Author Topic: Koulutuksen varastointifunktiosta ja vähän muustakin  (Read 1993 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Demonisoitu

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 680
Re: Koulutuksen varastointifunktiosta ja vähän muustakin
« Reply #15 on: September 10, 2011, 08:56:41 »
Kukahan se olikaan, joka sanoi suurin piirtein näin...

Koulussa pitäisi opettaa enemmän kriittistä ajattelua pelkän tiedon sijasta, sillä tietoa on nykyisin helpompi hankkia kuin taitoa ajatella kriittisesti. Tietoa löytää nykyisin napin painalluksella, jos vain on suodattimet kunnossa.

Olen kyllä hieman eri mieltä, varsinaista tietoa on nykypäivänä entistä vaikeampi löytää kaiken kohinan ja mutun keskeltä. Lukion opetussunnitelma ja oppikirjat ovat nähdäkseni aivan verrattomia tiivistämään se tieto jota on saatavissa ja vaaditaan modernissa länsimaisessa yhteiskunnassa arvioimaan kulloinkin käsillä olevia kysymyksiä ja ongelmia. Mielestäni se suurin puute onkin siinä ettei haluta tunnustaa että jos lukion päästötodistuksessa oppiaineen kohdalla lukee jotain muuta kuin 8-10, tai kirjoituksissa muuta kuin M-L, niin useimmissa tapauksissa ihmisellä ei tosiasiassa ole niitä tietoja tai taitoja joita hänellä lukion käyneenä odotetaan olevan. Pahimpia tapauksia ovat ne joissa ihminen kuvittelee tietävänsä jotain vaikka tosiasiassa onkin ymmärtänyt täysin väärin - tällaisen ihmisen päätä on hyvin vaikea kääntää ilman aikakonetta.

Tottakai olet oikeassa siinä että tapoja käsitellä tietoa voisi yrittää kohentaa opetuksella, mutta monesti sekin - olettaen ettei ihminen ole täysin debiili - paranee itsekseen tietomäärän kasvaessa. Kun tietää aiheesta tarpeeksi, tuntee samalla asiasta monta eri puolta, hahmottaa yleisten periaatteiden ja poikkeusten kokonaisuuden, osaa arvioida mitä aiheesta tiedetään, samalla tunnistaa mitä ei vielä tiedetä. Tämä taas johtaa suhtautumistavan muutokseen aiheissa joita ei samalla tavoin tunne - oletus ei ole enää yksiulotteinen, ongelmaan ratkaisua etsitään ensin perusteiden kautta, sen sijaan että oletettaisiin kyettävän automaattisesti kyseenalaistamaan ammattilaisten asiantuntijuus asiassa kuin asiassa.

Offline Username1

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4383
  • Populismi = energiataloudellisin maailmankuva!
Re: Koulutuksen varastointifunktiosta ja vähän muustakin
« Reply #16 on: September 10, 2011, 09:04:21 »
Demonisoitu.

Sinällään olen samaa mieltä kanssasi, mutta sitä varten kriittinen ajattelu, joka voisi ulottua sinne koulukirjoihin asti, jotta todellakin löytää sieltä kohinasta sen signaalin. Joka taas ei välttämättä ole hyvä asiakaan, sillä opettajan auktoriteettisuus ja ylhäältä alas opettaminen lienee tärkeää.

Asiaa ei voi perustella siten, että se korvaisi täysin tiedon. Joskus olen kuullut ehdotettavan tätäkin, mutta kuinka moni oppilas sitten opetteleisi matematiikasta tai biologiasta edes perusasiat omatoimisesti?

Muutenkin tuota taitoa ajatella kriittisesti voi olla hyvin vaikea opettaa vielä kovin pienille lapsille, mutta kenties jotain vähän isommille lapsille...?

Mediakriittisyyttä meille ainakin opetettiinkin. Syy lienee siinä, että me kuitenkin mennään nettiin ja haetaan sieltä tietoa tai törmätään erilaiseen tietoon. Tällä tavoin se on perusteltua, koska on tarjolla hyvin paljon informaatiokohinaa...
« Last Edit: September 10, 2011, 09:09:29 by ateisti19+ »
Monikulttuurisuus on rikkaus.

Offline Schwa

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 324
Re: Koulutuksen varastointifunktiosta ja vähän muustakin
« Reply #17 on: September 10, 2011, 18:46:03 »
Syy, miksi opot eivät tuota reilusti sano, on varsin yksinkertainen - ja erittäin raadollinen: monessa koulussa - etenkin pikkukylien kouluissa - opo on sekä yläasteen että lukion yhteinen opo. Eli hänen liksansa tulee fifty-fifty. Jos paikallinen lukio lopettaisi toimintansa vaikkapa opiskelijakadon vuoksi, niin opo saattaisi menettää toisen duuninsa ja puolet palkastaan. Tämmöistä se on. Todellinen elämä.

Tämä ei tosin selitä sitä, miksi Tampereen klassillisessa koulussa tapahtuu samanlaista perseilyä. Kyllä niiden lukioon tulijoita olisi.

Toinen yksinkertainen selitys voi olla se, että opojen mielestä lukio nyt vaan on niin hieno mesta, että kaikkien pahvipäidenkin sinne pitää tunkea.

Kun keskustelu kääntyi lukion ja ammatillisen koulutuksen vastakkainasetteluun, niin kannattaa huomata, että amiksen suosio on pidemmän aikaa kasvanut ja lukion laskenut. Nyt puntit ovat aika lailla tasan, mikä on tietenkin hyvä.