Jos oikeasti pistät kansakuntia tai näiden rasisteja sen mukaan järjestykseen, millaisia kannatuslukuja mielessäsi vastaavat puolueet saavat, se kertonee tarpeeksi.
Tietysti on huomioitava, että Perussuomalaiset eivät ole kokonaisuudessaan tällainen liike enkä tiedä olisiko sen "halla-aholaisen laidan" kannatus yksinään sen suurempaa kuin Ruotsidemokraateilla. Luultavasti jäätäisin aika samaan. SMP sai enimmillään n. 10% äänistä pettyneiltä kepulaisilta. Jos Ruotsissa SD sai n. 7% ja siihen lisätään tuo 10%, ollaan aika lähellä Persujen äänisaalista. Vennamolaiset edustajatkin kuitenkin ovat hyväksyneet sisulaisuuden hiljaisella hyväksynnällä ja vain aniharva on
uskaltanut tehdä omaatuntoa kunnioittavan
ratkaisun.Ruotsissa kuitenkin mielestäni toimittiin oikein siinä, että sellaiset puolueet, joiden sanoma on ihmisvihamielinen, muukalaisvastainen ja rasistinen suljetaan ulos yhteistyöstä. Tällä saadaan vähintäänkin siistittyä tällaisten puolueiden ulosantia. Sosiaalikonservatismi (SD) tai kristillis-sosiaalisuus (PS) kumpuavat kuitenkin aatemaailmana täsmälleen samasta lähteestä eli ns. kolmas tie sosialismin ja kapitalismin ulkopuolella. Kuuluisimman samaan aatemaailmaan nojaavan puolueen nimeä ei uskalla edes kirjoittaa, siinä onkin muuten ihan oikea tabuaihe, josta olen välillä yrittänyt herätellä Persujen kanssa keskustelua, mutta koskaan en ole saanut kuin jäätävää hiljaisuutta.
Bussikuskin työ on vastuullista ja raskasta ja on syytä pitää huoli siitä, että työolosuhteet ovat kunnossa ja palkka kohtuullinen. Jos taas palkoissa on ilmaa (googlasin ja katsoin, että lisineen Helsingin seuduilla palkka on n. 2400 euroa kuussa), niin ihan normaalin kilpailun pitäisi pystyä pitämään ne kurissa, sitä ei saisi tehdä muualta tuodun halpatyövoiman avulla. Mutta toisaalta väitetään, että bussikuskinkin työ on yksi niistä, joka ei enää oikein kelpaa kanta-asukkaille. Jos tämä on tilanne, silloin on vain hyväksyttävä se, että kuskeja houkutellaan muista maista. Mutta tuo kuski, jonka kanssa keskustelin, vaikutti ihan vilpittömältä, eikä ollut mikään rasisti.
2400 euroa on duunarin palkoissa ihan pätevä. Bussikuskin työssä on kuitenkin raskaat työajat, joutuu olemaan kylmässä ja etenkin se sisältää monia vaaratilanteita, joista muissa duuneissa ei tarvitse välittää ja päälle pitäisi vielä jaksaa julkisiin liikennevälineisiin ulkoistettuja mielenterveyspotilaita hymyillen palvella. Suomalaisella taas on yleensä mahdollisuus valita sama palkka sellaisessa hommassa, jossa haittoja on vähemmän.
Aika moni tuntemani automies on vaihtanut pois etenkin Helsingin reittiliikenteestä. Pitkän matkan bussit ovat paljon suositumpia ja moni on myös vaihtanut suosiolla rekkaan. Jossain vaiheessa alalle hakeutumista haittasi 21 vuoden minimi-ikä, jolloin automiehet menevät tietysti kuormurin rattiin. Maahanmuuttajilla tuo 21 v. taas on jo yleensä täynnä ja 2400 euron palkka (+ edut ja vakituinen työ) on huomattavasti enemmän kuin mitä he saisivat palvelualoilla Siwan kassalla tai SOLlin siivouskärryjä työntämällä määräaikaisissa työsuhteissa, joten heidän näkökulmastaan bussikuskin työ on erittäin houkuttelevaa.
Helsingissä ja varmaan muissakin isoissa kaupungeissa maahanmuuttajia työskentelee palvelu-, kuljetus-, logistiikka- ja terveydenhuolto-aloilla jo niin paljon, että se ei ole mikään vitsi, että ilman heitä yhteiskunta pysähtyisi. Maahanmuuttajat eivät ole kuitenkaan päätyneet näihin töihin siten, että suomalaiset olisi niistä potkittu pois vaan tekijöitä ei vain ole löytynyt. Olen joskus miettinyt miksi myös maatalouden työvoimapulaa ei alettaisi paikkaamaan maahanmuuttajilla, mutta näköjään siitäkin on jo teon tynkää
olemassa.Se pitää kuitenkin muistaa, että työperäinen maahanmuutto on Perussuomalaisissa vieläkin suurempi mörkö kuin humanitaarinen. Jotkut hyväksyvät rajoitetun humanitaarisen maahanmuuton esim. kiintiöpakolaiset, mutta työperäinen maahanmuutto
saa täystyrmäyksen.