joutavanpäiväisistä rahareistä sekä muusta kyttäämisestä ynnä holhoamisesta.

Lähimmäinen! Avaudu! Mikä mättää? Tunnetko eläväsi vankilassa tai kenties syökö nykyinen politiikka innovaatioita? Politiikalla nyt tässä  läähinnä viittaan englanninkieliseen termiin policy, mutta toki myös politics käy.

Tähän saakka konkreettisia esimerkkejä ovat olleet Somalian mehiläiskulttturiyhdistys, alkolukot koulutakseissa ynnä erilaisia ajokortin hankkimiseen liittyviä lisäkustannuksia  ynnä siihen liittyviä hankaloittamisia.

Koska olemme tällä vapaalla puolella, niin annetaan ajatusten virrata. Itsehän suorastaan haaveilen työllistyväni julkiselle sektorille, joten silmässä saattaa olla malka jos toinenkin. Millä tavalla voisimme kehittää Suomea, että se olisi hyvä ja turvallinen yhteiskunta ilman tarpeettomia painolasteja? Mamuista ja pakkoruotsista saa toki puhua, mutta muutakin olisi kiva kuulla.

Timo Anttila

  • Guest
Re: Suuri byrokratia/holhous -ketju
« Reply #1 on: January 29, 2012, 10:40:05 »
Sanon, vaikka en oikestaan mitään sano, mutta minä en koe yhteiskuntaamme ainakaan holhousyhteiskunnaksi. Toisinaan suorastaan mysteerinomaisesti hämmentää lukea eräiden ääriliberaalien itkuvirsiä aiheesta. Toisaalta, sijaintini on aika metsässä, joten ehkä se selittää osin näitä tuntojani.

Offline mh

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1704
Re: Suuri byrokratia/holhous -ketju
« Reply #2 on: January 29, 2012, 11:59:42 »
Olisi kyllä kiva kuulla tarkemmin sitä missä tuo holhous tapahtuu ja mikä sille olisi vaihtoehtona?

Offline Tapio Peltonen

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 55
Re: Suuri byrokratia/holhous -ketju
« Reply #3 on: January 29, 2012, 16:32:03 »
No minulle tulee mieleen "holhouslainsäädännöstä" kaikenlaiset ihmeelliseet EU:n täyskiellot. Muun muassa klooratut hiilivedyt maalinpoistoaineina (nää on nyt kaikki kielletty) ja hehkulamput.

Jos halutaan ohjata kulutusta, riittäisi se, että säädettäisiin soveltuvia pisteveroja, vaikka kympin kappale noille hehkulampuille? Noiden hiilivetyjen kohdalla oli kyse siitä, että jotkut idiootit olivat menneet tappamaan itsensä käyttämällä niitä tuulettamattomissa tiloissa. Ehkä helevetin isot varoitustekstit tupakkatuotteiden tapaan? Ei kuitenkaan täyskieltoja toimiville tuotteille, kiitos. Kun kaikkiin käyttötarkoituksiin ei ole keksitty niitä korvaavia tuotteita. Lainsäätäjillä tuntuu olevan jonkinlainen usko omaan kaikkivoipaisuuteensa, jotenkin maagisesti korvaavat, paremmat tuotteet joka käyttötarkoitukseen muka ilmestyvät taikaiskusta heti kun ne vanhat jollain tavoin ei-toivotut kielletään.

Outo Lintu

  • Guest
Re: Suuri byrokratia/holhous -ketju
« Reply #4 on: January 29, 2012, 23:06:26 »
Harri Mulari:

Quote
Millä tavalla voisimme kehittää Suomea, että se olisi hyvä ja turvallinen yhteiskunta ilman tarpeettomia painolasteja?



http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/119648-angela-merkel-tuli-ulos-suunnitelmana-eun-liittovaltio


Ensinnäkin voitaisiin lähteä pois EU:sta. Brysselin rahapussisedät haluavat alistaa uskolliset raaka-aineiden tuottajat vielä tiukempaan komentoon. Eiköhän se ole ollut selvää, että EU-projekti tehtiin alun perin Brysselin ja lähialueiden hyödyksi. Toisen maailmansodan jälkeisen EEC:n kehitystä ei olisi pitänyt jatkaa. Budjettikurit, sekopäisemmiksi käyvät herrojen direktiivit, pakkosäästöt (julkisen sektorin alasajo) ynnä muut uusfrankkilaisen valtakunnan kotkotukset ovat menneet jo liian pitkälle. Lisää tuettavia tulee Kreikan ja Italian lisäksi ja siihen ei perinteisellä maksumiehellä, Suomella tule olemaan varaa. Jos Suomi ei halua siirtyä köyhäinhoivan aikakaudelle, on aika häipyä NYT. EU oli kenties ihanteellinen idea yhtenäisestä "Euroopasta", mutta nyt käytäntö on osoittanut, että kyseessä on ainoastaan häikäilemätöntä aluepolitiikkaa. Lama tulee varmasti, mutta paljon tuhoisampi siitä tulee, jos Suomi vielä kauan kituuttelee mukana.

Offline Kaptah

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1145
Re: Suuri byrokratia/holhous -ketju
« Reply #5 on: January 30, 2012, 08:37:59 »
Ei tehdä tästä EU-ketjua, mutta olen kyllä tuosta pitkälti samaa mieltä.

Minusta ongelma kaikenlaisissa sinänsä hyväntahtoisissa ja viattoman oloisissa kielloissa ja pakoissa on se, että niiden toteuttaminen ja valvonta sekä vievät tavallisen ihmisen rahoja että toisaalta lisäävät niiden ihmisten absoluuttista ja suhteellista lukumäärää, jotka eivät oikeastaan tee mitään yleisesti hyödyllistä vaan joiden palkka maksetaan niiden koko ajan harvenevien ihmisten tuottamista varoista, jotka tekevät jotain sellaista, josta joku on myös vapaaehtoisesti valmis maksamaan. En todellakaan ole minkään yövartijavaltion kannattaja ja julkisella sektorilla on valtavasti ihmisiä, jotka tekevät hyödyllistä työtä. Siitä huolimatta kaiken maailman pyöriäistarkkailijat ovat aivan järjetöntä touhua, vaikka tuo nyt onkin vain hyvin pieni osa.

Hyvin hiomaton näkemykseni siitä miten voidaan arvioida onko julkisen sektorin virkamies kuinka hyödyllinen on se, että jos häntä ei maksettaisi verovaroin, olisiko joku tai jotkut valmiit palkkaamaan hänet omilla rahoillaan. Esimerkiksi opetus, sairaanhoito ja poliisi varmaankin maksettaisiin sitten talkoilla tai omasta pussista. Toki myös monia, monia, monia muita.

Tuosta byrokratian ja pakkojen lisäämisestä otin esimerkiksi pakolliset alkolukot koulutakseihin ja ajokorttiuudistuksen, jonka seurauksena tietääkseni ajokortin hinta nousi yleisesti ja etenkin kuorma-autokortin ajamisesta tuli tuhottoman hintaista ja samaan aikaan armeijassa ajettu kuorma-autokortti ei enää kelpaakaan siviililiikenteessä. Molemmissa pyritään sinänsä parantamaan liikenneturvallisuutta, mutta lopputulos kummastakin on elämän vaikeutuminen. Koulukyydit ovat jo muutenkin monessa kunnassa ongelma, ja läheskään kaikki taksiyrittäjät eivät halua maksaa alkolukon asennusta autoonsa vaan mieluummin sitten luopuvat koulukyydeistä. Lopputulos on, että koulukyytien tarjonta kapenee ja hinnat nousevat. En tiedä että koulutaksikuskien ajeleminen kännissä olisi mikään sen laajuinen ongelma, että tällaista hintaa kannattaisi sen ratkomisesta maksaa. Lisäksi tällaisten lakien valvonta, tekeminen, valmistelu yms lisäävät taas niitä virkamiehiä, joiden palkkaa kukaan ei oikeastaan olisi valmis omasta pussistaan maksamaan.

Tuosta ajokorttiuudistuksesta sen verran, että tietääkeni tämä tehtiin jotta saataisiin yhtenäistettyä ajokorttisysteemejä EU:n kanssa. Mihinkään ongelmaan tässä ei tietääkseni puututtu. Minulla ei ole tiedossa, että juuri kortin saaneet kuorma-autonkuljettajat olisivat mikään kovin merkittävä riskitekijä liikenteessä. Varmasti hiukan riskialttiimpia kuin kymmenen vuotta ajaneet, mutta sitä tilannetta ei kyllä muuteta viidellä ylimääräisellä ajotunnilla. Tästäkin lopputulos on se, että ajokortti-ikäisen lapsen vanhemmat tai se lapsi itse joutuvat maksamaan pirusti enemmän, jotta saadaan se kuorma-autokortti, mikä ennenkin. Merkittävä osa kuorma-autokorteista on ennen ajettu armeijassa, mutta nyt se ei enää kelpaakaan. Miksi ihmeessä ei, olivatko armeijassa koulutetut suurikin riski liikenteessä? No, eivät olleet. Suuria voittajia tässä ovat lähinnä autokoulut. Luultavasti autokoululiitto on tarjonnut hyvää asiantuntija-apua lakia uudistaville virkamiehille, tai sitten poliitikot ja virkamiehet vain ovat tyhmiä.

Quote from: Kaleva
Kuorma-autokortille ropsahtaa syyskuusta alkaen roimasti lisää hintaa. Kun kortin on ennen saanut noin 2500 eurolla, voi autokouluopinnoistaan tulevaisuudessa joutua pulittamaan jopa 8000 euroa. (Kaptahin huom, itse maksoin 1500)

Hinnanmuutos johtuu EU:n edellyttämästä koulutuksen monipuolistamisesta ja opetuksen tuntimäärien moninkertaistumisesta.

Autokouluissa varaudutaankin nyt ryntäykseen loppukesän kuorma-autokursseille. Jos opetus aloitetaan ennen syksyä, niin C-kortin voi suorittaa korkeammasta hinnasta huolimatta vielä vanhoilla tuntimäärillä.

Liikenneopettaja Jarmo Jokilampi kertoo, että ruuhkat näkyvät jo nyt. Ajokokeet ovat täynnä pitkälle elokuun loppupuolelle saakka, ja kokeisiin on yli neljän viikon jono. Niinpä nyt autokoulussa aloittava kuorma-autokuski ei enää ehdi halvoille hinnoille.

Muutos tuo mukanaan myös ammattipätevyyspäivitykset.

- Syyskuun jälkeen ammatikseen kuorma-autoa ajava kuski tarvitsee aina ammattipätevyyskoulutuksen, mikä voi parhaimmillaan tarkoittaa jopa 280 opetustuntia, Jokilampi laskee.

Tähän asti tavallisen C-kortin omistava kuljettaja on saanut vapaasti tehdä töitä kuljetusalalla heti kortin saatuaan. Jatkossa yksityiskortti ja ammattikortti eriytetään, ja yksityiskortilla ajava, ammattipätevyyskoulutuksen väliin jättänyt kuski saa kuljettaa kuorma-autoa vain yksityistarkoituksessa.

Kokeneetkin kuskit koulutetaan uudestaan

Ammattiosaamiseen panostetaan nyt kunnolla. Uudistus tulee koskemaan myös kaikkia vanhoja kuljettajia. Kuskit, joilla on tällä hetkellä kuorma-autokortti joutuvat päivittämään osaamisensa vuoteen 2012 mennessä.

- Jatkossa kaikki kuljetusalan ammattilaiset Euroopan laajuisesti käyvät 35 tunnin päivityskoulutuksessa aina viiden vuoden välein, Jokilampi kertoo.

Uudistus tulee todennäköisesti näkymään hetkellisenä kuljettajapulana.

- Suomessa on noin 100 000 kuljetusalan ammattilaista, jotka tarvitsevat kaikki ammattipätevyyskoulutuksen. Yrityksille tämä on iso kakku. Ongelmia syntyy myös siitä, ettei kesätyöntekijöitä ole enää saatavilla, kun nuorilla kuskeilla ei ole ammattilaislupia. Myös kuljetusmaksut tulevat luultavasti nousemaan ainakin hetkellisesti.

Hankaluuksista huolimatta Jarmo Jokilampi näkee muutoksen hyvät puolet.

- On hyvä, että vaativaan työhön perehdytetään tarkemmin ja pidetään kuskien taitoja ajan tasalla. Päämääränä on kuitenkin liikenneturvallisuuden parantaminen. Ala kehittyy koko ajan.

Vaikka suurimmat muutokset koskevat ammattilaiskorttia, lisääntyvät myös yksityiskorttien opetustuntimäärät. Tulevaisuudessa opetusta on kaksin- tai jopa kolminkertainen määrä nykyiseen verrattuna.

Henkilöautokoulutukseen ei ole tiedossa muutoksia.

- Tuskin henkilöautokortin hankkimista tullaan hankaloittamaan. Suomi on iso maa, ja monessa paikassa yksityisautoilu on ainoa tapa päästä paikasta toiseen, sanoo Jarmo Jokilampi.

Itse olen ajellut silloin tällöin kuorma-autoa lisätienesteinä, mutta enpä taida ajella enää. Mitään ongelmaa ei taideta tällä ratkaista, mutta byrokratiaa ja pakollisia maksuja on lisätty ja työllistymismahdollisuuksia ja yleisesti ihmisten elämää on tehty vaikeammaksi, kalliimmaksi ja valvotummaksi.
Kaikki kehitys on muutosta, mutta kaikki muutos ei ole kehitystä.

Offline Maivei

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1776
Re: Suuri byrokratia/holhous -ketju
« Reply #6 on: January 30, 2012, 20:39:16 »
"Ruandalaispastorin" tarpeeton ja tolkuttoman kallis oikeudenkäynti.

Timo Anttila

  • Guest
Re: Suuri byrokratia/holhous -ketju
« Reply #7 on: January 31, 2012, 10:11:11 »
"Ruandalaispastorin" tarpeeton ja tolkuttoman kallis oikeudenkäynti.

Soinin kohtuuttoman kallis presidenttipeli puolueen rahoilla.

Dunce

  • Guest
Re: Suuri byrokratia/holhous -ketju
« Reply #8 on: January 31, 2012, 11:03:01 »
Sosiaalietuuksilla eläviin kohdistuva kohtuuton byrokratia (kyyläys&kyykytys). Yrityksen perustamiseen liittyvä liiallinen byrokratia. Maataloustukiin liittyvä byrokratia. Täysin suhteettomat ja alati lisääntyvät lakisääteiset koulutusvaatimukset työnteon edellytyksenä useissa sellaisissa työtehtävissä, joissa koulutusta ei oikeasti tarvittaisi.

Byrokratiaa ei ole lakisääteinen irtisanomisturva, joka, toisin kuin netissä vouhottavat libertaarit yms. väittävät, ei itsessään ole mikään kohtuuton rasite tai joustavan työllistämisen este.

Suurin vitutuksen syy on kuitenkin yleisesti yhteiskunnassa (siis suurimmalla osalla ihmisistä) vallalla oleva mentaliteetti, jossa kyykyttävä byrokratia ja hallintokoneiston hampaisiin joutuminen on mukamas normaalia, "siitäs sait" -mentaliteetti eli haukutaan ja lyödään muutenkin lyttyyn epäonnistujia, ymmärretään ja ymmärretään loputtomiin valta-asemissa olevia valtaansa väärinkäyttäviä ja ihmisiä kyykyttäviä kusipäitä, kuitataan oikeudenmukaisuusvaatimukset säännönmukaisesti kateutena ja jonkinlainen kurjuuden ja huonojen aikojen ihailu ja normaalina pitäminen, millä perustellaan leikkaukset heikoimmassa asemassa olevilta ja hintojen nousut, koska "kulutusjuhlat", "nyt saamme maksaa entisaikojen halpojen hintojen takia" ym. ym.

Offline sr

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3079
Re: Suuri byrokratia/holhous -ketju
« Reply #9 on: January 31, 2012, 11:05:06 »
"Ruandalaispastorin" tarpeeton ja tolkuttoman kallis oikeudenkäynti.

Soinin kohtuuttoman kallis presidenttipeli puolueen rahoilla.

Eikö sinulle ole vain hyvä, että poliittiset vihollisesi, persut, polttavat rahansa johonkin turhanpäiväiseen?
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg

Timo Anttila

  • Guest
Re: Suuri byrokratia/holhous -ketju
« Reply #10 on: January 31, 2012, 11:15:14 »
"Ruandalaispastorin" tarpeeton ja tolkuttoman kallis oikeudenkäynti.

Soinin kohtuuttoman kallis presidenttipeli puolueen rahoilla.

Eikö sinulle ole vain hyvä, että poliittiset vihollisesi, persut, polttavat rahansa johonkin turhanpäiväiseen?

Pruut polle, aika henk.kohtaisesti yrität mua nyt vetää! PS ei kokonaisuudessaan ole viholliseni. Harrastan pääasiassa "ankaraa kritiikkiä" ko. puolueen "maahanmuuttokriittistä" klikkiä vastaan. Tuo raha olisi voitu käyttää laaja-alaisemmin puolueen rakentamiseen, eikä vain kapea-alaisesti Soinin hehkuttamiseen. Johan tuota ovat ihan kunnon persut itsekkin kritisoineet.

Offline evil clown

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 261
Re: Suuri byrokratia/holhous -ketju
« Reply #11 on: January 31, 2012, 12:08:41 »
"Ruandalaispastorin" tarpeeton ja tolkuttoman kallis oikeudenkäynti.

Soinin kohtuuttoman kallis presidenttipeli puolueen rahoilla.

Tarkoititko: Veronmaksajien rahoilla
Ceterum censeo, Brandöt delenda est.

Timo Anttila

  • Guest
Re: Suuri byrokratia/holhous -ketju
« Reply #12 on: January 31, 2012, 12:11:11 »
"Ruandalaispastorin" tarpeeton ja tolkuttoman kallis oikeudenkäynti.

Soinin kohtuuttoman kallis presidenttipeli puolueen rahoilla.

Tarkoititko: Veronmaksajien rahoilla

Mitä ne ovat?