Kas niin, päivän persubottien tu quoque, pata kattilaa soimaa, -han, -kin, -kaan, -ko, -pähän -annos täynnä.
Keskustelu tiivistetysti:
V:Monet vasemmistolaiset olivat leppoisia ihmisystäviä, esimerkiksi nämä, eikös juu?
K:Eivät minusta, katsopa mitä he kirjoittelivat.
V:Tyhmä, lällällää, mitä väliä sillä on olivatko mainitsemani vasemmistolaiset leppoisia ja harmittomia ja sitäpaitsi kyllähän Hitlerkin.
*tähän sellainen hitaasti käsiä yhteen lyövä hymiö*.
Pystyt kyllä parempaan. Yritä edes.
Sitäpaitsi: eihän kansanryhmää vastaan kiihottamisen pitänyt olla ongelma eikä mikään. Kuinka se nyt silla lailla yht'äkkiä ongelmaksi muuttuikin?
Jos tuossa tarkoitetaan holokaustilla sitä mitä minä sillä ymmärrän niin minusta tuo täyttää rikokseen yllyttämisen tunnusmerkit. Hyvä kysymys sinänsä kyllä on se, että mikäli kansanryhmää vastaan kiihottaminen poistettaisiin rikoslaista niin tulkittaisiinko esimerkiksi seuraavat rikokseen yllyttämiseksi, uhkaukseksi tai kunnianloukkaukseksi:
-Kehitys tulee johtamaan vasenkätisten tuhoon
-Kehitys tulee johtamaan vasenkätisten joukkomurhaan
-Tulevaisuudessa vasenkätisille ei ole tilaa
-Vasenkätiset pitäisi pyyhkiä maan päältä
-Vasenkätiset ovat torakoita jotka pitäisi liiskata
-Vasenkätiset ovat torakoita
-Vasenkätiset ovat oikeakätisille paljon velkaa ja heidän maksun aikansa koittaa pian
...tms.
Mitä mieltä Sinä olet? Minulla ei ole kovin vahvaa ja hiotunutta näkemystä tuosta kansanryhmää vastaan kiihottamisen poistamisesta, mutta mielestäni se on jossain määrin ongelmallinen pykälä ja ainakin sitä olisi syytä tarkentaa.
Interwebin tunnetuin natsisikakyttä Fobba blogailee näköjään tuosta kansanryhmää vastaan kiihottamisesta varsin osuvasti. Laki ei ole tasapuolinen eikä kukaan oikein tiedä mikä on sallittua ja mikä ei. En myöskään juuri nyt keksi yhtäkään hyvää lakia jota sovellettaisiin yhteen kansanryhmään eri tavalla kuin toisiin. Ei oikein mahdu minun tasa-arvokäsitykseeni. Lisäksi olen kovasti eri mieltä siitä voiko tiedon julkaiseminen olla rikollista.
Harakka tervassa: milloin pyrstö, milloin nokka. Molemmatko pitäisi vielä sinne saada yhtä aikaa?
Mitä ihmettä sinä täällä (enää) teet, Kaptah?
Esität Foban "natsikyttänä", sitten et esitäkään. Minäkö sellaista olen sinun mukaasi väittänyt? Esitätkö, että olen solvannut nettipoliisia tai yhtään poliisia natsiksi tai edes käyttänyt alatyylistä, typerää sanaa "kyttä", jota inhoan? Näytäpä sellainen viesti, jossa olen niin tehnyt tai painu hevon vitun humpan perseeseen täältä ja lopullisesti. Saat hakea koko internetistä tai vaikka nauhoittaa kaikki, mitä ikinä olen puhunut tai kirjoittanut missään.
Kyselet, vieläkö jossain on joku My Little Pony -kerho ja forum, mikä pitäisi päästä turmelemaan ja jonne olisi hinku päästä käärmeöljyä kaupittelemaan?
En näe simpletonin kanssa vänkäämisessä mitään mieltä, simpletonin sinänsä sattumanvaraisesti validitkin pointit lakkaavat kiinnostamasa muutaman vuoden jankuttamisen jälkeen. Mikäli simpletonia kiinnostaa samanlaisten simpletonien mielipiteet, menköön takaisin sinne Hommaforumilleen.
Botti taas olkiukkoilee ja vetelee mutkia suoriksi ohjelmansa mukaan, satunaisia huonoja analogioita, olkiukkeleita ja kvasitiivistelmiä tuotellen, kuten Matti tuossa jo huomauttikin. Puhe oli kansanryhmää vastaan kiihottamisesta, kun joku ihmetteli, miksi rasismia ei hyväksytä. On tulkinnanvaraista sekin, keitä vastaan sanotut kommunistit kiihottivat, sortajiaan, työläisten sortajia ja murhaajia vai sattumanvaraista, esimerkiksi rodun perusteella määräytyvää kansanosaa vastaan.
Stalin murhasi kenet halusi, Leniniäkään ei hillinnyt mikään. Kuitenkin esimerkiksi HruÅ¡tÅ¡ov tai GorbatÅ¡ov eivät sellaista harrastaneet. Kyseessä ei siis ole aatteen velvoitus: että kommunismi sinänsä pakottaisi käskisi murhaamaan, perustuisi ihmisten eriarvoisuudelle. Joidenkin mielestä päin vastoin. Joku Mao olisi sen maataouskokeilunsa voinut toteuttaa kapitalisminkin vallassa ja jos ne 40 miljoonaa kuollutta olisivat olleet esimerkiksi uiguureja, natsiaate olisi hänet murhaamaan velvoittanut niin kuin olisi Stalinin ja Lenininkin.
Minulla ei nyt kuitenkaan ole eikä ollut mitään syytä puolustella kommunismin nimissä tehtyjä hirmutekoja, mutta Kaptah-botti, oletusohjelmointinsa mukaan sellaista implikoi, kuinkas muutenkaan. Kaptah-botin ohjelmointi toimii kuin Juha "Jussi" Muilulla ja hänen hengenheimolaisillaan: hekin näkivät jopa Liikkuvan poliisin päällikön maanpetturina ja koettivat kyydittää ja muiluttaa jopa entisen tasavallan presidentin, K. J. Ståhlbergin.
Ei, ihmisoikeuksien puolustaminen ei tee kenestäkään vihervasemmistolaista tai anarkistia tms. Monet muut toki vain väittävät sellaista tekevänsä, jos sillä vain saa ääniä. Esimerkiksi natsit eivät tietenkään (yleisiä) ihmisoikeuksia edes tunnusta, mutta välinearvoa hekin saattavat myös ihmisoikeuksien (näennäisestä) puolustamisessa nähdä ja ovat nähneetkin.
Mitä tulee esimerkiksi kansanmurhaan yllyttämisen ja etnisten puhdistusten propagoinnin pitämiseen lainvastaisena, niin eihän siitä ole kahta sanaa siitäkään. Susanna Koski halusi laillistaa sellaisetkin puheet, pisteitä koetti kerätä Halla-aho vähän lievemmällä versiolla: "eikö mulla pitäisi olla oikeus ihan pikkusen etnisesti puhdistaa, sellaiseen yllyttää, jos ei kerran saa kansanmurhata?" Sitä tuo Halla-ahon venkoilu käytännössä tarkoittaa. Tuossa näkyy muuten se "siedätyshoito" ja selkeästi. Ensin joku naurettava taho esittää jyrkemmän kannan, sitten joku toinen muka maltillisen. Maltillisuuden raja taas siirtyy aivan kuten se on siirtynyt puhuttaessa esimerkiksi "maltillisista islamisteista".
Että ei koskaan, missään enää nykyaikana? Ei Ruandassa, ei Balkanilla? Ei Darfurissa?
Uskonnolliset menonsa, niin kauan kuin niihin ei sisälly mitään lainvastaista (tai hyvien tapojen), pitäköön kukin kaikessa rauhassa ja se rauha on turvattava tarvittaessa. Jumalanpilkka... no, sen tulisi olla asianomistajarikos. Eiköhän Jumala jo määritelmällisesti osaa suhtautua Häntä pilkanneisiin haluamallaan tavalla. Itse asiassa todellista jumalanpilkkaa epäillä, etteikö pystyisi ja sitä varten lakeja säädellä. Itse siinä itsensä Jumalan kamreeriksi nimittää. Sanottu Jumala kertoo kirjoissa senkin, että joka itsensä ylentää, se alennetaan.