Author Topic: Olenko natsi, jos arvostan suomalaisuutta?  (Read 9589 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Toope

• Guest
Olenko natsi, jos arvostan suomalaisuutta?
« on: April 14, 2010, 22:33:53 »
Tähän olisi syytä saada vastaus tällaisen foorumin keskustelijoilta. Onko ns. paha juttu arvostaa suomalaisuutta, kaikkea, mitä siihen kuuluu? En tarkoita kossunjuontia, makkaransyöntiä ym. vaan suomalaisten menneisyyttä ja siitä kehittynyttä nykyisyyttä. Ja ennen kaikkea nykyisyyttä. Jätän suomalaisuuden määrittelyn jokaisen omaksi asiakseen. Oma näkemykseni on, että suomalaisuuteen kuuluu täällä asuminen ja yleisesti hyväksyttyjen käyttäytymismallien noudattaminen (yleisesti ottaen).

Täällä, kuten hw:ssa aiemmin, on vittuiltu niin paljon suomalaisuudelle, että olisi syytä keskustelijoiden ottaa kantaa tähän asiaan. Itse en aio ottaa kantaa edellä esitetyn lisäksi.

Offline Teemu Hiilinen

• Full Member
    • Teemun blogi
Re: Olenko natsi, jos arvostan suomalaisuutta?
« Reply #1 on: April 14, 2010, 22:39:50 »
Et tietenkään ole. Kulttuureissa on vain sellainen piirre, että ne kehittyvät. Halusit tai et, niin bussia ei saa pysäytettyä sillä asemalla, missä on parhaimmat näköalat.

Siitähän tässä on kyse.
Vantaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja
Vasemmiston ehdokas Uudeltamaalta
Teemun kotisivu

Kullervo Kalervonpoika

• Guest
« Reply #2 on: April 14, 2010, 22:45:07 »
Eiköhän suomalaisuudesta saa ja kannata olla ylpeä. Se ei tosin tarkoita sitä, etteikö sitä voisi myös arvostella. Jokaiselle ihmiselle kotimaa on tärkeä asia.

Offline Aapo

• Sr. Member
  • Vihollisen juoksupoika ja soluttautuja
« Reply #3 on: April 14, 2010, 22:49:41 »
Kulttuureissa on vain sellainen piirre, että ne kehittyvät. Halusit tai et, niin bussia ei saa pysäytettyä sillä asemalla, missä on parhaimmat näköalat.

Kai samanlaista kehittymistä voidaan edellyttää muiltakin kulttuureilta?
"Jos moittii joitain porukoita yksipuolisesta keskustelusta, ei todellakaan saa sortua itse samaan." - Jyrki Kasvi

Offline Teemu Hiilinen

• Full Member
    • Teemun blogi
« Reply #4 on: April 14, 2010, 22:51:27 »
Kulttuureissa on vain sellainen piirre, että ne kehittyvät. Halusit tai et, niin bussia ei saa pysäytettyä sillä asemalla, missä on parhaimmat näköalat.

Kai samanlaista kehittymistä voidaan edellyttää muiltakin kulttuureilta?

Onko maailmassa joku kulttuuri, mikä seisoo paikallaan?
Vantaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja
Vasemmiston ehdokas Uudeltamaalta
Teemun kotisivu

Offline Aapo

• Sr. Member
  • Vihollisen juoksupoika ja soluttautuja
« Reply #5 on: April 14, 2010, 22:55:25 »
Onko maailmassa joku kulttuuri, mikä seisoo paikallaan?

Kulttuurien kehittyminen ei ole tasaista nousua. Eurooppalainen kulttuuri seisoi aikoinaan lähes paikallaan noin 1000 vuotta, ja tilanne on nyt sama monissa muslimikulttuureissa.

En usko, että tähän saadaan muutosta ilman sisäistä ja ulkoista painetta.
"Jos moittii joitain porukoita yksipuolisesta keskustelusta, ei todellakaan saa sortua itse samaan." - Jyrki Kasvi

Offline ATL

• Jr. Member
  • **
« Reply #6 on: April 14, 2010, 23:42:43 »
Tämä kysymys pomppasi silmään uusien viestien listalta. Ensin voisi vastata (oletettavasti) leikkimieliseen kysymykseen, että useimmat suomalaiset varmasti kokevat, että natsien arvostaminen ei kuulu suomalaisuuteen. Tähän viitaten voi kai miettiä kansamme historiaa ja arvioida sitä, miksi Suomessakin on esiintynyt ihan oikeiden natsien ihailua ja oliko se ns. hyvä juttu.

Muuten kai on ihan ok juttu, että tutustuu Suomen historiaan, kirjallisuuteen ja muuhun taiteeseen, vaalii suomen kieltä ja sen sellaista. Siihen en osaa vastata, miten suomalaisuutta pitäisi arvostaa oikealla tavalla ja onko ns. paha juttu olla arvostamatta. Kyllä kai lakien ja säädösten noudattaminen pääasiassa riittää, ja ainakin kansalaisuuden saaneita olisi syytä pitää suomalaisina.

Mikähän siinä on, että minä en suomalaisena koe itsekritiikin olevan mitenkään epäsuomalaista?

Olisiko tässä päässyt käymään niin, että suomalaisuuden määritelmä on muuttunut vähemmän itsestäänselväksi ja koko kansakäsitys paljastunut (paljolti älymystön luomaksi) konstruktioksi. Jotkut ihmiset ovat nyt raivokkaasti puolustamassa joitakin kulttuurisia merkityksiä ja elämänmalleja, joiden kokevat olevan suomalaisuuden ydintä. Suomalaisuuden määrittelijät voisivatkin nyt kertoa, mikä tuo ydin on. Sitten voisi miettiä, kuka siinä määrittelyssä käyttää valtaa ja kenen näkökulmat tällä kertaa suljetaan pois.
Nuiva=penseä, piittaamaton, epäystävällinen, vastahakoinen.

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
« Reply #7 on: April 15, 2010, 00:48:29 »
Ei, et tietenkään. Mutta jos arvostat suomalaisuutta, voitko mielestäsi samalla identifioitua natsiksi?

Suomen ja suomalaisuuden erinomaisuuden ymmärtää kunnolla vasta ulkomailla asuttuaan. Kuten myös vieraiden kulttuurien parhaat ja pahimmat palat.

Olenko Suomi-vihaaja, jos suhtaudun maahanmuuttoon myönteisesti?

Itse olen toistamiseen joutunut vakuuttelemaan maahanmuuttokriitikoille, etten vihaa Suomea enkä halua TUODA tänne maahanmuuttajia jotain rikkinäistä paikkaamaan. Motiivini ovat aivan muut.

Itse olen kyllästynyt kiinnostumaan juuri mistään "eksoottisesta" asuttuani ulkomailla muutamia vuosia ja matkusteltuani maat ja mannut. Nykyisin en jaksa lähteä Tukholmaa ja Tallinnaa kauemmas. Vieraat kulttuurit/monikulttuurisuus ei toisin sanoen ole mikään "karkki" tai "mauste", jota olisin väen vängällä tuomassa tänne. Ne eivät minulle myöskään ole ongelma tai uhka.

Erilaisten ja eritaustaisten ihmisten kanssa työskentely/asuminen on sattumoisin oman elämänkokemuksen myötä tullut tutuksi. En sitä siis kammoa enkä erityisesti himoakaan.

p.s. Itse olen Hommassakin udellut, mitkä ovat ne suomalaisuuden ydinasiat, mille maahanmuutto koetaan uhkaksi. Selventäviä vastauksia ei ole juuri tullut. Mitä ne mahtavat olla?
« Last Edit: April 15, 2010, 00:51:04 by Warda »
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Timo Hellman

• Newbie
  • *
« Reply #8 on: April 15, 2010, 01:21:48 »

p.s. Itse olen Hommassakin udellut, mitkä ovat ne suomalaisuuden ydinasiat, mille maahanmuutto koetaan uhkaksi. Selventäviä vastauksia ei ole juuri tullut. Mitä ne mahtavat olla?

Minun empiriani mukaan monien mielestä maahanmuutto sisältää aspekteja jotka uhkaavat suomalaista kulttuuria länsimaisena kulttuurina. Jotkut erityispiirteet, kuten sauna ja eukonkanto lenkkismaggaran syömisestä puhumattakaan, näyttelevät tässä jotain taustalla haahuilevan oopperan kummituksen roolia.
9/11 jälkeen islam on noussut tässä merkittävästi esiin, itse jonkin sortin "hompanssina" ja mamukriitikkona myönnän että se on saanut turhankin paljon dominanssia mikä johtaa siihen että maahanmuutto ja islam ovat niin naimisissa että ei voida puhua toisesta ilman toista. Minusta on tosin aivan selvää että tässä on vikaa niin sysissä kuin sepissäkin, islamilaiset kulttuuriympäristöt näyttäytyvät monesti impulsiivisina, aggressiivisina ja takapajuisina ihan eurosentrisessä mittakaavassakin. Itse saan mm. Hommalla surullisen vähän vastakaikua kun mainitsen jotain dönme - kryptomuslimien tai Senegalin sufilaisten kaltaisia detaljeja, ehkä se johtuu siitä että ne huomaavat tarkoitusperäni eli sen että pyrin valottamaan islamin sisäistä diversiteettiä. Toivottavasti olen väärässä.
Mutta asiaan. Tiivistettynä mamukriitikot tuntuvat pelkäävän valikoivaa tasa-arvoa eli egalitarismin puutetta, kaikilla yhteiskunnan tasoilla. Ja nyt tosiaan käytin sitä pähkinänkuorta. Sitä minäkin pelkään. Ja inhoan.

Offline Warda

• Hero Member
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
« Reply #9 on: April 15, 2010, 01:27:06 »
Tarkentaisitko Timo tuota pähkinänkuortasi. Olen utelias. (Ja tervetuloa tännekin keskustelemaan.)
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Offline Timo Hellman

• Newbie
  • *
« Reply #10 on: April 15, 2010, 01:39:48 »
Tarkentaisitko Timo tuota pähkinänkuortasi. Olen utelias. (Ja tervetuloa tännekin keskustelemaan.)

Mä olen 5 vuotta seurannut tätä diskurssia. Se pähkinänkuori saattaa tussahtaa silmilleni.

Mutta joo. Mä ajoin takaa lähinnä sitä että tässä maassa, tässä ja nyt on paljon ihmisiä jotka kokevat että heitä kustaan silmään (pardon my French) oman maansa kantaväestönä omien päättäjiensä toimesta ja vastapainoksi maahanmuuttajia höösätään tarpeettoman paljon. Kannattaa muuten tutustua Iivi-Anna Masson kirjoituksiin, hän on myös akateeminen nuiva (ja mamukin vielä) mutta minusta usein objektiivisempi ja tieteellisempi kuin eiralainen slavistimme. Masso on jopa jollain mittapuulla "mokuttaja" mutta tunnustaa minusta tuon silmään kusemisen, hän on sille todennäköisesti herkempi koska koki hirveän kohtalon ja varttui Neuvostoliitossa älykkäänä ihmisenä.

Offline Kourumies

• Hero Member
« Reply #11 on: April 15, 2010, 02:46:14 »
Tähän olisi syytä saada vastaus tällaisen foorumin keskustelijoilta. Onko ns. paha juttu arvostaa suomalaisuutta, kaikkea, mitä siihen kuuluu? En tarkoita kossunjuontia, makkaransyöntiä ym. vaan suomalaisten menneisyyttä ja siitä kehittynyttä nykyisyyttä. Ja ennen kaikkea nykyisyyttä. Jätän suomalaisuuden määrittelyn jokaisen omaksi asiakseen. Oma näkemykseni on, että suomalaisuuteen kuuluu täällä asuminen ja yleisesti hyväksyttyjen käyttäytymismallien noudattaminen (yleisesti ottaen).

Täällä, kuten hw:ssa aiemmin, on vittuiltu niin paljon suomalaisuudelle, että olisi syytä keskustelijoiden ottaa kantaa tähän asiaan. Itse en aio ottaa kantaa edellä esitetyn lisäksi.

"Suomalaisuus" sinänsä on pelkkä iskusana, jolla natsit operoivat. Natsien maailmankuvassa ei ole Suomea täynnä yksittäisiä ihmisiä, jotka valitsevat suomalaisen elämän suuresta seisovasta pöydästä sen mikä maistuu. Sen sijaan on olemassa "suomalaisuus", jonka natsit itse määrittelevät meiltä muilta lupaa kysymättä oman rajallisen ymmärryksensä puitteissa (ja kuten tuo "nykytaide on jätettä" iskulause osoittaa, natsit eivät oikeasti tiedä eivätkä ymmärrä suomalaisesta nykykulttuurista paljon paskaakaan ja leimaavat sen varmuuden vuoksi jo etukäteen "jätteeksi").

Suomalaiseen elämään kuuluu sekä ääriuskovaisia siveyden sipuleita että ryhmäseksiä harrastavia biseksuaaleja, sekä juoppoja että täysraittiita, sekä juntteja että kaupunkilaisia. Luullakseni nämä erilaiset ihmiset arvostavat erilaisia asioita ja erilaisia suomalaisuuksia, eivätkä he ole yhtä mieltä siitä mikä on arvostettavaa tai hyvää suomalaisuutta, tai mikä se on se normaalisen suomalaisuuden olemus. Tätä on tapana kutsua pluralismiksi eli moniarvoisuudeksi. Se kuuluu oleellisesti länsimaisen demokratian luonteeseen,
« Last Edit: April 15, 2010, 02:49:53 by Ngqiko Mpumlwana »
Aiemmin nimellä Köyry Väyränen tunnettu artisti.

Kuuma peruna

• Guest
« Reply #12 on: April 15, 2010, 08:30:04 »
Jos suomalaisuus on niin heikko, että se tuhoutuu muutamasta maahanmuuttajasta, kuten hompanssit pelottelevat, niin joutaa mennäkin.

Mutta eihän se ole, kuten tässä on jo todettu. Ei ruotsalaisuus tai ranskalaisuus ole tuhoutunut, vaikka hompanssit niin väittävät.

On pahemmanlaatuista suomalaisuuden aliarvioimista, jos oikeasti uskoo suomalaisuuden tuhoutuvan maaahanmuuttajista. Siksi hommalaisia on pidettävä mahdollisimman epäisänmaallisina. Vai eivätkö hommalaiset oikeasti usko Suomen tuhoutuvan, ja yrittävät vain pelotella? Se on suomalaisten aliarvioimista.

Sanavalintasi "hompanssi" ei ole suositeltavaa, Peruna. Aiheuttaa savua.
« Last Edit: April 15, 2010, 23:32:24 by Warda »

Kullervo Kalervonpoika

• Guest
« Reply #13 on: April 15, 2010, 08:46:27 »
Itse asiassa juttuhan menee niin, että "maahanmuuttokriitikot" ovat mitä suurimpiä suomalaisuuden solvaajia. Karrikoiden heidän mielestään yhteiskunta on läpeensä mätä. Tälläisestä ajattelusta heidän katkeruutensa siemen juontaa. Ilminen joka näkee kaiken epätoivottomana ja haluaa vain piehtaroida itsesäälissä on todennäköisesti enemmän tai vähemmän masentunut. Tila vain tulisi itse tunnistaa, jotta siitä voisi toipua.

Offline Sam Karvonen

• Hero Member
« Reply #14 on: April 15, 2010, 08:46:57 »

Terve isänmaallisuus on määritelmällisesti tervettä. Toki suomalaisuuteen liittyy tilastollista enemmistöä kuvaavia perusarvojakin, eikä kotoperäisiin transuihin, taistolaisiin tai täysraittiisiin (lue: sisäiseen erilaisuuteemme) vetoaminen enemmistön arvomaailmaa minnekään muuta.

Ongelmia syntyy kun isänmaallisuus lakkaa olemasta tervettä ja yltyy kansallismielisyydeksi. Tässä yhteydessä määrittelisin kansallismielisyyden kykenemättömyydeksi nähdä mitään merkittävää ongelmaa suomalaisuudessa. Ikään kuin jokin kulttuurisen erinomaisuuden lakipiste olisi omassa kehityspolussamme saavutettu ja tunnustetaan itsekriittisyyden hengessä vain pari hassua kansalliskummallisuutta hymistelevän itserakkauden hengessä.

Nöyryys ja vaatimattomuus ovat historiallisia suomalaisia perushyveitä ja niiden vaaliminen on tervettä isänmaallisuutta. Kansallismielinen retostelu ei ole muuta kuin 1800-luvulla Napoleonin sotien jälkeisenä tuontitavarana tullutta ulkolaisuutta. Kansallismielisyys on isänmaallisuudesta kaukana. Mietteliäisyys ja uteliaisuus ovat myös perushyveitämme, mutta kansallismielinen mamuärhentely on ne häpeilemättä hyljännyt.

Suomalaiset arvot kunniaan ja suomalaiset arvotyhjiöt käsittelyyn. Olemme epäluuloista kansaa, arkoja lähestymään uusia ihmisiä, emmekä keskustelua historiallisesti taida, varsinkaan erilaisten kanssa. Tässäpä olisi heti ensimmäinen opettelemisen aihe. Ei näiden harjoitteleminen suomalaisuutta tuhoa. Ehkäpä jopa kehittää.

Eikä mikään yllä olevista huomioista poista maahanmuuttajien vastuuta suhtautua omaan kulttuurinsa aivan vastaavalla itsekriittisyydellä tai instituutioiden ja palvelutoimintojen vastuuta huolehtia kaikkien maassa asuvien tasapuolisesta kohtelusta. Tasapuolisuuspyrkimyksissä voi tapahtua ylilyöntejä suuntaan taikka toiseen. Mikäli ei ole maahanmuuttajana Suomessa elänyt, ei ole tiedollisesti pätevä eikä älyllisesti uskottava kivenkovaan inttämään, että suomalaisia kohdellaan Suomessa maahanmuuttajia huonommin. Tässäkin olisi perinteiselle suomalaiselle nöyryydelle ja uteliaisuudelle sijaa.
« Last Edit: April 15, 2010, 09:18:07 by Isontalon Antti »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)