Odotan innolla että listaat vaikkapa kolme tai viisi maahanmuuttoon liittyvää ongelmaa sekä niiden ratkaisuehdotukse
Miksi sinä sitä niin innolla odotat? Minä en näe itse maahanmuutossa mitään niin suuria ongelmia, että niiden takia pitäisi estää mustien ja muslimien maahanpääsy. Suurin maahanmuuttoon liittyvä ongelma meillä mielestäni on se, että suomalaiset ovat eläneet niin eristyksissä, että kaikki vieras pelottaa tai ainakin aiheuttaa epäluuloa. Sekään ei vielä olisi niin paha juttu, mutta kun se joillakin johtaa ikävään käyttäytymiseen vähänkin erilaisia ihmisiä kohtaan, niin siitä syntyy ongelmia.
Kouluissa lasten ja nuorten keskuudessa asia hoituu ajan myötä - jo nyt suurin osa nuorisosta kohtaa ulkomaalaiset ihan samalla tavalla kuin muutkin ihmiset. En tiedä, onko tässä suhteessa kovin paljon tehtävissä aikuisten ihmisten parissa. Valistus ei paljonkaan auta syvälle juurrutettuun pelkoon ja vihaan. Mutta sivistys sisältää sellaisen asian, että vaikka pelkää ja vihaa, niin näitä tunteita ei ole oikeus sylkäistä toisen silmille - ehkä vielä jonkun vielä pelkääväisemmän tai vaikeammassa jamassa elävän.
Kiinnostaisi myös kuulla mitä kansaa sivistyneempiä me olemme, jos kerran kansoja voidaan näin asettaa sivistyneisyysjärjestykseen.
Enpä tiedä, olemmeko tässä suhteessa joitakin kansoja sivistyneempiä. Ruotsalaiset ovat mielestäni meitä sivistyneempiä.
Ruotsindemokraateista minulla on epämääräisen vastenmielinen kuva, mutta en ota sen tarkemmin kantaa kun en asiaa tunne.
Minulla ei ole tällaisia tunteita koko persujoukkoa kohtaan. Persuissa on paljon esim. vanhaa SMP:n väkeä, jotka ovat vilpittömästi tavallisen kansan asialla "Helsingin herroja" vastaan. En itse kannata heidän yltiönationalistista ja vanhoillista ohjelmaansa, mutta suurin osa toiminnasta on kuitenkin ihan lainmukaista ja hyväksyttävissä osana suomalaista demokratiaa. Myös maahanmuutosta keskustelu on toki sitä, mutta ei ihmisten kiihottaminen pelkoon ja vihaan jotain tiettyä maahanmuuttajaryhmää vastaan.