Author Topic: Suuri uskontokeskustelu  (Read 97124 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Warda

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2028
  • tunnustuksellinen rusinapullasynkretisti
Re: Suuri uskontokeskustelu
« Reply #600 on: February 15, 2012, 14:57:39 »
http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/93104--suomen-laki-ja-islam-eivat-ole-ristiriida

Husua taas.
"Jos Volvo-Markkanen perustaa nettiforumin, jossa hänen seuraajansa keskustelevat pankkien turvajärjestelmien kiertämisestä, kyllä sitäkin sanottaisiin pankkirosvoforumiksi, vaikka millaisella mölinällä sinne kirjoittavat sen kieltäisivät."
- Rasistikortti ja rikostuomiokortti yhdessä! Luuseri!

Timo Anttila

  • Guest
Re: Suuri uskontokeskustelu
« Reply #601 on: March 05, 2012, 16:05:34 »

Offline Taha Islam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1968
Re: Suuri uskontokeskustelu
« Reply #602 on: March 05, 2012, 16:53:49 »
http://www.ts.fi/online/kotimaa/318784.html

Kannatan.

Montako kertaa "pömmivyönrakennuskurssi" on mainittu tämän uutisen kera hommafoorumilla?
"Minusta Linkolan ajatukset ovat vastenmielisiäja misantrooppisia, mutta en oikein voi olla hänen kanssan eri mieltäkään." Tuntematon humanisti 2012

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Suuri uskontokeskustelu
« Reply #603 on: June 08, 2012, 15:43:22 »
Tekipäs mieleni kysäistä Meister Anttilalta, että miten ortodoksit suhtautuvat Mestari Eckhartin ja Pseudo-Dionysios Areopagitan syvällisiin aivoituksiin, jotka monella tapaa poikkesivat virallisesta tulkinnasta?

Sam
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Timo Anttila

  • Guest
Re: Suuri uskontokeskustelu
« Reply #604 on: June 08, 2012, 16:34:02 »
Tekipäs mieleni kysäistä Meister Anttilalta, että miten ortodoksit suhtautuvat Mestari Eckhartin ja Pseudo-Dionysios Areopagitan syvällisiin aivoituksiin, jotka monella tapaa poikkesivat virallisesta tulkinnasta?

Sam

Mestaria eivät tunne ja lainaa kun eräät 1800 -luvulla eläneet venäläiset piispat, joita eräät tutkimukset pitivät pietismiin ihastuneina hupsuina. Nyttemin, en ole juurikaan törmännyt kirjallisuudessamme Eckhartiin. Pseudo-Dionysios Areopagiitta taasen on hyvin tunnettu ja laajalti lainauttu kirkon opettaja.

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Suuri uskontokeskustelu
« Reply #605 on: June 10, 2012, 08:21:20 »
Muslimihuumoria sunnuntain ratoksi. Koomikon nimi on osuva: Ahmed Ahmed. Kyseessä on jenkeissä kasvanut egyptiläinen.
« Last Edit: June 10, 2012, 08:23:59 by Sam Karvonen »
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)

Offline Sam Karvonen

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1416
Re: Suuri uskontokeskustelu
« Reply #606 on: June 15, 2012, 15:44:24 »
Jatkoa Rogue Traderin näkökohtiin soveliaammassa ketjussa...

joen trollaaminen suorine iskulauseineen on aika last season mallia. Kannattaa ottaa mallia Brandötistä, diesel-trollaus, joka hitaasti vyöryttää metakeskustelua keskustelusta ja joka aina huipentuu hyödyllisten id.. idealististen humanistien, moderaattoreiden ja muiden tarpeellisten ihmisten sydämelliseen mielistelyyn "ihanaa Sam" "oh Mikael", on osoittautunut huomattavasti tehokkaammaksi.

Itse taas pidän Brandöt'tä idealistisena humanistina siinä missä sinuakin. Hänen keinovalikoimansa on kuitenkin sovitettu hänen ymmärtämiensä uhkien ehkäisemiseen, jotka estävät hänen ihanneyhteiskuntansa toteutumista. Sinä ja minä näemme vakavimmat uhat tyystin toisaalla.

Olet oikeassa, minäkin olen teidän tavoin idealistinen humanisti. Sivistyneen yhteiskunnan kivijalka on korkeiden moraali-ihanteiden ja vapaan arvovalinnan yhtäaikaisuus. Valitettavasti historia tuntee enemmän yhteiskuntia, joissa vain yksi edellä mainituista toteutuu toisen kustannuksella. Korkeiden uskonnollisten moraali-ihanteiden yhteiskunnissa on yksilön moraalia valvottu ja vartioitu, jolloin arvopohjaiset valinnat eivät kehity itsenäisiksi. Vapaata arvovalintaa suojelevissa sekularistisissa yhteiskunnissa puolestaan kaihdetaan vahvaa moraalista johtajuutta kuin ruttoa-"kavahdetaan moralistin tai hurskastelijan leimaa.

Pitäisi olla tietysti selvää, että vain ilmeisen rikollisen toiminnan ehkäisemisessä ja korjaamisessa on turvauduttava pakkovaltaan. Mutta toisaalta pitäisi myös olla itsestään selvää, että arvoperustainen eläminen tekee ihmisestä ihmisen. Moraali-ihanteiden toisten kurkusta alas kaataminen lakkaa pakonalaisuutensa myötä olemasta aitoa eettisyyttä ja sitä kautta myös aitoa sivistystä. Tämä pätee myös anteliaisuuden, välittämisen ja antamisen ikivanhoihin moraali-ihanteisiin. Änkyräoikeisto pesaisee takalistonsa maailmaa ja muukalaisia syleilevän halipusivälittämisen etiikalla kun taas vasemmisto änkyrämäisimmillään pakottaa rikkaita tekemään hyvää lähipiirinsä ulkopuolelle. Mielestäni molemmat edustavat itsekeskeistä ihmiskuvaa, missä ihmisen itsenäiseen moraaliseen kyvykkyyteen ei liiemmin uskota. Itse uskon. Mutten ihmekonsteihin. Korkea yksilöllinen perusmoraali on mahdollista vain huolellisen ja johdonmukaisen kasvatustyön tuloksena sekä uskonnolliselle tunnustuksellisuudelle ominaisen ehdottoman moraalikuuliaisuuden voimalla. Mikään vähäisempi ei yksinkertaisesti riitä.

Itse olen omassa elämässäni ja tuttavieni elämässä havainnut, että jos lapselle on pienestä pitäen konkreettisten tarinoiden ja esimerkkien keinoin opetettu seuraavankaltaisia säkeitä ja vieläpä Herran tahtona (ottamatta nyt siis lainkaan kantaa Herran olemassaoloon sinänsä), niillä on todellista vaikutusta, joka myöhemmin heijastuu myös toiminnan tasolla. Kuriositeetinomaisena mentaaliharjoituksena lukekaapa seuraavia tekstejä sellaisen lapsen ja nuoren näkökulmasta, joka on joutunut näitä ulkoa opettelemaan ja niistä keskustelemaan viikottaisilla lastentunneilla ja varhaisnuorten tapahtumissa. Niistä kaikista ei ole pakko olla samaa mieltä, mutta niillä on varmasti ollut vaikutuksia lapsiin, joita niiden nojalla on opastettu. Niillä oli vaikutusta myös omaan uravalintaani ja tiettyihin toisiin valintoihin. Itse olen luonteeltani harvinaisen epäempaattinen ja itsekeskeinen ihminen, eikä sinänsä viiteryhmäni ulkopuolisten ihmisten köyhyys tai kurjuus minua liikuttaisi tuon taivaallistakaan, ellen yksinkertaisesti olisi kasvanut näkemään näiden säkeiden totuutta ja velvoittavuutta puhtaan eettisinä periaatteina:

-Älä tämän maailman parissa hääri, sillä tulella Me koettelemme kultaa ja kullalla Me koettelemme palvelijoitamme.-

-Kertokaa rikkaille köyhäin yöllisistä huokauksista, ettei piittaamattomuus heitä tuhon teille viettäisi ja heiltä vaurauden puuta epäisi. Antaminen ja anteliaisuus ovat Minun ominaisuuksiani. Hyvin on hänen, ken Minun hyveilläni itseään somistaa.-

-Oi te maailman rikkaat! Köyhät keskuudessanne olen Minä teille uskonut. Varjelkaa Minun uskottujani, älkääkä vain omaa mukavuuttanne havitelko.-

"Oi te maailman rikkaat! Älkäätte livistäkö tomussa viruvan köyhän kasvojen edestä; ei, vaan pikemminkin ystävystykää häneen ja sallikaa hänen kertoa murheistansa, joilla Jumalan selittämätön Säädös on häntä koetellut."

-Älä kerskaile köyhän edessä, sillä Minä johdatan häntä matkallansa ja huomaan sinut pahuutesi kurjuudessa ja ikuisesti sinua harhautan.-

-Suuri on sen köyhän autuus, ken kärsivällisesti sinnittelee ja ahdinkonsa salaa, ja hyvin on rikkaan, ken rikkautensa puutteenalaisille lahjoittaa ja heidät etusijalle asettaa.-

"Yksikin oikeamielinen teko on varustettu voimalla, joka voi ylentää maantomun niin, että se käy yli taivasten taivaan."

-Jumalan vanhurskauden kautta! Maailma ja sen turhuudet, sen autuus ja sen suomat riemut, ovat kaikki Jumalan silmissä yhtä arvottomia kuin tomu ja tuhka - eipäs, vaan vieläkin mitättömämpiä.-

-Oi Pariisin kuningas!
[Louis Napoleon] Riemuitsetko hallitessasi maankaistaletta kun koko maailma vastaa arvoltansa kuolleen muurahaisen silmän mustuaista?-

"Millä oikeudella ihmisten keskellä kopeilette? Onko se ruokanne ja juomanne, jolla rehentelette, aarrekammioihinne haalimillanne rikkauksilla tai korujenne hintavuudella ja monenkirjavuudella, joilla itseänne somistatte? Mikäli todellinen rikkaus piilisi niinkin häilyväisissä asioissa, kuuluisi maan, jonka päällä te astelette, teille ylvästellä, sillä se teille tuo ja teille suo Kaikkivaltiaan käskystä kunkin näistä
asioista."


Vapaudesta ja aineellisesta sivistyksestä:

-Asia kuin asia on kohtuuden rajat ylittäessään lakkaava vaikuttamasta suotuisasti. Miettikääpä vaikka asioita kuten vapaus, sivistys ja vastaavat. Vaikka kuinka suopeasti viisaat niihin suhtautunevatkin, on niillä äärimmilleen vietynä oleva turmiollinen vaikutus.-

-Sivistyksestä on äärimmilleen vietynä kehkeytyvä yhtä sikiävä pahuuden lähde kuin mitä se on ollut hyvän lähde pysyessään kohtuuden rajain sisäpuolella.... Se päivä lähestyy, jolloin sen lieska on kaupungit ahmaiseva....-


Ihminen kykenee parhaimmillaan perin hämmästyttävään moraalisuuteen. Harvaan lapseen kuitenkaan valetaan uskoa omasta moraalisesta kyvykkyydestään ja vielä harvemman kanssa moraalia harjoitellaan käytännössä, esimerkiksi itsekkäitä impulsseja hillitsevin leikkiharjoituksin (eikä niinkään luostarimaisin paatoksin) pienestä pitäen. Koska kaikki tämä on ylimaallistuneessa maailmassa niin harvinaista (vaikkei suinkaan ennenkuulumatonta), yleinen itsekeskeisyyttä vaaliva asenneilmapiiri lieveilmiöineen luo ymmärrettävästi sangen pessimistisen ihmiskuvan. Tätä taustaa vasten vasemmistolainen tulonsiirtofiksaatio sekä oikeistolainen -jokainen on oman elämänsä herra- -ajattelu ovat molemmat harvinaisen ymmärrettäviä. Joskin täysin kykenemättömiä tarjoamaan oikeita ratkaisuja oikeisiin ongelmiin.

Sam a.k.a. "Idealistinen Humanisti"
"Ihmiskunnan hyvinvointia, sen rauhaa ja turvallisuutta, ei voida saavuttaa ennen kuin sen ykseys on lujasti vakiinnutettu." - Bahá'u'lláh(1817-1892)